Transportministeriet
Banekontoret
Hændelse i Rødekro 15. december 2007 – udrangering af tog 38758 fremført af tysk lokomotivfører med dansk licens og certifikat
I forbindelse med udrangering fra Rødekro den 15.12.2007 blev en tysk lokomotivfører med dansk licens og certifikat nægtet tilladelse til viderekørsel af Banedanmarks fjernstyringscentral.
Trafikstyrelsen har efter anmodning modtaget redegørelse fra henholdsvis Railion Danmark og Banedanmark vedrørende hændelsen.
Hændelsesforløbet
Der opstod uklarheder i den sikkerhedsmæssige kommunikation mellem Banedanmarks fjernstyringscentral i Fredericia (som styrer trafikken i Rødekro) og lokomotivføreren af det ovennævnte godstog. Uklarheden opstod da fjernstyringspersonalet afgav lange meldinger til lokomotivføreren, som da havde svært ved at frasortere irrelevant information og koncentrere sig om den sikkerhedsmæssige melding. Midt i kommunikationen overtog en anden trafikstyringsmedarbejder i fjernstyringscentralen i Fredericia samtalen, hvilket bidrog yderligere til komplikationerne. Herefter besluttede personalet i fjernstyringscentralen i Fredericia at nægte den videre kørsel med den pågældende lokomotivfører, som blev afløst af en anden lokomotivfører, som videreførte toget fra Rødekro.
Tilladelse til kørsel i Danmark
Der kræves såvel en lokomotivførerlicens som bevis for de grundlæggende kompetencer som lokomotivfører og et certifikat som bevis for de specifikke kompetencer som lokomotivfører i Danmark.
Trafikstyrelsen har udstedt en dansk lokomotivførerlicens til den tyske lokomotivfører på baggrund af dennes grundlæggende kompetencer som lokomotivfører, opnået i Tyskland. Desuden har den tyske lokomotivfører et dansk lokomotivførercertifikat, som bevis på kendskab til de danske sikkerhedsregler, strækninger, lokale forhold og sprogkundskab. Den faglige baggrund for udstedelsen af såvel licens og certifikat er beskrevet i BJ nr. 2-020.001 Bestemmelser om krav til lokomotivførere af 9. maj 2005.
Trafikstyrelsens konklusion
Trafikstyrelsen har ikke på baggrund af de fremsendte redegørelser fra jernbanevirksomhed og Banedanmark kunnet konstatere brister i den implicerede lokomotivførers kompetencer.
Trafikstyrelsen har i forbindelse med denne sag hæftet sig ved de konstruktive forslag der er kommet fra de implicerede virksomheder i forbindelse uddannelse af trafikstyringspersonale og lokomotivførere, sÃ¥ en forbedret sikkerhedskommunikation sikres. Forslagene sigter bl.a. mod at operere med korte og klare sikkerhedsmeldinger (frasemeldinger) og undgÃ¥ â€snakkende†kommunikation.
Trafikstyrelsen har i den forbindelse henledt Banedanmarks opmærksomhed på de nye EU-regler om kommunikationsprincipper og -procedurer (TSI Drift og trafikstyring, ERA 2007) . Disse principper indebærer bl.a. standardiserede korte sikkerhedsmeldinger.
I den konkrete sag vil Trafikstyrelsen ikke foretage sig yderligere. Dog er det blevet indskærpet overfor jernbanevirksomheden, at det er jernbanevirksomhedens ansvar, at lokomotivførernes faglige og sproglige kompetencer skal leve op til de krav, som er beskrevet i Trafikstyrelsens BJ. nr. 2-020.001 Bestemmelser om Krav til lokomotivførere.