18.2.08
Udkast til Besvarelse af brev af 5. februar
2008 fra Folketingets Europaudvalg.
- Den 14. december 2007 besluttede
Europaudvalget at anmode bl.a. Trafikudvalget om at behandle EU’s grønbog
om en ny kultur for mobilitet i byerne. Først d. 5. februar 2008 blev
anmodningen sendt til Trafikudvalget med en svarfrist til d. 12. marts
2008. I betragtning af, at der i den behandlingstid, der hermed var til
rådighed for Trafikudvalget, indgår såvel vinterferien i uge 7 som Nordisk
Råd ugen i uge 10, vil det være hensigtsmæssigt at sagern fremover straks
oversendes fra europaudvalget til de pågældende stående udvalg.
- Trafikudvalget skal indledningsvis bemærke,
at spørgsmålet om mobilitet i byerne henhører under det enkelte lands
kompetence (subsidiaritetsprincippet).
a)
Trafikudvalget finder det derfor ikke
hensigtsmæssigt at Kommissionen udarbejder en handlingsplan for konkrete
aktiviteter og initiativer på området. Dertil er de nationale forskelligheder
og løsningsønsker for forskellige.
b)
Trafikudvalget finder heller ikke behov for at der
etableres et europæisk overvågningsorgan for mobilitet i byer.
c)
Også rettigheder for brugere af kollektiv transport
bør tilpasses omstændighederne i det enkelte land og derfor fortsat være et
nationalt anliggende. Til gengæld burde Kommissionen forstærke virksomheden om
reglerne for rettigheder for brugere af flytrafik i EU.
d)
Trafikudvalget kan tilslutte sig at der gennemføres
en konference om â€avancerede transportløsninger i byomrÃ¥der†hvert eller hvert
andet år så der kan ske en erfaringsudveksling vedrørende forsøg med nye
løsningsmuligheder som gennemføres i de forskellige byer i Europa.
e)
Der er næppe brug for en oplysningskampagne om
Kommissionens aktiviteter, men der kunne være grundlag for et samarbejde mellem
Kommissionen og medlemslandene om en oplysningskampagne rettet mod borgerne om
trafikforholdene i Europa, som borgerne møder f.eks. i erhvervs- eller
turismesammenhæng.Â
f)
Tilrettelæggelse af medarbejderuddannelser er i
forvejen et følsomt område, hvis effektivitet berører grundlaget for
afviklingen af trafikken. Det bør derfor være et klart nationalt anliggende.
- Trafikudvalget kan tilslutte sig mange af de
overvejelser, der er gjort i Grønbogen og arbejder i Danmark videre på
adskillige områder for at løse trængselsproblemerne i byerne. Der
overvejes således bl.a. særlige kørebaner for kollektiv transport (f.eks.
busbaner i nødspor på motorvejene), muligheder for adgangsbegrænsninger
til byerne for tung trafik, brugen af støjdæmpende asfalt, intelligente
betalingssystemer med mulighed for differentierede priser i forhold til
tidspunkt og målgruppe, forbedring af den kollektive trafiks kvalitet,
effektivitet og disponibilitet, forskellige former for transport efter
anmodning, fortsat forbedring af trafiksikkerheden
- Trafikudvalget arbejder endvidere på, at
også trafiksektoren bidrager til EU’s målsætning om at nedbringe
emissionen af drivhusgasser med 20% frem til 2020 (sammenholdt med
1990-niveau) og på at reducere CO2-emissionen. Det drejer sig om påbud om
partikelfiltre, anvendelse af katalysatorer og biodrivmidler, brint og
brændselsceller
- Trafikudvalget skal i denne forbindelse pege
på, at det er overordentligt vigtigt at skærpede miljøkrav til
personbiler, lastbiler, busser m.v. ikke opfattes som teknisk handelshindring
og dermed forbydes af EU. Især for et land som Danmark, der ikke selv
producerer køretøjer vil en sådan påstand om handelshindring for at fremme
nationale producentinteresser virke helt absurd.
- Trafikudvalget har noteret sig opgørelsen af
de finansielle ressourcer, herunder strukturfondene og muligheden for lån
fra Den Europæiske investeringsbank samt at Den Europæiske fond for
Regionaludvikling (EFRU) og Samhørighedsfonden i perioden 2007-2013 vil
bidrage med næsten 8 mia. EURO til bytransport og skal om
finansieringsmuligheden via offentlig-privat partnerskab bemærke, at den
danske stat i løbet af få år forventes at have afviklet sin nettogæld,
hvorfor lånemuligheden ikke vil være nødvendig.
- Endelig skal Trafikudvalget bemærke, at det
ikke for Danmarks vedkommende forekommer relevant at håndhæve lokale
regler for grønne zoner på tværs af landegrænser.
Sluttelig skal Trafikudvalget udtrykke ønske
om en fortsat europæisk dialog om trafikforholdene, herunder trafikforholdene i
storbyerne, jfr. punkt 2 d oven for. Endvidere finder udvalget, at der snarest
bør følges op på anvendelsen af de midler, der afsat til bytransport i perioden
207-2013, samt at spørgsmålene om EU-relevant forureningsbekæmpelse i
transportsektoren bør indgå i de fortsatte drøftelser på europæisk niveau.