Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato             4. december 2007

J. nr.           534-1

Deres ref.

  

 

Status for IC4

Som lovet i min forgængers orientering til Trafikudvalget af 5. november 2007 fremsendes hermed en opdateret status for IC4 pr. 28. november 2007.

For så vidt angår rollefordelingen mellem parterne AnsaldoBreda, DSB og Trafikstyrelsen i forbindelse med godkendelsen af IC4 togene, skal jeg henvise til min forgængers orientering af 7. december 2006.

Vedr. status for sikkerhedsgodkendelsen af IC4 togene

 

Myndighedsgodkendelsen af IC4 foregår i henhold til en gældende aftale fra 2002 mellem Jernbanetilsynet, AnsaldoBreda og DSB. Denne aftale er nu blevet præciseret og suppleret med en aftale om inddragelse af tredje parts assessor, TÜV Nord. Assessor afløser også DSB som reviewer.

 

DSB har ønsket mulighed for at indsætte enkeltkørende togsæt i almindelig drift, hvorfor Trafikstyrelsen har accepteret at ændre det hidtidige aftalte forløb, således at den fulde typegodkendelse kommer til at foregå i to etaper.

 

Først typegodkendes IC4 som enkeltkørende togsæt, og derefter som sammenkoblede togsæt.

 

Som det er beskrevet tidligere, testes togene i forskellige sammenhænge, og derfor er det besluttet at togene vil opnå individuelle stadier af godkendelse. De forventede stadier fremgår af figur 1 nedenfor. På figuren er indsat en søjle der viser den højest opnåede godkendelse og fremdrift for de kørende togsæt. Således kan flere togsæt godt have individuelle færdiggørelsesgrader og godkendelser.

Figur 1:

Plan Stadie

Lukket spor uden passagerer

Ã…bent spor uden passagerer

Ã…bent spor med passagerer

Typedokumentation og test lukket spor

Typegodkendt enkeltkørende togsæt

Endelig Type godkendelse sammenkoblet togsæt

Løbende ibrugtagning tilladelser af 83 togsæt

Nuv. Stadie

 

 

 

Som nævnt i forrige statusorientering har togsættene 4, 6, 7 og 8 har fået tilladelse til at køre overvåget prøvedrift med passagerer på strækningerne Lindholm-Århus-Fredericia-Padborg.

I forbindelse med uddannelse og træning har DSB den 29. oktober 2007 fået tilladelse til at køre på strækningen Fredericia – Odense uden passagerer. Den 27. november 2007 har DSB fået tilladelse til at køre driftssimuleringer på strækningerne Lindholm-Frederikshavn, Fredericia - Nyborg og Korsør - København - Vigerslev– Kastrup uden passagerer.

 

Den 26. november 2007 har DSB ansøgt om tilladelse til at transportere togsæt 13 og foretage test i lukket spor i henhold til nyeste typegodkendelsesplan (gult felt i ovenstående figur 1).

 

Den nye godkendelsesplan, hvor TÜV Nord i stedet for DSB skal foretage granskninger og vurderinger af jernbanesikkerheden, kræver at Trafikstyrelsen godkender TÜV Nords kommissorium. Seneste version af kommissoriet, kaldet Scope of Work, er fremsendt til Trafikstyrelsen den 7. november 2007 og Trafikstyrelsen har den 8. november 2007 kommenteret denne version. AnsaldoBreda arbejder i øjeblikket med at opdatere dokumentet. 

 

Næste statusmøde mellem parterne DSB, AnsaldoBreda og Trafikstyrelsen er planlagt til at finde sted den 5. december 2007.

 

Vedrørende prøvedriften

 

DSB har oplyst, at siden indsættelsen af det første togsæt d. 22. juni 2007 har IC4 togsættene kørt mere end 95 % af de planlagte ture og kun i knap 5 % procent af turene har DSB valgt at lade IC4 togsæt erstatte af et andet tog på grund af tekniske fejl på IC4 togsættet.

Senest har et IC4 togsæt i Tyskland afsluttet det såkaldte sporkraftmåleprogram – højhastighedstest – ved 220 km/t. Disse tests vil danne grundlag for godkendelse af toget til kørsel ved hastigheder med op til 200 km/t.

Det er planen, at den overvågede prøvedrift fortsætter frem til, at togsættene skal opgraderes for indsættelse i landsdelstrafikken.

Jeg har taget DSB og Trafikstyrelsens orienteringer til efterretning, og på baggrund heraf udarbejdet nærværende status. Jeg vil fremsende en opdateret IC4 status om ca. 3 uger.

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen