Notat

 

 

Dato             28. januar 2008

J. nr.          

 

 

Statusnotat over væsentlige og aktuelle sager på Transportministeriets område under det slovenske EU-formandskab i første halvår af 2008.

Der er planlagt to formelle Rådsmøder og et uformelt Rådsmøde på transportområdet i EU i første halvdel af 2008. De formelle Rådsmøder finder sted henholdsvis den 7.-9. april 2008 og den 12.-13. juni 2008 – begge gange i Luxembourg. Det uformelle Rådsmøde finder sted den 5.-6. maj 2008 i Slovenien.

Det slovenske formandskab anfører, at midler til at øge transportsikkerhed er af største betydning for EU-borgere, og at det slovenske formandskab derfor vil fremme forslag relateret til færdselssikkerhed og sikkerhed på jernbaneområdet. Videre udvikling af de Transeuropæiske Transport Netværk (TEN-T) vil også blive behandlet, med særlig fokus på bedre forbindelse mellem netværk til søs og på land. Kommissionen har bebudet en grøn transportpakke, som man i givet fald må forvente, at det slovenske formandskab sætter på agendaen.

Landtransport

Vejtransportområdet

I løbet af det slovenske formandskab agtes en såkaldt vejpakke behandlet.

Det drejer sig om tre forslag, der skal modernisere, erstatte og sammensmelte bestemmelser om vejtransportører og adgangen til markedet. Målet er at reducere muligheden for konkurrenceforvridning, og forbedre transportoperatørers overholdelse af dels de sociale bestemmelser, dels sikkerhedsbestemmelserne. Pakken består af følgende:

Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fælles regler for adgang til vejtransporterhvervet

Forslaget til forordning vil ifølge Kommissionen indirekte forbedre trafiksikkerheden, fordi det vil medføre strengere overvågning af forsømmelige virksomheder, som indblandes mere i ulykker end andre. Det vil forbedre arbejdsvilkårene for de ansatte i vejtransporten ved at hæve de faglige kvali­fikationer. Den vil også kunne styrke visse enkeltmandsvirksomheder over for deres ordre­givere og beskytte dem mod kamuflerede ansættelsesforhold.

Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fælles regler for adgang til markedet for international godskørsel

Forslaget skal styrke effektiviteten på det indre marked for godskørsel ved at øge retssikkerheden, nedbringe de administrative omkostninger og skabe mere retfærdige konkurrencevilkår. Forslaget er et led i programmet om "bedre lovgivning", hvilket bl.a. er relevant, fordi de eksisterende regler er komplicerede og forvaltes forskelligt i medleslandene. Forslaget har derfor bl.a. til formål at forenkle EU-reglerne for adgang til markedet for international godskørsel. Forslaget skal ligeledes styrke effektiviteten på det indre marked for godskørsel ved at øge retssikkerheden, nedbringe de administrative omkostninger og skabe mere retfærdige konkurrencevilkår.

Forslaget vil ifølge Kommissionen bidrage indirekte til en forbedret trafiksikkerhed i form af en bedre overvågning af transportvirksomheder, der opererer i flere medlemsstater.

Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fælles regler for adgang til buskørselsmarkedet

Forslaget vil ifølge Kommissionen indirekte bidrage til en forbedret trafiksikkerhed i form af en strengere overvågning af transportvirksomheder, der opererer i flere medlemsstater, og sikrer overensstemmelse med de nye regler for offentlige tjenesteydelser inden for vej- og jernbanetransport.

--00--

Forhandlingerne om forslagene er startet under portugisisk formandskab og vil fortsætte under slovensk formandskab.

Formandskabet har oplyst, at man for at sikre sammenhæng vil forsøge at afslutte de tre vejtransportforslag i én omgang. Der forventes derfor opnået politisk enighed på rådsmøderne i alle tre sager under det slovenske formandskab.

Jernbaneområdet

Meddelelse om et jernbanenetværk med godsprioritet

Kommissionens meddelelse fra 18. oktober 2007 handler om et jernbanenetværk, hvor man giver prioritet til godstransport. Meddelelsen er en udløber af Kommissionens hvidbog fra 2001, hvor ønsket om at fremme et europæisk jernbanenetværk med godsprioritet nævnes.

Meddelelsen er en del af en pakke fra Kommissionen, som inden for Transportministeriets ressortområde desuden omfatter initiativer vedrørende en handlingsplan for godstransportlogistik og en meddelelse om europæisk havnepolitik, som imidlertid ikke forventes behandlet under slovensk formandskab.

I meddelelsen anfører Kommissionen, at der over de sidste 15 år er igangsat en serie af initiativer med henblik på at revitalisere jernbanen i EU. Jernbanegodstransport er gradvist blevet liberaliseret og der er etableret helt fri konkurrence i 2007. Hertil kommer et omfattende arbejde med teknisk interoperabilitet og etablering af nøgleinfrastrukturer gennem TEN-T programmet (Transeuropæiske Transport Netværk).

Kommissionen anfører i meddelelsen, at ovenstående initiativer imidlertid ikke er nok, hvorfor man foreslår, at en serie af finansielle og retlige tiltag. Kommissionens mål er, at fremme opbygningen af et europæisk jernbanenet, der giver godstrafikken mulighed for at yde bedre service, hvad angår transporttid, pålidelighed og kapacitet. Som supplement til de foran­stalt­ninger, der allerede er sat i værk, stiller Kommissionen derfor forslag om nye initiativer, der skal munde ud i etableringen af et europæisk jernbanenet, hvor gods­trafikken har fortrinsret og derfor kan yde bedre og mere pålidelige præstationer end i dag.

Ifølge det slovenske formandskab er det muligt, at man vil arbejde på at få vedtaget et sæt konklusioner på Rådsmøde i april 2008.

Luftfart

Adfærdskodeks for computerreservationssystemer (CRS)

Edb-reservationssystemer (CRS) bruges mellem rejsebureauer og luftfartsselskaber. De første bestemmelser for regulering heraf i Fællesskabet er fra 1989, hvor næsten alle billetreservationer blev foretaget via CRS, som desuden næsten alle var ejet af luftfartsselskaber. Der var derfor risiko for misbrug til skade for konkurrencen. Direkte bestilling over internettet har gjort bestemmelserne mere uegnede og hæmmende for priskonkurrencen og innovationen på CRS-området.

Af Kommissionens forslag fremgår derfor et oplæg til en betydelig forenkling af bestemmelserne til gavn for konkurrencen, idet man dog vil bevare de grundlæggende beskyttelsesforanstaltninger mod misbrug af konkurrencemæssig stilling og fortsat vil sikre forbrugerne objektive oplysninger.

Formandskabet vil sætte sagen på dagsordenen for rådsmødet den 12.-13. juni 2008 med henblik på, at der opnås politisk enighed.

Meddelelse om Det Fælles Europæiske Luftrum (Single Sky)

I december fremlagde Kommissionen en meddelelse om erfaringerne med skabelsen af et fælles europæisk luftrum. Den juridiske ramme for dette projekt, der har til formål at effektivisere udnyttelsen af luftrummet til flytrafik, blev vedtaget i 2004. Pakken består af fire forordninger, som danner den overordnede ramme for Det Fælles Europæiske Luftrum.

Den mere detaljerede tekniske lovgivning sker via komitologi-procedure. I realiteten er der imidlertid ikke sket de ønskværdige fremskidt på det operationelle plan.

Kommissionen ønsker nu at få sat skub i denne proces. Det første skridt er fremlæggelsen af meddelelsen, og det næste vil være en pakke af lovgivningsmæssige forslag, jf. afsnittet sidst i notatet om Kommissionens initiativer.

Formandskabet vil søge at få vedtaget rådskonklusioner om meddelelsen på rådsmødet i april 2008.

Tværgående emner

Galileo

I løbet af 2007 stod det klart, at EU´s bestræbelser på at anvende en OPP-model (Offentligt Privat Partnerskab) i arbejdet med Galileo ikke kunne lykkes pga. den private sektors manglende lyst til at indgå en bindende aftale med Fællesskabet om en koncession vedrørende Galileo. Dette førte til, at Kommissionen vurderede – og efterfølgende fik Rådets og Europa-Parlamentets opbakning til – at Fællesskabet måtte påtage sig hele forpligtelsen i etableringsfasen.

I efteråret 2007 blev Rådet (finansministre) og Europa-Parlamentet enige om finansieringen af Galileo frem til 2013.

Under slovensk formandskab ventes RÃ¥det at blive enige om en forordning om den fremtidige organisering af Galileo-projektet.

Forventningen er, at der opnås politisk enighed på Rådsmøde den 7.-8. april 2008. På Rådsmøde den 12-13. juni forventer formandskabet, at der muligvis kan opnås enighed om en aktionsplan for Galileos anvendelsesmuligheder. På sidstnævnte Rådsmøde er det videre muligt, at Rådet vil have en første politisk debat om et varslet forslag om ændring af forordningen om Tilsynsmyndigheden for Galileo (1321/2004 af 12. juli 2004).

TEN-T

Kommissionen har bebudet at ville fremkomme med en meddelelse om forløbet af samarbejdet med nabolandene om transport, primært vedrørende TEN-T. Formandskabet vil i givet fald søge vedtaget rådskonklusioner om dette emne.

Vedrørende TEN-T vil der på et eller andet tidspunkt fremkomme en grønbog som forberedelse af en revision af retningslinjerne for TEN-T. Selve grønbogen vil dog næppe fremkomme under det slovenske formandskab, men man vil påbegynde drøftelser med medlemslandene om denne.

Relationer med Europa-Parlamentet

Vejtransportsikkerhed

Formålet med udkastet til direktiv om vejsikkerhed er at sørge for, at sikkerhedsaspektet integreres i alle faser af planlægning, projektering og drift af vejinfrastruktur i det transeuropæiske net (TEN-T).

Rådet nåede på møde den 1.-2. oktober 2007 frem til en generel indstilling om teksten, herunder at bilagene skal have en ikke-bindende karakter.

I juni 2007 anbefalede Europa-Parlamentets Udvalg om Regionalpolitik, Transport og Turisme, at man forkastede Kommissionens forslag. På efterfølgende plenarmøde besluttede man dog at sende forslaget tilbage til udvalget til yderligere behandling.

Kommissionen foretrækker stadig bindende bilag og forbeholder sig sin stilling så længe Parlamentets udspil afventes. Der stemmes om forslaget i Parlamentets udvalg i februar 2008, hvorefter formandskabet vil arbejde på at opnå en løsning ved 1. Læsning.

Lufthavnsafgifter

Kommissionen fremsatte i januar 2007 forslag om fælles principper for opkrævning af lufthavnsafgifter. Hovedelementerne i forslaget er, at der stilles visse grundlæggende krav til den betaling, som lufthavne kan opkræve hos luftfartsselskaber for at benytte de store lufthavne i EU (lufthavnsafgifter), således at både lufthavne og luftfartsselskaber sikres en fair behandling. Det foreslås bl.a., at lufthavnsafgifterne skal være ikke-diskriminerende og åbne, og at brugerne af lufthavnen (luftfartsselskaberne) inddrages.

På rådsmøde (transport) i november 2007 blev der opnået generel indstilling til et direktivforslag om lufthavnsafgifter.

Parlamentsudvalget vedtog sit forslag til 1. læsning i december 2007. Rådets resultat adskiller sig en del fra Parlamentets læsning. De kommende forhandlinger med Parlamentet må derfor forventes at blive krævende.

Formandskabet har sat forslaget på dagsordenen med henblik på at vedtage politisk enighed på april rådsmødet 2008.

Jernbaneområdet

I slutningen af 2006 fremsendte Kommissionen et sæt forslag på jernbaneområdet, der drejede sig om sikkerhed, jernbaneagenturet og interoperabilitet . (Rådet og Europa-Parlamentet nåede til enighed om interoperabilitetsdirektiv-forslaget i 2007).

Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af jernbanesikkerhedsdirektivet

Formålet med det nye direktivforslag er, at forenkle fællesskabsproceduren for certificering af rullende materiel. Direktivforslaget ændrer hovedsagelig en artikel 14 (eksisterende materiel) i det eksisterende regelsæt, således at hvis en anden medlemsstat i forvejen har udstedt ibrugtagningstilladelse gælder princippet om gensidig anerkendelse. Der vil således være tale om en obligatorisk gensidig anerkendelse af ibrugtagningstilladelse.

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 881/2004 om oprettelse af et europæisk jernbaneagentur

Ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 881/2004 er der oprettet et europæisk jernbaneagentur, som skal yde tekniske bidrag til realiseringen af et indre marked for jernbanesektoren i Europa.

Kommissionen vurderer nu, at der er behov for en række ændringer i forordningen, herunder at tilføje yderligere opgaver til agenturet. Det vil således være nødvendigt at ajourføre forordningen for at definere agenturets nye opgaver.

--00--

Rådet vedtog politisk enighed på Rådsmødet den 29.-30. November 2007 på begge sager, hvorfor vejen nu er banet for en afslutning af sagerne.

Formandskabet vil arbejde videre med Europa-Parlamentet med henblik på at opnå 2. læsningsløsning om forslagene om jernbanesikkerhed og om det europæiske jernbaneagentur.

Kommissionens initiativer

Kommissionen har bebudet en række initiativer i 2008. De to væsentligste er en grøntransportpakke og en luftfartspakke.

Grøn transportpakke

Pakken består af 2 meddelelser m.m.

Meddelelse om, hvordan transportsektoren gøres mere miljøvenlig

Meddelelsen kommer til at omhandle de vigtigste resultater af tre initiativer på transportområdet (internalisering af omkostninger, grønne drivmidler og en  ITS (intelligente transport systemer) handlingsplan) og vil muligvis opstille anbefalinger for fremtiden.

Meddelelse om internalisering af transportsektorens eksterne omkostninger

Denne anden meddelelse vil omhandle en generelt anvendelig, gennemsigtig og forståelig model til vurdering af eksterne omkostninger for forskellige transportformer.

Der bliver en analyse af, hvordan internaliseringsforanstaltninger kan korrigere specifikke former for markedssvigt, som er meget relevante for transportsektoren, og som forårsages af store negative eksterne virkninger.

Meddelelsen vil opstille en liste over tilgængelige strategiske redskaber for at løse problemet (herunder afgifter, gebyrer osv. samt kombinationer af de enkelte redskaber) og analysere de sandsynlige økonomiske, sociale og miljømæssige konsekvenser af de opstillede valgmuligheder. Den ledsages muligvis af lovforslag eller meddelelse om, at sådanne vil blive fremlagt senere i 2008.

En luftfartspakke

Pakken vil bestå af en meddelelse, en rapport og to forslag.

Meddelelse "udvikling af et fælles europæisk luftrum".

Meddelelsen vil beskrive tre initiativer, der er knyttet til den yderligere udvikling af det fælles europæiske luftrum.

Forslag om ændring af forordningerne om det fælles europæiske luftrum.

Lovforslaget skal føre til forbedret lufttrafikstyring, der imødekommer den forventede trafikstigning, og det skal fremme nye teknologier i tråd med Lissabon-strategiens målsætninger samt opnå, at lufttrafikstyringen bidrager til målsætningerne om bæredygtighed.

Udvidelse af Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagenturs beføjelser vedrørende lufthavne og lufttrafikstyring m.v.

Et forslag om ændring af forordning nr. 1592/2002 for at udvide de fælles luftfartssikkerhedsregler til også at gælde luftfartstjenesterne, lufttrafikstyring (ATM) og lufthavne. Formålet er at forbedre sikkerheden og interoperabiliteten.

Lancering af udviklingsfasen for lufttrafikstyringssystemet SESAR (2008-2013).

Kommissionens rapport om fremskridt i udviklingsfasen for SESAR, herunder skal der fremlægges en master plan for til Rådets godkendelse, beskrives metoder for overgang fra udviklingsfasen til markedsetableringsfasen for SESAR, ligesom vilkår for inddragelse af tredjelande skal kortlægges.