Transport- og Energiministeriet

Frederiksholms Kanal 27 F

1220 København K

Att.: Peter Jonasson Pedersen, Banekontoret

07.04.08

Status på håndtering af hastighedsnedsættelserne på strækningen København – Århus efter målevognskørsel 18. marts 2008

 

 

Hermed følger status på Banedanmarks håndtering af hastighedsnedsættelserne på strækningen København – Århus efter målevognskørsel den 18. marts 2008.

 

Udviklingen i antal fejl

Tabellen nedenfor viser udviklingen i antallet af klasse 4 fejl og klasse max fejl for hver målevognskørsel på strækningen København – Århus, samt antallet af hastighedsnedsættelser på strækningen.

 


 

Klasse 4 fejl

Klasse max-fejl v. 180 km/t

Klasse max-fejl v. 160 km/t

Antal fejl pr. kilometer spor

Antal hastighedsned­sættelser *)

2005

Februar

863

-

-

1,31

-

15.-18. juni

733

104

-

1,11

-

13.-17. august

769

-

75

1,17

-

9. september

632

86

43

0,96

-

8.-9. oktober

610

47

21

0,92

19

22. oktober

479

19

13

0,73

39

5.-6. november

498

15

10

0,75

44

23. november

475

14

6

0,72

38

4. december

412

6

2

0,62

38

18. december

400

11

7

0,61

39

2006

3. januar

398

6

2

0,60

42

17. januar

438

5

2

0,66

42

30. januar

408

8

4

0,62

41

13. februar

516

11

7

0,78

53

28. februar-2. marts

535

2

0

0,81

58

13. marts

462

1

0

0,70

58

27.-28. marts

511

4

0

0,77

61

10. april

515

1

0

0,83

58

25.-26. april

536

5

2

0,81

56

8. maj

456

2

2

0,69

53

21. maj

432

3

3

0,66

56

7.-8. juni

400

3

1

0,62

61

19.-21. juni

342

2

2

0,52

44

3. juli

316

8

5

0,48

52

17. juli

262

1

1

0,40

45

7. august

257

1

1

0,40

55

29. august

219

1

1

0,33

38

25. september

217

0

-

0,36 #)

33

23. oktober

205

2

-

0,32

27

21. november

190

2

-

0,29

16

8.-16. december

Ikke opgjort

1

-

0,1

16

2007

 

 

 

 

 

22. januar

179

3

-

0,27

17

12. februar

190

2

-

0,29

18

16. – 19. marts

Ikke opgjort

1

-

0,1

27

11. april

211

3

-

0,32

19

7. maj

172

1

-

0,26

22

11. juni

200

4

-

0,3

27

2. juli

186

3

-

0,28

28

30. juli

169

1

-

0,26

28

27./29. august

162

2

-

0,3

26

26. september

150

1

-

0,1

28

14. november

Ikke opgjort

1

-

0,1

18

2008

 

 

 

 

 

12. og 28. januar

212

0

-

0,32

13

18. marts

225

3

-

0,34

16

*) Antallet af hastighedsnedsættelser er ikke i alle tilfælde opgjort samme dato som målevognskørselen.

#) På grund af nedbrud i dataudstyr mangler oplysninger om 60 km spor Fredericia – Odense.

 

Ved målevognskørslen den 18. marts 2008 blev der konstateret 3 max-fejl i hoved- og gennemgående togvejsspor i forhold til gældende strækningshastighed inkl. midlertidige hastighedsnedsættelser. De nye max-fejl er 2 højdefejl og 1 vridningsfejl, hvor afvigelsen fra max-grænserne er marginal.

 

Antallet af klasse 4 fejl er steget, primært på strækningen Fredericia – Århus, hvor der pt. foregår en sporombygning, som bl.a. vil bevirke, at antallet vil blive væsentligt mindre, når ombygningen er afsluttet. Derudover har antallet af klasse 4 fejl generelt været stigende ved de to seneste målevognskørsler, hvilket skyldes, at der i vinterhalvåret udføres færre sporjusteringer end i den øvrige del af året henset til, at der i vinterhalvåret traditionelt forekommer frostvejr, hvor disse arbejder ikke kan udføres. Udførelse af sporjusteringer har en længere planlægningshorisont, hvorfor omfanget ikke kan tilpasses det faktiske vintervejr. Samtidig bruges vintermånederne til større eftersyn og reparationer af justeringsmaskinerne.

 

Efter målevognskørslen var der 16 hastighedsnedsættelser (10 retningen København – Århus og 6 i modsatte retning).

 

Banedanmark vurderer på baggrund af ovenstående, at det fortsat er sikkerhedsmæssigt forsvarligt at opretholde strækningshastigheden på 180 km/t.

 

Næste målevognskørsel København – Århus er planlagt til uge 23, 2008.

 

 

Med venlig hilsen

 

Kim Backmann Paulsen