Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato             4. december 2007

J. nr.           534-1

Deres ref.

  

 

Orientering vedr. det videre forløb i forbindelse med godkendelse af IC4 togene

I brev af 28. november 2007 har DSB orienteret mig om det videre forløb i forbindelse med godkendelsen af IC4 togene.

DSB har oplyst, at: ”Næste fase i godkendelsesforløbet er en reel typegodkendelse. I første omgang gælder det typegodkendelsen af enkeltkørende togsæt i landsdelstrafikken, dvs. med tilladelse til tunnelkørsel.

DSB har den 24. november 2007 ansøgt Trafikstyrelsen om tilladelse til gennemførelse af typetests i lukket spor. Når tilladelsen foreligger gennemføres disse test med det første togsæt.

AnsaldoBreda arbejder endvidere med færdiggørelsen af dokumentation, test- og sikkerhedsrapporter og TÜV gennemfører tredjepart assessment som grundlag for opnåelse af Trafikstyrelsens typegodkendelse. Med baggrund i typegodkendelsen ansøges Trafikstyrelsen om ibrugtagningstilladelse for at idriftsætte det første af i alt 14 enkeltkørende typegodkendte togsæt. Herefter skal AnsaldoBreda og DSB indhente erfaringer fra idriftsættelsen af det første togsæt, hvorefter AnsaldoBreda forventer, at leverancen af typegodkendte enkeltkørende togsæt kan fortsætte med en indsættelsestakt på 1-2 togsæt om måneden.

AnsaldoBredas forventning er, at der i starten af det nye år kan ansøges om tilladelse til at indsætte det første af de 14 enkeltkørende typegodkendte IC4-tog i landsdelsdrift.

./.

 
Det er endnu for tidligt at sige noget om, hvornår togsættene er klar til at køre sammenkoblede i landsdelstrafikken. Processen frem til denne dato er beskrevet og illustreret på vedlagte planche. Når de første togsæt er godkendt til sammenkoblet landsdelstrafik og sat i drift, forventer AnsaldoBreda, at der kan leveres op til 3 togsæt per måned.”

Jeg har taget DSB’s orientering til efterretning.

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen