UDKAST
(Overførelse af anvendelse af tvang i psykiatrien til Grønlands hjemmestyre)
§ 1
  I lov nr. 369 af 6. juni 1991 om sundhedsvæsenet i Grønland, som ændret ved lov nr. 297 af 27. april 2005, foretages følgende ændring:
  â€Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 omfatter anvendelse af tvang i psykiatrien.â€
§ 2
  Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. juli 2008.
  Stk. 2. Lov nr. 118 af 13. april 1938 om sindssyge personers hospitalsophold forbliver i kraft, indtil den ophæves af regler, der udstedes af Grønlands hjemmestyre.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Baggrund
FormÃ¥let med lovforslaget er at skabe det retlige grundlag for, at Grønlands hjemmestyre ved landstingsforordning kan fastsætte regler om â€tvang i psykiatrienâ€, dvs. tvang der udøves som led i behandling af patienter med psykiatriske lidelser, samt administrere omrÃ¥det. NÃ¥r dette er sket, kan hjemmestyret fastsætte regler om og administrere hele det psykiatriske omrÃ¥de.
Ved lov nr. 369 af 6. juni 1991 om sundhedsvæsenet i Grønland, der trÃ¥dte i kraft den 1. januar 1992, overførtes sundhedsvæsenet i Grønland, herunder den regelfastsættende myndighed pÃ¥ omrÃ¥det, til Grønlands hjemmestyre. Lovens behandling i folketinget fremgÃ¥r af FT 1990-91: 4378, 4682, 5271, 5486, A 4187, B 467, C 407. I det følgende benævnes denne lov â€overførelseslovenâ€.  Â
Efter overførelseslovens § 1 kan Grønlands hjemmestyre ved landstingsforordning fastsætte regler om sundhedsvæsenet og sundhedsforholdene i Grønland.
Det fremgÃ¥r af bemærkningerne til overførelsesloven, at overførelse af den regelfastsættende kompetence til hjemmestyret omfatter â€ikke alene regler om omfanget af sundhedsvæsenets opgaver og ydelser, men ogsÃ¥ regler, der regulerer sundhedsforholdene. Bemyndigelsen omfatter hele det omrÃ¥de, der ved lovens ikrafttræden henhører under sundhedsministerens ressort. Udenfor falder sagsomrÃ¥der, der henhører under andre ministeromrÃ¥der.â€
Justitsministeriet var på lovens ikrafttrædelsestidspunkt, 1. januar 1992, ressortministerium for lovgivningen om anvendelse af tvang i psykiatrien, dvs. lov om sindssyge personers hospitalsophold (nr. 118 af 13. april 1938). Det følger af det ovenfor anførte, at denne lovgivning derfor ikke er omfattet af overførelsesloven.
Pr. 1. juli 1998 er lovgivningen om tvang i psykiatrien overført fra Justitsministeriet til Sundhedsministeriet (nu: Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse). Herved er tilkendegivet, at anvendelse af tvang i psykiatrien opfattes som en integreret del af sundhedsvæsenet, og ikke som et særligt retssikkerhedsspørgsmÃ¥l. Overførelsen fra Justitsministeriet til Sundhedsministeriet medfører ikke, at denne lovgivning er omfattet af overførselsloven, da denne – som anført i bemærkningerne ovenfor – bygger pÃ¥ et â€Ã¸jebliksbillede†af ressortforholdene pr. 1. januar 1992. Lov om sindssyge personers hospitalsophold, der stadig gælder for Grønland, kan sÃ¥ledes ikke ændres eller ophæves ved landstingsforordning efter overførelseslovens § 1, men ændring eller ophævelse kan ske ved en kongelig anordning af den lovgivning, der gælder i Danmark.
Det kræver sÃ¥ledes en ændring af overførelsesloven, hvis Grønlands hjemmestyre ved landstingsforordning skal kunne fastsætte regler om tvang i psykiatrien, samt administrere omrÃ¥det. Â
2. Forholdet til lov om Grønlands hjemmestyre
Overførelsesloven er gennemført med hjemmel i § 5 i lov nr. 577 af 29. november 1978 om Grønlands hjemmestyre (â€hjemmestyrelovenâ€). Efter denne bestemmelse kan rigsmyndighederne efter forhandling med hjemmestyret bemyndige hjemmestyret til at overtage den regelfastsættende myndighed for samt administration af et sagsomrÃ¥de, der er nævnt i bilaget til loven. I bilaget er bl.a. nævnt â€sundhedsvæsenâ€. Tilskud til sÃ¥ledes overtagne sagsomrÃ¥der fastsættes ved lov.
Da anvendelse af tvang i psykiatrien ikke kan henføres til begrebet â€sundhedsvæsen†i hjemmestyrelovens forstand, mÃ¥ overførelsen af den regelfastsættende myndighed for og administration af omrÃ¥det hjemles i § 7 i hjemmestyreloven, hvorefter rigsmyndighederne efter forhandling og med tilslutning fra hjemmestyret ved lov kan bestemme, at sagsomrÃ¥der, der ikke er nævnt i bilaget, overgÃ¥r til hjemmestyret efter reglerne i § 5.
Der er enighed mellem Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse og Grønlands hjemmestyre om, at anvendelse af tvang i psykiatrien skal overføres til hjemmestyret.
Grønlands hjemmestyre kan ikke i medfør af hjemmestyreloven overtage sagsomrÃ¥det â€retsplejeâ€. Tvang i psykiatrien omhandler retssikkerhed i forbindelse med tvang, der udøves som led i behandling af patienter med psykiske lidelser. Dette falder uden for begrebet retspleje. Hjemmestyreloven hindrer sÃ¥ledes ikke, at den regelfastsættende kompetence for og administration af tvang i psykiatrien overføres til hjemmestyret, som foreslÃ¥et i lovforslaget.
Â
3. Grønlands hjemmestyres indstilling til lovforslaget
I forbindelse med de seneste ændringer i lovgivningen om tvang i psykiatrien, der blev gennemført i folketingsåret 2005/2006, og resulterede i lov nr. 534 af 8. juni 2006 om ændring af lov om frihedsberøvelse og anden tvang i psykiatrien og retsplejeloven, tilkendegav Grønlands hjemmestyre, at man ønskede en gennemgribende modernisering af den tilsvarende lovgivning i Grønland og at den regelfastsættende kompetence for og administration af anvendelse af tvang i psykiatrien i Grønland burde overføres til hjemmestyret i lighed med den overførelse, der pr. 1. januar 1992 er sket af det øvrige sundhedsvæsen.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse er enig med Grønlands hjemmestyre i, at den regelfastsættende kompetence for og administration af tvang i psykiatrien bør overføres til hjemmestyret. Ministeriet har i den forbindelse tilbudt – når kompetence og administration er overført – at bistå hjemmestyret med faglig og teknisk rådgivning på området, når hjemmestyret skal udarbejde en landstingsforordning om anvendelse af tvang i psykiatrien.
Lovforslaget har været forelagt for Grønlands hjemmestyre, der har tilsluttet sig dette.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for staten og hjemmestyret
Grønlands hjemmestyre agter, når den regelfastsættende kompetence og administrationen er overført, at indføre en moderniseret psykiatrilovgivning, der tager udgangspunkt i den lovgivning, der gælder i Danmark. Indførelsen af en sådan lovgivning, dvs. hjemmestyrets benyttelse af den regelfastsættende kompetence, vil medføre visse merudgifter for det grønlandske sundhedsvæsen.
Der er mellem Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse og Grønlands hjemmestyre enighed om, at hjemmestyret i forbindelse med overførelsen af området skal kompenseres for disse udgifter.
Merudgifterne vedrører udgifter til uddannelse og vederlæggelse af patientrÃ¥dgivere samt oprettelse og drift af et klagesystem. Disse udgifter kan samlet skønsmæssigt anslÃ¥s til 200.000 kr. (2008 PL-niveau) om Ã¥ret, hvilket beløb vil blive overført til det grønlandske bloktilskud, under forudsætning af, at Grønlands hjemmestyre gennemfører en landstingsforordning om anvendelse af tvang i psykiatrien, der medfører udgifter af den nævnte art og størrelsesorden. Â
Administrativt indebærer lovforslaget, når en landstingsforordning er udarbejdet og skal gennemføres, at Grønlands hjemmestyre skal uddanne ca. 40 personer til patientrådgivere, samt administrere disses forhold, bl.a. ved at udbetale vederlag. Endvidere skal der etableres et klagesystem.
Â
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
8. Forholdet til EU-retten     Â
Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
Ud over Grønlands hjemmestyre, jf. ovenfor, har lovforslaget været forelagt Statsministeriet og Justitsministeriet.
10. Sammenfattende vurdering
Vurdering af konsekvenser af lovforslag
|
Positive konsekvenser/mindreudgifter
|
Negative konsekvenser/merudgifter
|
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner |
|
Fra Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse overføres 200.000 kr. årligt til det grønlandske bloktilskud, under forudsætning af, at hjemmestyret gennemfører en landstingsforordning om anvendelse af tvang i psykiatrien |
Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner |
Ingen |
Ingen |
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet |
Ingen |
Ingen |
Administrative konsekvenser for erhvervslivet |
Ingen |
Ingen |
Miljømæssige konsekvenser |
Ingen |
Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne |
Ingen |
Ingen |
Forholdet til EU-retten |
Forslaget har ingen EU-retlige aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Det foreslås, at der i overførelseslovens § 1 indføjes et stk. 2, der anfører, at den generelle overførelsesbestemmelse også omfatter anvendelse af tvang i psykiatrien. Herved opnås, at alle aspekter af psykiatrisk behandling af patienter er undergivet hjemmestyrets regelfastsættende kompetence og administration – helt på linie med det øvrige sundhedsvæsen.
Til § 2
Loven foreslås at træde i kraft den 1. juli 2008.
Det er nødvendigt, at den gældende lovgivning på området videreføres indtil Grønlands hjemmestyre har anvendt sin nye kompetence til at fastsætte regler på området. Derfor bestemmer stk. 2, at den hidtidige lovgivning videreføres, indtil den ophæves af regler, som Grønlands hjemmestyre udsteder til afløsning af lov nr. 118 af 13. april 1938 om sindssyge personers hospitalsophold.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
    Â
  § 1. Grønlands hjemmestyre kan ved landstingsforordning fastsætte regler om sundhedsvæsenet og sundhedsforholdene i Grønland.                                                                    |
Lovforslaget
§ 1
 I lov nr. 369 af 6. juni 1991 om sundhedsvæsenet i Grønland, som ændret ved lov nr. 297 af 27. april 2005, foretages følgende ændring:
1. I § 1 indsættes som stk. 2:
â€Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 omfatter anvendelse af tvang i psykiatrien.†|
|
|
|
|