|
||
|
Dato            15. april 2008 J. nr.          121-25 Â
|
|
Formandskabet forelagde en fælles fremskridtsrapport for de 3 forslag i vejpakken (dagsordenpunkt 1-3).
Der var herefter en debat, hvor Danmark, om forslaget om adgang til markedet for international godskørsel, fremførte sin støtte til kompromisforslaget om 3 cabotagekørsler indenfor 7 dage. Danmark fremhævede desuden sin støtte til muligheden for cabotagekørsel i transitlande på vej tilbage til etableringslandet samt bakkede op om, at cabotageordningen efter en tid tages op til revision med henblik på en yderligere afregulering.
I forhold til forslaget om adgangen til vejtransporterhvervet fremførte Danmark synspunktet om, at overtrædelser af dyrevelfærd i forbindelse dyretransporter skal medføre fortabelse af god skik og dermed godkendelse til erhvervet.
Det fremgik af landenes indlæg, at der tegner sig generel tilslutning til forslaget om at lade definitionen på cabotage være 3 kørsler indenfor 7 dage. For så vidt angår forslaget om adgang til markedet for international godskørsel, tilkendegav en række lande, at man ønsker mulighed for cabotagekørsel i transitlande på vej tilbage til etableringslandet. Fortalerne for dette var, udover Danmark, primært de nordlige, sydlige og østlige medlemslande, mens de centrale transitlande var imod.
Formandskabet oplyste, at det bestræber sig på, at der kan opnås enighed om forslagene på rådsmødet i juni 2008.
Dagsordenspunktet blev behandlet sammen med forslagene om Adgang til markedet for international godskørsel og Adgang til markedet for buskørsel jf. ovenstående.
Dagsordenspunktet blev behandlet sammen med forslagene om Adgang til markedet for international godskørsel og Adgang til vejtransporterhvervet jf. ovenstående.
Der var enighed om et sæt rådskonklusioner, hvor Rådet bl.a. gentager sin støtte til initiativer, der har til hensigt at stimulere konkurrencen i jernbanesektoren.
Der var enighed om generel indstilling til forordningsforslaget, der klarlægger implementeringen af både EGNOS og Galileo programmerne, herunder administrationen af programmerne og EU’s finansielle bidrag.
Rådet opnåede politisk enighed om forslaget. Luxembourg kunne som det eneste land ikke tilslutte sig forslaget. Forslaget har til formål at fastsætte et sæt minimumsbestemmelser for den betaling, som lufthavne kan opkræve hos luftfartsselskaber. Forslaget omfatter lufthavne med over 5 mio. passagerer om året samt den største lufthavn i hvert medlemsland.  Luxembourg ville foretrække, at det alene er antallet af passagerer der afgør, hvilke lufthavne forslaget skal gøre sig gældende for.
Der var enighed om generel indstilling til forslaget, som medfører en betydelig forenkling af bestemmelserne for edb-reservationssystemer i luftfartssektoren. Med forenklingen øges konkurrencen mellem systemerne, den grundlæggende beskyttelse mod misbrug bevares, og forbrugerne vil fortsat blive sikret objektiv information.
Der var enighed om rådskonklusionerne.
Der var enighed om rådskonklusionerne.