Fra: Jan Clausen
Organisation:
Adresse: Kromai 194
Postnr: 6200 Aabenraa
EMail: [email protected]
Telefon: 74618756
Må offentliggøres på hjemmesiden: Ja
Kære medlemmer af Trafikudvalget. I 2006 afsluttede Trafikstyrelsen en
undersøgelse af behovet for at opretholde driften af visse gods og restbaner.
Følgende jernbanestrækninger blev undersøgt: Slagelse-Næstved Dalmose-Skælskør
Ringe-Korinth Vojens-Haderslev Rødekro-Aabenraa Tønder-Tinglev. Resultatet blev
at Trafikstyrelsen anbefalede opretholdelse af Ringe-Korinth (400 meter) som industrispor til Rynkeby Foods samt udlejning af Tønder-Tinglev strækningen til
interesserede operatører. Tønder-Tinglev banen er dog endnu ikke blevet åbnet
for trafik, på trods af flere interesserede operatører. Nu er det imidlertid
kommet frem at Arriva i forbindelse med undersøgelsen over for Trafikstyrelsen,
gav udtryk for at de gerne ville køre passagertog på nogle af de nu nedlagte
strækninger. Hvorfor griber politikerne ikke sådan en chance for at styrke den
kollektive trafik og samtidig nedbringe co2 udledningen. Hvis man havde
genåbnet godsbanerne og tilladt f.ek.s Arriva at køre passagertog på
strækningerne, kunne man jo med et slag have fået et fintmasket net af
lokalbaner der kunne køre imellem de større byer i Sønderjylland, Fyn og ikke
mindst Sjælland. Disse lokalbaner kunne jo så også fungere som
"tilbringertog" for DSB´s Intercitytog. Det virker besynderligt at
Arriva´s tilbud ikke figurerer i Trafikstyrelsen´s undersøgelses resultat og
ikke er nævnt i forbindelse med den efterfølgende debat om de nu nedlagte
strækninger.