Trafikudvalget 2007-08 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 129
Offentligt
Folketingets TrafikudvalgVejgodstransportv./ formand Mogens Therkelsen,International Transport Danmark (ITD)TØF-seminar, den 29. januar 2008
Den moderne transportvirksomhed
Den moderne transportvirksomhed…andet end A til B transporter!Danske transportører tilbyder deres kunder bl.a.• distribution• oplagring/lagerstyring,• ordremodtagelse, pluk, pak, etikettering• slutmontage, testning, installation• bytte og rengøring af paller/emballage• fakturering, statistik, betalingsoverførsel• fortoldning og dokumenthåndtering• rådgivning og it
TransportbranchenVejgodstransportens samfundsmæssige betydning•Vejgodstransporten står for 2% af værditilvæksten* iDanmark (vognmænd 1,4% og speditører 0,6%)- vejgodstransportens betydning for den danskeøkonomi er dog betydelig større – som bindeled mellemvirksomheder indenfor produktion og handel•Ca. 50.000 personer er beskæftiget indenfor vejgods-transport i Danmark (37.000 hos vognmænd og 13.000hos speditører)- hertil kommer beskæftigelsen i hjælpe- og service-virksomheder til branchenKilde:Analyserapport om vejtransportbranchenØkonomi- og Erhvervsministeriet, Transport- og Energiministeriet, April 2007
*) Værditilvæksten = værdiskabelsen = omsætningsdel, der er tilbage til aflønning af medarbejdere og tilforrentning af investeret kapital, når andre produktionsudgifter er fratrukket.
Transportbranchen6.300 danske vognmænd med godt 46.000 lastbilerflytter 90% af de samlede godsmængder i Danmark
Andel af samlet godsmængde (vægt) i 2006
Skib 9%Bane 1%
Bil 90%Kilde: Danmarks Statistik 2007
TransportbranchenCa. 13.000 personer er beskæftiget med hver dag atholde 7.000 ”danske” eksportvogntog kørende
Andel af samlet godsmængde (vægt) i udenrigshandelen i 2006Fly0,2%Bane 3%Skib 69%
Bil 28%
Kilde: Danmarks Statistik 2007
Transportbranchen54% af danske lastbilers transportarbejde erinternationalt!
national transportarbejde
9,8 mia. tonkm
international transportarbejde 11,5 mia. tonkm- heraf tredjelandskørsel og cabotage6%
Kilde: Danmarks Statistik 2007
TransportbranchenStigende mængder oversøisk gods til de europæiskehavne og lufthavne, som hurtigt og effektivt skaltransporteres videre til europæiske virksomheder ogforbrugere
Lastbilen erfleksibel ognæsten alletransportkæderstarter ogslutter medlastbilKilde: Analyserapport om vejtransportbranchen, April 2007Økonomi- og Erhvervsministeriet og Transport- og Energiministeriet
TransportbranchenEU forudsiger mere end en fordobling af lastbil-trafikken fra nu og de næste 20 år350030002500Giga Tkm20001500100050001990 1995 2000 2005 2010 2015 2020 2025 2030Kilde: Europa Kommissionen, direktoratet for energi og transport "European energy and transport trends to 2030” (2003)
2007
Lastbiler EU 25Bane EU 25Inland waterways
TransportbranchenBegrænset overflytningspotentiale……kun godt 3% af al lastbilgods i Europa flyttes mereend 500 km!
Kilde: IRU
Transportbranchen
Nypris lastbil = ca. 1.500.000 kr.
Konkurrencevilkår - afgifterAFGIFTSBELASTNING - TYPISK DANSK EKSPORTVOGNTOG(45 ture/år - DK – Milano/Torino, 160.000 km)DieselafgiftCO2-afgiftVægtafgiftVejbenyttelsesafgiftBroafgift (50 passager)Tyskland vejskat (2.037 kr./tur)Østrig vejskat (1.088 kr./tur)Italien vejskat (980 kr./tur)Afgifter og skatter i alt132.80012.8003.8549.11446.07591.66548.96044.100389.368
Ca. 30% af samlede omkostninger ved drift af eksportvogntogKilde: ITD Økonomiservice 2007
Konkurrencevilkår - afgifter
nye afgifterændrer ikke transportmønster– men svækkerkonkurrenceevnen!• Uheldigt med national enegang (Tyskland)• Indførelse af road pricing vil fordyre transporterneunødigt, da der ikke eksisterer reelle alternativer tillastbilen – godset skal fortsat frem!
ProduktivitetsforringelserSkyldes:•Infrastruktur - trængsel på veje og mangel pårastepladser•reducerede tidsvinduer hos kunder•danske særregler, nidkære kontroller og urimeligesanktioner (køre-/hviletid, levende dyr og særgods)•mangel på kvalificerede chauffører•hindringer mod at anvende udenlandske chaufførerpå danske biler•digital tachograf – stjæler køretid
Negativ udflagning3.000 danske lastbiler udflaget……på grund af;•strategiske årsager (logistiske ogmarkedsmæssige optimeringer)•danske særregler og urimelige sanktioner køre-og hviletid og levende dyr•lønomkostninger og mangel på kvalificeredechauffører•tysk miljøtilskud
Vognmandserhvervets organisationsstrukturArbejdsgiver-politikDirektemedlemskab
HTSArbejdsgiver
ATL
Erhvervspolitik
HTSErhvervDanskIndustri
Direktemedlemskab-Danske Busvognmænd (DB)-Specialf. for Logistik og Distribution (SLD)-Danske Havnevirksomheder-Dansk Kollektiv Trafik-Lufthavne (København, Århus, Ålborg)-Jernbaner (Raillon, Arriva, MetroService)
LokalforeningerErhvervs- ogarbejdsgiver-politik
DanskErhverv(HTS-I+DH&S)
DTL
SpecialforeningerEnkeltmedlemmer
-Danske Speditører