Udvalg for lldsjæle - til forbedring af omfartsvejen ved Nykøbing F.

 

Tjæreby, den 19. april.2008

 

 

 

Flemming Damgaard Larsen, MF/V formand for Trafikudvalget!

 

Som opfølgning på Trafikudvalgets spørgsmål til Ommerudvalget ved foretræde den 3. april d.å.

Fremsender vi nu vores beregninger for, hvad den af os foreslåede vej vil aflaste Banegårdskrydset i Nykøbing F. med, ved at overføre dele af trafikken til ny vej.  

 

Vores udgangspunkt er Vejdirektoratet trafiktællinger fra år 2006 ved Travbanen på E55, ca. 7 km. syd for Nykøbing F. hvor der var talt 9.100 biler i døgnet.

Her har vi beregnet og fremskrevet tallet til 2015 til ca. 11.600 biler i døgnet.

Beregningen bygger på en fordobling af færgetrafikken, samt den øvrige trafik fremskrevet med en årlig stigning på 2,2 %.

 

Overføres trafikken til udvalgets forslag  etape I, II og III, vil det løse den påkrævede og nødvendige aflastning af Bangårdskrydset.

Her er aflastningen beregnet til 6.800 biler i døgnet for år 2015 med etape I og  endnu flere hvis man får etaperne II og III med.

Sammenholdt med kommunens  beregninger som udgør 7.000 virker udvalgets beregninger realistiske, dog med den forskel, at vores beregninger forventes 3 år tidligere end kommunens.

 

Vores beregninger  bygger på at den samlede færgetrafik på ca. 2.000 biler i døgnet overføres til ny vej. Vi har derudover skønnet at halvdelen af den øvrige trafik ca. 4.800 biler overføres.

 

Det bemærkes, at af den samlede trafik der overføres til ny vej, her vil busser og  lastbiler udgøre ca.1000 stk. pr. døgn, hvor en lastbil i kø kørsel reelt svarer til 3 personbiler.

 

Vi har efter vores beregninger, måttet konstatere at Scandlines har opjusteret deres forventninger til  mængden af overførte lastbiler for år 2008 til en stigning på 47 %.   

Fra år 2007 110000 lastbiler til 161700 i år 2008. Disse tal vil øge vores beregninger.

 

Forventet aflastning af Banegårdskryds  år  2015

Overført til etape I            ca.   6.800  biler i døgnet

Ved høj last                       ca. 20.400   "         "

Ved lav last                       ca.   3.400   "         "

Kommunen forventer      ca.   7.000   år  2018

.  

                   

                       

 

 

 

 

 

Tilslutning af etape I og II til hovedvej mellem Lindeskoven og Hallerupskoven (den oprindelige bynære omfartsvejs start) vil være uhensigtsmæssig og direkte til gene for trafikken specielt den bløde trafik, idet der er mange gående og cyklende fra hovedvejen til og fra Lilleskolen samt rideskolen på Brændt Ege, ligeledes fra byen i modsat retning, som en ny vej i

givet fald skal krydse.

 

 

Der medsendes beregninger for sydfra kommende  trafik, til og fra Banegårdskrydset.

 

Vi medsender Vejdirektoratets kort med trafiktællinger fra 2006 i Nykøbing F. og omegn.

 

Vi har udarbejdet kort over de enkelte etaper, der viser længde og ca. pris.

 

Vi håber materialet vil bidrage til forståelsen for, at skal man løse de fremtidige trafikale problemer i Nykøbing F. og omegn, skal man undgå fremover at samkøre Rute 9 (Nakskov vejen) og E 55 som man gør i dag ved Banegårdskrydset.

En direkte forbindelse fra Gedser til motorvejen ved Gundslev vil være den perfekte fremtidsløsning. Udbygning i etaper vil være skridt i den rigtige retning og ikke en lappeløsning.  

 

P.U.V.

 

 

Bøje Struck, Tjæreby

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fremskrivning af Vejdirektoratets Trafiktælling

 

 

 

 

MÃ¥lepunkter

 

Banegårds

efter Silvan

Travbanen

 

 

kryds

 

 

Tallene er antal 1000 enheder i døgnet

 

 

 

 

2006 målinger

 

14,5

10,5

9,1

 

 

 

 

 

Færge  trafik år 2006

 

1,1

1,1

1,1

Trafik uden Færge som er

 

 

 

 

Lokal samt turister til og fra Marielyst

 

13,4

9,4

8

 

 

 

 

 

Fremskrivning til 2015 med

 

 

 

 

2,2% pr år/9år ( 19,8 %)

 

19,8

19,8

19,8

 

 

 

 

 

Trafikken vil være i år 2015

 

 

 

 

Stigning fra år 2006 til år  2015

 

2,7

1,9

1,6

 

 

 

 

 

Trafikken 2006 uden færgetrafik

 

13,4

9,4

8,0

 

 

 

 

 

Færge Trafikken år 2015

 

2,0

2,0

2,0

 

 

 

 

 

Total Trafik år 2015

 

18,1

13,3

11,6

 

 

 

 

 

Ved udbygning etapevis

 

etape I,II og III

etape I og II

etape I

 

 

 

 

 

Aflastning af Banegårdskrydset  år 2015

 

 

 

 

Overført til ommervej etape I,II og III

 

 

 

 

50 %  af Trafikken uden færgetrafik

 

8

5,7

4,8

 

 

 

 

 

100 % færgetrafik

 

2,0

2,0

2,0

 

 

 

 

 

Gennemsnit døgn trafik overført  til  "Ommervej"

10,0

7,7

6,8

 

 

 

 

 

Høj last trafik %

300

30,0

23,1

20,4

 

 

 

 

 

Lav last trafik %

50

5,0

3,9

3,4