Vibeke Grave

Flemming Bonne                                                             

Flemming Møller

Lennart Damsbo-Andersen

 

Maribo 12.2.2008

 

Lollandsbanen / DSB Køreplan 2008.

 

Jeg retter henvendelse til jer i håb om, at I med jeres kendskab til Lolland og jeres placering nu kan gøre en forskel. Lollandsbanen er jo delvist statsejet så et sted må der være en ansvarlig person eller instans.

Sagen er, at den seneste køreplan har givet en stor del pendlere daglige problemer og DSB/Lollandsbanen ikke er lydhøre for det. Indtil den nye køreplan var der følgende forbindelser fra København til Nykøbing:

 

Afgang 15.18 – ankomst 16.58 - rødt tog.

Afgang 15.34 – ankomst 17.19 - IC3 til Hamborg med to sæt (300 pladser)til lokale til Nykøbing F.

Afgang 15.38 – ankomst 17.12 – Todækker eller rødt tog.

 

Fra Nykøbing var 3 afgange til Nakskov: 16.55 – 17.25 og 17.55

 

Sådan har det været siden jeg startede som pendler i 1995. Dog ikke for 15.34. Førhen kom det først 17.31, men i 2007 køreplanen blev det ændret til 17.19. Derfor 2007 var et godt år med køreplanen.

 

SÃ¥dan er det ikke mere. Nu hedder det:

 

Afgang 15.18 – ankomst 16.54 – IC3 tog mandag – torsdag, fredag rødt tog.

Afgang 15.34 – ankomst 17.29 – Todækker eller rødt tog.

Afgang 15.38 – ankomst 17.07 – nyt lejet tog med 16 pladser til pendlere.

 

Fra Nykøbing er der nu kun 2 afgange i tidsrummet til Nakskov: 17.00 og 17.45

 

Problemerne kan listes op således:

 

1)      Hvorfor den voldsomme nedgang i pladser pÃ¥ hurtigtoget? Er der ikke tyske tog nok mÃ¥ man da vente med at sætte dem ind til de er der. DSB siger der er udsigt til flere togsæt til April. Ja de siger de ogsÃ¥ med dem fra Italien.

2)      Hvorfor vil man ikke længere tilrettelægge LollandsBanen efter DSB? Tager jeg 15.18 skal

jeg gå tidligere fra arbejde, og da DSB kun har en rettidighedsprocent i de sidste 31 dage på 74 % ja så skal jeg minimum 1 dag om ugen tilbringe op til 45 minutter på Nykøbing station. Tager jeg 15.38 skal jeg måske stå op eller bliver måske afvist. Bliver jeg afvist ja så næste afgang 16.19. 

3)      Hvorfor har Lollandsbanen fjernet en afgang i myldretiden? Efter mine og andres protester har man sat en tog ind med afgang 18.15 fra Nykøbing. SÃ¥ nu kører togene fra Nykøbing kl. 16.00 – 16.30 – 17.00 – 17.45 – 18.15 – 18.30. Kæmpegab mellem 17 og 17.45.

4)      Om fredagen er 15.18 aldrig et IC3 tog og har i Ã¥r ikke kunnet være i Nykøbing til tiden en eneste gang om fredagen. Hvorfor lægger de en plan de ikke kan overholde selv i godt vejr?

5)      Hvorfor er IC3 toget væk hver fredag? Er det monstro i Jylland¤

6)      Rejsegarantiordningen bliver mÃ¥lt fra København til Nykøbing som et snit af alle afgange til destinationen. Pga afgange udenfor myldretiden, hvor der køres til tiden, er den gennemsnitlige rettidighedsprocent oppe pÃ¥ 95%. Dermed reelt ingen garantiudbetaling til pendlere.

7)      DSB´s regel er at tog der kører rettidigt ikke skal vente pÃ¥ tog der er forsinket. Alligevel sker det ofte, at vi venter i Vordingborg pÃ¥ et forsinket tog sydfra. SÃ¥ bliver vi forsinket og nÃ¥r vi nÃ¥r Tingsted nord for Nykøbing – ja sÃ¥ holder vi og venter pÃ¥ et tog fra Nykøbing og er sÃ¥ først inde 17.03.

8)      Der er en aftale om at Lollandsbanen / DSB skal vente pÃ¥ hinanden i Nykøbing. De gør det bare ikke. Enkelte DSB ansatte har endda nægtet kendskab til den og har nægtet af kalde kontrolcentret.

9)      Jeg har spurgt Lollandsbanen hvorfor man har flyttet afgangen til 17.45- Svaret var – tilgodese pendlere fra Roskilde og Ringsted. Hvor mange er der og hvordan er det undersøgt? Svaret var – ved det ikke og det er ikke undersøgt.

10)  Jeg har stillet den ansvarlige pÃ¥ Lollandsbanen en følgende spørgsmÃ¥l men han svarer mig ikke længere. Er tilsyneladende kommet pÃ¥ hans spam filter.

Hvad er DSB´s rettidighed på de enkelte afgange – svar ved det ikke.

Hvad gør jeg hvis jeg med et senere tog ikke når Lollandsbanen pga lille overlap – svar det er DSB´s problem.

 

Sidste år var der sporarbejde på nordfalster og DSB lavede en særkøreplan. Mit tog 5.25 kørte så 5.19 og Lollandsbanen var inde 5.22. Jeg ringede til Lollandsbanen, men ingen anede noget om DSBs ændring. Claus Pedersen spurgte meget undrende hvor jeg dog havde det fra. Jaaaa sagde jeg lettere ironisk – jeg har læst det i MetroExpress, Urban, Folketidende, EkstraBladet, BT, Børsen har se det på TV2, TV2øst, DR1 og på store opslag på Nykøbing Station. Ellers har det vist ikke stået nogen steder. Problemet blev så løst ved at DSB lovede at vente.

 

Jeg har foreslået af følgende procedure indarbejdes:

 

Tog sydpå får første prioritet over Falster. Togene nordpå kan nå at hente lidt tid. Kontrolcentret står for at holde LollandsBanen / DSB tilbage hvis den anden part er forsinket i op til 5 minutter. Derefter kontaktes togførerne så de kan orientere passagererne.

Køreplaner tilpasses så der altid er 10 minutters overlap. Det er ikke besvaret.

 

Vores pendlertalsmand er kun en kransekagefigur og har ingen reel indflydelse.

 

Håber I kan gøre noget fra Borgen. Det er uholdbart med to baner der ikke vil samarbejde. Det benægter de selvfølgelig men hverdagen beviser det. Claus Pedersen fra Lollandsbanen skrev endvidere, at jeg da var velkommen til at klage men det var ham der skulle behandle klagen..

 

Hvorfor tiderne er så vigtige for mig? Jo min bedre halvdel er 100% invalid og jeg er 65% men passer normalt arbejde i København og nej vi får ingen hjemmehjælp.                   

 

Mvh

 

John Hansen

Nørremosevej 21

4930 Maribo

 

Mobil    21194269.