Fremsat den {FREMSAT} af velfærdsminister Karen Jespersen

Forslag

til

Lov om ændring af lov om social service

 

(Godkendelse af private behandlingstilbud for stofmisbrug)

 

§ Â§ 1

I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 1117 af 26. september 2007 foretages følgende ændringer:

 

1. I § 144 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:

"Stk. 2. Private behandlingstilbud efter § 101, stk. 1, skal være godkendt som generelt egnede af kommunalbestyrelsen i den stedlige kommune til at foretage den pågældende sociale behandling. Dette gælder dog ikke for tilbud, hvor en kommunalbestyrelse eller et regionsråd har indgået en generel aftale om anvendelse af et privat behandlingstilbud, herunder om tilsyn."

  Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.

 

2. I § 144 stk. 2, der bliver stk. 3, indsættes efter "efter stk. 1": "og stk. 2."

 

3. I § 144, indsættes som stk. 5:

 "Stk. 5. Velfærdsministeren fastsætter i en bekendtgørelse nærmere regler om godkendelse og tilsyn med behandlingstilbud efter § 101."

 

§ Â§ 2

 

 

   Loven træder i kraft den 1. juli 2008.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

Forslagets indhold og formål

Formålet med forslaget er en udvidelse af stofmisbrugerens ret til frit valg mellem offentlige og private godkendte behandlingstilbud. Der er efter servicelovens § 101, stk. 4 en ret for stofmisbrugere til at vælge mellem offentlige og private godkendte behandlingstilbud af tilsvarende karakter, som det der er visiteret til. Da det kun er private døgnbehandlingstilbud efter § 107, der skal godkendes efter servicelovens § 144, har dette haft som konsekvens, at der ikke har været frit valg mellem offentlige dag- eller ambulante behandlingstilbud og private dag- eller ambulante behandlingstilbud. Ved at stille krav om, at også private dag- og ambulante behandlingstilbud skal godkendes, udvides retten til frit valg til også at gælde mellem offentlige og private dag- og ambulante behandlingstilbud af tilsvarende karakter, som det der er visiteret til. Målet hermed er, dels at øge antallet af private behandlingstilbud og kvaliteten i tilbuddene, dels at sikre den enkelte stofmisbrugers indflydelse på egen behandling. Øgede valgmuligheder er gavnligt for stofmisbrugeren. Ved at øge stofmisbrugerens muligheder for at vælge øges tilfredsheden med den offentlige service, og valget er med til at skabe mulighed for, at den enkelte kan tage et (med)ansvar for egen situation. Den udvidede ret til frit valg gælder blandt de behandlingstilbud, som er registreret i Tilbudsportalen, jf. servicelovens § 14. Udviklingen i frit valg ordningen vil blive fulgt via Servicestyrelsens database på stofmisbrugsområdet.    

  

Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Kommunerne skal godkende tilbuddene og efterfølgende føre tilsyn med de private behandlingstilbud for stofmisbrugere. Forslaget vil medføre mindre administrative merudgifter for kommunerne. Det vurderes, at godkendelserne vil kræve 1 socialrådgiverårsværk pr. 13,4 opholdssteder. Da flere af de private behandlingstilbud, der ventes at søge godkendelse til ambulant behandling, i forvejen er godkendt til døgnbehandling af stofmisbrugere, vurderes det at være mindre omkostningsfuldt at godkende og føre tilsyn med disse. Der er i forvejen to kendte private ambulante tilbud, og derudover er der ca. 22 godkendte private døgntilbud. Det antages, at de to eksisterende ambulante tilbud vil søge godkendelse i det første år, og at der efterfølgende kommer et nyt tilbud til årligt, og at 10-15 af døgntilbuddene vil udvide med ambulante tilbud over en årrække. De samlede økonomiske konsekvenser af lovforslaget vil være 0,1 mio. kr. årligt.

 

Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

     Forslaget forventes ikke at medføre økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.

   Miljømæssige konsekvenser

Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

Administrative konsekvenser for borgerne

Forslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.

Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

Hørte myndigheder og organisationer

Statsministeriet, Finansministeriet, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Justitsministeriet, Ankestyrelsen, Danske Regioner, Kommunernes Landsforening, Socialchefforeningen, Centerlederforeningen, Advokatrådet, Den Danske Dommerforening, Dansk Socialrådgiverforening, Socialpædagogernes Landsforbund, Landsforeningen for Socialpædagoger, Landsforeningen af Opholdssteder og Skolebehandlingstilbud, Forbundet af Offentligt Ansatte, Center for Rusmiddelforskning, Sammenslutningen af boformer for hjemløse i Danmark (SBH). Brugerforeningen for aktive stofbrugere, Landsforeningen af væresteder for stofafhængige og tidligere stofafhængige (LVS), Landsforeningen for Human Narkobehandling, Landsforeningen af Pårørende til Stofmisbrugere og Rådet for Socialt Udsatte.

 

 

Sammenfattende skema

 

 

Vurdering af konsekvenser af lovforslaget

 

Positive konsekvenser/

Mindre udgifter

Negative konsekvenser/

merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Ingen

Der forventes en kommunal merudgift på 0,1 mio. kr. i 2008 og hvert år i de efterfølgende år. De økonomiske konsekvenser skal forhandles med de kommunale parter

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.

 

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1.

   En stofmisbruger, der visiteres til et behandlingstilbud efter § 101, stk. 1 og 2, kan efter stk. 4 frit vælge mellem offentlige og godkendte behandlingstilbud. Efter forslaget vil det frie valg blive udvidet til at gælde mellem offentlige og private behandlingstilbud, der er godkendt som generelt egnede af den stedlige kommune efter § 144. Det frie valg vil efter forslaget herefter være gældende blandt alle offentlige og private behandlingstilbud for stofmisbrug. Der gælder i alle tilfælde, at valget kan foretages mellem tilbud af samme art, som det der er visiteret til.

 

Til nr. 2.

  Et afslag på godkendelse kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.

Til nr. 3.

Velfærdsministeren fastsætter i en bekendtgørelse de nærmere regler for kommunernes godkendelse og tilsyn med de private behandlingstilbud for stofmisbrug.

 

Til § 2

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2008.

 

+++Bilag+++Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

 

 

 

§ 144…

 

 

 

 

 

 

 

Stk. 2. Afgørelser efter stk. 1 kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.

 

 Stk. 3. …

 

Stk. 4.…

Lovforslaget

 

§ 1

I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 1117 af 26. september 2007 foretages følgende ændringer:

 

1. § 144, stk. 2, affattes således:

"Stk. 2. Private behandlingstilbud efter § 101, stk. 1, skal være godkendt som generelt egnede af kommunalbestyrelsen i den stedlige kommune til at foretage den pågældende sociale behandling. Dette gælder dog ikke for tilbud, hvor en kommunalbestyrelse eller et regionsråd har indgået en generel aftale om anvendelse af et privat behandlingstilbud, herunder om tilsyn."

Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.

2. I § 144, stk. 2, der bliver stk. 3, indsættes efter "efter stk. 1": "og stk. 2."

 

3. I § 144 indsættes som stk. 5:

"Stk. 5. Velfærdsministeren fastsætter i en bekendtgørelse nærmere regler om godkendelse af og tilsyn med private behandlingstilbud efter § 101."

 

 

§ 2

Loven træder i kraft den 1. juli 2008.