Trafikudvalget 2007-08 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 110
Offentligt
FolketingetChristiansborgAtt.: Trafikudvalget
1240 København K
21. januar 2008DAJ
Kære medlemmer af trafikudvalgetErhvervslivet på Bornholm følger med stigende bekymring forløbet om-kring de kommende års trafikbetjening af Bornholm. Det er helt afgøren-de for erhvervslivet at kunne konkurrere på lige fod med andre virksom-heder i såvel Danmark som udlandet. Derfor er optimale trafikbetingelseren forudsætning for, at der også fremover vil være helårserhverv på Born-holm.Vi håber, at I vil inddrage nedenstående betragtninger i det videre forløb.Vi vil gerne understrege, at trafikkontaktrådets oprindelige indstilling erden eneste løsning, der giver driftsikkerhed for det Bornholmske Er-hvervsliv, og som tilgodeser såvel det nuværende som det fremtidige be-hov. Derfor ønsker erhvervslivet fortsat to færger Rønne-Køge og to hur-tiggående Rønne-Ystad, og mulighed for at fragte gods til såvel Køge somYstad.Såfremt det politiske forlig fra august fastholdes som udgangspunkt, vil vitillade os at gøre udvalget opmærksom på, at erhvervslivets behov forgodstransport som minimum er følgende:Rønne - Køge
Der skal kunne transporteres mindst 1500LM (Lanemeter) gods, og af-gangen fra Rønne kan tidligst finde sted kl. 17.00. I modsat fald kan stør-ste delen af godset ikke nå med fra Bornholm. Ankomsten i Rønne må li-geledes ikke ske senere end 05.30. På denne måde kan transporten afvik-les uden yderligere investering i trailerkapacitet. Alternativt mistes ca. 30pct. af kapaciteten, da trailerne skal stå et døgn længere på Bornholm, dade ikke kan nå at blive fyldt samme dag, hvilket vil fordyre transportenyderligere.Rønne - Ystad
Der skal være plads til 300 LM gods på afgang kl. 16.00 samt 300 LMgods på afgang kl. 22.00.Afgangen kl. 16 skal primært anvendes til letfordærveligt gods til Skandi-navien/Østeuropa, der skal være fremme til modtagerne næste morgen afhensyn til datomærker og færger videre til Østeuropa.Anden afgang skal anvendes til gods til det øvrige Danmark, idet ikke altkan produceres færdigt til afgangen direkte til Køge. Af konkurrencehen-syn er det ikke muligt, at Bornholm skal være afskåret fra omverden kl.17.00 – eller endnu tidligere.Vi mener desuden, at en række andre forhold bør inddrages i forhandlin-gerne. Det drejer sig om:-Transport af farligt gods, som er uhyre vigtigt for Bornholms Sygehussamt erhvervslivet.-Fremskrivningen af godsmængder: Trafikstyrelsen fremskriver med2,2 pct., men den reelle vækst er på 7,3 pct. Dermed vokser transport-mængden 230 pct. mere end beskrevet.-Reservekapacitet ved nedbrud og værftsophold.-Risikoen for et reelt udbudsmonopol bl.a. ved oprettelsen af NordicFerry Services A/S.-Det uhensigtsmæssige i, at Bornholmstrafikken som statsfinansieretvirksomhed på samme tid har: overskud (ca. 30 mio. kr./år), stigendegodspriser (3 pct./år), stigende godsmængder (30 pct. indenfor en kortårrække) og for lav kapacitet. Det er ikke effektivitet, der præger fore-tagenet.-Transport af kreaturerVi står naturligvis til rådighed, hvis I ønsker ovenstående uddybet.Med venlig hilsenMichael AlmeborgDI Bornholm
(Mail: [email protected]Tlf.: 5693 3600)Morten StudsgaardHTS Bornholm
(Mail: [email protected]Tlf.: 5693 1500)
2