Landsforeningen BEDRE PSYKIATRIÂ Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â
København, d. 8. september 2008
Til medlemmerne af Socialudvalget,
Landsforeningen BEDRE PSYKIATRI retter henvendelse til jer i forbindelse med de forestående forhandlinger om en ændring i måden, hvorpå private forslag fremover skal behandles i forbindelse med satspuljerne.
BEDRE PSYKIARTI er enig i, at der er behov for at udvikle en mere hensigtsmæssig måde at støtte frivillige sociale foreningers arbejde. Ud fra et modtager-synspunkt lider den nuværende metode af manglende gennemskuelighed og for meget tilfældighed frem for dokumenterede resultater og relevans for samfundet.
Den nuværende ansøgnings- og bevillingspraksis tager ikke systematisk og professionelt hånd om en række foreningers frivillige sociale arbejde, som har en mere permanent karakter, og finansielt er dybt afhængige af satspuljerne. I relation til det frivillige sociale arbejde er det et betydeligt problem, at praksis er, at der først tages stilling til en ny ansøgning få måneder før den nuværende ansøgning udløber. Dette giver selvsagt en enorm usikkerhed hos foreningens frivillige og det risikerer at svække kontinuiteten.
BEDRE PSYKIATRI er en af de foreninger, der er dybt afhængige af bevillingerne fra satspuljen – i 2007 udgjorde satspuljen 66 % af vores indtægter, og vi har derfor også en betydelig interesse i, hvordan den fremtidige model bliver indrettet. Vi har samtidig også en indgående erfaring og indsigt med systemet, og vil derfor gerne videreformidle vores overvejelser, således at man fra politisk side undgår de værste faldgruber og uhensigtsmæssigheder i forhold til en ny model.
Helt overordnet undrer det os, at man fra politisk side tilsyneladende er i gang med at lave en meget grundlæggende ændring af systemet uden, at der er:
Det er landsforeningens vurdering at dette i høj grad kan tænkes at øge risikoen for, at man ikke er i stand til på et kvalificeret grundlag at udforme en robust model, der vil styrke hele det frivillige sociale Danmark.
Derudover har vi helt generelt noteret os med afsæt i orienteringen fra Velfærdsministeriet fra juni d.å., at hovedprioriteringen med den nye model tilsyneladende er at etablere en eller flere puljer, hvor temaerne kan skifte fra år til år, og hvor frivillige sociale foreninger og projekter efterfølgende kan søge om støtte til projekter.
I forhold til en sådan tilsyneladende hovedprioritering vil BEDRE PSYKIATRI gerne rejse spørgsmålet om, hvorvidt der ikke i forvejen findes rigeligt med puljer i relation til satspuljerne på det sociale område? Det fremgår ikke af førnævnte orientering, hvorvidt det er intentionen at sådanne temaer vil bygge på en løbende afdækning af og viden om de aktuelle og fremtidige behov, som det samlede frivillige sociale Danmark har og oplever.
                       Â
I forlængelse heraf vil vi gerne gøre opmærksom på, at forslaget om at etablere en driftsstøtteordning, som nævnt, skal basere sig på en tilbundsgående undersøgelse og afdækning af de relevante foreninger og projekters behov i forhold til en fremtidig driftsstøtteordning. Hvis en sådan undersøgelse/afdækning ikke forefindes er der en overvejende risiko for, at man i forhandlingerne får afsat et beløb, der på papiret er stort og flot, men i realiteten på ingen måder kan dække det samlede antal frivillige sociale foreningers behov.
Hvis man på den ene side fastholder, at hovedprioriteringen i en fremtidig model er (en) tematiserede pulje(r), og på den anden side etablerer en driftsstøtteordning uden den fornødne afdækning af de frivillige sociale foreningers behov i forhold til en sådan ordning, så er det BEDRE PSYKIATRIs vurdering, at man kan havne i en utilsigtet situation:
Hvor frivillige sociale foreninger (uden andre væsentlige støttemuligheder) modtager et beskedent årligt driftstilskud (fordi man har undervurderet behovet) og derfor bliver presset ud i en situation, hvor de kommer til at agere puljeryttere - hvor det handler om at indrette forslagene til puljerne og i mindre omfang i forhold til, hvad der potentielt er mest brug for i forhold til den enkelte frivillige sociale forenings formål og målgruppe.
I forlængelse her af vil gerne pege på nogle generelle kriterier for en fremtidig model, som dels vil kunne sikre mere gennemsigtighed og styrke den løbende opfølgning, og dels kunne sikre et mere langsigtet og robust grundlag for frivillige sociale foreningers arbejde:
Ø At der er vished om den samlede økonomiske ramme gennem flere år.
Ø At der er konkrete, gennemsigtige og klare ansøgningskriterier (der belønner resultater, innovation m.v.).
Ø At der er tale om flerårige-bevillinger, hvor der tages stilling til en fortsættelse af støtten mindst et år før udløbet af den aktuelle bevilling.
Ø At driftsstøtte-ordningen indrettes på en måde, så resultater, innovation og nye tiltag inddrages i forhold til den konkrete ansøgning.
Ø At driftsstøtte-ordningen indrettes så fleksibelt, at den samtidig kan håndtere situationer, hvor den enkelte forening på grund af et solidt og dygtigt arbejde kan opgraderes undervejs.
Ø At det kobles ekstern evalueringspartner på alle driftsstøtte-bevillinger.
./. En lignende henvendelse er sendt til velfærdsministeren.
Er der spørgsmål eller lignende til denne henvendelse, så stiller vi os selvfølgelig hellere end gerne til rådighed for en uddybning af landsforeningens synspunkter.
Med venlige hilsner
Thorstein Theilgaard,
Generalsekretær