Slotsholmsgade 10-12 DK-1216 København K Tlf. +45 7226 9000 Fax. +45 7226 9001 E-mail [email protected] Hjemmeside www.sum.dk
Kontor: Sundhedsstatistik/Sundhedsøkonomi
|
. / . |
Vedlagt fremsendes rapporten â€Monitorering af genoptræningsomrÃ¥det†som lovet i besvarelse af spørgsmÃ¥l nr. 477 (Alm. del.), som Folketingets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 26. april 2007. Desuden fremsendes rapporten â€Incitamentsstrukturer og styringsmuligheder pÃ¥ genoptræningsomrÃ¥detâ€.
Resumé: Monitorering af genoptræningsområdet
Baggrunden for rapporten om monitorering af genoptræningsområdet er aftale indgået mellem KL, Danske Regioner og Indenrigs- og Sundhedsministeriet i december 2006.
Aftalen opfylder DUT-aftalen fra 2005, hvor det blev aftalt bl.a. at kortlægge det eksisterende genoptræningsomfang samt nærmere at monitorere udgifts- og aktivitetsudviklingen på genoptræningsområdet. Arbejdet med monitorering af genoptræningsområdet fremgår ligeledes af økonomiaftalen mellem regeringen og KL for 2007 og mellem regeringen og henholdsvis KL og Danske Regioner for 2008.
Hovedkonklusioner fra monitoreringen af genoptræningsområdet er:
Genoptræningsaktiviteten - i 2007 er der registreret:
Udviklingen i genoptræningsaktiviteten
Forbehold for datakvalitet
Kommunernes udgifter til genoptræning
Frit valg og almen fysioterapi efter lægehenvisning
· Fra 2006 til 2007 er der sket en lille stigning i antallet af patienter, der modtager almen fysioterapi efter lægehenvisning i praksissektoren.
Resumé: Incitamentsstrukturer og styringsmuligheder på genoptræningsområdet
Som en del af økonomiaftalen for 2008 med KL og Danske Regioner blev det aftalt at nedsætte en arbejdsgruppe, der fik til opgave at se på incitamentsstrukturer og styringsmuligheder på genoptræningsområdet. Arbejdsgruppen har været sammensat af repræsentanter fra Danske Regioner, KL, Finansministeriet, Sundhedsstyrelsen og Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse.
Baggrunden for arbejdet i gruppen har været, at andelen af ambulant genoptræning, som finder sted på sygehusene, langt fra er i overensstemmelse med intentionen i kommunalreformen. Her blev det forudsat, at langt hovedparten af genoptræningsopgaven skal løses i kommunalt regi. Arbejdsgruppens analyser viser imidlertid, at 41 pct. af genoptræningsopgaven i 2007 er vurderet som specialiseret genoptræning, som skal udføres på et sygehus.
Der er enighed mellem arbejdsgruppens medlemmer om
- at regelgrundlaget på genoptræningsområdet ikke giver anledning til tvivl om, hvem der er bemyndiget til at henvise en patient til genoptræning, herunder om genoptræningen kan karakteriseres som almindelig eller specialiseret ambulant genoptræning, og hvilke myndigheder der på den baggrund har ansvaret for henholdsvis drift og finansiering af konkrete ydelser.
- at den gennemsnitlige andel af specialiseret, ambulant genoptræning i det første år efter reformen, samt variationen i denne andel på tværs af regioner, kommuner og sygehuse ikke er i overensstemmelse med intentionerne bag kommunalreformen.
På denne baggrund er der i arbejdsgruppen enighed om en række konkrete anbefalinger, der vil give kommunerne bedre muligheder for at overvåge og koordinere genoptræningsindsatsen i samarbejde med regioner og sygehuse, herunder udarbejdelsen af en række indikatorer, der kan danne grundlag for en bedre og mere målrettet dialog mellem kommuner og sygehuse.
Der er endvidere enighed om, at problemstillingerne bør kunne løses inden for det nuværende regelsæt, herunder særligt gennem en bedre udnyttelse af sundhedsaftalerne mellem regionerne og de enkelte kommuner og de regionale sundhedskoordinationsudvalg.
Med venlig hilsen
Jakob Axel Nielsen  /  Frederikke Beer