From: [email protected]

To: [email protected]

Sent: Wednesday, March 19, 2008 10:01 AM

Subject: Kan ikke leveres: Fw: Kan ikke leveres: Til Trafikudvalget

 

 

                                                      Stop denne miljøkatastrofe.        

Preben Skjøth, FDL, Foreningen af Danske Langtursvognmænd,  mener ikke debatten om modulvogntog, kæmpelastbiler er seriøs og påviser samtidig at det useriøse mest kommer fra de der ønsker disse store lastbiler på vore veje.

 

Han skriver at dette kun er begyndelsen til større og flere kæmpelastbiler og at nødvendigheden er skabt af at der er behov for mere transport rundt i Danmark.

 

Det var måske en ide at se på miljøet først, her kan vi konstatere at det meste transport slet ikke er nødvendigt men kun et udtryk for at forretning og fortjeneste går foran velfærd og miljø.

Med en miljøafgift pr. kilometer, betalt af modtageren, på en varer der skal transporteres ville der ske en prisudligning på alle varer, både til direkte salg og til produktion, der ville gøre det økonomisk rentabelt  at producere lokalt og sælge lokalt og vi ville samtidig få bedre plads på vore veje til de person og lastbiler der ikke mere er så meget brug for. Udvider vi dette princip til hele verden vil det pludselig blive rentabelt at starte produktion af fødevarer og andet der drømmes om overalt blandt menneskene i verden og priserne vil i den fattige del af verden blive til at betale for de mennesker der bliver beskæftiget på de mange nye lokale arbejdspladser.

Langt den største del af den miljø forurenende transport i dag er transport med varer der skal sikre den rige del af befolkningen urealistiske billige priser i forhold til hvad vi får i løn og sikre at de få der udnytter de svage borgere i de svage lande kan få de varer som den største del af befolkningen i landene ikke har råd til.

Ved korte transporter vil der også kunne spares på emballagen da denne som hovedformål skal beskytte de transporterede varer over de meget store afstande og klimaforandringer. Hvis varen sælges i lokalområdet er der også større incitament til at bruge miljørigtig emballage. 

 

For at sikre at alle lande og virksomheder betaler en international miljøafgift var det en ide at det var FN der opkrævede denne afgift og at pengene erstattede, eventuelt supplerede, de økonomiske midler FN,s medlemslande i dag betaler til FN, det ville også sikre at lande som Amerika og Rusland og andre store lande ikke kunne slippe udenom at betale, hele eller dele af deres bidrag til dette internationale samarbejde.

 

Hensynet til erhvervslivet og produktionen der kræver stordrift og måler kvalitet på reklamens gennemslagskraft, har altid været vigtigere end det enkelte menneske og miljøet i Danmark og verden udenfor.

 

Preben Skjøth, FDL ønsker kæmpevogntog med en totallængde på 33 meter, næsten dobbelt så lange som de i dag eksisterende lastbiler og en totalvægt på 80 tons, ved et sammenstød med en personbil vil denne være helt splittet ad og alt indhold af mennesker og dyr være fuldstændigt mast.

 

Endnu engang må det pointeres at lastbiler, kæmpelastbiler ikke er fremtidens løsning.

Elektrisk togdrift med gods og passagerer er og bliver den mest miljørigtige løsning når vi ser bort fra muligheden for at producere og sælge  lokalt, alt andet er markedsføring som har til formål at sikre større fortjeneste til producent og transportør.

 

 

 

                                                                   International transport       

 Mange store erhvervsvirksomheder i Sverige har set lyset, hvis de fortsat skal have mulighed for at ekspandere må de finde mere miljørigtige transportformer af færdig produkter og råvarer til produktionen.

 

  Godstransport med jernbane griber om sig i Sverige, igennem Danmark kører gennemgående tog til Sverige fra Tyskland og landene syd for Tyskland og fra Polen, Østeuropa, via Tyskland, overføres store mængder gods med jernbane via jernbane godsfærger.

En af Sveriges største fødevarer kæder, Coop i Sverige, bruger jernbanen som leverandør til deres store centre rundt i Sverige.

Nordens største Havn Gøteborg Havn har etableret et samarbejde med de store jernbane gods transportører, de sparede 42000 Tons Co2 i 2007 ved at flytte en del af ud og indgående transport over på jernbane, de forventer at øge denne besparelse af Co2 i takt med at de får forbedret forholdene i havnen og  på de lange skinner, til de 22 godscentre de i dag kører gods til og fra med tog.

 

Hvorfor politikerne i Danmark kaster penge efter Lastbilvognmændene, til stor skade for hele landets befolkning i stedet for at se og høste de erfaringer man gør sig i verden udenfor Danmark er uforståeligt.

Infrastrukturen i hele Europa er præget af at der investeres i jernbaner og transporten med Elektrisk drevne lokomotiver der trækker store godstog miljørigtigt rundt i Europa er under kraftig vækst,

kun i Danmark er det umuligt at få det danske folketing med på denne miljørigtige tanke, her holder vi jernbanen nede og investerer i miljø og sikkerheds farlige kæmpelastbiler på alt for små og dårlige veje.      

                                                                Med venlig hilsen

                                                                Peer Pedersen

                                                                 Baggersvej 43

                                                             3300 Frederiksværk

                                                                Â