SIC Skagen Innovations Center

Dr. Alexandrinesvej 75 - DK- 9990 Skagen - Phone 45 98445713 Mail:  [email protected].

 

 

Transportministeriet

Frederiksholms Kanal 27 f

1220 København K.                                                                                   Skagen d. 11 marts. 2008.

 

 

Our ref. pj/cp.                                Your ref. J. nr. 361-2                                                                                      

 

Kystdirektoratet styrter MÃ¥rup Kirke i havet.

 

Vi har med tak modtaget en kopi af  KDI’s redegørelse af 18 februar 2008, som vi finder meget kritisabel og direkte misvisende i relation til de faktiske forhold.

 

Det kan på ingen måde diskuteres med rette, at Mårup Kirke falder i havet, hvis KDI forsat nægter at udstede en tilladelse til fortsat kystbeskyttelse af Mårup Kirke.

 

Vi taler her om en tilladelse, som blev udstedt af Kystdirektoratet på foranledning af Trafikminister Sonja Mikkelsen i 1999.

 

Tilladelsen er forlænget flere gange, idet resultaterne med SIC metoden var særdeles positivt ved Mårup Kirke.

 

Succesen var så stor og positiv, at miljøminister Hans Chr. Schmidt i 2004/05 foranledigede, at inventaret blev sat tilbage i Mårup Kirke.

 

Prisen var ca. 550.000,00 kr.

 

Grunden til at prisen blev så høj skyldtes, at klinke gulvet også skulle genetableres i kirken, idet bænkene var forankret i klinkegulvet.

 

Alle var naturligvis meget glade, og det var under forberedelse, at alter og prædikestol også skulle

tilbage fra Nationalmuseet.

 

Foran kirken lå flot strand sandstrand som var 20 – 30 meter bred, som vi ser på næste side.

 

Kystdirektoratet gør nu urigtigt gældende, at vi har en helt ny situation, idet der skal lægges 100.000 kubikmeter sand ind på stranden foran Kirken.

 

Der er ikke tale om en ny situation, idet der var en sandstrand foran Mårup Kirke, mens stranden var trykudlignet fra 1999 – 2005.

 

Stranden forsvandt imidlertid straks, da Hjørring Kommune fjernede rørene foran Mårup Kirke, som beskrevet i vor ansøgning.

 

 

 

 

 

fig. 1

 

Stranden foran MÃ¥rup Kirke d. 14. maj 2005 med SIC systemet

 

 

 

 

Dokumentation.

fig. 2

 

fig. 3

 

Hændelsesforløbet er som dokumenteret i fig. 2 og beskrevet på folketingets hjemmeside, og det kan endvidere dokumenteres, at det er Kystdirektoratet som har presset Hjørring kommune til at rykke rørene op ved Lønstrup.

 

KDI pressede endvidere Hjørring Kommune så meget, at kommunen gik ind på anden mands jord

og rykkede vore nyetablerede trykudlignings moduler op, som var etableret i samarbejde grundejer-foreningen på Nørlev strand.

 

Filterne sidder fortsat nede i stranden, idet kommunen bare rykkede toppen af modulerne med en rendegraver.

 

 

 

 

Kystdirektoratet gør endvidere følgende gældende.

 

Det er urelevant og henvise til Skov og Naturstyrelsen, som ejer i denne sag, idet trafikminister Sonja Mikkelsen allerede i 1999 pålagde Kystdirektoratet at udstede en tilladelse til SIC til beskyttelse af Mårup Kirke.

 

Efterfølgende har forhenværende miljøminister Hans Chr. Schmidt foranlediget, at inventaret blev sat tilbage i Mårup Kirke i 2005.

 

Vi kan afslutningsvis konstatere, at Kystdirektoratet helt bevidst nu vil styrte en 800 år gammel kirke samt en kirkegård i havet i sin magtkamp mod SIC ved at give afslag på en forlængelse af tilladelsen til at beskytte Mårup Kirke.

 

Dette kan umuligt være rigtigt, at det kan foregå i Danmark, og vi imødeser hermed en tilladelse som ansøgt d.27. august 2007, idet Fredningsnævnet for Nordjylland ikke har indvendinger imod, at der ligger en sandstrand foran Mårup Kirke modsætningsvis Kystdirektoratet.

 

Vi vil nu anmode Folketingets Ombudsmand om at undersøge denne sag nærmere, idet samfundet ikke kan være tjent med Kystdirektoratets sagsbehandling, som har udviklet sig til en farce nu over 10 år.

 

Vi har nu en lignende sag ved Gl. Skagen, hvor Kystdirektoratet  pressede den daværende Skagen kommune til at begå hærværk.

 

Som det fremgår af Nordjyske Stiftstidene, vil Frederikshavn kommune jo hellere end gerne have SIC systemet ved Gl. Skagen.

 

Vi vil ikke indbringe sagen for Trafikminister Karina Christensen, idet det er Kystdirektoratet, som reelt skriver ministerens breve i disse sager.

 

Dette er baggrunden for at vi nu går videre til ombudsmanden i et større perspektiv.

 

Vi skal i øvrigt henvise til sagens bilag, som er TRM bekendt.

 

Skagen d. 11 marts 2008.

 

                                                              Poul Jakobsen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Â