Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato             16. januar 2008

J. nr.           534-1

Deres ref.

  

 

Status for IC4

Som lovet i min orientering til Trafikudvalget af 4. december 2007 fremsendes hermed en opdateret status for IC4 pr. 7. januar 2008.

For så vidt angår rollefordelingen mellem parterne AnsaldoBreda, DSB og Trafikstyrelsen i forbindelse med godkendelsen af IC4 togene, skal jeg henvise til min forgængers orientering af 7. december 2006.

Vedr. status for sikkerhedsgodkendelsen af IC4 togene

 

Myndighedsgodkendelsen af IC4 foregår i henhold til en gældende aftale fra 2002 mellem Jernbanetilsynet, AnsaldoBreda og DSB. Denne aftale er nu blevet præciseret og suppleret med en aftale om inddragelse af tredje parts assessor, TÜV Nord. Assessor afløser også DSB som reviewer.

 

DSB har ønsket mulighed for at indsætte enkeltkørende togsæt i almindelig drift, hvorfor Trafikstyrelsen har accepteret at ændre det hidtidige aftalte forløb, således at den fulde typegodkendelse kommer til at foregå i to etaper.

 

Først typegodkendes IC4 som enkeltkørende togsæt, og derefter som sammenkoblede togsæt.

 

Som det er beskrevet tidligere, testes togene i forskellige sammenhænge, og derfor er det besluttet at togene vil opnå individuelle stadier af godkendelse. De forventede stadier fremgår af figur 1 nedenfor. På figuren er indsat en søjle der viser den højest opnåede godkendelse og fremdrift for de kørende togsæt. Således kan flere togsæt godt have individuelle færdiggørelsesgrader og godkendelser.

Figur 1:

Plan Stadie

Lukket spor uden passagerer

Ã…bent spor uden passagerer

Ã…bent spor med passagerer

Typedokumentation og test lukket spor

Typegodkendt enkeltkørende togsæt

Endelig Type godkendelse sammenkoblet togsæt

Løbende ibrugtagning tilladelser af 83 togsæt

Nuv. Stadie

 

 

 

Som nævnt i forrige statusorientering har togsættene 4, 6, 7 og 8 fået tilladelse til at køre overvåget prøvedrift med passagerer på strækningerne Lindholm-Århus-Fredericia-Padborg. Den 20. december 2007 har togsættene 4, 6, 7 og 8 fået forlænget tilladelsen til at køre overvåget prøvedrift med passagerer på strækningerne Lindholm-Århus-Fredericia-Padborg indtil 31. december 2008.

 

Den 20. december 2008 er tilladelsen til overvåget prøvedrift uden passagerer med henblik på driftssimulering på strækningerne Lindholm - Frederikshavn, Fredericia - Nyborg og Korsør - København - Vigerslev– Kastrup uden passagerer, forlænget indtil 31. januar 2008.

 

Herudover opnåede togsæt 13, som er det første tog, der skal indsættes i landsdels-trafikken, tilladelse til gennemførelse af typetests i lukket spor den 7. december 2007. Den første del af disse tests er gennemført i december 2007, og på baggrund af resultaterne har det vist sig nødvendigt at gennemføre en mindre modifikation. Testen er genoptaget.

 

Næste statusmøde mellem parterne DSB, AnsaldoBreda og Trafikstyrelsen er planlagt til at finde sted den 16. januar 2008.

 

Jeg har taget DSB og Trafikstyrelsens orienteringer til efterretning, og på baggrund heraf udarbejdet nærværende status. Jeg vil fremsende en opdateret IC4 status om ca. 3 uger.

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen