Notat om rettigheder fra den almene
lejelov, der meningsfuldt kan overføres til længerevarende botilbud efter
serviceloven
1. Grundlag for arbejdsgruppens forslag
Arbejdsgruppen har fået til opgave at komme med
forslag til, hvilke rettigheder fra den almene lejelov der meningsfuldt kan
overføres til § 108-botilbud.
Der er lagt følgende præmisser til grund for arbejdsgruppens forslag:
- § 108-botilbud adskiller
sig afgørende fra almene handicapboliger ved, at der ikke er indgået en
lejeaftale mellem to kontraktparter. Dette udgangspunkt opretholdes,
idet det ikke er hensigten at gøre beboere i § 108-botilbud til lejere.
Servicelovens § 111 fastslår, at boformer efter serviceloven ikke er omfattet
af lejelovgivningen. Hvilke krav, borgeren kan stille til boligen, vil
derfor ikke - som for lejeforhold - være reguleret af parternes aftale
og/eller af lejelovgivningen.
Ifølge § 2 i bekendtgørelsen om kvalitetsstandard for tilbud efter § 108 i
serviceloven skal kvalitetsstandarden, som kommunalbestyrelsen fastsætter,
omfatte en beskrivelse af de fysiske rammer for boligerne og
fællesfaciliteterne i tilknytning hertil samt en beskrivelse af krav, som
kommunalbestyrelsen stiller til de fysiske rammer for boligerne og fællesfaciliteter
i tilknytning hertil.
Der ligger en afgørelse fra kommunalbestyrelsen til grund for borgerens
ophold i et § 108-botilbud. Da der ikke er krav i lovgivningen om, at
kommunalbestyrelsen skal beskrive de specifikke bygningsmæssige rammer for
den konkrete bolig, som borgerens tildeles, lægger ministeriet til grund,
at det ikke sker. Afgørelsen skal indeholde oplysninger om den konkrete
indsats, der iværksættes og formålet med indsatsen. Ved den konkrete
indsats forstås den service i form af fx socialpædagogisk bistand,
personlig og praktisk hjælp og træning, som kommunen iværksætter. Det kan
være relevant, at de bygningsmæssige rammer indgår i beskrivelsen af den
konkrete indsats, hvis den konkrete indsats stiller særlige krav til de
bygningsmæssige rammer.
Målgruppen for § 108-botilbud er i den ene ende af spektret udadreagerende
personer med kognitive vanskeligheder og/eller sindslidelser. Det kan
f.eks. være personer, der har begået alvorlig kriminalitet, og som har modtaget
en dom, der indebærer ophold på boformen. I den anden ende af spektret er
målgruppen personer med fysiske handicaps uden kognitive vanskeligheder.
Målgruppen for § 108-botilbud er med andre ord meget bred. Denne
problemstilling er nærmere beskrevet nedenfor under pkt. 2.
Formålet med § 108-botilbud kan næppe opfyldes, hvis den del af lejelovgivningen,
der omhandler lejerens pligter, overføres på (alle) beboere i §
108-botilbud, da denne boform netop skal være et alternativ til bl.a. den
almindelige lejebolig.
Det bør sikres, at forslagene efter omstændighederne kan anvendes for hele
målgruppen for § 108-botilbud. Arbejdsgruppens forslag omfatter derfor ikke
pligter i forhold til boligen, men alene yderligere rettigheder for borgeren.
Fordelen ved denne model er, at den omfatter hele målgruppen. Alle  personer
i et givet botilbud vil derfor have samme rettigheder i forhold til boligen.
Ulempen ved modellen er, at vilkårene kun delvist bliver lejelovslignende,
fordi den del af lejelovgivningen, der vedrører lejerens pligter ikke
medtages. Det kunne f.eks. være pligten til at ikke at udøve larmende
adfærd.
- Der stilles ikke
bestemte indretningskrav til § 108-botilbud i
lovgivningen. Der vil derfor ikke være forslag, som forpligter kommunen
til at skulle opfylde bestemte indretningskrav, eller som definerer fravær
af bestemte installationer som mangler.
- Kommunen er ikke
i alle tilfælde såvel ejer af ejendommen, hvor § 108-botilbuddet har til
huse, som leverandør af service og pleje i ejendommen. Det skyldes, at § 108-botilbud kan ejes/drives af såvel kommuner
som regioner og private leverandører efter aftale med kommunen.
Uanset om § 108-botilbuddet ejes og drives af kommunen eller af andre
leverandører, skal borgeren afregne boligbetalingen med kommunen.
De rettigheder, der er indstillinger om, skal derfor ikke stå i vejen for,
at kommunen kan opfylde sine forpligtelser i forhold til aftaler med regioner
eller private leverandører.
2. Personkreds
Som nævnt ovenfor
tager forslaget udgangspunkt i, at de rettigheder, som overføres, skal gælde
for alle beboere i § 108-botilbud. Dette forslag dækker som beskrevet ovenfor over
den problemstilling, at personkredsen i disse botilbud ikke er homogen. Der er
tale om personer med vidt forskellige handicaps og dermed med varierende
muligheder for at varetage de rettigheder, som overføres, på en hensigtsmæssig
måde. På denne baggrund kunne det derfor overvejes, om ordningen skal indføres
på en sådan måde, at der sondres imellem forskellige grupper af beboere med det
formål at sikre, at beboerne kun opnår rettigheder, som de er i stand til at
administrere. Dette kunne f.eks. gøres ved, at opdele rettighederne i to
â€pakkerâ€, hvor den ene gælder for alle beboere, mens den anden indeholder de
mere vidtgående rettigheder, som kun skal gælde for bestemte grupper af
beboere.
Det lægges til
grund, at det ikke politisk er realistisk at overveje en ordning, hvor
sondringen sker på individniveau. Som alternativ hertil kunne det overvejes at
lade det være op til kommunen at bestemme, om bestemte botilbud eller nærmere
bestemte enheder i et botilbud skal have de mere vidtgående rettigheder.
Imidlertid vil kommunen
antagelig i praksis har svært ved  at etablere et tilstrækkeligt sikkert
grundlag for at kunne afgøre, om beboerne i et bestemt botilbud skal have de
mere vidtgående rettigheder.
Det indstilles
på den baggrund, at de rettigheder, som overføres, skal gælde for alle beboere.
3. Boligtyper
Udgangspunktet for
overvejelserne har været overførsel af rettigheder til beboere i § 108-botilbud,
idet arbejdet er iværksat på baggrund af udredning nr. 3 fra Institut for
Menneskerettigheder, 2005, â€Personer med Funktionsnedsættelser i Danmarkâ€, som
socialministeren var i samråd om i januar 2006. Det bør imidlertid overvejes,
om der er andre boformer efter serviceloven, som bør inddrages i disse
overvejelser. Det kunne således være relevant at inddrage plejehjem og
beskyttede boliger efter servicelovens § 192, midlertidige botilbud efter
servicelovens § 107 og botilbud til børn og unge efter servicelovens §§ 66 og
76 i disse overvejelser.
Borgere, der er
anvist et botilbud til midlertidig ophold efter servicelovens § 107, og som
bevarer egen bolig under opholdet, skal som udgangspunkt ikke betale for det
midlertidige botilbud. Da opholdet er gratis for dem, kan der argumenteres for,
at de ikke har indlysende samme interesse i at få rettigheder til boligen
tydeliggjort og forbedret, som de beboere, der betaler for botilbud efter
serviceloven.
Endvidere har opholdene
efter hhv. servicelovens § 107 og § 108 forskellige formål. Formålet med de
midlertidige botilbud er bl.a., at borgeren ikke skal bo der permanent, men kun
så længe den pågældende har behov for indsatsen i botilbuddet. Anderledes med
de længerevarende botilbud. For disse tilbud har kommunalbestyrelsen i
forbindelse med visitationen lagt til grund, at borgeren har behov for et
permanent tilbud. Der kan derfor argumenteres for, at der ikke skal være
parallelitet i de regelsæt, der regulerer borgerens rettigheder i forhold til
boligerne efter hhv. servicelovens § 107 (midlertidige botilbud) og § 108
(længerevarende botilbud).
Serviceloven
udelukker imidlertid ikke, at den samme bygning anvendes til forskellige boligformer
efter serviceloven. Det kan derfor ikke udelukkes, at borgere, der er visiteret
til et botilbud til midlertidigt ophold efter servicelovens § 107, kan bo
ganske tæt på borgere, der er visiteret til længerevarende botilbud efter
servicelovens § 108. Hvis en beboer bor langvarigt i et botilbud efter
servicelovens § 107, kan det overvejes, om visitationen er korrekt. Kommunalbestyrelsen
skal ifølge servicelovens § 148, stk. 2, løbende følge de enkelte sager for at
sikre sig, at hjælpen opfylder sit formål. Kommunalbestyrelsen skal herunder
være opmærksom på, om der er behov for at yde andre former for hjælp.
Særligt på
børneområdet adskiller botilbuddene sig fra de øvrige botilbud på servicelovens
område ved, at de primært retter sig mod børn og unge under 18 år. Målgruppen
for tilbuddene er således hverken juridisk eller de facto i stand til at
administrere de rettigheder, som foreslås overført fra den almene lejelov. Det
findes derfor ikke relevant at overføre lejerettigheder fra den almene lejelov
til de botilbud, der er nævnt i servicelovens § 66.
Det findes heller ikke relevant, at forældrene til anbragte børn får
tillagt rettigheder efter lejeloven. Eksempelvis en â€lejekontrakt†med
angivelse af anbringelsesstedets størrelse, beliggenhed, faciliteter mv. vil
måske snarere opleves krænkende i forhold til forældrene end oplysende og
rettighedsskabende.
Endelig findes det
heller ikke relevant at overføre lejerrettigheder for botilbuddene for de unge,
der er anbragt efter bestemmelserne om efterværn, dvs. de 18-22 årige.
Begrundelsen er, at tilbuddene til de unge er midlertidige. For visse af de
andre persongrupper til hvem lejelovgivningens rettigheder foreslås overført,
gælder, at de har mere eller mindre permanent bolig på det pågældende botilbud.
Opmærksomheden henledes dog på, at unge, der bor på kollegium eller i andre
udlejningsboliger, der har midlertidig karakter, er omfattet af lejelovgivningen.
Der henvises i
øvrigt til særskilt notat om botilbud efter serviceloven med henblik på at
afgrænse de botilbud, hvor det vil være hensigtsmæssigt at overføre
lejerrettigheder.
Det indstilles, at
lovforslaget som udgangspunkt kommer til at omfatte de servicelovsboliger, der
efter formålene i serviceloven har længerevarende karakter. Følges den
indstilling, kommer lovforslaget til at omfatte længerevarende botilbud efter
servicelovens § 108, herunder den sikrede afdeling Kofoedsminde, samt plejehjem
og beskyttede boliger efter servicelovens § 192, herunder friplejehjem.
Lovforslaget kommer ikke til at omfattet børne- og ungeområdet, aflastningspladser
efter servicelovens § 84, stk. 2, botilbud til midlertidigt ophold efter
servicelovens § 107, behandlingssteder for stofmisbrugere
efter servicelovens § 101, kvindekrisecentre efter servicelovens § 109 og
herberger efter servicelovens § 110.
4. Implementering
I § 161, stk. 1, i
serviceloven er der hjemmel til at fastsætte regler om betaling for §
108-botilbud. Denne bemyndigelse udgør ikke en tilstrækkelig hjemmel til at
fastsætte regler om ovenstående forslag.
Det indstilles,
at Socialministeriet arbejder for fremsættelse af lovforslag om bemyndigelse
til socialministeren til at kunne fastsætte regler om ovenstående forslag i en bekendtgørelse.
Bemyndigelsen foreslås indsat i serviceloven.
5. BÃ¥de for
nuværende og kommende beboere
Arbejdsgruppen
indstiller, at såvel beboere, der er flyttet ind i de omfattede botilbud før
bekendtgørelsens ikrafttræden, som kommende beboere skal tillægges de
rettigheder, som foreslås overført.
6. Oversigt over
rettigheder der kunne tænkes overført
- Lejeaftalen
Det indstilles, at beboeren i forbindelse med anvisningen af
botilbuddet får krav på et dokument, hvori beboerens rettigheder i forhold
til boligerne er nærmere beskrevet. Boligdokumentet skal som minimum indeholde
oplysning om boligens fysiske beliggenhed, areal, faciliteter og
størrelsen af beboerens boligbetaling. Der er ikke tale om en egentlig
lejeaftale i lejelovgivningens forstand.
- Retten til en
bestemt bolig
Det indstilles, at visitationen til et botilbud efter serviceloven
giver den kommende beboer ret til en bestemt bolig. Identifikationen af
boligen fremgår af boligdokumentet.
- Opsigelsesbeskyttelse
Det indstilles, at der ikke indføres et uopsigelighedsprincip
svarende til almenelejeloven, fordi serviceloven sikrer kontinuitet i
tilbuddene til beboerne. Opsigelse kan ske, hvis kommunen beslutter at
reorganisere/nedlægge tilbuddet, og det indebærer, at den pågældende må
flytte. I så fald skal beboeren have 3 måneders varsel.
Det indstilles, at varslet på 3 måneder kommer til at fremgå af boligdokumentet.
- Oplysning om
lejens størrelse m.v.
Det indstilles, at beboeren i forbindelse
med anvisningen skal have oplysning om boligbetalingens størrelse
specificeret på udgiftsarter og beboerens andel heraf. Det indstilles,
at oplysninger om betalingen fremgår af boligdokumentet.
- Husorden m.v.
Det indstilles, at reglerne om husorden i lov om leje af almene
boliger ikke overføres til botilbuddene efter serviceloven.
- Forbud mod
dusør
Bestemmelsen er ikke relevant at overføre på botilbud efter serviceloven.
- Beskyttelse af
lejers rettigheder mod enhver uden tinglysning
Det indstilles, at kommunen skal give beboeren et skriftligt
varsel, hvis den træffer nogle beslutninger, som indebærer, at den pågældende
skal flytte.
- Lejefastsættelse
og lejeregulering m.v.
Det indstilles, at der ikke indføres regler om boligbetaling baseret
på et balancelejeprincip, hvor indtægter og udgifter skal balancere for
afdelingen. Den indkomstafhængige beboerbetaling foreslås dermed opretholdt.
Det indstilles, at kommunen skal give beboeren et varsel på 3
måneder i forbindelse med stigninger i boligbetalingen.
- Mangler ved
boligen i forbindelse med indflytningen
Det indstilles, at der i forbindelse med indflytningen udarbejdes
en indflytningsrapport, der beskriver boligens faktiske
vedligeholdelsesstand, som udleveres til beboeren.
- Vedligeholdelse
Det indstilles, at beboeren ikke kan tillægges en
vedligeholdelsesforpligtelse.
- Når lejemålet
ikke stilles til rådighed til aftalt tid
Det indstilles, at lejerens
misligholdelsesbeføjelser, hvorefter denne kan opnå afslag i lejen og få
adgang til at hæve lejemålet, når lejemålet ikke stilles til rådighed til
aftalt tid, ikke overføres til botilbud efter serviceloven.
- Udlejers
adgang til det lejede
Det indstilles, at der i boligdokumentet indføres en passus om, at
beboeren har krav på samme varsel, som lejere har i almene ældreboliger, og
at der indføres regler herom. Uenighed om adgang til boligen, herunder
uenighed imellem beboeren og ejeren af botilbuddet, kan indbringes for de
sociale nævn.
Det indstilles, at det kommer til at fremgå af boligdokumentet, at
ejeren kan få adgang uden varsel for at foretage uopsættelige reparationer.
- Lejers ret til
at foretage installationer
Det indstilles, at beboeren får et ret til at kunne foretage sædvanlige
installationer.
- Lejers råderet
Det indstilles, at reglerne om beboerens ret til at udføre
forbedringer imod godtgørelse ved fraflytning (råderet) overføres.
- Betaling af
leje m.v.
Det indstilles, at der i boligdokumentet indføres en passus om betalingsstedet,
herunder at beboeren med frigørende virkning altid har ret til at betale
for boligen til et pengeinstitut, og at der indføres regler herom.
- Betaling af
vand, varme og el
Det indstilles, at reglerne om
forbrugsregnskaber præciseres.
Det indstilles endvidere, at reglerne beskrives i boligdokumentet.
Endelig indstilles, at udgiften til vand fortsat indgår i den
samlede boligbetaling, og at reglerne fra den almene lejelov ikke overføres.
- Lejerens
betaling for fællesantenne og adgang til elektroniske kommunikationstjenester
m.v.
Det indstilles, at der i boligdokumentet
optages tillempede regler om beboerens betaling for fællesantenneanlæg og
adgang til elektroniske kommunikationstjenester.
- Brugsrettens
overgang til andre
Det indstilles, at reglerne om overgang af retten til boligen til
andre (fremleje, bytte og lign.) ikke overføres.
- Opsigelse fra
lejerens side
Det indstilles, at reglen om opsigelse fra lejerens side ikke
overføres, fordi det pålægger beboeren en forpligtelse af en karakter, som
er beskrevet under pkt. 1, 1. dot.
- Fraflytning
Det indstilles, at der udarbejdes fraflytningsrapport i botilbuddene
efter serviceloven, som er tilpasset beboerne, dvs. at der kun skal være
krav om at udarbejde fraflytningsrapport, hvis kommunen ønsker at gøre erstatningskrav
gældende. Der fastsættes en frist for botilbuddets eventuelle fremsættelse
af krav om erstatning.
- Klageadgang
m.v.
Det indstilles, at uenigheder mellem
beboeren og kommunen om kommunens opfyldelse af de rettigheder for
beboeren, som foreslås i det følgende, kan indbringes for de sociale
nævn/Ankestyrelsen.
I vedlagte bilag
gennemgås ovennævnte lejerrettigheder nærmere.
Â