Samlenotat

for

rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse)

den 9. – 10. juni 2008 - sundhedspunkterne

 

                                                                                                                                    Side

12.       Reduktion af kræftbyrden

            - rådskonklusioner                                                                                           2                                                                                                                        

13.       Antimikrobiel resistens                                                                                   

            - rådskonklusioner                                                                                           5                                                                                                                    

14.       Implementering af EU’s sundhedsstrategi

            - rådskonklusioner                                                                                           7

 

15.       Information til patienter om lægemidler

            - rådskonklusioner                                                                                           9

 

                                                                                                                                                                       

                                                                                                                                                                                               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dagsordenspunkt 12. Reduktion af kræftbyrden

- rådskonklusioner

 

1. Indledning

Det slovenske formandskab har valgt at sætte særlig fokus på kræft. Formandskabet har i den forbindelse afholdt en konference den 7.-8. februar 2008 under overskriften "The Burden of Cancer - How Can it be Reduced", ligesom emnet blev drøftet på det uformelle sundhedsministermøde den 17.-18. april 2008 i Slovenien.

 

Formandskabet har fremlagt et udkast til rådskonklusioner til behandling på rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 9.-10. juni 2008.

 

2. Hjemmelsgrundlag

Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.

 

3. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

 

4. Formål og indhold

Formandskabet har fremlagt et udkast til rådskonklusioner om reduktion af kræft-byrden. Indledningsvist fremhæves bl.a., at fællesskabets indsats på dette område vil ske med fuld respekt for, at ansvaret for at organisere og levere sundhedsydelser og medicinsk behandling påhviler de enkelte medlemslande, ligesom der i udkastet henvises til Rådets henstilling af 2. december 2003 om kræftscreening. Det understreges, at der er betydende og varige forskelle i kræftforekomst og -dødelighed inden for og mellem medlemslandene, som er tæt knyttet til signifikante forskelle i opsporings- og behandlingsindsatsen og til variationer i socioøkonomisk status og i miljø- og arbejdsmæssig udsættelse for kræftfremkaldende stoffer.

 

I udkastet til rådskonklusioner opfordres medlemslandene bl.a. til

 

 

Kommissionen opfordres bl.a. til

 

Medlemslandene og Kommissionen opfordres bl.a. til

 

Repræsentanter for civilsamfundet opfordres bl.a. til

 

5. Europa-Parlamentets udtalelse

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.

 

6. Konsekvenser

Forslaget har ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser, ligesom det ikke medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet.

 

7. Høring

Der er ikke gennemført høring.

 

 

 

8. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen forventer at kunne tilslutte sig udkastet til rådskonklusioner.

 

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der forventes at være generel tilslutning til rådskonklusionerne.

 

10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Europaudvalget. Rådets henstilling om kræftscreening var nævnt i aktuelt notat i forbindelse med rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 1.-2. december 2003.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dagsordenspunkt 13. Antimikrobiel resistens

- rådskonklusioner

 

1. Indledning

Formandskabet har fremlagt et udkast til rådskonklusioner om antibiotikaresistente mikroorganismer til behandling på rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 9.-10. juni 2008.

 

2. Hjemmelsgrundlag

Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.

 

3. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

 

4. Formål og indhold

Det slovenske formandskab har fremlagt et udkast til rådskonklusioner vedrørende antibiotikaresistente mikroorganismer, hvori det fremhæves, at problemstillingen vedrørende antibiotikaresistente mikroorganismer er et voksende europæisk og globalt sundhedsproblem. Det fremhæves desuden, at der er behov for at overvåge udviklingen på området, og at der er behov for forskning i antibiotikaresistente mikroorganismer.

 

Endvidere er der i udkastet til rådskonklusioner inddraget en række perspektiver vedrørende anvendelse af antibiotika i den veterinære sektor. Det anerkendes, at der er sammenhæng mellem brug af antibiotika i landbruget og fremkomst af antibiotikaresistente mikroorganismer i bakterier, som bl.a. kan medføre fødevarebårne infektioner.

 

Medlemslandene opfordres bl.a. til:

 

Kommissionen opfordres bl.a. til:

 

I udkastet til rådskonklusionerne opfordres Kommissionen og medlemslandene bl.a. til :

 

5. Europa-Parlamentets udtalelse

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.

 

6. Konsekvenser

Forslaget har i sig selv ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser, ligesom det i sig selv ikke medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet. De i rådskonklusionerne nævnte initiativer vurderes alle at være omfattet af eksisterende danske foranstaltninger.

 

7. Høring

Der er ikke gennemført høring.

 

8. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen forventer at kunne tilslutte sig udkastet til rådskonklusioner.

 

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der forventes at være generel tilslutning til rådskonklusionerne.

 

10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt for Europaudvalget.

 

 

 

 

 

 

 

Dagsordenspunkt 14. Implementering af EU’s sundhedsstrategi 

- rådskonklusioner

 

1. Indledning

Kommissionen fremlagde den 23. oktober 2007 en hvidbog om en EU sundhedsstra-tegi for perioden 2008-2013, KOM(2007) 630 endelig. Sagen var på rådsmødet       (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 5. - 6. december 2007, hvor der blev vedtaget et sæt rådskonklusioner, som bl.a. indeholdt en opfordring til Kommissionen om i tæt samarbejde med medlemslandene at præsentere    forslag til en effektiv implementeringsmekanisme. Sidstnævnte aspekt blev tillige drøftet på det uformelle sundhedsministermøde den 17.-18. april 2008 i Slovenien.

 

På den baggrund er der lagt op til behandling af et nyt sæt rådskonklusioner på rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 9. – 10. juni 2008.

 

2. Hjemmelsgrundlag

Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.

 

3. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

 

4. Formål og indhold

Det slovenske formandskab har fremlagt et udkast til rådskonklusioner om en samarbejdsmekanisme mellem Rådet og Kommissionen, hvori der lægges op til en udvidelse   af mandatet for den eksisterende høj-niveau rådsarbejdsgruppe om folkesundhed. Gruppen vil dermed få en rolle i implementeringen af Kommissionens hvidbog om en EU sundhedsstrategi, men vil i øvrigt kunne drøfte alle sundheds- og sundhedsrelaterede emner, ligesom den vil agere inden for den eksisterende kompetencefordeling mellem Kommissionen, Rådet og medlemslandene.

 

I udkastet til rådskonklusioner lægges der op til, at Rådet tiltræder, at høj-niveau      rådsarbejdsgruppen om folkesundhed fremover bl.a. vil:

 

Eksperter fra andre EU institutioner og internationale organisationer kan i overensstemmelse med Rådets forretningsorden inviteres til at deltage på ad-hoc basis i møderne i rådsarbejdsgruppen om folkesundhed på højt niveau. Det understreges videre,  at gruppen ikke skal være et parallelt forhandlingsforum for drøftelse af konkrete forslag, der allerede er under behandling andetsteds i Rådet.

 

Endvidere opfordres Kommissionen til: 

 

5. Europa-Parlamentets udtalelse

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.

 

6. Konsekvenser

Forslaget har ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser, ligesom det ikke medfører administrative konsekvenser for erhvervs-livet.  På EU-niveau forventes implementeringen af sundhedsstrategien at ske inden for   eksisterende programmer, herunder navnlig 2. EF-handlingsprogram for sundhed 2008-2013.

 

7. Høring

Der er ikke gennemført høring.

 

8. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen forventer at kunne tilslutte sig udkast til rådskonklusioner.

 

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der forventes at være generel tilslutning til rådskonklusionerne.

 

10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt for Europaudvalget. Kommissionens hvidbog var nævnt i samlenotatet i forbindelse med rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 5.-6. december 2007, ligesom et grundnotat om hvidbogen blev sendt den 18. december 2007 til Folketingets Europaudvalg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dagsordenspunkt 15. Information til patienter om lægemidler 

- rådskonklusioner

- politisk drøftelse

 

1. Indledning

Ved artikel 88a i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/27/EF om ændring af direktiv 2001/83 om oprettelse af en fællesskabskodeks for humanmedicinske lægemidler fik Kommissionen pålagt, inden 3 år fra direktivets ikrafttrædelse, at udarbejde en rapport om ”den aktuelle praksis på informationsområdet, herunder bl.a. via internettet, og om de dermed forbundne risici og fordele for patienterne”. Ud fra en analyse af disse data kan Kommissionen udarbejde ”forslag til en informationsstrategi, der sikrer god, objektiv, pålidelig og reklamefri information om lægemidler og andre behandlinger, og behandler spørgsmålet om det ansvar, der påhviler informationskilden.” Kommissionen har i december 2007 udsendt en rapport om ovennævnte analyse til Europa-Parlamentet og Rådet. Denne har under det slovenske formandskab været drøftet i Rådets arbejdsgruppe om lægemidler.

 

Formandskabet har fremlagt et udkast til rådskonklusioner om rapporten med henblik på drøftelse og behandling på rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 9.-10. juni 2008.

 

Rådskonklusionerne vil - sammen med bidrag fra en offentlig høring om patientinformation gennemført af Kommissionen primo 2008 – danne grundlag for et egentligt forslag til EU-lovgivning om patientinformation om receptpligtige lægemidler, som ventes fremsat i efteråret 2008.

 

2. Hjemmelsgrundlag

Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.

 

3. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

 

4. Formål og indhold

Formandskabets udkast til rådskonklusioner om Kommissionens rapport om patientinformation omfatter: Dels en konstatering af Kommissionens intentioner med et kommende EU-lovforslag, dels en fremhævelse af de elementer, som medlemsstaterne finder vigtige i forbindelse med en fremtidig regulering af området.

 

For så vidt angår Kommissionens intentioner fremgår det, at EU-lovforslaget vil indeholde en række kvalitetskriterier for patientinformation og en opretholdelse af det gældende forbud mod reklame for receptpligtige lægemidler over for offentligheden. Desuden vil Kommissionen undgå unødvendigt bureaukrati ved reguleringen.

 

Medlemsstaterne fremhæver bl.a. behovet for:

·         at der etableres en klar afgrænsning mellem reklame og information

·         at reklameforbudet for receptpligtige lægemidler over for offentligheden bibeholdes

·         at information mÃ¥lrettet offentligheden, dvs. borgere/patienter, mÃ¥ overholde en række kvalitets- og sikkerhedskrav – især mÃ¥ den være pÃ¥lidelig og det skal være muligt med kontrol og retshÃ¥ndhævelse over for den ansvarlige informationskilde

·         at undgÃ¥ unødvendige administrative byrder for myndigheder og lægemiddelvirksomheder.

 

Til brug for den politiske drøftelse på rådsmødet har formandskabet fremlagt tre spørgsmål, der drejer sig om: 1. Sondringen mellem information og reklame, 2. Medlemsstaternes adgang til at føre kontrol med information - både forudgående eller efterfølgende, og 3. Fællesskabets muligheder for at mindske forskellen på informationstilgængeligheden i de forskellige medlemsstater.

 

5. Udtalelse fra Europa-Parlamentet

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.

 

6. Konsekvenser

Forslaget har ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser, ligesom det ikke medfører økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.

 

Forslaget vil danne grundlag for et egentligt direktivforslag om patientinformation om receptpligtige lægemidler, som ventes fremsat i efteråret 2008. En senere udmøntning af rådskonklusionerne i en EU-retsakt med efterfølgende dansk gennemførelse heraf vil kunne medføre meget begrænsede merudgifter for staten til kontrol og rets-håndhævelse.

 

7. Høring

Der er ikke gennemført høring.

 

8. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen forventer at kunne tilslutte sig udkastet til rådskonklusioner.

 

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der forventes at være generel tilslutning til rådskonklusionerne.

 

10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt for Europaudvalget.