9.3.08.
Udkast nr. 2 (tilrettet efter bidrag fra
Venstre og Det Radikale Venstre) til besvarelse af brev af 5. februar 2008 fra
Folketingets Europaudvalg.
- Den 14. december 2007 besluttede
Europaudvalget at anmode bl.a. Trafikudvalget om at behandle EU’s grønbog
om en ny kultur for mobilitet i byerne. Først d. 5. februar 2008 blev
anmodningen sendt til Trafikudvalget med en svarfrist til d. 12. marts
2008. I betragtning af, at der i den behandlingstid, der hermed var til
rådighed for Trafikudvalget, indgår såvel vinterferien i uge 7 som Nordisk
Råd ugen i uge 10, vil det være hensigtsmæssigt at sager fremover straks
oversendes fra europaudvalget til de pågældende stående udvalg.
- Trafikudvalget skal indledningsvis bemærke,
at spørgsmålet om mobilitet i byerne henhører under det enkelte lands
kompetence (subsidiaritetsprincippet). De europæiske byer står imidlertid
over for meget ens udfordringer på transportområdet og mobiliteten i byer
er bl.a. en væsentlig faktor i Lissabonstrategiens mål for vækst og beskæftigelse
med fokus på en bæredygtig udvikling i EU. Det samme gælder EU’s
klimapakke, hvor transportsektoren er en vigtig del for målet om reduktion
af CO2. Desuden giver tiltag i forhold til f.eks. bilindustrien (krav om
visse miljøstandarder som det kendes for lastbiler) kun mening på
europæisk plan.
Dette
giver anledning til følgende bemærkninger:
a)
Trafikudvalget finder det hensigtsmæssigt, hvis
Kommissionen udarbejder en handlingsplan for konkrete aktiviteter og
initiativer på området, der kan danne grundlag for de løsninger, der skal
findes i de enkelte medlemslande. Det betyder ikke, at alle løsninger skal være
ens, men at der kan tages hensyn til, at de nationale vilkår og ønsker til
løsningsmodeller kan være forskellige.
b)
Trafikudvalget finder heller ikke behov for at der
etableres et europæisk overvågningsorgan for mobilitet i byer.
c)
Også rettigheder for brugere af kollektiv transport
bør tilpasses omstændighederne i det enkelte land og derfor fortsat være et
nationalt anliggende. Til gengæld opfordres Kommissionen til at forstærke den
fællesnationale indsats vedr. rettigheder for brugere af flytrafik i EU samt
andre grænseoverskridende trafikale udfordringer, herunder eksempelvis
udbredelsen af modulvogntog i hele EU samt nedbryde barriererne for
jernbanegodstransporten i hele EU’s område.
d)
Trafikudvalget kan tilslutte sig at der gennemføres
en konference om â€avancerede transportløsninger i byomrÃ¥der†hvert eller hvert
andet år så der kan ske en erfaringsudveksling vedrørende forsøg med nye
løsningsmuligheder som gennemføres i de forskellige byer i Europa.
e)
Der er næppe brug for en oplysningskampagne om
Kommissionens aktiviteter, men der kunne være grundlag for et samarbejde mellem
Kommissionen og medlemslandene om en oplysningskampagne rettet mod borgerne om
hvordan man kører mest miljørigtigt og om de trafikforhold i Europa, som
borgerne møder f.eks. i erhvervs- eller turismesammenhæng.Â
f)
Tilrettelæggelse af medarbejderuddannelser er i
forvejen et følsomt område, hvis effektivitet berører grundlaget for
afviklingen af trafikken. Det bør derfor være et klart nationalt anliggende.
- Trafikudvalget kan tilslutte sig mange af de
overvejelser, der er gjort i Grønbogen og arbejder i Danmark videre på at
fremme en række løsningsforslag til at bekæmpe de stigende
trængselsproblemer i større byer. De konkrete resultater af dette arbejde
vil munde ud i en politisk forhandling om iværksættelse af en national
handlingsplan, der skal gøre den kollektive transport til et mere
attraktivt valg i forhold til biltransport. Endvidere er udvalget meget
opmærksom på behovet for at fremme trafiksikkerheden.
- Trafikudvalget arbejder endvidere på, at
også transportsektoren bidrager til opfyldelse af EU’s målsætning om at
nedbringe emissionen af drivhusgasser med 20% frem til 2020 (sammenholdt
med 1990-niveau) og på at reducere CO2-emissionen. Den danske regering vil
inden udgangen af 2008 fremlægger en national strategi til reduktion af
CO2 udledningen fra transportsektoren. PÃ¥ baggrund heraf vil Folketinget
træffe beslutning om implementering af virkemidler til opfyldelse af de
fastsatte mål.
- Trafikudvalget skal i denne forbindelse pege
på, at det er overordentligt vigtigt at skærpede miljøkrav til
personbiler, lastbiler, busser m.v. ikke opfattes som teknisk
handelshindring og dermed forbydes af EU. Især for et land som Danmark,
der ikke selv producerer køretøjer vil en sådan påstand om handelshindring
for at fremme nationale producentinteresser virke helt absurd. Endvidere
er det helt centralt, at implementering af initiativer til reduktion af
CO2 udledningen sker på en sådan måde, at der ikke sker en forvridning af
konkurrenceevnen mellem EU-landene.
- Trafikudvalget har noteret sig opgørelsen af
de finansielle ressourcer, herunder strukturfondene og muligheden for lån
fra Den Europæiske investeringsbank samt at Den Europæiske fond for
Regionaludvikling (EFRU) og Samhørighedsfonden i perioden 2007-2013 vil
bidrage med næsten 8 mia. EURO til bytransport.
- Endelig skal Trafikudvalget bemærke, at det
ikke for Danmarks vedkommende forekommer relevant at håndhæve lokale
regler for grønne zoner på tværs af landegrænser.
Afslutningsvis skal Trafikudvalget udtrykke
ønske om en fortsat aktiv europæisk dialog om trafikforholdene, herunder
trafikforholdene i storbyerne jævnfør ovennævnte punkt 2.d. Endvidere finder
udvalget, at der snarest bør følges op på anvendelsen af de midler, der afsat
til bytransport i perioden 2007-2013, samt at spørgsmålet om EU-relevant
forureningsbekæmpelse i transportsektoren bør indgå i de fortsatte drøftelser
på europæisk niveau.
PÃ¥ udvalgets vegne
Flemming Damgaard Larsen
Formand for Folketingets Trafikudvalg