Trafikudvalget 2007-08 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 146
Offentligt
525550_0001.png
525550_0002.png
525550_0003.png
525550_0004.png
525550_0005.png
525550_0006.png
525550_0007.png
525550_0008.png
525550_0009.png
525550_0010.png
525550_0011.png
WWW.DI.DK
Transportkøbernes syn-et globalt og europæisk perspektivBjarne Palstrøm, chef for miljø og infrastrukturDansk Industri
6. februar 2008 TØF-møde med Folketingets Trafikudvalgi
Konkurrencesituationen
• EU - vores hjemmemarked• Hele verden - fordi der ikkeskabes vækst i EU• Global tilstedeværelse• Nærhed til kunderne• 24-timers service• Internationaltomkostningsniveu
Kravene skærpes
For de eksporterende virksomheder og deres leverandører gælder:• fokus på værdiskabelse (hvad er kunderne villige til at betale for)• levering til ordre (få/ingen lagre, håndtere store variationer)• reaktionsevne (kort vej fra ordre til levering)• tid en kritisk faktor (hyppige leverancer)• præcision (rigtig vare i rette kvalitet og mængde på rette sted tilrette tid)• fleksibilitet og innovative løsninger i alle forhold (smartness)• mere samlede leverancer (færre leverandører, der leverer mere)
Indsatsområderne
• Produktivitet– Lean (skabe værdi forkunderne og fjerne spild)– Six Sigma (stabile processer)– Nul-fejl• Kompetencer– arbejdskraft– teknologi• Organisation og ledelse– Fleksibilitet og responstid
Logistik - en kernekompetence
Produktion
Logistik og distribution(egen transporteller leverandører)
Salg
Kravene til distributørerne er:• Netværk• Pris• Kvalitet• Præcision
Danmark nr. 13 i logistik og samhandel
Danmark halter bagefter de bedste
Kilde: World Bank, Logistic Performance Index 2007

Stigende priser på varetransport

2000 = 1002000 = 100
13012512011511010510095902000
13012512011511010510095902001200220032004200520062007
Anm.: NettoprisindeksKilde: Danmarks Statistik
Det politiske fokus, #1
• Rammer for at øge produktiviteten i transportsektoren– politiskbestemte omkostninger skal modvejes af tiltag, dergiver virksomhederne muligheder for at øgeproduktiviteten• Optimal opkobling til den internationale infrastruktur– prioritere og styrke adgangsvejene til og fra udlandet– arbejde europæisk for at øge fremkommeligheden fordanske varer og tiltrække udenlandsk arbejdskraft• Øge fremkommeligheden i Danmark og reducere flaskehalse– ambitiøs statslig investeringsplan– skabe vilkår for privat finansiering
Det politiske fokus, #2
• Udvikling af intelligente trafiksystemer– demonstration og test af intelligente IT/Transportteknologier for både gods- og persontransporten.• Kompetenceudvikling– give status og styrke til til transportforskningen (skabeinternationalt fagligt miljø)– uddannelse af medarbejdere og ledere• Udvikling af kollektiv trafik– attraktivt alternativ til bilismen
Kontaktdata
Bjarne PalstrømDansk Industri1787 København V[email protected]telefon: 33773033