Trafikudvalget 2007-08 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 129
Offentligt
522737_0001.png
522737_0002.png
522737_0003.png
522737_0004.png
522737_0005.png
522737_0006.png
522737_0007.png
522737_0008.png
522737_0009.png
522737_0010.png
522737_0011.png
522737_0012.png
522737_0013.png
522737_0014.png
522737_0015.png
522737_0016.png
522737_0017.png
522737_0018.png
522737_0019.png
522737_0020.png
Jernbaner og transportTØF seminar med Trafikudvalgetv. adm. dir. Jesper Hansen, Banedanmark29. januar 2008
Jernbaner ogtransport
Side 2
Overordnet organisering afjernbaneområdetSikkerhedsmyndighed ogsektormyndighed for kollektivtrafik
Infrastruktur
Operatører
Transport-ministeriet
Trafikstyrelsen
BanedanmarkBanestyrelsen1. januar 1997Rådgivende bestyrelse1. marts 2004Ansvarlig bestyrelse28. november 2005
DSBDSB S-tog%
59,9 %23,1
ArrivaRailion- andre
11,5 %5,2 %0,3 %
Side 3
Passager- oggodstransport
Side 4
Passager- og godstransportJernbanen udførte i 2004 6,1 mio. personkm,svarende til 8,1 % afpersontransportarbejdet
Godstransport med jernbane udgør ca. 6 % afgodstransportarbejdet – langt denvæsentligste del er international
Samlet kilometerproduktion i 2006: 65,4 mio.togkmSide 5
Trafikaftalen oggenopretning afjernbanen
Side 6
Aftale om trafik for 2007– Rækker frem til 2014– Investeringer med ekstra ca. 4,7 mia. kr. tiljernbanen – i alt ca. 19 mia. kr.(pl.-niv 2006)– Særlig indsats på sporområdet– Principbeslutning om udskiftning afBanedanmarks nuværende signalanlæg efter2014. På fjernbanen sigtes mod etablering afdet fælles europæiske signalsystem ERTMSniveau 2Side 7
Trafikaftalens prioritering mellembaner1. prioritet: Røde baner2. prioritet: Grønne baner3. prioritet: Blå baner
Side 8
Trafikaftalens nøgletalFagSporBroerKørestrømStærkstrømTransmission, Tele & ITFornyelsesbehov (eksempler)1.500 km spor800 broer30 km køreledningsanlæg25 perronbelysningsanlægCa. 1/3 af tele-transmissionsnettetTogradio skal udskiftesBygningerVej & PladsForstReduktion 50.000 m�120 km stations-afvandingsanlæg600 km grøfter og 325 km hegn
Fornyelse ca. 1,5 mia. kr. årligtVedligeholdelse ca. 1 mia. kr. årligtSide 9
Hvor sporombygger vi?De røde baner skal køre tilfredsstillendeVedligehold af andre kritiske banerVi bygger om på komplicerede banerBanerNordbanen (del af)Vestbanen (del af)KystbanenNordbanen (Hellerup - Hillerød)Køgebugtbanen (del af)FarumbanenFredericia – Århus (del af)Høje-Taastrup – Roskilde (del af)Svendborgbanen (del af)Sydbanen (del af)Tønderbanen (del af)År20062006200720072007200820082009200920092009Side 10
KanalregularitetBanedanmark har opfyldt kravet omkanalregularitet i 2007 i resultatkontrakten medTransportministerietKanalregulariteten er udtryk for, hvor mange procent af alletog Banedanmark gav mulighed for at køre til tiden200620072008ResultatKravResultatKravFjernbanen(passagertog)S-banen91,0 %94,0 %94,3 %94,8 %
93,8 %
94,8 %
95,1 %Side 11
96,1 %
Ansvarsfordelingen forforsinkelser i 2006 og 2007200610%
200713%
42%
50%40%45%
Banedanmark
Operatører
Eksterne forhold
Banedanmark
Operatører
Eksterne forhold
Side 12
Infrastrukturkommissionen og jernbanenSide 13
Udviklingen indenfor togtrafik –InfrastrukturkommissionenMarkant stigende transportbehovJernbanen har store fordele, som taler for, at den børkunne opnå en større markedsandel aftransportarbejdet, da:– Jernbanen kræver mindre plads – faktor 3– Jernbanen er en mere sikker transportform endf.eks. vejtransport – faktor 10 mere sikkert– Jernbanen bruger mindre energi end biltrafikkenfaktor 3 (som kan være CO2-neutral)– Med DONG-aftale sparer jernbanen miljøet for85.000 t CO2Side 14
Infrastrukturkommissionen- de vigtigste projekter for jernbanen
Allerede besluttet:– MetrocityringKommende beslutninger:– København– Køge -Ringsted– Femern forbindelse (inkl. udbygning ogelektrificering af Sydbanen)– Udskiftning signalanlæg
Side 15
Udskiftningaf signalerSide 16
Hvorfor nye signaler?– 40 % af signalerne er mere end 20 år gamle, og 20 %er mere end 40 år gamle– I en naturlig fornyelsestakt skulle 46 % af deeksisterende signaler alligevel have været fornyet fremtil 2015– De gamle signaler er af vidt forskellig type og teknologiog kommunikerer ikke sammen på tilfredsstillende vis– Væsentlige regularitetspåvirkninger fra signalområdet(ca. 2 %) og en ikke optimal udnyttelse afinfrastrukturens kapacitetSide 17– Dansk ATC vil kunne levetidsforlænges til 2020
Signalprogram– udskiftning af samtlige signalerTrafikaftale FFL07 principbeslutning:– Total udskiftning af alle signalanlæg baseret på ERTMSniveau 2 inden2018/ 2020– Endelig beslutning og udrulning fastlægges ult. 2008 på– S-bane udskiftning baseres på afprøvet metro / S-baneteknologiTidsplan:– September 2008: Projektforslag med budget afleveresofficielt– Oktober / november 2008: Endelig politisk beslutning

Herefter kunne følge:

-Ultimo 2009: Udbud af signalprojektpakker-Medio / ultimo 2010: Indgåelse af kontrakter
Side 18
Entreprise
Side 19
Entreprise – på vej modprivatisering?– Regler for kontrolbud sikrer lige vilkår– Udbud af alle kontrakter– Omsætning ca. 1 mia. kr. – balance i 2007– Politisk enighed om at omdanne Entreprise til etaktieselskab(november 06)– Forhandlinger mellem Transportministeriet og defaglige organisationer skal være afsluttet, før et salgkan blive en realitet– Halvdelen af de ca. 900 ansatte i Entreprise ertjenestemænd
Side 20