Trafikudvalget 2007-08 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 146
Offentligt
Trafikudvalget6. februar 2008
Transportforskning ogfremtidens transportbehov
Niels Buus Kristensen
DTU Transport
Institut for Transport
DTU TransportNiels Buus KristensenInstitut for Transport
DTU Transport-UddannelseUddannelse
pr. 1. januar 2008DirektionDirektionMyndighedsbetj.Myndighedsbetj.
AdministrationAdministration
Forskningsledelse
TransportøkonomiTransportøkonomi
BeslutningsstøtteBeslutningsstøtte
Ca
.3
0
m
edarb.
InnovationInnovation
Institut for Transport
ModelCenterModelCenter
DTU Transport
TrafikmodellerTrafikmodeller
ProjektledelseProjektledelse
Logistik & ITSLogistik & ITS
TrafiksikkerhedTrafiksikkerhed
Ca.35mb.aredNiels Buus Kristensen
DTU TransportInstitut for Transport
Trafikforskningsgruppen, Aalborg
DTU TransportNiels Buus KristensenInstitut for Transport
Vejdirektoratet – Vejteknisk Institut
DTU TransportNiels Buus KristensenInstitut for Transport
Roskilde UniversitetscenterFLUX(Center for TransportForskning)
DTU TransportNiels Buus KristensenInstitut for Transport
Syddansk UniversitetInstitut for Maritim Forskning og Innovation
NavnKristen D. NedergaardJacob Kronbak
TitelInstitutlederLektor
Maria Anne WagtmannLektorRené T. PoulsenLisa Loloma FroholdtPost.doc.Ph.D researcher
Vibeke Rintza MadsenInstitutsekretær
DTU TransportNiels Buus KristensenInstitut for Transport
Et kig ind i fremtiden?
DTU TransportNiels Buus KristensenInstitut for Transport
Vi bliver stadig rigere …16014012010080604020-1965 1970 1975 1980 1985 1990 1995 2000 2005 2010DTU TransportNiels Buus KristensenInstitut for Transport
BNP per capita, 1982 = 100
2030: +65% ?2030: +65% ?
Personbiler per 1000 indbyggerei Europa (2002)7006005004003002001000050100150200250
BNP per indbyggere (EU25 =100)
DTU TransportNiels Buus KristensenInstitut for Transport
Historisk er især vejtrafikken vokset
+51%
Indkomstelasticitet0,86
DTU TransportNiels Buus KristensenInstitut for Transport
Økonomisk vækst genererer trafik …•I morgens menigmand vil ligne dagens velstillede•Øget transportefterspørgsel!•Øget bilejerskab, mindre kollektiv transport•Flere og længere flyrejser–Fra 1990 til 2005 steg CPH’s passagertal fra 12,4 til 20,0 mio.–godt 3% per år→godt en fordobling (+120%) i 2030
•Større krav til transportkvalitet, herunder regularitet, komfort•Øget handel -> Mere godstransport–Væksten vil formentlig være størst i den internationale trafik
DTU TransportNiels Buus KristensenInstitut for Transport
Andelen af trafikarbejdet ved forskelligebelastningsgrader30%begyndende trængsel eller merestor trængsel eller merekritisk trængsel eller mereover kapacitet
25%
20%
15%
10%
5%
0%2005
2010
2015
2020
2025
2030
Kilde:´Langsigtet fremskrivning af vejtrafik’,DTF for Infrastrukturkommissionen, marts 2007
DTU TransportNiels Buus KristensenInstitut for Transport
Perspektivering•••Uden store infrastrukturinvesteringer kan trafiksystemet ikke følgemed væksten i efterspørgslen10% trafikvækst giver meget mere end 10% vækst i trængslen, nårinfrastrukturens kapacitet er pressetHvis vores energiforsyning var lige så præget af mangel påforsyningssikkerhed, som vores transportsystem er præget afsvigtende regularitet ville DK være at betragte som et u-landTrafiksystemet skal understøtte mobiliteten ikke nødvendigvis giveanledning til størst muligt transportarbejdeTransportpolitikken vil ændre karakterfra fokus på at imødekomme transportefterspørgslentil at skabe størst mulig transportkvalitet–Historisk: De rige kunne rejse (”therich can move”)–Nu:Alle har ret til at rejse (”rightto move”)–Fremtiden: Alle skal have muligheden for at rejse (”shouldI move?”)DTU TransportNiels Buus KristensenInstitut for Transport
••
Infrastrukturkommisionen:Fornuften har talt - såd’n da …De 6 fokusområder:De store byområder:Regionale fordeling:
Nummer to:”… udvikling af et landsdækkendetrafikmodelsystem”
Den allerførste anbefaling:”Projekter med den største samfundsøkonomiskeafkast skal realiseres først”-DTU TransportNiels Buus KristensenInstitut for Transport
Udvidelser af vejkapaciteten nødvendig …
- men vi kan ikke bygge os ud af problemerne!
Foto: Yann Arthus-Bertrand: Yokohama, Japan (35�42’ N; 139�45’E)
DTU TransportNiels Buus KristensenInstitut for Transport
”The Eddington Transport Study”Anbefalinger til den britiske regering•Sikre at priserne i transportsektorenafspejler omkostningerne forsamfundet, specielt:–Trængselsafgifter på vejene og–internalisering af miljøomkostningernepå tværs af transportformerne
•Forbedre udnyttelsen af deeksisterende netværk,f.eks. trafikledelse•Levere målrettede, lønsommeinvesteringer i samarbejde medden private sektorNiels Buus Kristensen
Foredrag fra Midtvejskonferencen:Foredrag fra Midtvejskonferencen:www.infrastrukturkommissionen.dkwww.infrastrukturkommissionen.dkDTU TransportInstitut for Transport
”Trængselsudfordringens størrelse taget i”Given the scale of the congestion challenge,betragtning tror jeg ikke, at der er et attraktivtI believe that there is no attractive alternativealternativ til kørselsafgifter:to road pricing:Uden et udbredt system vil Storbritannien iWithout a widespread scheme by 2015, the UK2015 havevery significantly more transportwill requirebrug betydeligt meget meretransport infrastruktur.”infrastructure.”The Eddington Transport Study p. 40
DTU TransportNiels Buus KristensenInstitut for Transport
Intelligente Transportsystemer- ikke tilstrækkeligt visionær•ITS vil revolutionere trafiksikkerhed og trafikreguleringfrem mod 2030•Én mindre motorvejsstrækning koster det samme som envisionær fokuseret satsning på ITS-udvikling
DTU TransportNiels Buus KristensenInstitut for Transport
Offentlig Privat PartnerskabOPP er en organisationsform−ikkeen finansieringskilde
DTU TransportNiels Buus KristensenInstitut for Transport
Trafikmodeller har et højtsamfundsøkonomisk afkast•Den allerførste anbefaling:”Projekter med den størstesamfundsøkonomiske afkast skal realiseresførst”•”Er de komplicerede regnemodeller virkelignødvendige?”•JA!Pålidelig forudsigelse af trafikale effekter itrafiksystemer med trængsel er megetkompleks og datakrævende–Og afgørende for rentabiliteten
DTU TransportNiels Buus KristensenInstitut for Transport
Tak for opmærksomheden!
Niels Buus Kristensen[email protected]DTU TransportNiels Buus KristensenInstitut for Transport
Transportomfanget afhænger også af prisenPersonbiler per 1000 indbyggere i Europa (2002)7006005004003002001000050100150200250
DK
Danmarkharverdenshøjesteafgifter påpersonbiler
Afgifter virker!BNP per indbyggere (EU25 =100)
DTU TransportNiels Buus KristensenInstitut for Transport