Redegørelse for
rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse)
den 9.-10. juni 2008 – sundhedsdelen
Dagsordenspunkt 12: Rådskonklusioner om reduktion af kræftbyrden
Kommissionen præsenterede på rådsmødet sin første rapport om gennemførelsen af Rådets henstilling om kræftscreening fra 2003, ligesom det oplystes, at Kommissionen i 2009 vil fremlægge en kræfthandlingsplan.
Formanden konstaterede, at der var enighed om rådskonklusionerne.
Dagsordenspunkt 13: RÃ¥dskonklusioner om antimikrobiel resistens
Kommissionen tilkendegav, at Generaldirektoratet for Sundhed og Forbrugere vil arbejde for at styrke koordinationen mellem de involverede generaldirektorater.
Danmark benyttede anledningen til at gøre opmærksom på den særlige problemstilling vedrørende anvendelsen af antibiotikaresistens-gener i genmodificerede planter. Danmark opfordrede til, at sundhedsministrene nøje følger denne sag, selvom den umiddelbart ligger i hænderne på miljø- og fødevareministrene og Kommissionen.
Formanden konstaterede, at der var enighed om rådskonklusionerne.
Dagsordenspunkt 14: Rådskonklusioner om implementering af EU’s sundhedsstrategi
Kommissionen tilkendegav, at den vil yde fuld støtte til etableringen af en samarbejdsmekanisme mellem Rådet og Kommissionen, herunder arbejdet i høj-niveau rådsarbejdsgruppen om folkesundhed.
Formanden konstaterede, at der var enighed om rÃ¥dskonklusionerne.Â
Dagsordenspunkt 15: Rådskonklusioner om information til patienter om lægemidler
Der var bred enighed om at fastholde det eksisterende forbud mod at reklamere for receptpligtige lægemidler over for offentligheden, ligesom der var enighed om behovet for at sikre, at information om lægemidler er af høj kvalitet, objektiv og pålidelig. Flere medlemslande fremhævede i den forbindelse sundhedspersonalet og myndighederne som de primære kilder til information om lægemidler.
En klar sondring mellem information og reklame blev af flere medlemslande fremhævet som en afgørende forudsætning for, at en fremtidig EU-lovgivning kan fungere i praksis.
Vedrørende spørgsmålet om tilrettelæggelsen af kontrol og retshåndhævelse, herunder om kontrollen skal være forudgående eller efterfølgende, fandt en række medlemsstater, at det bør overlades til medlemsstaterne at beslutte, hvordan kontrollen skal tilrettelægges. Danmark fremhævede, at man af forfatningsmæssige årsager ikke vil kunne acceptere en model baseret på forudgående myndighedskontrol.
Formanden konstaterede, at der var enighed om rÃ¥dskonklusionerne.Â