Trafikudvalget 2007-08 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 146
Offentligt
525553_0001.png
525553_0002.png
525553_0003.png
525553_0004.png
525553_0005.png
525553_0006.png
525553_0007.png
525553_0008.png
525553_0009.png
525553_0010.png
525553_0011.png
525553_0012.png
525553_0013.png
525553_0014.png
525553_0015.png
525553_0016.png
525553_0017.png
525553_0018.png
Et sammenhængende transportsystem- hvilkenbetydning har det ?
Michael HenriquesTetraplan[email protected]Folketingets Trafikudvalg Februar 2008
Et sammenhængende transportsystem er et systemhvor flere transportmidler og / eller transportformer(modaliteter) tilsammen udgør en transportkædeFokus i et sammenhængende transportsystem er overvejende påtransportmidlerne, men infrastrukturen er også vigtig
Et sammenhængende transportsystem sikrer at det er muligt attransportere personer og gods fra a til b i en ubrudt kæde
Et sammenhængende transportsystem kræver at infrastrukturen (vej,sø, bane) er koblet sammenEt sammenhængende transportsystem er i udtalt grad afhængig afeffektive og velplacerede terminalerFolketingets Trafikudvalg Februar 2008
Passager- og godstransportFokus vil her overvejende være på godstransport, idet udviklingen afkædebaserede løsninger indeholder en række potentialer
Men indledningsvis et par eksempler og tal knyttet til de kædebaseredepersontransporter
Folketingets Trafikudvalg Februar 2008
Persontransport
Vore rejsevaner indenfor persontransport ergodt belyst gennemTransportvaneundersøgelserne (TU), som eret uundværligt supplement tiltransportstatistikken
Disse undersøgelser har været gennemførtmed jævne mellemrum siden 1979 baseret påspørgeskemaer/interviews med en udvalgt,repræsentativ populationFolketingets Trafikudvalg Februar 2008
Bolig- arbejdstedsrejserBilrejserBus6%Bil, passager7%Cykel25%Tog5%Gang10%
Kollektive rejser
Cykel
Kombiture
Bil, fører47%
Kombiture 3%Folketingets Trafikudvalg Februar 2008
Pendlerrejse med bil
50 km *21350 kr./mdl45 minTrængsel, parkering og miljøbelastning
Mulighed for samkørsel bør udviklesFolketingets Trafikudvalg Februar 2008
Pendlerrejse med kollektiv trafik59 km*21180 kr./mdl1.5 tAfhængighed af regularitet ogkorrespondancerAnvendbar rejsetidMotion
Folketingets Trafikudvalg Februar 2008
Pendlerrejse der kombinerer bil og kollektivtransport54 km*21560 kr/mdl (minimum)60 minutter
Ca. 5 -10 % på landsplan
Folketingets Trafikudvalg Februar 2008
GodstransportsystemetNationalt dominerer lastbilerne med > 90 % afgodsmængderneSkib og færge håndterer 8- 9 % af de nationale godsmængderBane håndterer < 1 % af de nationale godsmængderSamlet national godsmængde ca. 200 mio. tons brutto og 190mio. tons netto- incl. omladet internationalt gods
Næsten alt skibs og banegods for- og eftertransporteres pålastbil
Folketingets Trafikudvalg Februar 2008
Godstransportsystemet- fortsatI international transport til/fra DK håndterer skibetca. 70 % af godsmængderneLastbilerne håndterer ca . 27 % af godsmængderneJernbanen håndterer ca. 3 % af godsmængderneDe samlede internationale godsmængder er ca. 110mio. tonsOgså i de internationale transporter for - ogeftertransporteres hovedparten af skibs- ogbanegodset i (nationale) lastbiltransporterLigelige transitmængder på bane og vej- og enfaktor 50 på søFolketingets Trafikudvalg Februar 2008
Uni- eller multimodale transporterI praksis er det overvejendelastbiltransporter der er unimodaleCo-modal eller multimodal ?
?
Folketingets Trafikudvalg Februar 2008
Co-modale transporterCo-modalCa. 85 %
Folketingets Trafikudvalg Februar 2008
Multimodale transporter
Ca. 15 %
Folketingets Trafikudvalg Februar 2008
Uni- eller multimodale transporterCo- eller multimodale transporter vælgesnår:Kvaliteten matcher de unimodaletransporterPrisen er konkurrencedygtigDer er tilstrækkelig viden om dissetransporttyperDer er gjort op med vanetænkningen
?
Folketingets Trafikudvalg Februar 2008
Hvor ligger de største udfordringer ?
At tænke i transportkæder- og få indholdet idisse belyst (godsets TU undersøgelse)At få etableret en ”freight integrator”tankegang hos transportarkitekterneAt få styr på (kombi) terminalerneAt fortsætte udviklingen af havneneAt afkoble transport fra trafik
Folketingets Trafikudvalg Februar 2008
Er de sammenhængende transportløsninger vejen til atundgå kaos ?Det er ikke godstransporterne derskaber trængslen !!Optimer de enkelte transportformer
Udnyt kapaciteten i detbestående system
Folketingets Trafikudvalg Februar 2008
Er de sammenhængende transportløsninger vejen til atundgå kaos ??Styrk terminalerne så samspillet mellemtransportformerne smidiggøres og omkostningerneIreduceresTænk i et netværk af land- og søtransportcentre derfokuserer på optimeringStyrk baneløsningerne gennem bedrerammebetingelser og shuttlekoncepter. Kvalitet !!Tænk også søtransport i nationale sammenhænge(ro/ro) MolsliniekonceptetDistribuer om natten og anvend citylogistikOpgør omkostningerne og betal de rigtige priserFolketingets Trafikudvalg Februar 2008
Skyd på pianisten !!
Folketingets Trafikudvalg Februar 2008