Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato 21. februar 2008                   

J. nr.           534-1

Deres ref.

  

 

Status for IC4

Som lovet i min orientering til Trafikudvalget af 16. januar 2008 fremsendes hermed en opdateret status for IC4 pr. 12. februar 2008.

Vedr. status for sikkerhedsgodkendelsen af IC4 togene

 

Aftalen vedrørende myndighedsgodkendelsen af IC4 fra 2002 mellem Jernbanetilsynet, AnsaldoBreda og DSB er nu opdateret. TÜV NORD er inddraget som assessor, mens DSBs rolle som reviewer er neddroslet og foregår kun for de togsæt, der allerede har fået køretilladelse. Den 7. februar 2008 er den endelige beskrivelse af assessors opgaver aftalt mellem parterne. Tilbage står nu, at AnsaldoBreda skal opdatere sikkerhedsplanen for IC4 sikkerhedsarbejdet frem til typegodkendelsen.

 

AnsaldoBreda har den 15. januar 2008 fremsendt opdaterede grunddokumenter i forhold til den nye aftale. Den 21. januar 2008 har Trafikstyrelsen fremsendt en række bemærkninger hertil vedrørende forhold, der ikke er indarbejdet som forventet.

 

Som nævnt i forrige orientering har DSB ønsket mulighed for at indsætte enkeltkørende togsæt i almindelig drift, hvorfor Trafikstyrelsen har accepteret at ændre det hidtidige aftalte forløb, således at den fulde typegodkendelse kommer til at foregå i to etaper. Først typegodkendes IC4 som enkeltkørende togsæt, og derefter som sammenkoblede togsæt.

 

Som det er oplyst tidligere, testes togene i forskellige sammenhænge, og derfor er det besluttet, at togene vil opnå individuelle stadier af godkendelse. De forventede stadier fremgår af figur 1 nedenfor. På figuren er indsat en søjle, der viser den højest opnåede godkendelse og fremdrift for de kørende togsæt. Således kan flere togsæt godt have individuelle færdiggørelsesgrader og godkendelser.

Figur 1:

Plan Stadie

Lukket spor uden passagerer

Ã…bent spor uden passagerer

Ã…bent spor med passagerer

Typedokumentation og test lukket spor

Typegodkendt enkeltkørende togsæt

Endelig Type godkendelse sammenkoblet togsæt

Løbende ibrugtagning tilladelser af 83 togsæt

Nuv. Stadie

 

 

Som nævnt i forrige statusorientering har togsættene 4, 6, 7 og 8 fået tilladelse til at køre overvåget prøvedrift med passagerer på strækningerne Lindholm-Århus-Fredericia-Padborg indtil 31. december 2008.

 

Den 30. januar 2008 har DSB fået godkendt en midlertidig ændring af udstødningssystemet på de tog, der kører overvåget prøvedrift med passagerer. Den 31. januar 2008 har DSB fået godkendt, at de tog, der kører med passagerer, kan køre op til 89.999 km, hvad angår vedligeholdelsesdokumentationen. Togsæt 4, som er det første togsæt, der fik tilladelse til at køre overvåget prøvedrift med passagerer, har pr. 1. februar 2008 kørt 60.000 km.

 

Herudover opnåede togsæt 13, som er det første tog, der skal indsættes i landsdelstrafikken, tilladelse til gennemførelse af typetests i lukket spor den 7. december 2007. Når disse tests er afsluttet, og TÜV NORD har gennemført assessment på sikkerhedsdokumentationen, jf. den ny aftale for myndighedsgodkendelsen, vil en ansøgning om typegodkendelse af IC4 som enkeltkørende togsæt i landsdelstrafikken blive indsendt til Trafikstyrelsen.

 

Næste statusmøde mellem parterne DSB, AnsaldoBreda og Trafikstyrelsen er planlagt til at finde sted den 27. februar 2008.

 

Jeg har taget DSB og Trafikstyrelsens orienteringer til efterretning, og på baggrund heraf udarbejdet nærværende status. Jeg vil fremsende en opdateret IC4 status om ca. 3 uger.

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen