|
Det går godt for den kollektive trafik i de europæiske og danske storbyer,
hvor privatbilismen og den kollektive trafik i stigende grad supplerer
hinanden.
Tog, metro og letbane supplerer også hinanden godt, de kan noget
forskelligt på hver deres type strækning, og i sådan et samspil kan man
få meget fremkommelighed for pengene. Infrastrukturkommissionens rapport
har givet fornyet retning på arbejdet med at tænke i sammenhængende
kollektive trafik systemer. På konferencen vil vi se på det, der virker
i udlandet, med uddrag fra den internationale konference MetroRail 2008, samt
drøfte de kommende danske projekter, også ud fra alternativ
finansierings-vinkel.
Tid:
Mandag den 21. april kl. 9.30 – 16.30
Sted:
KLP-huset, Arne Jacobsens Allé 17, 2300 København S - Auditorium 100 i
stuen
Udstilling:
- Udstilling om den senest indviede sporvognslinie i Europa; letbanen i
Nice, som er en del af et stort kollektivt trafik system som er gennemført
utrolig hurtigt.
De første 9 km blev indviet sidst i 2007, på sigt anlægges i alt 36 km spor som står færdige i 2020. Målet er, at 60% af lokalbefolkningen og 80% af arbejdspladserne
ligger inden for 500 meter fra et stoppested.
- Udstilling om Ã…rhus
letbane-projekt…
- Udstilling om
letbanene-anlægget i Strasbourg, der har haft stor succes med at øge
fremkommelighed og nedbringe trængslen ved at flytte passagerer fra bil og
bus over i letbane, bl.a. andet ved at give nogle fine park&ride
faciliteter i forstæderne .
9.30
Dørene åbnes, udstillingerne er
klar, morgenkaffe
10.00
Velkomst
v/ moderator Claus Klitholm, forretningsudviklingschef i DSB og
bestyrelsesmedlem i TØF.
10.10
Aktuelt om den københavnske Metro
v/ Nina Kampmann, vicedirektør, Metroselskabet
- status på cityringen.
10.25
Globale Metro-trends: guldkorn fra
MetroRail 2008
v/ Helge Erlandsen, projektchef, Metroselskabet
- Overblik over Metroløsninger i udlandet
10.45
Case: succesfuldt europæisk turn-key
projekt
v/ repræsentant for Arlanda Express, Barcelonas trafikselskab e.l.
- Eksempel på hvordan et turn-key projekt skrues sammen.
- Koblingen mellem metro og letbaner som fødelinier til metro.
11.30
Pause
11.45
Metro- og letbaneløsninger, -projekter
og -principper
- Udvikling inden for letbaneløsninger i Europa – herunder eksempler
på moderne, miljøvenlige letbaner v/ Björn Sylvén, transportforsker
- Hvornår vælges metro, letbaner, bus – et hurtigt overblik
v/ Björn Sylvén, transportforsker
- Letbane i Århus v/ rådmand Peter Thyssen (R), Århus
- Letbane på Ring 3 i København v/repræsentant for kommunegruppen
- Udvikling af metro og letbaner i København, v/ Søren Elle,
trafikplanlægger, Københavns Kommune
- Letbane i Odense, v/repræsentant for Odense Kommune eller Fynbus
13.30
Frokost
14.15
Alternative finansieringsformer for
store trafikprojekter
v/ Europæisk transportøkonom
- finansieringsform, organisationsstruktur, samarbejdsform og finansiering
14.35
Pensionsselskaberne - fremtidige
investorer i infrastrukturprojekter?
Repræsenta nt for pensionsselskaberne
- Hvis infrastrukturkommissionens højest rangerende projekter skal
gennemføres hur-tigst muligt, hvilke knaster skal så fjernes?
- I hvilket omfang kan alternativ finansiering anvendes?
14.55
Statens rolle i metro- og
letbaneprojekter
Repræsentant for Transportministeriet
- Hvis infrastrukturkommissionens højest rangerende projekter skal
gennemføres hurtigst muligt, hvilke knaster skal så fjernes?
- I hvilket omfang kan alternativ finansiering anvendes?
15.15
Pause
15.40
Paneldebat: Hvordan kan danske
metro- og letbaneprojekter finansieres?
Hvem, hvad, hvornår og hvorfor?
Ordstyrer: Uffe Jacobsen, trafikøkonom, bestyrelsesmedlem i TØF
- Trafikforsker Björn Sylven, Stockholm
- Repræsentant for dansk transportforskning
- Respræsentant for Transportministeriet
- Trafikpolitiske ordførere fra Christiansborg
- Repræsentant for Århus Letbane-projekt
- Politiker for Vestegnens kommunesamarbejde
- Repræsentant for Metroselskabets betyrelse
- Repræsentant for pensionsselskab
16.20
Afslutning
Ret til ændringer i
programmet forbeholdes.
Tid:
Mandag den 21. april kl. 9.30 – 16.30
Sted:
KLP-huset, Arne Jacobsens Allé 17, 2300 København S - Auditorium 100 i
stuen
Praktisk om transport og parkering:
Det er let at tage metro og regionaltog til Ørestad Station, derfra er
der 100 meter til KLP-huset på Arne Jacobsens Allé 17. Parkering i Ørestad er
både dyrt og besværligt, derfor opfordres alle til at tage toget eller skifte
til toget undervejs, f.eks. via park-and-ride pladsen ved Høje Taastrup
Station.
Til dem der tager bilen; det er lettest at parkere ved Kay Fiskers plads for
12 kr. i ti-men og max 80 kr. pr dag, men husk at a ntallet af ledige pladser
kan variere meget alt efter hvor meget der sker i Ørestad på dagen. Det er en
god idé at komme i god tid, det er også rart at have et kraks kort ved
hånden, hvis man skal spadsere et lille stykke vej.
Pris:
TØF-medlemspris: 1300 kr. ex. moms.
For ikke-medlemmer af TØF tillægges prisen kr. 500,- som inkl. medlemskab af
TØF for indeværende år.
Tilmelding:
Venligst tilmeld elektronisk via www.toef.dk Du modtager herefter en bekræftelse i din mail-boks – og
herefter en e-faktura på konferencegebyret.
Bemærk tilmelding senest den tirsdag d. 15. april.
Sker afmelding senere end onsdag d. 7. april 2008
tilbageholdes 50% af deltagergebyret. Ved afmelding senere end onsdag d.
14. april 2008 betales fuld pris.
Yderligere oplysninger:
Kontakt TØF Sekretariatet på tlf 77 30 33 0 0 eller e-mail [email protected]
Hvis du ikke
længere ønsker at modtage mails fra os kan du framelde
mailservice her.
|