18.2.08

 

 

Udkast til Besvarelse af brev af 5. februar 2008 fra Folketingets Europaudvalg.

 

 

  1. Den 14. december 2007 besluttede Europaudvalget at anmode bl.a. Trafikudvalget om at behandle EU’s grønbog om en ny kultur for mobilitet i byerne. Først d. 5. februar 2008 blev anmodningen sendt til Trafikudvalget med en svarfrist til d. 12. marts 2008. I betragtning af, at der i den behandlingstid, der hermed var til rådighed for Trafikudvalget, indgår såvel vinterferien i uge 7 som Nordisk Råd ugen i uge 10, vil det være hensigtsmæssigt at sagern fremover straks oversendes fra europaudvalget til de pågældende stående udvalg.

 

  1. Trafikudvalget skal indledningsvis bemærke, at spørgsmålet om mobilitet i byerne henhører under det enkelte lands kompetence (subsidiaritetsprincippet).

a)                                  Trafikudvalget finder det derfor ikke hensigtsmæssigt at Kommissionen udarbejder en handlingsplan for konkrete aktiviteter og initiativer pÃ¥ omrÃ¥det. Dertil er de nationale forskelligheder og løsningsønsker for forskellige.

b)                                 Trafikudvalget finder heller ikke behov for at der etableres et europæisk overvÃ¥gningsorgan for mobilitet i byer.

c)                                  OgsÃ¥ rettigheder for brugere af kollektiv transport bør tilpasses omstændighederne i det enkelte land og derfor fortsat være et nationalt anliggende. Til gengæld burde Kommissionen forstærke virksomheden om reglerne for rettigheder for brugere af flytrafik i EU.

d)                                 Trafikudvalget kan tilslutte sig at der gennemføres en konference om ”avancerede transportløsninger i byomrÃ¥der” hvert eller hvert andet Ã¥r sÃ¥ der kan ske en erfaringsudveksling vedrørende forsøg med nye løsningsmuligheder som gennemføres i de forskellige byer i Europa.

e)                                  Der er næppe brug for en oplysningskampagne om Kommissionens aktiviteter, men der kunne være grundlag for et samarbejde mellem Kommissionen og medlemslandene om en oplysningskampagne rettet mod borgerne om trafikforholdene i Europa, som borgerne møder f.eks. i erhvervs- eller turismesammenhæng. 

f)                                   Tilrettelæggelse af medarbejderuddannelser er i forvejen et følsomt omrÃ¥de, hvis effektivitet berører grundlaget for afviklingen af trafikken. Det bør derfor være et klart nationalt anliggende.

 

  1. Trafikudvalget kan tilslutte sig mange af de overvejelser, der er gjort i Grønbogen og arbejder i Danmark videre på adskillige områder for at løse trængselsproblemerne i byerne. Der overvejes således bl.a. særlige kørebaner for kollektiv transport (f.eks. busbaner i nødspor på motorvejene), muligheder for adgangsbegrænsninger til byerne for tung trafik, brugen af støjdæmpende asfalt, intelligente betalingssystemer med mulighed for differentierede priser i forhold til tidspunkt og målgruppe, forbedring af den kollektive trafiks kvalitet, effektivitet og disponibilitet, forskellige former for transport efter anmodning, fortsat forbedring af trafiksikkerheden

 

 

  1. Trafikudvalget arbejder endvidere på, at også trafiksektoren bidrager til EU’s målsætning om at nedbringe emissionen af drivhusgasser med 20% frem til 2020 (sammenholdt med 1990-niveau) og på at reducere CO2-emissionen. Det drejer sig om påbud om partikelfiltre, anvendelse af katalysatorer og biodrivmidler, brint og brændselsceller

 

  1. Trafikudvalget skal i denne forbindelse pege på, at det er overordentligt vigtigt at skærpede miljøkrav til personbiler, lastbiler, busser m.v. ikke opfattes som teknisk handelshindring og dermed forbydes af EU. Især for et land som Danmark, der ikke selv producerer køretøjer vil en sådan påstand om handelshindring for at fremme nationale producentinteresser virke helt absurd.

 

  1. Trafikudvalget har noteret sig opgørelsen af de finansielle ressourcer, herunder strukturfondene og muligheden for lån fra Den Europæiske investeringsbank samt at Den Europæiske fond for Regionaludvikling (EFRU) og Samhørighedsfonden i perioden 2007-2013 vil bidrage med næsten 8 mia. EURO til bytransport og skal om finansieringsmuligheden via offentlig-privat partnerskab bemærke, at den danske stat i løbet af få år forventes at have afviklet sin nettogæld, hvorfor lånemuligheden ikke vil være nødvendig.

 

  1. Endelig skal Trafikudvalget bemærke, at det ikke for Danmarks vedkommende forekommer relevant at håndhæve lokale regler for grønne zoner på tværs af landegrænser.

 

 

Sluttelig skal Trafikudvalget udtrykke ønske om en fortsat europæisk dialog om trafikforholdene, herunder trafikforholdene i storbyerne, jfr. punkt 2 d oven for. Endvidere finder udvalget, at der snarest bør følges op på anvendelsen af de midler, der afsat til bytransport i perioden 207-2013, samt at spørgsmålene om EU-relevant forureningsbekæmpelse i transportsektoren bør indgå i de fortsatte drøftelser på europæisk niveau.