Trafikudvalget 2007-08 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 107
Offentligt
519458_0001.png
519458_0002.png
519458_0003.png
519458_0004.png
519458_0005.png
519458_0006.png
519458_0007.png
519458_0008.png
519458_0009.png
519458_0010.png
519458_0011.png
519458_0012.png
519458_0013.png
519458_0014.png
519458_0015.png
519458_0016.png
519458_0017.png
519458_0018.png
519458_0019.png
519458_0020.png
519458_0021.png
519458_0022.png
519458_0023.png
519458_0024.png
Præsentation af Infrastrukturkommissionens anbefalinger10. januar 2008Birgit Aagaard-SvendsenFormand for Infrastrukturkommissionen
Trafikal infrastruktur er vigtig!Og vedrører os alleDer er en sammenhæng mellem økonomisk velstand og ethøjeffektivt transportsystem.Transport vigtig for alle:– Vi skal på arbejde.– Varerne skal nå deres bestemmelsessted.– Vi skal passe vores familier.– Vi skal passe vores fritidsaktiviteter.Mobilitet er nøglen til vores velfærd!Og den er nu ved at være presset– Godsmængderne stiger – persontransportarbejdet stiger.– Trængsel – trafikal ventetid – koster enorme summer.2
Infrastrukturkommissionen
- En transportinfrastruktur i verdensklasse
Målsætning:• Danmark skalfastholde og udviklesin position som et af de lande iverden, der har det bedste transportsystem.• Udfordringerne kræverrentable investeringeri ny og moderneinfrastruktur for at skabe de rigtige rammer for enhøj mobilitetogeffektiv logistik.Men samtidig er det vigtigt, at der tages højde forde omkostninger, som den stigende trafik kan medføre, herundermiljøhensyn, støjogtrafiksikkerhed.Fokus på statslig infrastruktur og et pejlemærke anno 2030.
3
Infrastrukturkommissionen
- Fokus på langsigtede trafikale udfordringer- Grundlag for statslige trafikinvesteringer
Kommissionens opgave:• Analysere decentrale udfordringerogudviklingsmuligheder.• Kortlægge og vurdereinstrumenter, strategiske valgogprioriteringsmuligheder.• Udarbejdegrundlag for en prioriteringaf destatsligeinfrastrukturinvesteringer og investeringsplaner på vej- ogbaneområdet.• Særligtfokuspå bl.a. organisering og styring af anlægsprojekter,ITS, trafiksikkerhed, fysisk planlægning samt miljø, herunder støj,partikler og CO2.Hvad er ikke omfattet af kommissoriet:”…Det er derimod ikke hensigten, at kommissionen skal komme med analyseraf eller anbefalinger om transportområdets organisering og konkreteindretning i øvrigt…”4
Infrastrukturkommissionen- Organisering og struktur
• Nedsat i november 2006 – arbejdet afsluttet december 2007.• 21 medlemmer, der repræsenterer:– Transportsektoren/interesseorganisationer.– Universiteter.– Erhvervslivet.• Sekretariatsbetjent af Transportministeriet, Finansministeriet,Miljøministeriet og Økonomi- og Erhvervsministeriet.Tilgang til opgaveløsningStatusDrivkræfterUdfor-dringerVision/Målsætning
Anbefa-linger
|----- Del 1 --- | ---- Del 2 --- | --- Del 3 --- | ----------
Del 4
---------- |5
Vurderinger af DanmarksinfrastrukturWorld Economic Forum’s GlobalCompetitiveness Index - 2006Jernbane1. Schweiz2. Japan3. Frankrig4. Tyskland5. Hong Kong6. Holland7. Belgien8. Danmark9. Singapore10. FinlandHavne1. Singapore2. Holland3. Hong Kong4. Tyskland5. Belgien6. Danmark7. Finland8. Japan9. F. Arab. Em.10. FrankrigLuftfart1. Singapore2. Tyskland3. Hong Kong4. Holland5. Frankrig6. UK7. F. Arab. Em.8. Japan9. Danmark10. FinlandVeje1. Singapore2. Frankrig3. Schweiz4. Tyskland5. Danmark
-God infrastruktur understøtter vækstInstitute for Management andDevelopement - 2006Distributionsevne1. Hong Kong2. Danmark3. Østrig4. Singapore5. Tyskland6. Schweiz7. Bayern8. Island9. USA10. FinlandLuftfart1. Singapore2. Bayern3. Hong Kong4. Tyskland5. Danmark6. Finland7. Australien8. Østrig9. Island10. HollandHavne og kanaler1. Hong Kong2. Danmark3. Singapore4. Tyskland5. Holland6. Finland7. Island8. Sverige9. Norge10. Estland6
6. Hong Kong7. USA8. Japan9. Østrig10. Belgien
Trafikale udfordringer- Banenettet
Banenettet anno 2005Belastede strækninger øger risikoenfor forsinkelser. 11 pct. af S-tog og 16pct. af tog er forsinket.Hovedpulsåren for Danmarksbaneinfrastruktur er København –RingstedBanenettet har mange flaskehalseKapaciteten er allerede opbrugt
7
Trafikale udfordringer- Vejnettet
Statsvejnettet anno 2005Trængsel er stigende. I hovedstadenalene betyder det 100.000 timerskøkørsel dagligt.
Statsvejnettet anno 2030Fremskrivningerne er robuste.- 2,2 pct. p.a. højt scenarium.- 1,6 pct. p.a. lavt scenarium.
8
Trafikkens miljøudfordring
- Trods øget trafik er de fleste udledninger reduceret- CO2er den største udfordring
9
Trafikale udfordringer - resumé- Massive trængselsproblemer i 2030
– Øgede trængselsproblemer og stigende pres på eksisterendeflaskehalse – og dermed øget samfundsøkonomisk tab.– Massive trængselsproblemer på det overordnede vejnet,særligt i Hovedstadsområdet og i Østjylland.– Øget international trafik medfører øgede krav til deinternationale forbindelser, fx ”portene” til Danmark (havne,lufthavne mv.).– Fortsatte krav om begrænsningen af trafikkens afledte effektersamt udbygning af infrastrukturen til udkantsområder.
10
Danmark har en central position- Vi er porten til Østersøen- Vi er bindeled fra Norden til resten af Europa
11
Visionen 2030
- Infrastruktur i verdensklasse- Understøtter velfærd og konkurrenceevne
• Høj mobilitet.• Spildtid er minimeret.• Den kollektive transport er et attraktivt alternativ til biltrafikken.• Byer, havne, lufthavne og transportcentre er bundet sammen.• Der er sket en markant afkobling mellem stigende transport ogudledningen af CO2.• Mindre luftforurening og støj.
12
Mobilitet i fokus- 6 fokusområder
• Ringforbindelserne skal sluttes i Hovedstadsområdet på bane og vej.• Samlet plan for udviklingen af infrastrukturen i byregion Østjylland.• Effektiv opkobling af de enkelte landsdele til Det store H.• Danmarks porte - en central del af et effektivt transportnetværk.• Teknologiske løsninger skal effektivisere brugen af infrastrukturen.• Intensiv miljø- og klimaindsats.
13
Ringene skal sluttes om Hovedstaden- Fingerplanen suppleres med et trafikalt netværk
• Et pålideligt og frekventkollektivt transport system,hvor der er mangemennesker.• Unødvendig trafik skal føresuden om det centraleKøbenhavn.• Attraktiv cykel- ogbilparkering ved stationer.• Stationsnærhed.
14
En samlet plan for byregionØstjylland
- Rettidig omhu kan fremme væksten i Jylland
• Hovedkorridoren – Detstore H – tiltrækker lokal,regional, national oginternational trafik.• Potentiale i kollektivtransport skal udnyttes.• Er en jysk ”Fingerplan”løsningen?
15
Forbindelserne til Det store H
- Kompetenceklynger og erhvervscentre skalsikres smidige adgangsforhold
• Flaskehalse skal fjernes.• Sikre veje for tungetransporter. Modulvogntogkan fremme effektiviteten.• Mindre investeringer medstor effekt - ”hængsler”,ombygninger ogtrafiksaneringer.• Trafikken skal ledes udenom byerne.
16
Portene til Danmark
- En central del af et effektivt transportnetværk
• Prioritering af adgange tilde vigtigste intermodalegodsknudepunkter,havne og lufthavne.• Gods på sø og bane skalstyrkes for at aflastevejene .• Porte er pladskrævende.• Danmark skal udvikle sinposition som port tilØstersøen og brohoved tilNorden.
17
Intelligente Trafik Systemer (ITS)- ”Pluk de lavt hængende frugter”
• Bedre udnyttelse afinfrastrukturen bedre, øgetsikkerhed og forbedretmiljø.• Smidig trafikafvikling.• Ruteplanlægning.• Systemerne findes allerede– nu skal der handles.
18
Intensiv miljø- og klimaindsats- En bred vifte af forslag- Ikke alt kan vi klare aleneStyrkelse af den kollektive trafik og bedre rammer for ”Parker & Rejs”.Smidiggørelse af trafikafviklingen (ITS).Fysisk planlægning for at fremme den kollektive trafik og effektivisering afgodstransporten.Forbedring af indsatsen for at begrænse støjgener.Forøgelse af transportens energieffektivitet.Brug af miljøvenlige drivmidler og alternative brændstoffer.Bedre information om miljø- og CO2-effekter.Incitamentsskabende foranstaltninger.Kommissionen anbefaler, at der udarbejdesen samlet plan for klima og transport.19
Tværgående indsatser- Prioriteringskriterier
Rentabilitet har prioritet• Grundlaget for helhedsorienterede beslutninger styrkes gennemøget forskning og udvikling af modeller på transportområdet.Der bør tages hensyn til:Hvor er behovet størst?Hvad er omkostningerne?Hvor kan udfordringerne afhjælpes mest effektivt?Hvilke projekter hænger bedst sammen med den overordnedeplanlægning?Hvor vil der først opstå nye behov eller nye muligheder?Hvilke projekter fremmer mindre miljøbelastende transportmønstre?Hvilke muligheder er der for alternativ organisering?
20
Tværgående indsatser- Helhedstænkning
Intermodalitet• Godstransport og persontransport – flere flow med mange skift.
Langsigtet fysisk planlægning• By-, erhvervs- og infrastrukturudviklingen skal ses isammenhæng.• Rettidig omhu – arealer bør reserveres i god tid.
Omkostningseffektiv organisering og styring• Anlæg – drift – vedligehold skal ses under ét.• OPP bør anvendes, regelsættet skal afklares.21
Tværgående indsatser- Selvfølgeligheder
Vi skal passe på hinanden• Trafiksikkerheden skal være i top – forsæt medFærdselssikkerhedskommissionen• Mindst på niveau med sammenlignelige lande.
Vi skal passe på vore værdier• Pas på den infrastruktur, vi har – bedre vedligeholdelse.
22
Resultatet afInfrastrukturkommissionensarbejdeInfrastrukturkommissionens arbejde omfatter:• Sammenfatningsrapport.• Betænkning nr. 1493.• Bilagsrapport.• Arbejdspapirer.Materialet kan findes påwww.infrastrukturkommissionen.dktillige med henvendelser modtaget fra interessenter.
Status
Drivkræfter
Udfor-dringer
Vision/Målsætning
Anbefa-linger
|----- Del 1 --- | ---- Del 2 --- | --- Del 3 --- | ----------
Del 4
---------- |23

Det store H skal være

Det robuste H

Transport er en centralforudsætning for voresvelfærdssamfund.Den grundliggendetransportinfrastruktur er trængt– og det bliver værre endnu.Der skal handles!
24