|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            4. december 2007 J. nr.          534-1  Â
|
|
I brev af 28. november 2007 har DSB orienteret mig om det videre forløb i forbindelse med godkendelsen af IC4 togene.
DSB har oplyst, at: â€Næste fase i godkendelsesforløbet er en reel typegodkendelse. I første omgang gælder det typegodkendelsen af enkeltkørende togsæt i landsdelstrafikken, dvs. med tilladelse til tunnelkørsel.
DSB har den 24. november 2007 ansøgt Trafikstyrelsen om tilladelse til gennemførelse af typetests i lukket spor. Når tilladelsen foreligger gennemføres disse test med det første togsæt.
AnsaldoBreda arbejder endvidere med færdiggørelsen af dokumentation, test- og sikkerhedsrapporter og TÜV gennemfører tredjepart assessment som grundlag for opnåelse af Trafikstyrelsens typegodkendelse. Med baggrund i typegodkendelsen ansøges Trafikstyrelsen om ibrugtagningstilladelse for at idriftsætte det første af i alt 14 enkeltkørende typegodkendte togsæt. Herefter skal AnsaldoBreda og DSB indhente erfaringer fra idriftsættelsen af det første togsæt, hvorefter AnsaldoBreda forventer, at leverancen af typegodkendte enkeltkørende togsæt kan fortsætte med en indsættelsestakt på 1-2 togsæt om måneden.
AnsaldoBredas forventning er, at der i starten af det nye år kan ansøges om tilladelse til at indsætte det første af de 14 enkeltkørende typegodkendte IC4-tog i landsdelsdrift.
./.
Det er endnu for tidligt at sige noget om, hvornår
togsættene er klar til at køre sammenkoblede i landsdelstrafikken. Processen
frem til denne dato er beskrevet og illustreret på vedlagte planche. Når de
første togsæt er godkendt til sammenkoblet landsdelstrafik og sat i drift,
forventer AnsaldoBreda, at der kan leveres op til 3 togsæt per mÃ¥ned.â€
Jeg har taget DSB’s orientering til efterretning.
Carina Christensen