Fra: Jan Clausen
Organisation:
Adresse: Kromai 194
Postnr: 6200 Aabenraa
EMail: [email protected]
Telefon: 74618756
Må offentliggøres på hjemmesiden: Ja
Kære medlemmer af Trafikudvalget. I 2006 afsluttede Trafikstyrelsen en undersøgelse af behovet for at opretholde driften af visse gods og restbaner. Følgende jernbanestrækninger blev undersøgt: Slagelse-Næstved Dalmose-Skælskør Ringe-Korinth Vojens-Haderslev Rødekro-Aabenraa Tønder-Tinglev. Resultatet blev at Trafikstyrelsen anbefalede opretholdelse af Ringe-Korinth (400 meter) som industrispor til Rynkeby Foods samt udlejning af Tønder-Tinglev strækningen til interesserede operatører. Tønder-Tinglev banen er dog endnu ikke blevet åbnet for trafik, på trods af flere interesserede operatører. Nu er det imidlertid kommet frem at Arriva i forbindelse med undersøgelsen over for Trafikstyrelsen, gav udtryk for at de gerne ville køre passagertog på nogle af de nu nedlagte strækninger. Hvorfor griber politikerne ikke sådan en chance for at styrke den kollektive trafik og samtidig nedbringe co2 udledningen. Hvis man havde genåbnet godsbanerne og tilladt f.ek.s Arriva at køre passagertog på strækningerne, kunne man jo med et slag have fået et fintmasket net af lokalbaner der kunne køre imellem de større byer i Sønderjylland, Fyn og ikke mindst Sjælland. Disse lokalbaner kunne jo så også fungere som "tilbringertog" for DSB´s Intercitytog. Det virker besynderligt at Arriva´s tilbud ikke figurerer i Trafikstyrelsen´s undersøgelses resultat og ikke er nævnt i forbindelse med den efterfølgende debat om de nu nedlagte strækninger.