Lørdag 1. marts 2008.
Dette er en henvendelse og et spørgsmål vedrørende en mulig ændring i måden at regulere
hastigheden i biler.
Siden de første biler blev produceret, har grundlæggende måder for flere af bilens funktioner
grundlæggende været uforandrede.
En af disse grundlæggende måder eller funktioner er regulering af hastigheden herunder start
og stop af denne.
I vore moderne tider har offentlige myndigheder måttet se sig nødsaget til at stramme betingels-
erne for kørsel med biler mere og mere i takt med stigningen i antallet af biler.
Hastigheden har været en af de vigtigste faktorer i denne sammenhæng.
Alle biler anvender grundlæggende de samme hjælpeanordninger til regulering af hastigheden, som vi
alle kender det, nemlig en speederpedal, en koblingspedal og et gearskift indeholdende flere gear og
selvfølgelig en bremsepedal.
Denne funktionskonstruktion påvirker dagligt alle, der kører i biler, på sin egen bestemte måde.
Højre fod og ben holdes, det meste af tiden i hele køretiden, i en muskelmæssig krampagtig fastlåst
bagudrettet- og tilbagetrukken stilling.
Dette kan give stress og overanstrengelse og træthed i højre ben og i hele kroppen, hvilket påvirker
mange mennesker til at yde en mindre trafiksikker kørsel og til nemmere at presse hastigheden
ufrivilligt op gennem et for benet mere behageligt yderligere nedtryk på speederpedalen, fordi man
herved kommer ud af den ubehagelige og anstrengende muskelspændte stilling af benet. Denne
funktionsmådes problematik giver også rygproblemer for mange mennesker. Og en irriteret ryg
giver også ofte samme hastighedsforøgelsestendenser. Muskelspændtheden i fastholdningen
af speederpedalen i næsten samme position længe ad gangen under kørsel kombineret med en
flytning af benet over på bremsepedalen, kan også hos mange give rygkomplikationer/-irritationer.
Da hastigheder, ulykker og bøder spiller en så fremtrædende rolle i moderne bilkørsel, ville det være
højst ønskværdigt for alle, hvis man kunne regulere hastigheden på biler på en anden og mere behag-
elig måde, der ville fjerne en del eller en stor del af problemerne i de før nævnte forhold.
Én måde kunne være følgende :
1) Den nuværende speederpedal forbliver uændret bortset fra en til- og fra- (on-off) funktion. Bliver et
påvirkningspunkt passeret i op- eller nedadgående retning, bliver en til- og frakontakt til hele
speederfunktionen aktiveret eller det modsatte. Anden funktion får denne pedal ikke. Man vil
altså her kunne trykke den hidtidige speederpedal helt ned i bund og lade hele benet hvile og
støtte herpå uden at påvirke hastigheden. Slipper man speederpedalen helt eller lader peda-
len gå opad og passere til- og frakoblingspunktet, går motoren ned i tomgang, nøjagtigt som
alle biler i dag gør det. Indikationen, på at man har passeret dette til- og fra kontaktpunkt, kan
gøres elektronisk (ved lys- og/eller lydindikation) og/eller ved en let mekanisk knækfunktion
indbygget ved kontaktpunktet. Når man trykker på bremsepedalen, reagerer bilen helt som
de nuværende biler, vi bruger i dag.
2) Gearskift og gear til- og frakoblingspedal forbliver uændrede.
3) På højre side af ratstammen eller på instrumentpanelet eller et andet egnet sted placeres
den egentlige speederfunktion f.eks. i form af en trinløs skyderegulator (mekanisk) og/eller
en tilsvarende elektronisk, udformet med en speedometer- (hastighedsskala) f.eks med en
elektronisk one-touch funktion, hvor man trykker med en finger en enkelt gang let på den
elektroniske skala, svarende til et tilsvarende tryk på den nuværende speederpedal, og
hastigheden går op eller ned til den tilsvarende hastighed, man herved har ind-
stillet på fingerskalaen.
Ja det var i al sin enkelhed det.
Jeg håber, at en eller anden eller flere bilfabrikanter vil prøve at overveje ovennævnte ændring.
Det er selvfølgelig muligt, at dette allerede er gjort. Men mon dog? Skulle dette alligevel ikke
kunne anvendes? Det ville i hvert fald være godt, hvis det kunne.
Det er muligt at denne henvendelse er naiv, men så kan jeg da, og eventuelt også andre, få af-
klaret den aktuelle situation vedrørende ovennævnte mulighed vedrørende biler og disses kørsel.
Som privatperson repræsenterer jeg ingen andre end mig selv, og da e-mail kontakt via en selv-
stænding e-mailadresse synes at være svær at fremfinde til forskellige bilfabrikanters repræsentanter
i Danmark, har jeg valgt at sende denne henvendelse til :
Trafikministeriet ([email protected] ), Rådet for Større Færdselssikkerhed ([email protected] ), Folke-
tingets Trafikudvalg via Folketingets hjemmeside og FDM ([email protected] ), hvoraf jeg
håber, at en eller flere i trafiksikkerhedens interesse eller tjeneste vil henvende sig til nogle af disse
med ovennævnte.
Jeg håber også på svar på min nedennævnte e-mailadresse. Jeg kan måske i første omgang få
jeres egne og/ eller jeres eksperters mening vedrørende ovennævnte. Måske må jeg så nøjes med
det.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen,
Peter Nielsen,
Fjordvænget 7,
3310 Ølsted.
E-mail : [email protected]