OMTRYKT (7/1-08)
(Ændret tidspunkt)
                                                                                                                          7. januar 2008
PRESSEMEDDELELSE
Åbent samråd i Socialudvalget om VISO
Socialudvalget har kaldt velfærdsministeren i samråd om VISO – den Nationale Videns- og Specialrådgivningsorganisation, der blev oprettet i forbindelse med kommunalreformen. Samrådet er åbent for alle og finder sted onsdag den 9. januar 2008 kl. 13.00 i lokale 2-080 på Christiansborg.
Udvalget har spurgt ministeren, om hun finder det problematisk, at de 145 mio. kr., der blev afsat til VISO i 2007, kun i meget begrænset omfang er gået til det egentlige formål - at yde specialrådgivning - og at brugerorganisationer samtidig mener, at servicen er forringet siden etableringen af VISO. Samtidig er ministeren bl.a. blevet bedt om at redegøre for, hvordan borgernes retssikkerhed skal sikres, hvilke ændringer der skal ske på specialrådgivningsområdet, og hvordan disse ændringer skal implementeres.
Der er stillet i alt fire samrådsspørgsmål om VISO efter ønske fra medlemmer af Socialudvalget: Anne Baastrup (SF) og René Skau Björnsson (S). Samrådsspørgsmålene kan læses på www.folketinget.dk under Socialudvalget, alm. del – samrådsspørgsmål A, B, C og D.
SamrÃ¥det er Ã¥bent for alle, men der vil være et begrænset antal tilhørerpladser. Enkelte er forbeholdt pressen. De øvrige pladser gÃ¥r efter â€først til mølle princippetâ€. Hvis man ønsker at overvære det Ã¥bne samrÃ¥d, kontaktes udvalgets sekretariat pÃ¥ tlf. 33 37 55 44 eller via mail ([email protected]) senest tirsdag den 8. januar 2008 kl. 12.00. For gæster, der kommer udefra, mÃ¥ der beregnes ekstra tid pÃ¥ grund af sikkerhedstjek ved besøgsindgangen.
Det er tilladt at fotografere og optage lyd og tv m.v., hvis det kan ske uden at anbringe mikrofoner på bordene og uden at forstyrre samrådets afvikling i øvrigt.
En cd med lydoptagelse af det åbne samråd vil senere kunne fås i Folketingets Oplysning, tlf. 33 37 33 38.
Yderligere oplysninger:
Udvalgssekretær Maiken Bork Clausen, tlf. 33 37 55 19.