Notat

 

 

Dato             15. april 2008

J. nr.           121-25

 

 

Referat af Rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 7. april 2008

 

Dagsordenpunkt 1: Adgang til markedet for international godskørsel


Formandskabet forelagde en fælles fremskridtsrapport for de 3 forslag i vejpakken (dagsordenpunkt 1-3).

Der var herefter en debat, hvor Danmark, om forslaget om adgang til markedet for international godskørsel, fremførte sin støtte til kompromisforslaget om 3 cabotagekørsler indenfor 7 dage. Danmark fremhævede desuden sin støtte til muligheden for cabotagekørsel i transitlande på vej tilbage til etableringslandet samt bakkede op om, at cabotageordningen efter en tid tages op til revision med henblik på en yderligere afregulering.

 

I forhold til forslaget om adgangen til vejtransporterhvervet fremførte Danmark synspunktet om, at overtrædelser af dyrevelfærd i forbindelse dyretransporter skal medføre fortabelse af god skik og dermed godkendelse til erhvervet.

 

Det fremgik af landenes indlæg, at der tegner sig generel tilslutning til forslaget om at lade definitionen på cabotage være 3 kørsler indenfor 7 dage. For så vidt angår forslaget om adgang til markedet for international godskørsel, tilkendegav en række lande, at man ønsker mulighed for cabotagekørsel i transitlande på vej tilbage til etableringslandet. Fortalerne for dette var, udover Danmark, primært de nordlige, sydlige og østlige medlemslande, mens de centrale transitlande var imod.

 

Formandskabet oplyste, at det bestræber sig på, at der kan opnås enighed om forslagene på rådsmødet i juni 2008.

 

Dagsordenpunkt 2: Adgang til vejtransporterhvervet

 

Dagsordenspunktet blev behandlet sammen med forslagene om Adgang til markedet for international godskørsel og Adgang til markedet for buskørsel jf. ovenstående.

 

Dagsordenpunkt 3: Adgang til markedet for buskørsel

 

Dagsordenspunktet blev behandlet sammen med forslagene om Adgang til markedet for international godskørsel og Adgang til vejtransporterhvervet jf. ovenstående.

 

Dagsordenpunkt 4: Et banenet med fortrinsret for godstrafik

 

Der var enighed om et sæt rådskonklusioner, hvor Rådet bl.a. gentager sin støtte til initiativer, der har til hensigt at stimulere konkurrencen i jernbanesektoren.

 

Dagsordenpunkt 5: Civil satellitnavigationssystem Galileo           

 

Der var enighed om generel indstilling til forordningsforslaget, der klarlægger implementeringen af både EGNOS og Galileo programmerne, herunder administrationen af programmerne og EU’s finansielle bidrag.

 

Dagsordenpunkt 6: Lufthavnsafgifter

 

Rådet opnåede politisk enighed om forslaget. Luxembourg kunne som det eneste land ikke tilslutte sig forslaget. Forslaget har til formål at fastsætte et sæt minimumsbestemmelser for den betaling, som lufthavne kan opkræve hos luftfartsselskaber. Forslaget omfatter lufthavne med over 5 mio. passagerer om året samt den største lufthavn i hvert medlemsland.  Luxembourg ville foretrække, at det alene er antallet af passagerer der afgør, hvilke lufthavne forslaget skal gøre sig gældende for.

 

Dagsordenpunkt 7: Adfærdskodeks for edb-reservationssystemer

 

Der var enighed om generel indstilling til forslaget, som medfører en betydelig forenkling af bestemmelserne for edb-reservationssystemer i luftfartssektoren. Med forenklingen øges konkurrencen mellem systemerne, den grundlæggende beskyttelse mod misbrug bevares, og forbrugerne vil fortsat blive sikret objektiv information.

 

Dagsordenpunkt 8: Det fælles luftrum (Single Sky)


Der var enighed om rådskonklusionerne.

 

Dagsordenpunkt 9: En bæredygtig fremtid for almen- og forretningsflyvning


Der var enighed om r
Ã¥dskonklusionerne.