Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kommissionsbeslutning om udsteÂdelse af markedsføringsÂtilladelser med betingelser for lægeÂmidÂlerne "Retacrit†og â€Silapro†(begge indeholdende epoetin zeta)
Â
Resumé
En vedtagelse af de foreliggende forslag vil indebære, at der udstedes en markedsføringstilladelse med betingelser til ovennævnte lægemidler.
Lægemidlerne indeholder en velkendt aktiv substans epoetin zeta (EPO) og skal anvendes til de samme indikationer som referenceproduktet Eprex®, dvs. behandling af anæmi ved kronisk nyreinsufficiens, til behandling af anæmi og til nedsættelse af transfusionsbehovet hos voksne patienter, der er i behandling med kemoterapi for en række kræftsygdomme samt til at nedsæÂtÂte brugen af blodtransfusioner forud for f.eks. større elektive ortopædÂkirurÂgiske operationer (sÃ¥kaldt prædonation).
En vedtagelse af forslagene kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslagene en forbedring af sundheds-beskyttelsesniveauet i Danmark.
1. Indledning
Kommissionens forslag (EU/1/07/431/001-019 (EMEA/H/C/0872))) og (EU/1/07/432/001-019 (EMEA/H/C/0760)) til de ovenfor nævnte beslutninÂger er fremsendt til medlemsstaterne den 15. november 2007. Endvidere foÂreÂligger der forslag til kommissionsbeslutninger om gennemførelse af betingelser og restriktioner i henhold til artikel 127a i Europa-Parlamentets og RÃ¥dets direktiv 2001/83/EF, for sÃ¥ vidt angÃ¥r tilladelse til markedsføring af lægemidlerne.
Forslagene har som retsgrundlag artikel 10, stk. 2, i RÃ¥dets forordning 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og overÂvÃ¥gning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om opretÂtelse af et europæisk lægemiddelagentur.
Forslagene behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslagene skal være formanden for forÂskriftskomitéen i hænde senest den 6. december 2007.
Efter forordning 726/2004 skal en central godkendelsesprocedure følges ved ansøgninger om udstedelse af markedsføringstilladelse til lægemidler udÂviklet pÃ¥ grundlag af en række bioteknologiske fremgangsmÃ¥der. ProceÂduÂren skal desuden anvendes ved godkendelse af lægemidler til mennesker med et indhold af nye aktive stoffer (der ikke tidligere har været godkendt i et lægemiddel inden for EU), nÃ¥r de pÃ¥gældende lægemidler er fremstillet til behandling af immunforsvarssygdomme, kræft, visse nervelidelser, sukkerÂsyge og sjældne sygdomme samt ved godkendelse af veterinære lægemidler bestemt til at fremme dyrs vækst eller produktivitet.
Virksomhederne kan endvidere frivilligt anmode om anvendelse af den cenÂtrale procedure for andre lægemidler med et nyt aktivt stof, lægemidler som er behandlingsmæssigt, videnskabeligt eller teknisk nyskabende, samt lægeÂmidler hvor en tilladelse pÃ¥ fællesskabsplan kan være til gavn for patienÂterne.Â
Â
Ansøgninger, der behandles efter den centrale procedure, indsendes til Det Europæiske Lægemiddelagentur. Lægemiddelagenturets udtalelse om anÂsøgÂningen afgives af et af agenturets videnskabelige ekspertudvalg CHMP. (Committee for Medicinal Products for Human Use – Udvalget for Humanmedicinske Lægemidler). Hvert medlemsland har udpeget 1 medlem til CHMP.
Kommissionen træffer afgørelse om godkendelse eller nægtelse af godÂkendelse af udstedelse af en markedsføringstilladelse efter forvaltningsÂproceduren i Det StÃ¥ende Udvalg for Humanmedicinske Lægemidler. KomÂmissionen vedtager de foreslÃ¥ede foranstaltninger, der straks finder anÂvendelse. OpnÃ¥s der ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelægger KommisÂsionen sin beslutning for RÃ¥det. Kommissionen kan i sÃ¥ fald udsætte anÂvendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 mÃ¥ned. RÃ¥det kan med kvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for 1 mÃ¥ned. Har RÃ¥det ikke inden for fristen pÃ¥ 1 mÃ¥ned truffet en anden afgørelse, gennemfører Kommissionen sin beslutning.
2. Forslagenes formål og indhold
Vedtagelse af Kommissionens forslag til beslutning indebærer, at der af KomÂmisÂsionen kan udstedes markedsføringstilladelser til lægemidlerne Retacrit og Silapro, som giver adgang til at markedsføre lægemidlerne i samtlige 27 medlemslande.
Kort beskrivelse af lægemidlerne
Begge lægemidler indeholder epoetin zeta (EPO), som er fremstillet ved reÂkomÂbinant DNA-teknologi. Trods forskellen i INN navn (International Non-Proprietary Names) er der tale om sÃ¥Âkaldte biosimilar proteins, hvor referenceproduktet er det allerede gennem mange Ã¥r godkendte Eprex® (epoetin alfa). Produktinformationen lægger sig tæt op ad den allerede godkendte for Eprex®.
Biologiske proteiner kan ikke godkendes pÃ¥ det samme grundlag som alÂminÂdelige kemiske generika, idet selv smÃ¥ ændringer i produktionsmetoden kan have stor betydning for lægemidlernes biologiske aktivitet og dermed virkÂning og sikkerhed. Den vigtigste risiko er eventuel forskel i immunogeÂniÂciÂtet, dvs. lægemidlernes evne til at inducere dannelse af antistoffer. For EPO frygter man især udvikling af pure red cell aplasia (PRCA), en tilstand præget af ophørt dannelse af røde blodlegemer i knoglemarven pÃ¥ grund af antistoffer rettet imod EPO. Denne tilstand ses især hos patienter med kroÂnisk nyresvigt, og risikoen kan nedsættes ved at indgive lægemidlerne intraÂvenøst i stedet for subkutant.
Der er tale om nogle af de første godkendelser af biosimilar epoetin. De to lægemidler er indbyrdes ens; kun forretningsnavnet adskiller dem.
Til markedsføringstilladelserne er der fastsat en række betingelser eller beÂgrænsÂninger som angivet i artikel 127a i Direktiv 2001/83/EF, som medÂlemsÂstaterne er forpligtet til at implementere nationalt.
Lægemidlerne mÃ¥ kun udleveres efter begrænset recept; i Danmark vil lægeÂÂmidlerne kun blive udleveret pÃ¥ sygehuse.
3. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt. Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.
4. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene.
5. Forslagenes konsekvenser for Danmark
Man kan sidestille godkendelsen af biosimilar biologiske proteiner med godÂkenÂdelse af almindelige generika, hvor den væsentligste fordel er samÂfundsÂøkonomisk, idet beskyttelsen af Brand Leader herved ophæves. LægeÂmidlerne skal ikke anvendes pÃ¥ anden mÃ¥de end det allerede godkendte Eprex®, som har været pÃ¥ markedet i snart 15 Ã¥r.
Det er ikke helt uden problemer, at referenceprodukt og de nævnte bioÂsimilar EPO’er har forskellige INN navne, idet sundhedspersonale og paÂtienter kan fÃ¥ opfattelsen af, at der er tale om forskellige lægemidler. FremÂtidens nomenklatur (navngivningssystem) diskuteres fortsat i WHO, og der er betydelig uenighed mellem den innovative industri og den biogeneriske induÂstri.
Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at de pÃ¥gældende lægemidler lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvaÂlitet. Det er Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at markedsføringen af de pÃ¥Âgældende læÂgeÂmidler kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenÂhæng udgør forslagene en bedring af sundhedsbeskyttelsen.
Da man endnu ikke kender den pris, som lægemidlerne vil blive solgt til, og da man ikke har overblik over, hvor stor en del af patienterne med de pÃ¥gældende sygdomme, der vil skulle tilbydes behandling med de nævnte EPO lægemidler, kan man ikke præcist udtale sig om forslagenes økonomiske konsekvenser for regionerne. Man mÃ¥ dog forvente, at godkendelse af flere biosimilar EPO’er vil bevirke et generelt prisfald pÃ¥ lægemidler indeholdenÂde EPO.
Forslagene vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.
PÃ¥ baggrund af forslag til kommissionsbeslutning om udstedelse af marÂkedsÂføringstilladelse med betingelser for lægemidlerne indeholdende epoeÂtin zeta, omhandÂlet i artikel 127a i Europa-Parlamentets og RÃ¥dets direktiv 2001/83/EF, er det af hensyn til en sikker og virkningsfuld anvendelse af lægeÂmidlerne en betingelse for markedsføringstilladelserne, at indehaverne af marÂkedsÂføringstilladelserne aftaler de nærmere enkeltheder i distributionsÂsyÂstemet med de kompetente nationale myndigheder og gennemfører et naÂtionalt program, som fremgÃ¥r af bilag til forslagene.
De vigtigste elementer er en behandlingsvejledning til lægen og en inforÂmaÂtionspakke til patienten, som især redegør for risikoen for PRCA og hvilke forholdsregler, der skal tages for at minimere denne risiko.
En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.
6. Høring
Ansøgninger om markedsføringstilladelser til lægemidler forelægger Læge-middelstyrelsen ikke for andre myndigheder eller organisationer, da disse sager med ledsagende dokumentationsmateriale indeholder oplysninÂger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslagene.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslagene har været behandlet i ekspertudvalget CHMP, som med enstemÂmighed har kunnet anbefale markedsføringen af de pÃ¥gældende lægeÂmidler.
Forslagene har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CHMP, hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret.
Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslagene.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslagene har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.