Udvalg for lldsjæle - til forbedring af omfartsvejen ved Nykøbing F.

Tjæreby, den 14, Januar 2008

 

 

 

 

 

Til trafikminister, politikere i trafikudvalget og politikere fra  Sjællands regionen!

 

 

 

E55 syd fra motorvej E47 til Gedser!

 

En lang række politikere, såvel lokale som landstrafikpolitikere har i løbet af året 2007, ved selvsyn kunne konstatere hvilke trafikproblemer der er på ovennævnte rute, E 55 der passere gennem Nykøbing F.

Guldborsunds kommune har bakket op om den såkaldte ” bynære omfartsvej” et projekt det gamle Storstrøms amt gjorde VVM klar.

 

Lokale borgere har støttet Ommer gruppens forslag, om at lave en helhedsløsning fra motorvejen  E47 i Nord til syd for Marrebæk, som motortrafikvej i en østligere gående korridor.

Forslaget er tidligere sendt til ministeren og trafikudvalget.  

 

Nu hvor infrastrukturkommissionens rapport er kommet, har vi med interesse nærstuderet indholdet.

Vi mener klart at rapporten er til fordel for det af os fremsendte forslag, idet vi finder forslaget tilgodeser 3 af de fokusområder kommissionen fremhæver:

 

1)       FokusomrÃ¥de 3: Vores  forslag sørger for en effektiv opkobling af landsdelen og knudepunktet  Gedser til transportkorridor, man løse de trafikale problemer i jernbanekrydset.

 

2)       FokusomrÃ¥de 4: Forslaget kobler Danmarks port til udlandet - Gedser, til effektiv transportnetværk.

 

3)       FokusomrÃ¥de 6: Indsatsen for begrænsning af miljø- og klimapÃ¥virkning skal intensiveres. Her er vores forslag, hvis man vælger afkørsel ved Gundslev den direkte og korteste vej til Gedser, samtidig er denne rute langt den korteste til Berlin og videre øst pÃ¥.

Den korteste vej giver altid den mindst mulige miljø- og klimapåvirkning.

 

 

 Ikke blot fokusområder, men kommissionens visioner om øget mobilitet der giver øget velstand,                                                                      matcher vores forslag.
 Forslaget er en udbygning af det store H, som kommissionen lægger vægt på.

Kommissionen regner med en gennemsnitlig forøgelse af godsmængden på 75 % til år 2030,dog vil stigningen til østlande være større.

Hvilket gør det nødvendigt med en udbygning af trafikforholdene til Gedser

 

Kommissionen giver en række anvisninger og forslag, også her er vores forslag inden for deres ideer.

De taler om langtidsplanlægning og vurdering af et projekts holdbarhed.

Hvor lang tid fremover vil det givne projekt kunne klare de trafikale problemer.

 

Ved  at separere trafikken syd for Marrebæk, adskille den tunge og hurtige gennemgående trafik fra den lokal med traktorer og cyklister, vil gøre projektet langtidsholdbart.

Samtidig ved at lægge vejen i en østligere korridor, i mere åbent land, er der af åre om nødvendigt, mulighed for opgradering.

Ovenstående gør også forslaget langt mere trafiksikret, som er en anden del af deres henvisninger.

Man undgår blandet kørsel, hurtige biler, langsomme traktorer og cyklister på samme vej, ikke mindst i rundkørsler.  

 

Kommissionen omtaler at der ved et hvert nyt projekt, typisk gennemarbejdes flere af de indkomne forslag, for at undgå fejlinvesteringer og derfor få det bedste forslag fra starten, Dette blev ikke gjort da det gamle Storstrøms amt udarbejdede den bynære model.

 

Den bynære omfartsvej deklassere sig selv i forhold til Kommissionens rapport.

Den matcher ikke fokusområderne, lever ikke op til visionerne eller deres anvisninger og forslag.

Den er ikke langtidsholdbar, da den aldrig vil kunne udbygges  til at matche fokusområderne.

Byens fremtidig vækst vil skulle ske på den østlige side af omfartsvejen, med efterfølgende tværgående trafik.

Vi opfordrer ministeren og politikerne i trafikudvalget, hurtigst mulig at træffe de rigtige beslutninger, det haster.

Udvalget står gerne til rådighed, og ser frem til møde med trafikudvalget som vi er bleven lovet.

 

 

P, u.v.

 

 

Bøje Struck        Â