Fra: Henrik Mørch
Organisation: Egholms Venner
Adresse: Egholm 59
Postnr: 9000 Aalborg
EMail: [email protected]
Telefon: 40579777
Må offentliggøres på hjemmesiden: Ja
Til Transportminister Carina Christensen & Folketingets trafikudvalg Vi (foreningen Egholms Venner) har erfaret at Orla Hav (S) har stillet transportministeren nogle § 20 spørgsmål., vedr. en ekstra Limfjordsforbindelse ved Aalborg. På den baggrund ønsker vi, at fremkomme med nogle betragtninger, som vi håber, kan bidrage til, at der træffes en fornuftig og økonomisk forsvarlig beslutning. Det som Orla Hav ønsker, er en forbindelse, som forløber fra Dall i syd, vest om Aalborg, til Vestbjerg i nord. Fakta er, at den forbindelse allerede eksisterer, nemlig som motorvej E45. Den forløber bare øst om Aalborg. En Forbindelse vest om Aalborg vil koste ca. 3.6 – 4.2 milliarder kr. mens et ekstra tunnelrør vil koste ca. 1,8 milliarder. Nøjes man med den såkaldte 0+ løsning, hvor man udvider kapaciteten på begge sider af den nuværende tunnel, er prisen langt billiger, nemlig ca. 198 millioner kr. (Alle tal er i 2006 kr.). Der er ingen reelle trafikale trafikproblemer i Aalborg. Der er normalt kun en smule kø i myldretiden, og den før nævnte 0+ løsning vil såmænd være ren luksus, når man sammenligner med problemerne andre steder i landet. Indfører man ITS systemet vil alle problemer være løst langt ud i fremtiden. Årsagen til de gener som trafikken i ny og næ løber ind i ved tunnelen, skyldes i væsentlig grad, at man meget tæt på udmundingen af det nordgående rør, i meget lang tid har bakset med at genopbygge en i øvrigt totalt unødvendig motorvejsbro, kaldet ”Borgmestersvinget”. Det har betydet at vognbanerne nord for tunnelen gennem flere år har været stærkt indsnævret, og derfor givet anledning til nedsat hastighed. Tallene taler deres tydelige sprog! Den fjordkrydsende trafik er stagnerende! Ifølge Aalborg Kommunes Trafik og Miljøberetning, som blev offentliggjort i juli 2007. fremgår det at trafikken over Limfjordsbroen er faldet med 4 % nemlig fra 29.800 til 28.600 biler i døgnet, svarende til et fald på 4 %.. Ved Tunnelen (E45) er trafikken steget fra 57.600 til 58.200 biler i døgnet, svarende til en stigning på 1 %. Samlet set giver det et fald på 1 %. Det forekommer derfor særdeles underligt, at Orla Hav stadig påstår at den fjordkrydsende trafik er ved at bryde sammen i Aalborg. Til orientering kan det oplyses at Limfjordsbroen sidst i tresserne overførte langt over 40.000 biler i døgnet. Orla Hav har udtalt til Nordjyske, at der kun mangler ganske få biologiske undersøgelser for at gøre den kasserede VVM redegørelse fra 2006 færdig.. Den udlægning er vi absolut ikke enig i. Vi er af den opfattelse at selv om en ny VVM redegørelse kan godtgøre, at man kan lave en motorvej vest om Aalborg og over øen Egholm, så er der blandt de allerede indsendte indsigelser, så mange påpegninger af fejl og mangler, at Naturklagenævnet, efter vores opfattelse, ikke vil kunne undgå, at underkende den endnu engang. De mange indsigelser er i øvrigt ikke blevet besvaret eller behandlet, hvilket vi finder aldeles urimeligt, men åbenbart lovligt. Det er kun Skov og Naturstyrelsen der har fået taget deres henvendelser alvorligt. Man kan undre sig over hvad ordet ”offentlighedsfase” så egentlig skulle ind i billedet for? Det er vores helt klare opfattelse at både Bonn og Bern konventionen vil blive overtrådt. Og Vi er også overbeviste om, at EU- Habitatdirektivet og Ramsar konventionen bliver brudt, hvis man laver en motorvej over Egholm.. Vi synes, at hvis man ønsker at tilgodese Orla Havs ønske om, at få færdiggjort den kasserede VVM redegørelsen, bør man søge objektive oplysninger hos relevante eksperter i retslige spørgsmål, for at få godtgjort om det virkelig vil være foreneligt med de førnævnte konventioner, direktiver, og dansk lovgivning i øvrigt, at lave et så natur og miljøbelastende projekt. Projektet er jo som del vel er bekendt, hele tre gange blevet underkendt eller opgivet pga. myndighedernes indsigelser. Allerede i 1996 kan man læse i et referat fra et følgegruppemøde læse følgende passage: De linjeføringer der går over Egholm er problematiske i forhold til de nationale interesser, ministeriet varetager. Citat slut. I samme referat gør man opmærksom på at man ikke mener at Egholmlinjen aflaster bymidten bedst hvilket jo er formålet med en 3. Limfjordsforbindelse. Senere I 2003 lavede man en VVM redegørelse, som senere blev kendt ugyldig af Naturklagenævnet. Den seneste VVM redegørelse fra 2006. Var så mangelfuld at Skov og Naturstyrelsen nedlagde veto mod den… Vi har efter Infrastrukturkommissionens nyligt offentliggjorte rapport, bemærket at en 3. Limfjordsforbindelse end ikke er nævnt.. Vi har også bidt mærke i at Statsministeren har udtalt, at nu skal det være slut med ”trafikmafiaer”, og i den forbindelse henvist direkte til den jyske ”trafikmafia”, som jo bestod af en række jyske trafikordførere, der betingede sig motorveje til Nordjylland, som betaling for at stemme for Storebæltsbroen. Vi har også bemærket at Statsministeren har udtalt at der skal laves veje der hvor der er behov for det, hvilket vil sige der hvor der køre mange biler.(I Nordjylland er det ved E 45). Sidst, men så sandelig ikke mindst, har vi bemærket at Statsministeren har udtalt, at det skal være slut med at ødelægge naturperler.. Der er ingen der er i tvivl om at Egholm er at betragte som en Naturperle.. Vi håber at Trafikministeren og Trafikudvalget er på linje med Statsministeren i denne sag. I forhåbning om at der træffes en fornuftig beslutning. Vi står i øvrigt til rådighed med yderligere oplysninger. Mange hilsner Foreningen Egholms Venner V/Henrik Mørch Egholm 59 9000 Aalborg. P.S. Egholms Venner er en forening der er stiftet med det formål at bevare Egholm som en ø. Samtidig er vi i mod en hver bynær vestlig forbindelse. Vi arbejder for at så mage som muligt får lejlighed til at opleve Egholms natur og rolige virke. Se vores hjemmeside www.egholmsvenner.dk