Velfærdsministeriet Holmens Kanal 22
|
Sagsnr: 08/006248 |
Vedr. opfølgning på samråd i Folketingets Socialudvalg om VISO
Servicestyrelsen modtog brev fra Velfærdsministeriet d. 22. februar 2008. Styrelsen blev i brevet bedt om at komme med bud på, hvordan VISO i praksis vil komme med løsninger, der sikrer:
1. At netværket i højere grad inddrages i visitationen
2. At rådgivningsforløbene løber så længe, der er brug for et kontinuerligt forløb om særlige problemstillinger
3. At VISO's netværk involveres i at kvalificere kommunerne til at blive bedre til at yde specialrådgivning
4. At den kommunale sagsbehandler kan kontakte VISO om alt indenfor specialrådgivning, dvs. at VISO frafalder kravet om at det skal være specielle og komplicerede sager.
Forslag til løsninger har været drøftet med VISO's faglige bestyrelse på mødet d. 3. marts 2008. Der var fra den faglige bestyrelse opbakning til de overordnede linjer i VISO's forslag.
Det er lagt til grund for besvarelsen, at de foreslåede ændringer kan realiseres inden for gældende lov og bekendtgørelse om VISO. Dvs. at VISO har det nationale overblik over den aktuelt bedste viden på specialrådgivningsområdet og at VISO stiller denne viden til rådighed for borgeren – uanset hvor i landet vedkommende bor. Der er også taget hensyn til, at VISO's målgrupper er meget forskellige og har meget forskelligartede behov og ressourcer.
Ad 1: At netværket i højere grad inddrages i visitationen
VISO foreslår anvendelsen af to modeller, som kan tilgodese borgerens behov for veltilrettelagte, kvalificerede og smidige rådgivningsforløb.
Model 1: Afklarende samtale med faglig specialist
Henvendelse til VISO ► Afklarende samtale med faglig specialist i netværket ► Rådgivning
Ved henvendelse til VISO henvises borgeren straks til den leverandør, som har den rette ekspertise indenfor det problemfelt, borgeren henvender sig om. VISO har på forhånd indgået en generel aftale med leverandøren om, hvilke målgrupper, hvilke ydelser og ressourceforbrug, der er udgangspunktet for rådgivning indenfor problemområdet.
Model 1 forudsætter, at det er klart, hvilket problemfelt henvendelsen drejer sig om, så borgeren kan henvises til den rette leverandør. En af de grupper, der kunne omfattes af denne model, er familier med børn med Spielmeyer-Vogt Syndrom.
Model 2: Afklarende samtale i dialog med relevante parter
Henvendelse til VISO ► Afklarende samtale i dialog med relevante parter ► Valg af leverandør ► Rådgivning
Ved henvendelse til VISO identificerer VISO i dialog med borgeren/kommunen/specialtilbudet de hovedproblemstillinger, der ønskes rådgivning om. På den baggrund holdes et indledende møde med deltagelse af relevante parter. Det kan være borgeren, pårørende, relevante professionelle og leverandøren. Formålet med mødet er en nærmere identifikation af problemstillingerne, afstemning af forventninger til opgaveløsningen samt drøftelse af indhold og omfanget af rådgivningen.
Model 2 anvendes i komplekse sager, hvor det er nødvendigt, at VISO-Skibhusvej med det nationale overblik afklarer, hvilken leverandør/hvilke leverandører, der vil være relevant/-e.
Der er i begge modeller forudsat øget fokus på den afklarende samtale og på tidlig inddragelse af faglige specialister.
Ad 2: At rådgivningsforløbene løber så længe, der er brug for et kontinuerligt forløb om særlige problemstillinger, dvs. at borgeren kan vende tilbage til eksperterne i netværket.
VISO foreslår, at ovenstående initiativ imødekommes ved, at der fremadrettet gives en bevilling til borgeren/kommunen/specialtilbudet indenfor et aftalt formål og med en øvre tids- og ressourcegrænse. Dette sikrer, at borgeren kan vende tilbage – uden fornyet visitation – til eksperterne i netværket.
Ad 3: At VISO's faglige netværk involveres i at kvalificere kommunerne til at blive bedre til at yde specialrådgivning.
Dette initiativ foreslås implementeret ved, at det faglige netværk formidler specialiseret viden til f.eks. personalegrupper i et botilbud eller i en forvaltning, der varetager specialopgaver. Formidlingen kan have karakter af "best practice" på baggrund af erfaringer fra enkeltsager. Netværket bidrager med faglig specialiseret viden om etablering af særlige specialtilbud i kommunerne. Anledningen vil typisk være en aktuel og vanskelig problemstilling i forhold til en bestemt målgruppe.
Ad 4: At den kommunale sagsbehandler kan kontakte VISO om alt indenfor specialrÃ¥dgivning, dvs. frafalde kravet om, at det skal være specielle og komplicerede sager.Â
Initiativet foreslås realiseret ved to indsatser.
1. At sagsbehandlingen i VISO tager udgangspunkt i henvenders vurdering af kompleksiteten.
2. At der gives konsultativ bistand af mere procesmæssig karakter til kommunale medarbejdere – i konkrete sager men også mere generelt på specialrådgivningsområdet.
Det forudsættes, at der på henvendelsestidspunktet er en indsigt i kommunens egne kompetencer på specialrådgivningsområdet.
Det er vores vurdering, at forslagene vil imødekomme ministerens initiativer for VISO, hvorfor der nu i styrelsen arbejdes videre med konkrete handlingsplaner for en hurtig implementering af løsningsforslagene.
Venlig hilsen
Palle Lund                               Helle
Thiele |
|