Ministeren

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

 J.nr. 2007-1190

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

Dato: 20. december 2007

 

Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om forebyggende hjemmebesøg til ældre m.v. – orientering om høring

 

Vedlagt oversendes til Socialudvalgets orientering udkast til forslag til Lov om ændring af lov om forebyggende hjemmebesøg til ældre m.v.

 

Udkastet til lovforslag er sendt i ekstern høring, jf. vedlagte kopi af høringsbrev.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Karen Jespersen


Fremsat den {FREMSAT} af Karen Jespersen

 

Forslag

til

Lov om ændring af lov om forebyggende hjemmebesøg til ældre m.v.

 

(ophævelse af revisionsbestemmelse)

 

 

 

§  1.

I lov nr. 299 af 27. april 2005 om ændring af lov om forebyggende hjemmebesøg til ældre m.v. (Ændring af lovens målgruppe) foretages følgende ændring:

 

 

1. § 2 ophæves.

 

§  2.

Loven træder i kraft 1. juli 2008.

 

 

 

Bemærkninger til lovforslaget

 

Almindelige bemærkninger

1. Lovforslagets baggrund og formål

Forebyggende hjemmebesøg blev indført ved lov nr. 1117 af 20. december 1995, hvorefter kommunerne skal tilbyde borgere over 75 år forebyggende hjemmebesøg. Kommunerne tilrettelægger besøgene efter behov, dog skal kommunerne tilbyde forebyggende hjemmebesøg mindst to gange årligt.

 

Med ændring af lov om forebyggende hjemmebesøg til ældre m.v. i 2005 (lov nr. 299 af 27. april 2005) fik kommunerne mulighed for at undtage borgere, som modtager både personlig og praktisk hjælp efter § 83 (tidligere § 71) i lov om social service. Lovændringens formål var at forbedre kommunernes muligheder for at målrette indsatsen mod de borgere, der har størst gavn af ordningen. Lovændringen imødekom derfor et ønske fra kommunerne om større fleksibilitet i forhold til målgruppen for forebyggende hjemmebesøg.

 

Ændringsforslaget til lov om forebyggende hjemmebesøg er gengivet i Folketingstidende 2004-05, 2. samling, tillæg A, side 886 og lovforslag nr. L 34 er gengivet i Folketingstidende 2004-05, 2. samling, tillæg A, side 881. Lovforslaget blev den 10. marts 2005 undergivet 1. behandling, som er gengivet i Folketingstidende 2004-05, Folketingets forhandlinger, side 443. Lovforslaget blev den 12. april 2005 undergivet 2. behandling, der er gengivet i Folketingstidende 2004-05, 2. samling, Folketingets forhandlinger, side 1570. Den 21. april 2005 blev lovforslaget undergivet 3. behandling, som er gengivet i Folketingstidende 2004-05, 2. samling, Folketingets forhandlinger, side 1876. Den vedtagne lov er gengivet i Folketingstidende 2004-05, 2. samling, tillæg C, side 15.  

 

Det fremgår af lov nr. 299 af 27. april 2005 om ændring af lov om forebyggende hjemmebesøg til ældre m.v., at der i folketingsåret 2007-2008 skal fremsættes forslag om revision af undtagelse af borgere, som modtager både personlig og praktisk hjælp.

 

Regeringen prioriterer den forebyggende og sundhedsfremmende indsats højt og betragter lov om forebyggende hjemmebesøg som et centralt redskab i ældreplejen. De forebyggende hjemmebesøg giver god mulighed for at opfange eventuelle problemer, inden de bliver alvorlige for den ældre. De forebyggende hjemmebesøg udgør således et naturligt forum for råd og vejledning om støttemuligheder og giver de ældre hjælp til at udnytte deres egne ressourcer og bevare deres fysiske funktionsniveau længst muligt. De pågældende får lettere ved at klare sig selv, og deres behov for hjælp, f.eks. i form af personlig og praktisk hjælp, kan udskydes.

 

Kommunernes administration af loven om forebyggende hjemmebesøg er sammen med effekten af de forebyggende hjemmebesøg løbende blevet fulgt fra centralt hold. Allerede i 2002 gennemførte Ankestyrelsen en undersøgelse af kommunernes administration af de forebyggende hjemmebesøg og i aftale om kommunernes økonomi for 2004 mellem Regeringen og Kommunernes Landsforening nedsattes en arbejdsgruppe, som fik til opgave at undersøge mulighederne for at forenkle hjemmehjælps – og hjemmesygeplejeområdet, herunder en mere fleksibel ordning for de forebyggende hjemmebesøg.

 

Senest har Ankestyrelsen – i forbindelse med forberedelsen af revisionen af lovændringen fra 2005 – foretaget en fornyet undersøgelse af kommunernes administration af loven om forebyggende hjemmebesøg for ældre m.v. Undersøgelsen er en videreudvikling af Ankestyrelsens undersøgelse fra 2002.

 

Undersøgelsen viser, at knapt syv ud af ti kommuner, som følge af lovændringen, ikke tilbyder forebyggende hjemmebesøg til ældre over 75 år, der både modtager personlig og praktisk hjælp. For ca. hver femte kommune har lovændringen medført frigjorte ressourcer, som typisk er anvendt til at igangsætte initiativer for nye grupper af ældre eller til det udførende personale. Samlet er de kommunale udgifter ifølge kommunerne steget fra 130,8 mio.kr. i 2005 til 143,6 mio.kr. i 2007 (2007-priser).

 

Undersøgelsen viser, at kommunerne i stigende grad har taget de forebyggende hjemmebesøg til sig, som et aktivt og forebyggende redskab på linie med andre kommunale initiativer. Dette ses bl.a. gennem, at det primært er personale med en sundhedsfaglig baggrund, som foretager de forebyggende hjemmebesøg, samt en relativ omfattende videre- og efteruddannelsesaktivitet i forhold til det personale som foretager forebyggende hjemmebesøg.

 

Endvidere har flere kommuner, som følge af kommunalreformen, ændret den administrative organisering af de forebyggende hjemmebesøg, således at ordningen er lagt sammen med kommunernes sundhedsmæssige og forebyggende arbejde. Det konkluderes i Ankestyrelsens undersøgelse, at dette har medvirket til at styrke arbejdet med forebyggende hjemmebesøg.

 

Undersøgelsen viser også, at alle kommuner tilbyder forebyggende hjemmebesøg til alle ældre, når de fylder 75 år, og op mod 13 pct. af kommunerne tilbyder forebyggende hjemmebesøg til visse grupper af borgere under 75 år. Undersøgelsen viser ligeledes, at næsten alle kommuner har erfaring med at undtage ældre fra ordningen om forebyggende hjemmebesøg, dels i forbindelse med lovændringen, hvor borgere som modtager både personlig og praktisk hjælp undtages, dels også ved at undtage de ældre som gentagne gange takker nej til tilbuddet om forebyggende hjemmebesøg. Sidstnævnte bunder i en kommunal afvejning mellem på den ene side at respektere ældres afslag på tilbud om forebyggende hjemmebesøg og på den anden side sikre, at de ældre er bekendt med at ordningen fortsat er gældende, selv om der i første omgang er takket nej til tilbuddet. Undersøgelsen viser også, at netop kommunernes opfølgning og fornyet henvendelser til borgerne praktiseres forskelligt i de enkelte kommuner.

 

Ankestyrelsens undersøgelse har vist, at kommunalreformen har – og har haft – betydning for kommunernes administration af de forebyggende hjemmebesøg. I forlængelse af en fortsat implementering og udvikling af kommunalreformen, herunder kommunernes øgede fokus på forebyggende og sundhedsmæssige tiltag, samt for at følge udviklingen med fornyet henvendelser til borgere som tidligere har takket nej til tilbuddet, vil kommunernes administration af de forebyggende hjemmebesøg fortsat blive fulgt tæt. Endvidere vil der blive udarbejdet en pjece, som viser de mange initiativer og sammenhængende tiltag som foretages i kommunerne i forhold til forebyggende hjemmebesøg.

 

På baggrund heraf og på baggrund af den positive udvikling i administrationen og anvendelsen af de forebyggende hjemmebesøg i kommunerne foreslås det, at revisionsbestemmelsen, som indført ved lovændringen i 2005, ophæves.

 

2. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Lovforslaget indebærer ikke udgifter for kommuner og regioner. En fortsat opfølgning på kommunernes administration af de forebyggende hjemmebesøg har omkostninger for staten på ca. 0,5 mio.kr. i 2010. En fornyet undersøgelse skal belyse om der fortsat sker fremskridt i kommunernes administration af forebyggende hjemmebesøg. Endvidere vil udgivelse af en pjece med gode kommunale eksempler på fremadrettet anvendelse af forebyggende hjemmebesøg medføre udgifter for staten på 0,5 mio.kr. i 2008. Midlerne søges finansieret af satspuljen. Lovforslagets økonomiske konsekvenser skal forhandles med de kommunale parter.

3. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.

4. De administrative konsekvenser for borgerne

Der vurderes ikke at være administrative konsekvenser for borgerne.

 

5. Miljømæssige konsekvenser

Der vurderes ikke at være miljømæssige konsekvenser ved lovforslaget.

6. Forholdet til EU-retten

Forslaget har ingen EU-retlige aspekter.

 

7. Høring

Lovforslaget sendes i høring hos Kommunernes Landsforening, Danske Regioner, Foreningen af offentligt ansatte, Dansk Sygeplejeråd, Landsforeningen Ældresagen, Ældremobiliseringen, Alzheimerforeningen, Pårørendegruppen for Svage Ældre, Omsorgsorganisationernes Samråd, Organisationen af Selvejende institutioner, Sammenslutningen af Ældreråd, Danske Fysioterapeuter, Lægeforeningen og Ergoterapeutforeningen.

8. Sammenfattende skema

 

 

 

Positive konsekvenser/ mindreudgifter

Negative konsekvenser/Udgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner

 

Ingen

Statslige udgifter på 0,5 mio.kr. i 2008 og 0,5 mio.kr. i 2010.

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner

 

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

 

Ingen

 Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

 

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

 

Ingen

 

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget har ingen EU-retlige konsekvenser.

 

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

 

Til § 1

 

Med bestemmelsen ophæves revisionsbestemmelsen i lov om ændring af lov om forebyggende hjemmebesøg til ældre m.v., jf. lov nr. 299 af 27. april 2005.

Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger.

 

 

 

Til § 2

 

Det foreslås, at loven træder i kraft 1. juli 2008.

 


 

 

Bilag 1

 

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

§ 2. Forslag om revision af § 1 fremsættes for Folketinget senest i folketingsåret 2007-08

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 1

I lov om forebyggende hjemmebesøg til ældre m.v., jf. lov nr. 1117 af 20. december 1995, som senest ændret ved lov nr. 299 af 27. april 2005, foretages følgende ændring:

 

  1. § 2 ophæves.

 

 

 

 

          

 

 

 

 

 

 

Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

HTH/ J.nr. 2007-1190

 

 

 

 

20. december 2007

 

Høring: Udkast til lovforslag om ændring af lov om forebyggende hjemmebesøg til ældre m.v.

 

 

 

Vedhæftet fremsendes høringsudkast til ændring af lovforslag om ændring af lov om forebyggende hjemmebesøg til ældre m.v. (lov nr. 1117 af 20. december 1995 og ændret i lov nr. 299 af 27. april 2005).

 

Eventuelle bemærkninger til forslaget skal være Velfærdsministeriet i hænde senest torsdag den 24. januar 2008 kl. 12.

 

Høringssvar skal sendes pr. mail til [email protected]

 

Eventuelle spørgsmål kan rettes til undertegnede på tlf. 33929308.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Henrik Thorning