Udkast 18. februar 2008

 

Forslag

 

til

 

Lov om ændring af love om ændring af lov om luftfart

 (Ikrafttræden for Færøerne mv.)

 


§ 1

 

     I lov om ændring af lov om luftfart, jf. lov nr. 1114 af 29. december 1997, foretages følgende ændring:

 

 

1.  I § 3 indsættes som stk. 2:

     ”Stk. 2. Bestemmelserne i § 1, nr. 1, 3 og 4, gælder ikke for Færøerne. Ved kgl. anordning kan det dog bestemmes, at bestemmelserne i § 1, nr. 1, 3 og 4, tillige skal gælde for Færøerne i det omfang og med de ændringer, som indstilles af Færøernes Lagting.”

 

§ 2

 

     I lov om ændring af lov om luftfart, jf. lov nr. 346 af 17. maj 2000, foretages følgende ændring:

 

 

1.  I § 3 indsættes som stk. 2:

     ”Stk. 2. Loven gælder ikke for Færøerne. Ved kgl. anordning kan det dog bestemmes, at loven tillige skal gælde for Færøerne i det omfang og med de ændringer, som indstilles af Færøernes Lagting.”

 

§ 3

 

     I lov om ændring af lov om luftfart, jf. lov nr. 340 af 16. maj 2001, foretages følgende ændring:

 

 

1.  Efter § 2 indsættes:

”§ 3. Loven gælder ikke for Færøerne. Ved kgl. anordning kan det dog bestemmes, at loven tillige skal gælde for Færøerne i det omfang og med de ændringer, som indstilles af Færøernes Lagting.”

 

§ 4

 

     I lov om ændring af lov om jernbanevirksomhed m.v. og lov om luftfart og om ophævelse af lov om jernbanesikkerhed m.v., jf. lov nr. 323 af 5. maj 2004, foretages følgende ændring:

 

 

1.  Efter § 3 indsættes:

”§ 4. Lovens § 2 gælder ikke for Færøerne. Ved kgl. anordning kan det dog bestemmes, at lovens § 2 tillige skal gælde for Færøerne i det omfang og med de ændringer, som indstilles af Færøernes Lagting.”

 

§ 5

 

     I lov om ændring af lov om luftfart, jf. lov nr. 475 af 9. juni 2004, foretages følgende ændring:

 

 

1.  Efter § 2 indsættes:

”§ 3. Loven gælder ikke for Færøerne. Ved kgl. anordning kan det dog bestemmes, at loven tillige skal gælde for Færøerne i det omfang og med de ændringer, som indstilles af Færøernes Lagting.”

 

§ 6

 

     I lov om ændring af lov om Københavns Lufthavne A/S og lov om luftfart, jf. lov nr. 278 af 20. april 2005, foretages følgende ændring:

 

1.  Efter § 3 indsættes:

”§ 4. Loven gælder ikke for Færøerne. Ved kgl. anordning kan det dog bestemmes, at loven tillige skal gælde for Færøerne i det omfang og med de ændringer, som indstilles af Færøernes Lagting.”

 

§ 7

 

     I lov om ændring af lov om luftfart, jf. lov nr. 242 af 21. marts 2007, foretages følgende ændring:

 

1.  Efter § 2 indsættes:

”§ 3. Loven gælder ikke for Færøerne. Ved kgl. anordning kan det dog bestemmes, at loven tillige skal gælde for Færøerne i det omfang og med de ændringer, som indstilles af Færøernes Lagting.”

 

§ 8

 

     I lov om luftfart, jf. lovbekendtgørelse nr. 731 af 21. juni 2007, foretages følgende ændringer:

 

1.  I § 2, stk. 2, 1. pkt., ændres ”under c)” til: ”i stk. 1, litra c,”.

 

2.  I § 20, stk. 3, ændres ”§ 2 c)” til: ”§ 2, stk. 1, litra c”.

 

3.  I § 21, stk. 2, ændres ”§ 2 b)” til: ”§ 2, stk. 1, litra b”.

 

4.  I § 21, stk. 3, ændres ”§ 2 c)” til: ”§ 2, stk. 1, litra c”.

 

5.  I § 26, stk. 3, 1. pkt., ændres ”under c)” til: ”i stk. 1, litra c,”.

 

6.  I § 26, stk. 3, 2. pkt., ændres ”under d)” til: ”i stk. 1, litra d,”.

 

7.  I § 130, stk. 1,1. pkt., ændres ”§ 2 a), eller til forsøgsluftfart i henhold til § 2 c)” til: ”§ 2, stk. 1, litra a, eller til forsøgsluftfart i henhold til § 2, stk. 1, litra c”.

 

8.  I § 130, stk. 1, 2. pkt., ændres ”§ 2 c)” til: ”§ 2, stk. 1, litra c,”.

 

9.  I § 130, stk. 3, ændres ”§ 2 b)” til: ”§ 2, stk. 1, litra b,” og ”§ 2 c)” til: ”§ 2, stk. 1, litra c”.

 

 

 

§ 9

 

 

Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.

 

[Territorial gyldighedsbestemmelse?]



Bemærkninger til lovforslaget

 

 


Almindelige bemærkninger

 

1.    Lovforslagets formÃ¥l

 

     Formålet med lovforslaget er at tilvejebringe hjemmel til at sætte visse ændringer af luftfartsloven i kraft for Færøerne.

Herudover indeholder forslaget en række korrekturrettelser, som det er fundet belejligt at medtage ved denne lovændring.

 

2.    Lovforslagets baggrund og hovedindhold

 

     I henhold til luftfartslovens § 158, stk. 2, gælder luftfartsloven ikke for Færøerne, men kan sættes i kraft ved kongelig anordning.

I forbindelse med udarbejdelse af ny anordning om kundgørelse af luftfartsloven for Færøerne, er det kommet frem, at ikke alle ændringslovene til luftfartsloven i tilstrækkeligt omfang tager højde for ikrafttrædelsesspørgsmålet. For at sætte ændringslovene i kraft for Færøerne skal der således i disse indsættes en hjemmel til at sætte de pågældende ændringslove i kraft for Færøerne.

Herudover indeholder lovforslaget en række korrekturrettelser af lovteknisk karakter.

 

 

     3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

    

     Forslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige.

 

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

     Forslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.

 

 

 

 

5. Miljømæssige konsekvenser

     Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

 

6. Forholdet til EU-retten

     Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.

 

7. Høring 

Forslaget har forud for fremsættelsen været i høring hos følgende virksomheder og organisationer:

 

AOPA Danmark, Arbejdsmiljørådet for Luftfart, Atlantic Airways, Billund Lufthavn, Cabin Union Denmark, Cimber Air A/S, DALPA, Danish Air Transport ApS, Dansam, Danske Pilotorganisationers Samråd, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Flyvebranchens Personaleunion, Færøernes Landsstyre, HTS, Kongelig Dansk Aeroklub,  KZ & Veteranfly Klubben,  Københavns Lufthavne A/S, MyTravel Airways A/S,  North Flying A/S,

Rådet for Større Flyvesikkerhed, SAS, Sterling Airlines A/S, Sun-Air of Scandinavia A/S.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8. Sammenfattende skema 

 


 

Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser

 

 

Positive

konsekvenser/mindre udgifter

(hvis ja, angiv omfang)

Negative

konsekvenser/merudgifter

(hvis ja, angiv omfang)

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

 

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter


 


 

 

 

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

 


 

 

Til § 1

 

Til nr. 1

     Den foreslåede formulering skal gøre det muligt at foretage en lovteknisk tilpasning af lov nr. 1114 af 29. december 1997 om ændring af luftfartsloven (Promillegrænse for luftfartøjets bemanding), således at ændringsloven kan sættes i kraft for Færøerne.

 

Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i pkt. 1 og 2.

 

 

Til § 2

 

Til nr. 1

     Den foreslåede formulering skal gøre det muligt at foretage en lovteknisk tilpasning af lov nr. 346 af 17. maj 2000 om ændring af luftfartsloven (Firmaflyvning mv.), således at ændringsloven kan sættes i kraft for Færøerne.

 

 

Til § 3

 

Til nr. 1

     Den foreslåede formulering skal gøre det muligt at foretage en lovteknisk tilpasning af lov nr. 340 af 16. maj 2001 om ændring af luftfartsloven (Obligatorisk rapporteringssystem m.v.), således at ændringsloven kan sættes i kraft for Færøerne.

 

 

Til § 4

 

Til nr. 1

     Den foreslåede formulering skal gøre det muligt at foretage en lovteknisk tilpasning af lov nr. 323 af 5. maj 2004 om ændring af lov om jernbanevirksomhed og lov om luftfart (Bl.a. oprettelse af Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane), således at ændringsloven kan sættes i kraft for Færøerne.

 

 

Til § 5

 

Til nr. 1

     Den foreslåede formulering skal gøre det muligt at foretage en lovteknisk tilpasning af lov nr. 475 af 9. juni 2004 om ændring af lov om luftfart (Betaling for offentlige forretninger og tilsynsvirksomhed m.v.), således at ændringsloven kan sættes i kraft for Færøerne.

 

 

Til § 6

 

Til nr. 1

     Den foreslåede formulering skal gøre det muligt at foretage en lovteknisk tilpasning af lov nr. 278 af 20. april 2005 om ændring af lov om Københavns Lufthavne A/S og lov om luftfart (Flyvepladser med vital betydning for Danmarks nationale og internationale trafikforbindelser), således at ændringsloven kan sættes i kraft for Færøerne.

 

 

 

Til § 7

Til nr. 1

     Den foreslåede formulering skal gøre det muligt at foretage en lovteknisk tilpasning af lov nr. 242 af 21. marts 2007 om ændring af lov om luftfart (Lufthavnstakster, tilsyn, forsikring, lønindeholdelse for manglende betaling og internationale vedtagelser på engelsk m.v.), således at ændringsloven kan sættes i kraft for Færøerne.

 

 

 

Til § 8

Til nr. 1-9

     Der er tale om en række lovtekniske korrekturrettelser, som det er fundet belejligt at medtage ved denne lovændring.

 

Til § 9

 

     Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.

   Â