Lørdag 1. marts 2008.

 

 

Dette er en henvendelse og et spørgsmål vedrørende en mulig ændring i måden at regulere

hastigheden i biler.

 

 

Siden de første biler blev produceret, har grundlæggende mÃ¥der for flere af bilens funktioner

grundlæggende været uforandrede. 

 

En af disse grundlæggende måder eller funktioner er regulering af hastigheden herunder start

og stop af denne.

 

I vore moderne tider har offentlige myndigheder måttet se sig nødsaget til at stramme betingels-

erne for kørsel med biler mere og mere i takt med stigningen i antallet af biler.

 

Hastigheden har været en af de vigtigste faktorer i denne sammenhæng.

 

Alle biler anvender grundlæggende de samme hjælpeanordninger til regulering af hastigheden, som vi

alle kender det, nemlig en speederpedal, en koblingspedal og et gearskift indeholdende flere gear og

selvfølgelig en bremsepedal.

 

Denne funktionskonstruktion pÃ¥virker dagligt alle, der kører i biler, pÃ¥ sin egen bestemte mÃ¥de.

Højre fod og ben holdes, det meste af tiden i hele køretiden, i en muskelmæssig krampagtig fastlÃ¥st

bagudrettet- og tilbagetrukken stilling.

 

Dette kan give stress og overanstrengelse og træthed i højre ben og i hele kroppen, hvilket påvirker

mange mennesker til at yde en mindre trafiksikker kørsel og til nemmere at presse hastigheden

ufrivilligt op gennem et for benet mere behageligt yderligere nedtryk pÃ¥ speederpedalen, fordi man

herved kommer ud af den ubehagelige og anstrengende muskelspændte stilling af benet. Denne

funktionsmÃ¥des problematik giver ogsÃ¥ rygproblemer for mange mennesker. Og en irriteret ryg

giver også ofte samme hastighedsforøgelsestendenser. Muskelspændtheden i fastholdningen

af speederpedalen i næsten samme position længe ad gangen under kørsel kombineret med en

flytning af benet over på bremsepedalen, kan også hos mange give rygkomplikationer/-irritationer.

 

Da hastigheder, ulykker og bøder spiller en sÃ¥  fremtrædende rolle i moderne bilkørsel, ville det være

højst ønskværdigt for alle, hvis man kunne regulere hastigheden på biler på en anden og mere behag-

elig mÃ¥de, der ville fjerne en del eller en stor del af problemerne i de før nævnte forhold.

 

Én mÃ¥de kunne være følgende :

 

1)  Den nuværende speederpedal forbliver uændret bortset fra en til- og fra- (on-off) funktion. Bliver et

     pÃ¥virkningspunkt passeret i op- eller nedadgÃ¥ende retning, bliver en til- og frakontakt til hele

     speederfunktionen aktiveret eller det modsatte. Anden funktion fÃ¥r denne pedal ikke. Man vil

     altsÃ¥ her kunne trykke den hidtidige speederpedal helt ned i bund og lade hele benet hvile og

     støtte herpÃ¥ uden at pÃ¥virke hastigheden. Slipper man speederpedalen helt eller lader peda-

     len gÃ¥ opad og passere til- og frakoblingspunktet, gÃ¥r motoren ned i tomgang, nøjagtigt som

     alle biler i dag gør det. Indikationen, pÃ¥ at man har passeret dette  til- og fra kontaktpunkt, kan

     gøres elektronisk (ved lys- og/eller lydindikation) og/eller ved en let mekanisk knækfunktion

     indbygget ved kontaktpunktet. NÃ¥r man trykker pÃ¥ bremsepedalen, reagerer bilen helt som

     de nuværende biler, vi bruger i dag.

    

2)  Gearskift og gear til- og frakoblingspedal forbliver uændrede.

 

3)  PÃ¥ højre side af ratstammen eller pÃ¥ instrumentpanelet eller et andet egnet sted placeres

     den egentlige speederfunktion f.eks. i form af en trinløs skyderegulator (mekanisk) og/eller

     en tilsvarende elektronisk, udformet med en speedometer- (hastighedsskala) f.eks med en

     elektronisk one-touch funktion, hvor man trykker med en finger en enkelt gang let pÃ¥ den

     elektroniske skala, svarende til et tilsvarende tryk pÃ¥ den nuværende speederpedal, og

     hastigheden gÃ¥r op eller ned til den tilsvarende hastighed, man herved har ind-

     stillet pÃ¥ fingerskalaen.

 

Ja det var i al sin enkelhed det.

 

Jeg håber, at en eller anden eller flere bilfabrikanter vil prøve at overveje ovennævnte ændring.

Det er selvfølgelig muligt, at dette allerede er gjort. Men mon dog? Skulle dette alligevel ikke

kunne anvendes? Det ville i hvert fald være godt, hvis det kunne.

 

Det er muligt at denne henvendelse er naiv, men sÃ¥ kan jeg da, og eventuelt ogsÃ¥ andre, fÃ¥ af-

klaret den aktuelle situation vedrørende ovennævnte mulighed vedrørende biler og disses kørsel.

 

Som privatperson repræsenterer jeg ingen andre end mig selv, og da e-mail kontakt via en selv-

stænding e-mailadresse synes at være svær at fremfinde til forskellige bilfabrikanters repræsentanter

i Danmark, har jeg valgt at sende denne henvendelse til :

 

Trafikministeriet  ([email protected] ), RÃ¥det for Større Færdselssikkerhed ([email protected] ), Folke-

tingets Trafikudvalg via Folketingets hjemmeside og FDM ([email protected] ), hvoraf jeg

håber, at en eller flere i trafiksikkerhedens interesse eller tjeneste vil henvende sig til nogle af disse

med ovennævnte.

 

Jeg håber også på svar på min nedennævnte e-mailadresse. Jeg kan måske i første omgang få

jeres egne og/ eller jeres eksperters mening vedrørende ovennævnte. MÃ¥ske mÃ¥ jeg sÃ¥ nøjes med

det.

 

På forhånd tak.

 

 

Med venlig hilsen,

 

Peter Nielsen,

Fjordvænget 7,

3310 Ølsted.

 

E-mail : [email protected]