Fra: Henrik Mørch
Organisation: Egholms Venner
Adresse: Egholm 59
Postnr: 9000 Aalborg
EMail: [email protected]
Telefon: 40579777
Må offentliggøres på hjemmesiden: Ja
Til Transportminister Carina Christensen & Folketingets trafikudvalg Vi
(foreningen Egholms Venner) har erfaret at Orla Hav (S) har stillet
transportministeren nogle § 20 spørgsmål., vedr. en ekstra Limfjordsforbindelse
ved Aalborg. På den baggrund ønsker vi, at fremkomme med nogle betragtninger,
som vi håber, kan bidrage til, at der træffes en fornuftig og økonomisk
forsvarlig beslutning. Det som Orla Hav ønsker, er en forbindelse, som forløber
fra Dall i syd, vest om Aalborg, til Vestbjerg i nord. Fakta er, at den
forbindelse allerede eksisterer, nemlig som motorvej E45. Den forløber bare øst
om Aalborg. En Forbindelse vest om Aalborg vil koste ca. 3.6 – 4.2 milliarder
kr. mens et ekstra tunnelrør vil koste ca. 1,8 milliarder. Nøjes man med den
såkaldte 0+ løsning, hvor man udvider kapaciteten på begge sider af den
nuværende tunnel, er prisen langt billiger, nemlig ca. 198 millioner kr. (Alle
tal er i 2006 kr.). Der er ingen reelle trafikale trafikproblemer i Aalborg.
Der er normalt kun en smule kø i myldretiden, og den før nævnte 0+ løsning vil
såmænd være ren luksus, når man sammenligner med problemerne andre steder i
landet. Indfører man ITS systemet vil alle problemer være løst langt ud i
fremtiden. Årsagen til de gener som trafikken i ny og næ løber ind i ved
tunnelen, skyldes i væsentlig grad, at man meget tæt på udmundingen af det nordgående
rør, i meget lang tid har bakset med at genopbygge en i øvrigt totalt
unødvendig motorvejsbro, kaldet â€Borgmestersvingetâ€. Det har betydet at
vognbanerne nord for tunnelen gennem flere år har været stærkt indsnævret, og
derfor givet anledning til nedsat hastighed. Tallene taler deres tydelige
sprog! Den fjordkrydsende trafik er stagnerende! Ifølge Aalborg Kommunes Trafik
og Miljøberetning, som blev offentliggjort i juli 2007. fremgår det at
trafikken over Limfjordsbroen er faldet med 4 % nemlig fra 29.800 til 28.600
biler i døgnet, svarende til et fald på 4 %.. Ved Tunnelen (E45) er trafikken
steget fra 57.600 til 58.200 biler i døgnet, svarende til en stigning på 1 %.
Samlet set giver det et fald på 1 %. Det forekommer derfor særdeles underligt,
at Orla Hav stadig påstår at den fjordkrydsende trafik er ved at bryde sammen i
Aalborg. Til orientering kan det oplyses at Limfjordsbroen sidst i tresserne
overførte langt over 40.000 biler i døgnet. Orla Hav har udtalt til Nordjyske,
at der kun mangler ganske få biologiske undersøgelser for at gøre den kasserede
VVM redegørelse fra 2006 færdig.. Den udlægning er vi absolut ikke enig i. Vi
er af den opfattelse at selv om en ny VVM redegørelse kan godtgøre, at man kan
lave en motorvej vest om Aalborg og over øen Egholm, så er der blandt de
allerede indsendte indsigelser, så mange påpegninger af fejl og mangler, at
Naturklagenævnet, efter vores opfattelse, ikke vil kunne undgå, at underkende
den endnu engang. De mange indsigelser er i øvrigt ikke blevet besvaret eller
behandlet, hvilket vi finder aldeles urimeligt, men åbenbart lovligt. Det er
kun Skov og Naturstyrelsen der har fået taget deres henvendelser alvorligt. Man
kan undre sig over hvad ordet â€offentlighedsfase†sÃ¥ egentlig skulle ind i
billedet for? Det er vores helt klare opfattelse at både Bonn og Bern
konventionen vil blive overtrådt. Og Vi er også overbeviste om, at EU-
Habitatdirektivet og Ramsar konventionen bliver brudt, hvis man laver en
motorvej over Egholm.. Vi synes, at hvis man ønsker at tilgodese Orla Havs
ønske om, at få færdiggjort den kasserede VVM redegørelsen, bør man søge
objektive oplysninger hos relevante eksperter i retslige spørgsmål, for at få
godtgjort om det virkelig vil være foreneligt med de førnævnte konventioner,
direktiver, og dansk lovgivning i øvrigt, at lave et så natur og
miljøbelastende projekt. Projektet er jo som del vel er bekendt, hele tre gange
blevet underkendt eller opgivet pga. myndighedernes indsigelser. Allerede i
1996 kan man læse i et referat fra et følgegruppemøde læse følgende passage: De
linjeføringer der går over Egholm er problematiske i forhold til de nationale
interesser, ministeriet varetager. Citat slut. I samme referat gør man
opmærksom på at man ikke mener at Egholmlinjen aflaster bymidten bedst hvilket
jo er formålet med en 3. Limfjordsforbindelse. Senere I 2003 lavede man en VVM
redegørelse, som senere blev kendt ugyldig af Naturklagenævnet. Den seneste VVM
redegørelse fra 2006. Var så mangelfuld at Skov og Naturstyrelsen nedlagde veto
mod den… Vi har efter Infrastrukturkommissionens nyligt offentliggjorte
rapport, bemærket at en 3. Limfjordsforbindelse end ikke er nævnt.. Vi har også
bidt mærke i at Statsministeren har udtalt, at nu skal det være slut med
â€trafikmafiaerâ€, og i den forbindelse henvist direkte til den jyske
â€trafikmafiaâ€, som jo bestod af en række jyske trafikordførere, der betingede
sig motorveje til Nordjylland, som betaling for at stemme for Storebæltsbroen.
Vi har også bemærket at Statsministeren har udtalt at der skal laves veje der
hvor der er behov for det, hvilket vil sige der hvor der køre mange biler.(I
Nordjylland er det ved E 45). Sidst, men så sandelig ikke mindst, har vi
bemærket at Statsministeren har udtalt, at det skal være slut med at ødelægge
naturperler.. Der er ingen der er i tvivl om at Egholm er at betragte som en
Naturperle.. Vi håber at Trafikministeren og Trafikudvalget er på linje med
Statsministeren i denne sag. I forhåbning om at der træffes en fornuftig
beslutning. Vi står i øvrigt til rådighed med yderligere oplysninger. Mange
hilsner Foreningen Egholms Venner V/Henrik Mørch Egholm 59 9000 Aalborg. P.S.
Egholms Venner er en forening der er stiftet med det formål at bevare Egholm
som en ø. Samtidig er vi i mod en hver bynær vestlig forbindelse. Vi arbejder for
at så mage som muligt får lejlighed til at opleve Egholms natur og rolige
virke. Se vores hjemmeside www.egholmsvenner.dk