3. november 2007
Strategien der blev væk!
Åbent brev til Indenrigs- og Sundhedsminister Lars Løkke
Rasmussen, Socialminister Karen Jespersen, formand for KL borgmester Erik
Fabrin og formand for Danske Regioner regionsborgmester Bent Hansen.
Danmark tog syvmileskridt med Sundhedsstyrelsens redegørelse
om traumatiske hjerneskader og tilgrænsende lidelser fra 1997. 10 måneder efter
kommunalreformen er der brug for et hurtigt initiativ, ellers vil
hjerneskaderamte familier være vidner til et tilbageskridt af uhørte
dimensioner!
Der var engang en strategi - endda en national strategi. Den
blev udformet af selveste Sundhedsstyrelsen, og den beskrev noget, der næsten
var for godt til at være sandt, nemlig en samlet plan for en tidlig, intensiv,
specialiseret sygehusbehandling af de hjerneskader, der f.eks. kan opstå, når
man slår hovedet i trafikken.
Og endnu bedre: Den beskrev, hvordan genoptræningsindsatsen
burde fortsætte i socialsektoren, så de skadede – som regel yngre mennesker -
fik den bedst mulige chance for at vende tilbage til en tilværelse så nær det
normale som muligt.
SÃ¥ kom Kommunalreformen. Sygehusdelen af strategien synes
heldigvis at overleve, men på trods af advarsler fra bl.a.
Hjerneskadeforeningen gik det meget hurtigt ned ad bakke, da kommunerne skulle
overtage rådgivning og genoptræning efter amterne. Hvordan nu det?
Kommunalreformen
Kommunalreformen blev bl.a. gennemført for at gøre det
enklere for borgerne. Et af de hårdtslående argumenter for strukturreformen
var, at vi ville få et offentligt hjælpesystem med kun én indgang, når alle
borgernære områder skulle varetages af kommunerne.
For at sikre den fornødne faglige bæredygtighed skulle
kommunerne gøres større, så de fik en styrket bæredygtighed også i forhold til
at løse specialiserede opgaver.
Slut med den kassetænkning, som opstod i samspillet mellem
kommuner og amter på en række områder, hvor begge myndigheder var involveret.
Vi blev beroliget med, at den amtslige ekspertise ikke blev
nedlagt, men blot overført til kommunerne, som både skulle overtage amtslige opgaver
og amtslige medarbejdere. Var den enkelte kommune ikke i besiddelse af den
fornødne ekspertise ville der blive øget mulighed for tilkøb af ekspertise, som
den ikke selv besad, fordi der blev åbnet for yderligere private aktører.
Endvidere blev lovet, at den enkelte borgers fritvalgs muligheder også blev
udvidet.
I forbindelse med Kommunalreformen blev der udviklet flere
nye tiltag, som netop skulle sikre, at kommunerne fik trækningsret (men ikke
pligt) på en fortsat specialiseret viden og indsats: Dette skulle sikres via
Rammeaftaler mellem kommuner og region, en landsdækkende Tilbudsportal og VISO
– Socialministeriets Videns- og Specialrådgivningsorganisation.
Rammeaftalerne mellem kommuner og regioner skulle sikre et
fortsat og uændret forbrug af specialiserede tilbud.
Den landsdækkende Tilbudsportal var en nydannelse, der ville
skabe et helt nyt og unikt planlægnings– og visitationsværktøj for kommunerne.
Og i forhold til de mest specialiserede og komplicerede enkeltsager skulle både
kommuner og borgere forsat kunne få specialrådgivning fra VISO – der som noget
nyt skulle sikre højt kvalificeret specialrådgivning for hele Danmark.
- og så den virkelige virkelighed!
Nu er der gået 10 måneder efter Kommunalreformens
ikrafttræden og â€graviditetsperioden†er slut. Kommunerne er pÃ¥ plads i forhold
til basale områder. Hjerneskadeforeningen har derfor set på konsekvenserne af
kommunalreformen for vores målgruppe og gennemført et check i forhold til
reformens ambitioner og visioner og Sundhedsstyrelsens anbefaling af en
sammenhængende indsats. Og vi er ikke imponerede.
Efter en hjerneskade- hvad enten den er opstået som følge af
et trafikuheld, et fald eller en blodprop – har man brug for specialiseret,
mangesidet genoptræning, der fortsætter efter udskrivning fra hospitalet, hvis
man skal have en chance for at genoptage familieliv, uddannelse og/ eller
arbejde.
En uvurderlig hjælp i den sammenhæng var den nationale
strategi, som Sundhedsstyrelsen udformede i 1997 i form af redegørelsen
â€Behandling af traumatiske hjerneskader og tilgrænsende lidelserâ€.
Endelig var det efter års kamp ikke længere de pårørende,
der skulle løbe fra den ene instans til den anden for at få et
genoptræningsforløb til at fungere – det blev efter hospitalsfasen varetaget af
de amtslige hjerneskadesamråd og specialrådgivninger.
Det kræver et vist kendskab at vide, hvornår man skal
henvende sig til en specialist. Det er dokumenteret, at et af de store
problemer for kommunale sagsbehandlere er at â€spotteâ€, at en borgers vanskeligheder
kan have sammenhæng med en opstået hjerneskade.
Kun få specialrådgivninger er forsøgt fortsat i den ny
struktur, men de økonomiske realiteter udgør en stor trussel for deres
fortsatte eksistens.
Den nationale strategi er endnu ikke â€oversat†til den ny
struktur og vores bekymring øges for, om de seneste 10 års vidensopbygning om
hjerneskade og helhedstænkning kan fastholdes og videreudvikles.
Specialviden på området spredes for alle vinde og frugterne
af satspuljebevilling på mere end 100 millioner til udviklingsarbejde på
området frygtes at gå tabt.
De pårørendes Odyssé kan begynde igen. For modsat andre
sygdomme eller skader kan en hjerneskade ofte berøve den skadede evnen til at
tale for sig selv, samtidig med at et skadet familiemedlem ændre hele familiens
livssituation radikalt.
Den ene indgang, der blev til flere
I den virkelige virkelighed tegner sig ikke én indgang, men
snarere et nærmest kafka’sk univers med labyrinter og masser af døre!
Kommunerne strukturerer nemlig fortsat deres forvaltninger
efter ydelser og ikke efter målgrupper, og dermed udnyttes det potentiale, der
ligger i kommunalreformen ikke.
Det betyder for vores medlemmer, at de især i starten af et
forløb skal i kontakt med en række forskellige kommunale sagsbehandlere, én om
sygedagpenge, en anden om revalidering, en tredje om pension, en fjerde om
boligforhold etc. etc..
Ydermere fortæller vores medlemshenvendelser, at de
kommunale afdelinger ikke altid samarbejder. Det fører til, at den samlede
indsats på tværs af afdelinger ikke koordineres. Der lægges altså ikke en
samlet rehabiliteringsplan – og der spildes ressourcer!
Kommunalreformen giver kommunen alle muligheder for
helhedstænkning med borgeren i centrum. Kommunen råder over et fler-strenget
instrument, men fortsætter alligevel at spille på flere enkelt-strengede!
Har vi opnået kommuner med en bæredygtig størrelse?
Efter kommunalreformen har 6 kommuner – København, Århus,
Odense, Esbjerg, Vejle og Ålborg – over 100.000 indbyggere, op til godt 500.000
for de største. Hvor mange mennesker med nyopståede, genoptræningsskrævende
hjerneskader vil disse kommuner modtage pr. år? Det kan regnes ud ved hjælp af
Landspatientregisteret, som viser, hvor mange der udskrives efter mindst 14
dages indlæggelse med hjerneskade på baggrund af et slag mod hovedet, en
spontan hjerneblødning/ blodprop eller iltmangel-skade på grund af hjertestop.
Af børn – 0-14 år - drejer det sig om ca. 50 om året i hele
landet. Det er 2 skoleklasser!
Tilsvarende er der ca. 100 unge på 15-24 år - en stor flok
hvert eneste år! Fordelt på kommunerne får de største kommuner højst 2 – 5 af
disse børn pr år og 4-10 unge. Men de 92 øvrige kommuner, som i gennemsnit har
43.700 indbyggere, får 0,4 barn og 0,8 ung pr år med behov for specialiseret
hjerneskade-genoptræning.
Det kan naturligvis ikke lade sig gøre at opbygge en
ekspertise på sådan et grundlag.
Forhåbentlig bliver løsningen så ikke, at de genoptrænes
sammen med de mere talstærke voksne og ældre, i alt i hele landet ca.6000
nytilkomne pr år, hvor hovedparten er 65+ årige, som har helt andre behov, men
at kommunerne arbejder sammen om opgaven, eller at den overtages af regionerne.
Har vi gjort op med kassetænkningen?
Nej, kassetænkningen har kun flyttet sig, så den nu foregår
f.eks. mellem region og kommuner – eller internt i kommunen mellem forskellige
forvaltninger.
Sygehusene har ansvaret for at udskrive borgerne med en
genoptræningsplan, der beskriver, på hvilke områder en borger har et
genoptræningsbehov. Sygehusene må dog ikke skrive, hvor genoptræningen efter
udskrivelsen skal foregå; det er kommunernes ansvar..
Som følge af de nye opgaver, er kommunerne ofte længe om at
skrue et tilbud sammen. Det betyder, at nogle neurorehabiliteringsafdelinger på
sygehusene har fået øget det gennemsnitlige antal liggedage - i ét tilfælde på
helt op mod 30 %.
På hjerneskadeområdet findes specialiserede
genoptræningscentre med delvis sygehusstatus - og nogle med frit sygehusvalg
til en del af deres pladser. Her opstår kassediskussioner, når vi kommer uden
for antallet af fritvalgs pladser.
Kassetænkningen kan også foregå internt i den kommunale
forvaltning – mellem forskellige afdelingsbudgetter. Vores lovgivning har ikke
en skarp afgrænsning mellem de forskellige regler for støtte, hvilket gør, at
sagsvandring også kan foregå mellem forskellige kommunale afdelinger.
Har kommunerne fået overført amtslige specialister og
bruger de deres ekspertise?
Det er kun de færreste kommuner, der har modtaget amtslige
specialister på hjerneskadeområdet. I de kommuner, hvor der er overført
amtslige eksperter, er der – som tallene beskriver – ret få henvendelser fra
yngre borgere med nytilkomne hjerneskader. Derfor tildeles de amtslige
specialister mange nye opgaver. Og det betyder, at deres specialviden med tiden
vil blive udtyndet. Den overførte amtslige specialviden bruges heller ikke på
tværs i kommunen.
Har vi fået åbnet for et øget køb af udenkommunale
aktører?
En række af de specialiserede, tidligere amtslige
Hjerneskaderådgivninger kæmper aktuelt for deres liv, fordi kommunerne kun
køber deres ekspertise i meget begrænset omfang. Kommunerne er ikke vant til at
betragte rådgivning som en ydelse, der eventuelt kan indhentes andre steder –
og som derfor kræver betaling til leverandøren.
Sikrer Rammeaftalerne et uændret kommunalt forbrug af
specialiserede tilbud?
Rammeaftalerne binder ikke kommunerne, men er i højere grad
et aftalesæt, der forpligter regionerne. Det kan aflæses i et faldende forbrug
på specialiserede hjerneskadetilbud. Og kommunerne fortæller ind imellem helt
Ã¥bent til det enkelte specialtilbud, at de ikke forventer, at billedet vil
ændre sig – og forklarer det med, at kommunerne nu har bæredygtighed til at yde
også en specialiseret indsats.
Øger Tilbudsportalen kommunale sagsbehandleres mulighed
for at finde det mest relevante tilbud på landsplan?
Tilbudsportalen sammenblander tilbud til mennesker med
erhvervet hjerneskade, udviklinghandicap, autisme, døvblindhed m.fl., hvis man
søger under målgruppe: hjerneskade. Sæt tre forskellige, men særdeles
hjerneskadekompetente socialrådgivere til at finde længerevarende steder, hvor
svært hjerneskaderamte kan bo – de kommer op med tre helt forskellige
resultater – som igen adskiller sig fra det resultat, socialministeren kommer
ud med i et svar på et § 20 spørgsmål. Og samtidigt indgår en række
hjerneskaderelevante tilbud slet ikke i Tilbudsportalens oversigter.
Sikrer VISO – den socialministerielle videns – og
specialrådgivningsorganisation - at borgere med følger efter akut opstået
hjerneskade fortsat tilbydes specialrådgivning med stor ekspertise på området?
Specialrådgivning til mennesker med akut opstået hjerneskade
er et område, som har en relativt stor dækning af eksperter i VISO-sammenhæng.
Men De Samvirkende Invalideorganisationers undersøgelse viser, at forbrug af
disse eksperter aktuelt ikke lever op til det forventede forbrug – det er
ganske væsentligt mindre.
Kommunerne er forsigtige med at benytte VISO, fordi
kommunernes økonomi er ganske stramt styret af staten, og fordi en VISO
vejledning kan binde den kommunale beslutning til en for kommunen uacceptabel
dyr løsning. De kommunale sagsbehandlere oplever desuden et større bureaukrati
i ansøgningsprocessen.
Der er ingen lovgivningsmæssig forpligtelse i forhold til
kommunernes brug af VISO. Omvendt kan kommunen heller ikke klage over et afslag
fra VISO på at acceptere en henvendelse. Kommunerne skal have opbrugt alle
deres egne muligheder for at kunne løse en kompliceret sag, inden VISO kan gå
på. Men den kommunale forpligtelse til f.eks. at bruge – dvs. købe hjælp fra –
specialiserede rådgivninger eller specialiserede tilbud er ikke tydeligt
defineret i lovgivningen – så ved en afvisning med denne begrundelse, er der
ingen sikkerhed for, at kommunen søger hjælp uden for eget system.
Hjerneskadeforeningens forslag
Hjerneskadeforeningen har så langt, vi overhovedet kan,
forsøgt at råbe ministerier, folketingspolitikere og styrelser op, direkte og
gennem vores repræsentation i DSI og Det Centrale Handicapråd at pege på
centrale problemfelter.
1) Etablering af enheder, der kan overtage de tidligere
amtslige hjerneskadesamrådsopgaver.
Hjerneskadeforeningen har på forskellig vis forsøgt at
overbevise væsentlige centrale beslutningstagere om, at der må etableres
enheder enten på regionalt eller fælleskommunalt niveau, som kan overtage de
amtslige hjerneskadesamråds opgaver. Kommunerne kunne også i fællesskab drive
de hidtidige amtslige hjerneskaderådgivninger.
De talmæssige opgørelser baseret på Landspatientregistret
viser klart, at et samarbejde mellem flere kommuner må være hovedreglen, når
det drejer sig om kvalificeret rådgivning og rehabilitering af børn og unge med
erhvervet hjerneskade.
Hjerneskadeforeningen har søgt midler til et pilotprojekt
med henblik på en afprøvning af disse forslag – dog desværre endnu uden held.
2) Transformering af â€Den Nationale Strategi†fra
1997 til dagens Danmark, anno 2007.
Den nationale strategi fra 1997 skal â€oversættesâ€, sÃ¥
anbefalingerne matcher den nye opgavefordeling. Vi har foreslået Indenrigs- og
Sundhedsministeren at tage initiativ hertil.
Et sådant arbejde med repræsentation af Sundhedsministeriet,
Socialministeriet, Danske regioner, KL og Hjerneskadeforeningen i
Sundhedsstyrelsens regi vil være det bedst tænkelige forum til at overfører den
nationale strategi til den ny struktur.
3) Indførelse af skærpet forpligtigelse til kommunerne i
den sociale lovgivning vedr. â€de små†specialomrÃ¥der.
Kvalitet i tilbuddet er helt afgørende og forudsætter
inddragelse af relevant ekspertise. Den sociale lovgivning må derfor indeholde
en klar og skærpet forpligtelse til, at kommunerne på de små specialområder
inddrager specialiseret viden fra relevante videnshavere, lige som lovgivningen
må forpligte kommunerne til at gøre brug af VISO. Samtidigt må der indføres
klageret over afslag på specialrådgivning fra VISO.
4) Revision af Tilbudsportalen.
Der må foretages en revision af Tilbudsportalens
begrebsapparat, således at der ikke sker en sammenblanding af forskellige målgrupper
med meget forskellige behov, lige som der må ske en revision af de
vejledninger, som skal hjælpe de indberettende institutioner til at indberette
rigtigt. Samtidigt må der ske en udvidelse af Tilbudsportalens indholdsområder.
5) Prissætning af rådgivningsydelser.
Da rådgivning er en ydelse, som skal hjælpe borgerne videre
i tilværelsen, og da borgerne også har klagemulighed over afslag på rådgivning,
må det være muligt at prissætte rådgivning svarende til andre ydelser. Hermed
skabes der grundlag for at gøre det muligt for den enkelte borger frit at vælge
rådgiver – svarende til det frie valg af skoler, daginstitutioner, sygehuse mm.
Kommunerne skal udmåle omfanget af den rådgivning, som skal ydes – men det må
være borgerens valg, hvem der skal yde den.
6) Etablering af klare sammenhænge i forbindelse med
rehabiliteringsforløb.
Der må skabes et øget fokus på udvikling af modeller, der
skaber sammenhæng i den ofte langvarige rehabiliteringsindsats – og der må
oprettes klagemuligheder, hvis den samlede hjælp ikke koordineres. Alt dette må
ske, før de specialiserede rehabiliteringssteder, der magter opgaven, er gået
til grunde på grund af manglende henvisninger.
7) Forslag til demo/forsøgs-projekt mellem kommuner og
Hjerneskadeforeningen med henblik på anvisning af praktiske og seriøse veje i
selv meget komplicerede forløb.
Hjerneskadeforeningen bidrager som hidtil gerne med
erfaringer og viden fra den virkelige virkelighed og vores visioner for en
styrket offentlig indsats, som vi tror også vil kunne gavne andre små
specialområder – og vi efterlyser kommuner, som kunne have lyst til - i et
samarbejde med Hjerneskadeforeningen - at vise, at vi med enkle midler kan løse
disse ofte meget komplicerede opgaver på en lettere og mere hensigtsmæssig måde
og dermed forløse det potentiale der ligger i kommunalreformen til glæde og
gavn for borgerne!
Vi ser frem til at høre fra jer!
Med venlig hilsen
Forskningskonsulent, dr. med. Aase Engberg, formand for
Hjerneskadeforeningens RÃ¥dgivende Ekspertpanel
&
Niels-Anton Svendsen