Folketingets Trafikudvalg

Folketinget

Christiansborg

1240 København K

 


 

10. april 2008

J.nr. 70-02-01-1-08

Kontakt person H.C. Bonde

Email: [email protected]

Direkte telefonnr.: 76 60 86 01


 

 

 

 

Vedr.: Infrastrukturkommissionens Betænkning om Danmarks Transportinfrastruktur


 

 

Som udbyder af den offentlige servicetrafik i det Syd- og Sønderjyske område vil Sydtrafik med dette brev fremsende nogle synspunkter, som vi vurderer for at være vigtige i sammenhæng med Infrastrukturkommissionens rapport.

 

Vi er på det rene med, at Infrastrukturkommissionens rapport alene omfatter statslige investeringer. Men da vi mener, at nogle af indsatsområderne også omfatter områder, hvor den kollektive bustrafik og den lokale/regionale togtrafik kan byde ind, finder vi det relevant, at inddrage sådanne forhold i vores kommentarer.

 

1.    Ifølge Infrastrukturkommissionens rapport foregÃ¥r efterspørgsel efter togrejser i særlig grad i den del af befolkningen, som bor eller arbejder i nærheden af stationer. Sydtrafik finder det derfor relevant, at man fra statens side ogsÃ¥ kigger pÃ¥ nærbaner eller letbaner, sÃ¥vel i TrekantomrÃ¥det som i omrÃ¥det rundt om Esbjerg, hvor der er potentialer, som ikke bliver udnyttet endnu, sÃ¥ at banetrafikken kan løfte en større del af persontransporten og derved aflaste vejinfrastrukturen. Igennem mange Ã¥r har DSB, Ribe amt og Ribe amts trafikselskab forberedt en nærbane omkring Esbjerg, idet der gennem Ã¥rene er etableret flere standsningssteder pÃ¥ togstrækningen Ribe – Esbjerg – Varde. Herudover anser vi det for at være en mangel, at rapporten hverken har belyst planerne for togbetjening af Billund lufthavn eller de tanker, der eksisterer vedrørende togbetjening af Esbjerg havn. Endelig mener Sydtrafik, at det tilsvarende er en mangel i rapporten, at togforbindelser mellem Esbjerg og Hamburg via Niebüll ikke er omtalt og prioriteret. Togtransporten bør omfatte bÃ¥de persontransport og godstransport. Det er Sydtrafiks holdning, at denne forbindelse kan være med til at udvikle det Sydvestjyske omrÃ¥de

 

2.    Udviklingen af togkøreplaner er i Sydtrafiks omrÃ¥de særligt begrænset pÃ¥ den enkeltsporede strækning mellem Vojens og Vamdrup. I Infrastrukturkommissionens rapport satses pÃ¥, at den faste forbindelse over Femern-Bælt (forventet Ã¥bning i 2018) vil omflytte en stor del af banegodstrafikken fra Storebæltsforbindelsen og dermed frigøre kapacitet pÃ¥ hele strækningen mellem Ringsted og Padborg. Sydtrafik mener tværtimod, at dobbeltspor mellem Vojens og Vamdrup skal opprioriteres med hensyn til at forbedre servicetrafikken til det sønderjyske og med mulighed for at udarbejde fleksible køreplaner.

 

3.    Infrastrukturkommissionens rapport peger pÃ¥, at den fysiske planlægning er et af de centrale virkemidler, der pÃ¥ langt sigt kan pÃ¥virke transportbehovet – og den deraf følgende miljøbelastning – uden negative virkninger pÃ¥ mobilitet og velfærd. Især fortætning af byerne reducerer transportbehovet og gør investeringer i kollektiv transport overkommelige. Sydtrafik ser gerne nogle initiativer fra statens side der sikrer, at den kollektive trafik fra starten af bliver en integreret del i kommunernes fysiske planlægning. Denne problemstilling omtales ligeledes i Lov om Trafikselskaber, og bør indebære, at der i de kommende planer laves mulighed for betjening med offentlig trafik.

 

4.    Trængselsproblematikken er en af udfordringerne, som Infrastrukturkommissionen peger pÃ¥. Den kollektive trafik kan være med til at forbedre forholdene og bringe passagererne hurtigt frem, f.eks. ved at der anlægges busbaner og implementeres busprioritering. Derfor finder Sydtrafik, at den kollektive trafiks rolle i løsningen af trængselsproblematikken bør medgÃ¥ i statens videre arbejde.

 

5.    Infrastrukturkommissionen henviser med god grund til, at der bør skabes et bedre samspil mellem individuel og kollektiv transport. Udbygning af knudepunkter med bl.a. Parkér og Rejs-faciliteter (opsamlingspladser) samt ”Kiss and Ride”-omrÃ¥der bliver nævnt som mulige indsatsomrÃ¥der. Sydtrafik vil i den sammenhæng henvise til, at man udover optimering af jernbanestationer ogsÃ¥ bør tænke pÃ¥ udbygning af centrale busterminaler. De fornødne midler bør ligeledes stilles til rÃ¥dighed for den kollektive bustrafik.

 

6.    I sammenhæng med de store passagertal pÃ¥ færgen mellem Esbjerg og Fanø mener Sydtrafik, at staten skulle overveje om der er mulighed for at pÃ¥lægge færgeoperatører et samarbejde med andre transportsystemer, bl.a. i henhold til fælles billetter og takster jfr. Bus-Tog samarbejdet.

 

 

Venlig hilsen

 

 

 

Peter Christensen                                   H.C. Bonde

Formand                                                Direktør

 

 

 

 

 

 

Kopi:      - Region Syddanmark (Regional Udvikling)

              - Kommunerne i Sydtrafiks område

              - Andre Trafikselskaber