Trafikudvalget 2007-08 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 129
Offentligt
523199_0001.png
523199_0002.png
523199_0003.png
523199_0004.png
523199_0005.png
523199_0006.png
523199_0007.png
523199_0008.png
523199_0009.png
523199_0010.png
523199_0011.png
523199_0012.png
523199_0013.png
523199_0014.png
523199_0015.png
523199_0016.png
523199_0017.png
523199_0018.png
523199_0019.png
523199_0020.png
Jernbaner og transportTØF seminar med Trafikudvalgetv. adm. dir. Jesper Hansen, Banedanmark29. januar 2008
Jernbaner og transportSide 2
Overordnet organisering afjernbaneområdetSikkerhedsmyndighedogsektormyndighedfor kollektiv trafik
Infrastruktur
Operatører
Transport-ministeriet
Trafikstyrelsen
BanedanmarkBanestyrelsen1. januar 1997Rådgivende bestyrelse1. marts 2004Ansvarlig bestyrelse28. november 2005
DSBDSB S-togArrivaRailion- andre
59,9 %23,1 %11,5 %5,2 %0,3 %
Side 3
Passager- og godstransportSide 4
Passager- og godstransportJernbanen udførte i 2004 6,1 mio. personkm,svarende til 8,1 % af persontransportarbejdetGodstransport med jernbane udgør ca. 6 % afgodstransportarbejdet – langt den væsentligste deler internationalSamlet kilometerproduktion i 2006: 65,4 mio. togkm
Side 5
Trafikaftalen og genopretningaf jernbanenSide 6
Aftale om trafik for 2007– Rækker frem til 2014– Investeringer med ekstra ca. 4,7 mia. kr. tiljernbanen – i alt ca. 19 mia. kr.(pl.-niv 2006)– Særlig indsats på sporområdet– Principbeslutning om udskiftning af Banedanmarksnuværende signalanlæg efter 2014. På fjernbanensigtes mod etablering af det fælles europæiskesignalsystem ERTMS niveau 2
Side 7
Trafikaftalens prioritering mellem baner1. prioritet: Røde baner2. prioritet: Grønne baner3. prioritet: Blå baner
Side 8
Trafikaftalens nøgletalFagSporBroerKørestrømStærkstrømTransmission, Tele & ITBygningerVej & PladsForstFornyelsesbehov (eksempler)1.500 km spor800 broer30 km køreledningsanlæg25 perronbelysningsanlægCa. 1/3 af tele-transmissionsnettetTogradio skal udskiftesReduktion 50.000 m�120 km stations-afvandingsanlæg600 km grøfter og 325 km hegn
Fornyelse ca. 1,5 mia. kr. årligtVedligeholdelse ca. 1 mia. kr. årligtSide 9
Hvor sporombygger vi?De røde baner skal køre tilfredsstillendeVedligehold af andre kritiske banerVi bygger om på komplicerede banerBanerNordbanen (del af)Vestbanen (del af)KystbanenNordbanen (Hellerup - Hillerød)Køgebugtbanen (del af)FarumbanenFredericia – Århus (del af)Høje-Taastrup – Roskilde (del af)Svendborgbanen (del af)Sydbanen (del af)Tønderbanen (del af)År20062006200720072007200820082009200920092009Side 10
KanalregularitetBanedanmark har opfyldt kravet om kanalregularitet i2007 i resultatkontrakten med TransportministerietKanalregulariteten er udtryk for, hvor mange procent af alle togBanedanmark gav mulighed for at køre til tiden2006ResultatFjernbanen(passagertog)S-banen91,0 %93,8 %2007Krav94,0 %94,8 %Resultat94,3 %95,1 %2008Krav94,8 %96,1 %
Side 11
Ansvarsfordelingen for forsinkelser i2006 og 2007200610%
200713%
42%
50%40%45%
Banedanmark
Operatører
Eksterne forhold
Banedanmark
Operatører
Eksterne forhold
Side 12
Infrastrukturkommissionenog jernbanenSide 13
Udviklingen indenfor togtrafik –InfrastrukturkommissionenMarkant stigende transportbehovJernbanen har store fordele, som taler for, at den bør kunne opnåen større markedsandel af transportarbejdet, da:– Jernbanen kræver mindre plads – faktor 3– Jernbanen er en mere sikker transportform end f.eks.vejtransport – faktor 10 mere sikkert– Jernbanen bruger mindre energi end biltrafikkenfaktor 3 (som kan være CO2-neutral)– Med DONG-aftale sparer jernbanen miljøet for 85.000 tCO2Side 14
Infrastrukturkommissionen- de vigtigste projekter for jernbanen
Allerede besluttet:– MetrocityringKommende beslutninger:– København– Køge -Ringsted– Femern forbindelse (inkl. udbygning ogelektrificering af Sydbanen)– Udskiftning signalanlæg
Side 15
Udskiftningaf signalerSide 16
Hvorfor nye signaler?– 40 % af signalerne er mere end 20 år gamle, og 20 % er mereend 40 år gamle– I en naturlig fornyelsestakt skulle 46 % af de eksisterendesignaler alligevel have været fornyet frem til 2015– De gamle signaler er af vidt forskellig type og teknologi ogkommunikerer ikke sammen på tilfredsstillende vis– Væsentlige regularitetspåvirkninger fra signalområdet (ca. 2 %)og en ikke optimal udnyttelse af infrastrukturens kapacitet– Dansk ATC vil kunne levetidsforlænges til 2020Side 17
Signalprogram– udskiftning af samtlige signalerTrafikaftale FFL07 principbeslutning:– Total udskiftning af alle signalanlæg baseret på ERTMS niveau 2inden2018/ 2020– Endelig beslutning og udrulning fastlægges ult. 2008 på– S-bane udskiftning baseres på afprøvet metro / S-bane teknologiTidsplan:– September 2008: Projektforslag med budget afleveres officielt– Oktober / november 2008: Endelig politisk beslutning
Herefter kunne følge:
-Ultimo 2009: Udbud af signalprojektpakker-Medio / ultimo 2010: Indgåelse af kontrakterSide 18
EntrepriseSide 19
Entreprise – på vej mod privatisering?– Regler for kontrolbud sikrer lige vilkår– Udbud af alle kontrakter– Omsætning ca. 1 mia. kr. – balance i 2007– Politisk enighed om at omdanne Entreprise til et aktieselskab(november 06)
– Forhandlinger mellem Transportministeriet og de fagligeorganisationer skal være afsluttet, før et salg kan blive enrealitet– Halvdelen af de ca. 900 ansatte i Entreprise er tjenestemænd
Side 20