|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            11. april 2008 J. nr.          534-1  Â
|
|
Som lovet i min orientering til Trafikudvalget af 21. februar 2008 fremsendes hermed en opdateret status for IC4 pr. 1. april 2008.
Aftalen vedrørende myndighedsgodkendelsen af IC4 fra 2002 mellem Jernbanetilsynet, AnsaldoBreda (AB) og DSB er opdateret. TÃœV Nord er inddraget som assessor, mens DSBs rolle som reviewer er neddroslet og foregÃ¥r kun for de togsæt, der allerede har fÃ¥et køretilladelse. Â
Den endelige beskrivelse af assessors opgaver er aftalt mellem parterne og AnsaldoBreda har opdateret sikkerhedsplanen for IC4 sikkerhedsarbejdet frem til typegodkendelsen, der er dog stadig enkelte punkter, der ikke er endeligt afklaret i forhold hertil.
Som det også er beskrevet tidligere, har DSB ønsket mulighed for at indsætte enkeltkørende togsæt i almindelig drift. Trafikstyrelsen har accepteret at ændre det hidtidige aftalte forløb, således at den fulde typegodkendelse kommer til at foregå i to etaper. Først typegodkendes IC4 som enkeltkørende togsæt, og derefter som sammenkoblede togsæt.
Denne ændring i processen for togenes individuelle stadier af godkendelse fremgår af figur 1 neden for. På figuren er indsat en søjle, der viser den højest opnåede godkendelse og fremdrift for de kørende togsæt. Således kan flere togsæt godt have individuelle færdiggørelsesgrader og godkendelser.
Figur 1, Forventede stadier af godkendelse:
Plan Stadie |
Lukket spor uden passagerer |
Ã…bent spor uden passagerer |
Ã…bent spor med passagerer |
Typedokumentation og test lukket spor |
Typegodkendt enkeltkørende togsæt |
Endelig Type godkendelse sammenkoblet togsæt |
Løbende ibrugtagning tilladelser af 83 togsæt |
||
Nuv. stadie |
|
|
|||||||
Som nævnt i de seneste statusorienteringer har togsæt 4, 6, 7 og 8 tilladelse til at køre overvåget prøvedrift med passagerer på strækningerne Lindholm-Århus-Fredericia-Padborg. Togsæt 4, som er det første togsæt, der fik tilladelse til at køre overvåget prøvedrift med passagerer, har primo marts 2008 kørt ca. 62.000 km.
Trafikstyrelsen har efter ansøgninger udvidet DSB’s tilladelser til at køre driftssimuleringer uden passagerer henholdsvis den 20. februar 2008 og den 25. februar 2008.
I forbindelse med kørsel med de 4 togsæt, der er godkendt til overvåget prøvedrift, fandt Teknologisk Institut problemer med udstødningssystemet. Problemet er nu løst, og den overvågede prøvedrift er genoptaget.
Trafikstyrelsen har den 13. marts givet tilladelse til at teste et ændret udstødningssystem på togsæt 8.
Togsæt 13, som er det første togsæt, der skal indsættes i landsdelstrafikken, opnåede som nævnt i seneste statusorientering tilladelse til gennemførelse af typetest i lukket spor den 7. december 2007. TÜV har gennemført assessment på sikkerhedsdokumentationen, og AnsaldoBreda har på den baggrund den 4. marts 2008 indsendt ansøgning til Trafikstyrelsen om typegodkendelse af IC4 som enkeltkørende togsæt i landsdelstrafikken. I første omgang skulle det vurderes, om den fremsendte dokumentation er af en sådan beskaffenhed at godkendelsen kan udstedes på baggrund heraf. Trafikstyrelsen igangsatte det omfattende arbejde at gennemgå den fremsendte dokumentation.
Ved gennemgang af materialet kunne det konstateres, at ansøgningen ikke kan anses for komplet, idet der er en række spørgsmål, der ikke er afklaret med den fremsendte dokumentation. Den 1. april har Trafikstyrelsen fremsendt den første erklæring om resultat af myndighedsbehandlingen af ansøgningen til AnsaldoBreda. Trafikstyrelsen har i samme forbindelse fremsendt en række spørgsmål til nogle af de centrale dokumenter.
Der er den 14. marts givet tilladelse til at gennemføre yderligere testkørsler med togsæt 13 med henblik på afklaring af forhold i forbindelse med typegodkendelsen for enkeltkørende togsæt.
I den fortsatte proces vil det være nødvendigt, at afholde en række møder med AnsaldoBreda og assessor TÜV NORD for afklaring af udestående spørgsmål.
Proceduren omkring myndighedsgodkendelsen af ændringer i togsættene har vist sig at være tung at arbejde med. Der har desuden vist sig nogle områder, der kræver en tydeliggørelse. Der skal derfor ske en ajourføring af gældende procedure. Senest har Trafikstyrelsen den 23. januar 2008 udarbejdet et ændringsforslag, som afventer AnsaldoBredas svar før ændringer igen kan foretages.
Ligeledes er der sat gang i arbejdet med at fastlægge den endelige procedure for hvorledes togsæt kan idriftsættes nÃ¥r typegodkendelsen foreligger.Â
Det seneste statusmøde mellem parterne DSB, AnsaldoBreda og Trafikstyrelsen fandt sted den 3. april 2008 og næste møde bliver den 23. april. Â
Jeg har taget DSB og Trafikstyrelsens orienteringer til efterretning, og på baggrund heraf udarbejdet nærværende status. Jeg vil fremsende en opdateret IC4 status om ca. 3-4 uger.
Med venlig hilsen
Carina Christensen