Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kommissionsÂbeslutning om udsteÂdelse af markedsføringstilladelse for lægemidlet Prepandrix
Resumé
En vedtagelse af det foreliggende forslag vil indebære, at der udstedes en markedsføringstilladelse til lægemidlet Prepandrix. Lægemidlet anvendes til vaccination mod influenzavirus af typen H5N1.
En vedtagelse af forslaget kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslaget en forbedring af sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.
1. Indledning
Kommissionens forslag (EU/1/08/453/001 (EMEA/H/C/822)) til den ovenÂfor nævnte beslutning er fremsendt til medlemsstaterne den 11. april 2008.
Forslaget har som retsgrundlag artikel 10, stk. 2, i RÃ¥dets forordning 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og overvÃ¥gning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om opretÂtelse af et europæisk lægemiddelagentur.
Forslaget behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslaget skal være formanden for forÂskriftskomitéen i hænde senest den 2. maj 2008.
Efter forordning 726/2004 skal en central godkendelsesprocedure følges ved ansøgninger om udstedelse af markedsføringstilladelse til lægemidler udÂviklet pÃ¥ grundlag af en række bioteknologiske fremgangsmÃ¥der. ProceÂduÂren skal desuden anvendes ved godkendelse af lægemidler til mennesker med et indhold af nye aktive stoffer (der ikke tidligere har været godkendt i et lægemiddel inden for EU), nÃ¥r de pÃ¥gældende lægemidler er fremstillet til behandling af immunforsvarssygdomme, kræft, visse nervelidelser, sukkerÂsyge og sjældne sygdomme samt ved godkendelse af veterinære lægemidler bestemt til at fremme dyrs vækst eller produktivitet.
Virksomhederne kan endvidere frivilligt anmode om anvendelse af den cenÂtrale procedure for andre lægemidler med et nyt aktivt stof, lægemidler som er behandlingsmæssigt, videnskabeligt eller teknisk nyskabende, samt lægeÂmidler hvor en tilladelse pÃ¥ fællesskabsplan kan være til gavn for patienÂterne.Â
Â
Ansøgninger, der behandles efter den centrale procedure, indsendes til Det Europæiske Lægemiddelagentur. Lægemiddelagenturets udtalelse om anÂsøgÂningen afgives af et af agenturets videnskabelige ekspertudvalg. Ved anÂsøgninger om godkendelse af lægemidler til mennesker afgives udtalelse af CHMP (Committee for Medicinal Products for Human Use – Udvalget for Humanmedicinske Lægemidler). Hvert medlemsland har udpeget 1 medlem til dette udvalg.
Kommissionen træffer afgørelse om godkendelse eller nægtelse af godÂkendelse af udstedelse af en markedsføringstilladelse efter forvaltningsÂproceduren i Det StÃ¥ende Udvalg for Humanmedicinske Lægemidler. KomÂmissionen vedtager de foreslÃ¥ede foranstaltninger, der straks finder anÂvendelse. OpnÃ¥s der ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelægger KommisÂsionen sin beslutning for RÃ¥det. Kommissionen kan i sÃ¥ fald udsætte anÂvendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 mÃ¥ned. RÃ¥det kan med kvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for 1 mÃ¥ned. Har RÃ¥det ikke inden for fristen pÃ¥ 1 mÃ¥ned truffet en anden afgørelse, gennemfører Kommissionen sin beslutning.
2. Forslagets formål og indhold
Vedtagelse af Kommissionens forslag til beslutning indebærer, at der af Kommissionen kan udstedes en markedsføringstilladelse til lægemidlet Prepandrix, som giver adgang til at markedsføre lægemidlet i samtlige 27 medlemsstater.
Kort beskrivelse af lægemidlet
Prepandrix er en sÃ¥kaldt split-vaccine, hvilket vil sige, at den er fremstillet ud fra kun en del af det virus, som den beskytter imod. En dosis Prepandrix pÃ¥ 0,5 ml indeholder 3,75 mikrogram af hæmagglutinin antigenet H5 fra stammen A/VietNam/1194/2204-lignende stamme (NIBRG-14). Antigenet er adjuveÂret til AS03, hvorved opnÃ¥s et større immunologisk respons ved en mindre mængde antigen, end der normalt anvendes i influenzavacciner. InÂgen af indholdsstofferne i vaccinen kan forÃ¥rsage influenza.
Vaccinen er beregnet til brug før og under næste influenzapandemi, til beÂskytÂtelse af influenza forÃ¥rsaget af virustypen H5N1. Det, der karakteriserer dette virus er, at det aldrig (eller muligvis senest for manÂge Ã¥r siden) har cirkuleret blandt mennesker. Dette indebærer, at befolkninÂgen ikke har noÂgen som helst immunitet over for viruset, hvilket normalt gør sig gælÂdende over for â€almindelig†sæsoninfluenza. Smitte vil derfor meget hurtigt kunne sprede sig til et stort antal mennesker over hele Jorden. Man kender til manÂge pandemier gennem tiderne, f.eks. Den Spanske Syge, hvorunder ca. 20 millioner mennesker døde i 1918-19.
Symptomerne pÃ¥ en pandemisk influenza er de samme som ved en "ordiÂnær" influenza, men er normalt mere alvorlige.
Prepandrix har i kliniske forsøg blandt mere end 900 personer i alderen 18 til 60 år vist sig at have en beskyttende effekt på ca. 94 pct. efter to doser givet med tre ugers interval. Studierne har ikke inkluderet børn eller ældre over 60 år.
Med hensyn til bivirkninger er der i kliniske forsøg omfattende ca. 5.000 perÂsoner pÃ¥ 18 Ã¥r eller derover, som fik vaccine indeholdende mindst 3,75 mikrogram HA/AS03, ikke obserÂveÂret alvorlige problemer. Hyppigst er reÂgiÂstreÂret hovedpine, muskel- og ledsmerter, træthed, feber samt rødme og smerter pÃ¥ injektionsstedet. Sjældnere er observeret kulderystelÂser eller øget svedtendens.
Der skal udvises forsigtighed, hvis vaccinen gives til personer med kendt overÂfølsomhed over for det aktive stof eller over for et eller flere af hjælpeÂstofferne, over for thiomersal og over for sporstoffer f.eks. af æg, kyllingeÂprotein og gentamycinsulfat. Vaccinen mÃ¥ ikke gives til personer, der tidÂligere har udvist anafylaktisk reaktion over for et af de nævnte stoffer, og vaccination bør undgÃ¥s i tilfælde af akut alvorlig febril sygdom.
Vaccinen skal gives intramuskulært og mÃ¥ under ingen omstændigheder giÂves intravaskulært eller intradermalt. Prepandrix mÃ¥ ikke gives sammen med andre vacciner.
Der foreligger ingen data om Prepandrix til gravide eller ammende kvinder.
Som ved alle andre vacciner vil ikke alle vaccinerede personer være fuldÂstændig beskyttet mod infektion.
Prepandrix bør anvendes i overensstemmelse med officielle retningslinjer.
Prepandrix må kun udleveres efter recept.
3. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt. Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.
4. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Forslagets konsekvenser for Danmark
Historien har vist, at pandemier indtræder 2 – 4 gange i et Ã¥rhundrede. Det nu er 40 Ã¥r siden, at Hong Kong-influenzaen indtraf. Hvilket virus, der vil forÃ¥rsage den næste pandemi, er uvist, men ønske om vacciÂnation med Prepandrix begrundes dels i en betydelig sandsynlighed for, at det bliver et virus af typen H5N1, dels i at vaccinen forventes at give en god om end ikke fuldstændig beskyttelse mod vira af anden serotype. Man kan pÃ¥ denne mÃ¥de være forberedt pÃ¥ pandemien og - allerede før den topper - have vaccineret de mest udsatte befolkningsgrupper.
I tilfælde af en officiel erklæret pandemisk situation bør det tilstræbes, at så stor en del af befolkningen som muligt vaccineres, idet vaccination anbefales i prioriteret rækkefølge efter Sundhedsstyrelsens anbefalinger i takt med, at vaccinen kan leveres.
Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at det pÃ¥gældende lægemiddel fuldt ud lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvaÂlitet. Det er Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at markedsføringen af det pÃ¥Âgældende lægemiddel kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslaget en bedring af sundhedsbeskyttelsen.
Da man endnu ikke kender den pris, som Prepandrix vil blive solgt til, og da man ikke har overblik over, hvor stor en del af befolkningen, der vil skulle tilbydes vaccination med Prepandrix, kan man ikke præcist udtale sig om forslagets økonomiske konsekvenser for regionerne.
Forslaget vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.
En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i ekspertudvalget CHMP, som med enstemÂmighed har kunnet anbefale markedsføringen af det pÃ¥gældende lægeÂmiddel.
Forslaget har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CHMP, hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret.
Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslaget.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.