BILAG
Socialministeriet
                                                                                                                          Â
Rettigheder fra den almene lejelov, der meningsfuldt kan overføres til længerevarende botilbud efter serviceloven
1. Lejeaftale
Ifølge § 5, stk. 1, i lov om leje af almene boliger
(almenlejeloven) skal en lejeaftale og andre aftaler om det lejede udfærdiges skriftligt.
Det indebærer bl.a., at lejeren kan vide præcist, hvilken bolig det lejede
vedrører, og hvad lejen udgør, f.eks. lejlighed nr. 2, bestående af to værelser
med køkken/bad og med et samlet areal på x m², og at huslejen og varmebetalingen
udgør hver x kr.
For § 108-botilbud er der ikke tilsvarende regler om skriftlighed om den bolig,
borgeren anvises, eller krav om at specifikke oplysninger om boligen i den
afgørelse, der ligger til grund for kommunens anvisning af botilbuddet.
Arbejdsgruppens overvejelser og indstilling
Af hensyn til borgerens retssikkerhed indstiller arbejdsgruppen, at der
i forbindelse med anvisning til et § 108-botilbud bør udleveres et boligdokument,
hvori den kommende beboers rettigheder i forhold til boligen er nærmere beskrevet.
Et sådan krav kan indføres uden, at beboerne af den grund bliver lejere. Det
lægges herved til grund, at der ikke er ønske om, at beboerne skal være lejere.
Det foreslås, at boligdokumentet som minimum skal indeholde oplysning om
boligens fysiske beliggenhed, areal, faciliteter og størrelsen af beboerbetalingen.
Det indstilles, at ministeriet i samarbejde med KL udarbejder skabelonen
for boligdokumentet.
2. Retten til en
bestemt bolig
Almene ældre- og handicapboliger
Ifølge almenlejeloven har lejeren ret til en bestemt afgrænset
bolig.
Arbejdsgruppens overvejelser og indstilling
Det er arbejdsgruppens opfattelse, at retten til en bestemt bolig er så grundlæggende
en rettighed inden for lejelovgivningen, at denne rettighed så vidt muligt bør
overføres til § 108-botilbuddene.
Det indstilles, at anvisningen til et § 108-botilbud bør give den
kommende beboer ret til en bestemt bolig, ligesom det indstilles, at
identifikationen af boligen, f.eks. Møllevej 4, 2. sal, værelse nr. 14, indgår
i boligdokumentet.
3. Opsigelsesbeskyttelse
Almene ældre- og handicapboliger
Det er udgangspunktet i almenlejeloven, at lejeaftalen ikke kan opsiges fra
udlejerens side. Kun når der foreligger en af de specifikt opregnede grunde i almenlejeloven,
kan udlejeren opsige.
Lejeaftalen er en gensidigt bebyrdende kontrakt, hvor parternes rettigheder og
pligter er uafhængige af den service, som lejeren har behov for.
Retten til en bestemt afgrænset lejebolig og den vide beskyttelse mod opsigelse
betyder bl.a., at udlejer, ofte kommunen, ikke kan flytte lejeren mod den pågældendes
vilje fra én almen ældre- og handicapbolig til en anden, f.eks. hvis lejerens
behov for pleje og omsorg ændrer sig. Det gælder, uanset om den anden bolig
ligger i samme plejecenter eller i et andet plejecenter.
I tilfælde af, at de almene ældreboliger skal nedrives eller ombygges, giver almenlejeloven
udlejer adgang til at opsige lejemålet, idet lejerne har ret til genhusning i tilsvarende
bolig.
Derimod er det ikke sikkert, at kommunen kan opsige lejemålet, hvis kommunen træffer
beslutninger på serviceområdet. Det kan f.eks. være, at kommunen opsiger
driftsaftalen med serviceleverandøren og finder, at den hjælp, borgeren har behov
for, bedst kan ydes i et andet botilbud. Hvis kommunen ikke er udlejer, er
opsigelse udelukket i sådanne tilfælde. Kommunen vil således ikke kunne pålægge
en boligorganisation eller andre udlejere at opsige lejeren af hensyn til
kommunens organisering af de sociale tilbud.
Hvis kommunen og udlejeren er den samme, er det også tvivlsomt, om kommunen kan
opsige lejeaftalen i ovenstående eksempel. Om kommunen kan gennemføre
opsigelsen vil afhænge af, hvordan domstolene vil fortolke § 85, stk. 1, nr. 6,
i almenlejeloven. Ifølge denne bestemmelse kan udlejeren opsige lejeaftalen,
når vægtige grunde i øvrigt gør det særligt magtpåliggende for udlejeren at
blive løst fra lejeforholdet. Det kan endvidere afhænge af, om domstolene
finder, at retssikkerhedslovens § 15 om, at kommunen beslutter, hvordan den vil
udføre sin virksomhed efter sociallovgivningen skal have indflydelse på
fortolkningen af § 85, stk. 1, nr. 6, i de tilfælde, hvor kommunen er udlejer,
og hvordan bestemmelsen i retssikkerhedslovens § 60, stk. 3, om at afgørelser
om det generelle serviceniveau, herunder hvilke tilbud og pladser der skal være
til rådighed i kommunen, ikke kan indbringes for en anden administrativ myndighed
spiller sammen med almenlejelovens § 85, stk. 1, nr. 6.
§ 108-botilbud
Med bistandslovens ophævelse og servicelovens ikrafttræden pr. 1. juli 1998
blev institutionsbegrebet afskaffet på voksenområdet. En bolig i en §
108-boform skal som følge heraf betragtes som beboerens eget hjem. Det indebærer,
at Grundlovens bestemmelser om boligens ukrænkelighed, privatlivets fred osv.
også skal komme § 108-beboere til gode.
Spørgsmålet er, i hvilket omfang kommunen kan flytte en beboer i et §
108-botilbud imod den pågældendes egen vilje.
Ankestyrelsen har truffet en række afgørelser om flytning af personer imod de
pågældendes egen vilje fra et botilbud til et andet botilbud eller plejehjem
som følge af ændringer i plejebehovet.
Disse afgørelser viser, at flytning fra et § 108-botilbud af beboere uden
disses samtykke forudsætter, at betingelserne i serviceloven om optagelse i et
bestemt botilbud efter reglerne om magtanvendelse for voksne er opfyldt.
Et eksempel er Ankestyrelsens afgørelse (SM C-26-1), hvor det blev fastslået,
at flytning af en dement person fra en amtskommunal boform til et kommunalt
plejehjem på grund af ændringer i plejebehovet forudsatte, at betingelserne i
serviceloven om optagelse i et bestemt botilbud efter reglerne om magtanvendelse
var opfyldt.
Af sagsfremstillingen fremgår, at amtskommunen ønskede personen flyttet, fordi
den pågældende ikke længere havde behov for den særlige psykiatriske sygepleje
og omsorg, der er en forudsætning for at få ophold i en § 108-boform. Borgeren
havde nu fået mest behov for somatisk omsorg, som ud fra en samlet faglig
vurdering ville kunne varetages i et kommunalt somatisk plejehjem. Ankestyrelsen
gav ikke amtskommunen medhold i dens synspunkter, hvilket bevirkede, at
beboeren ikke kunne flyttes.
Af retssikkerhedslovens § 60, stk. 2, fremgår, at afgørelser, som kommunen
træffer om det generelle serviceniveau, herunder hvilke tilbud der skal være
til rådighed i kommunen, ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed.
Dette indebærer, at kommunen kan beslutte dels at nedlægge botilbud, f.eks.
fordi de er utidssvarende, dels at reorganisere botilbuddene, f.eks. sådan at
hjælpen kan tilrettelægges i overensstemmelse med en overordnet politisk beslutning
om serviceniveauet.
Kommunalbestyrelsen kan overlade det til en region eller en anden leverandør at
levere boliger og service i en § 108-boform. Borgeren vil stadig skulle betale
boligbetaling til kommunen. Der indgås med andre ord ikke nogen aftale mellem
borgeren og leverandøren om bolig og service. I almene boliger indgås der en
lejeaftale mellem udlejeren, f.eks. en boligorganisation eller kommunen, og
beboeren, der er lejer.
Arbejdsgruppens overvejelser og indstilling
Det kan ikke helt udelukkes, at domstolene kan lægge til grund, at opsigelsesbestemmelsen
i almenlejelovens § 85, stk. 1, nr. 6, om, at vægtige grunde gør det
magtpåliggende for udlejeren at blive løst fra lejemålet, kan anvendes af
kommunen i forbindelse med reorganisering af tilbud omfattet af almenlejeloven.
Ministeriet er ikke bekendt med domstolsafgørelser om spørgsmålet. Det var ikke
disse situationer, der blev tænkt på i forbindelse med affattelsen af § 85,
stk. 1, nr. 6.
En overførsel af regelsættet i almenlejeloven vil betyde en forbedring af retssikkerheden
for beboerne i § 108-botilbuddene, herunder især fordi det ikke i alle tilfælde
forekommer klart for myndigheden, hvornår en beboer i et § 108-botilbud kan
flyttes uden samtykke. Det vil f.eks. kræve en konkret vurdering, om gennemførelsen
af en kommunes beslutning om, at der af socialpædagogiske årsager ikke længere
mÃ¥ bo misbrugere i â€Birkelyâ€, kan siges at være en reorganisering af tilbuddene.
Â
Arbejdsgruppen mener, at opsigelsesbeskyttelsen hører til nogle af de mest
grundlæggende lejerrettigheder i lejelovgivningen. Overvejelser om at indføre opsigelsesbeskyttelse
i § 108-botilbud, som det kendes fra almenlejeloven, må dog tage udgangspunkt i
hensynet til den enkelte beboers ønske om at kunne blive boende over for
hensynet til kommunens muligheder for kunne foretage en overordnet planlægning og
reorganisering af tilbuddene. Serviceloven og retssikkerhedsloven yder i dag beboeren
et værn mod ubegrundede opsigelser.
For at tilgodese hensynet til den enkeltes retssikkerhed indstilles det,
at beboeren skal have et varsel på 3 måneder, hvis kommunen beslutter at nedlægge/omorganisere
tilbuddet, og det indebærer, at beboeren må flytte.
Det indstilles, at varslet for flytning af beboeren indgår i boligdokumentet.
4. Oplysning om
lejens størrelse m.v.
Almene ældre- og handicapboliger
Ifølge § 5, stk. 3 og 4, i almenlejeloven skal
der i lejeaftalen specificeret oplyses om lejens størrelse og om alle kendte
udgifter vedrørende det lejede, som lejeren skal betale til udlejeren ud over
lejen. Den kendte eller anslåede størrelse for hver enkelt udgiftsart skal
angives. Ligeledes skal der i lejeaftalen oplyses om øvrige udgiftsarter vedrørende
det lejede, som udlejeren på tidspunktet for lejeaftalens indgåelse har
kendskab til, at lejeren skal betale til andre end udlejeren.
§ 108-botilbud
Efter § 5, stk. 1, og § 6, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1387 af 12. december
2006 om betaling for botilbud m.v. efter servicelovens kapitel 20 samt om
flytteret i forbindelse med botilbud efter § 108 (betalingsbekendtgørelsen)
skal kommunen fastsætte beboerens betaling bl.a. på grundlag af botilbuddets
omkostninger. Disse omkostninger skal fastsættes på grundlag af de budgetterede
driftsudgifter m.v. for bygningerne for boligerne og servicedelen. Mellem
boliger og servicedel fordeles driftsudgifterne m.v. efter arealstørrelse.
Det er ligeledes fastsat i bekendtgørelsens § 8, at betalingen for el og varme
i botilbuddet fastsættes sådan, at den dækker kommunens omkostninger hertil,
jf. nedenfor under pkt. 16.
Arbejdsgruppens overvejelser og indstilling
Da beboeren skal betale for boligen, er det efter arbejdsgruppens opfattelse
rimeligt, at beboeren får oplysning om betalingen og de elementer, der indgår i
betalingen i forbindelse med anvisningen af botilbuddet.
Det indstilles derfor, at beboeren ved anvisningen skal have oplysning
om betalingens størrelse specificeret på udgiftsarter for så vidt angår
betalinger ud over lejen. Det indstilles samtidig, at disse oplysninger
om betalingen indgår i boligdokumentet.
5. Husorden m.v.
Almene ældre- og handicapboliger
Efter § 5, stk. 5, i almenlejeloven skal udlejeren i
forbindelse med lejeaftalens indgåelse sørge for, at lejeren får udleveret den
gældende husorden.
Lejeren har endvidere efter § 80, stk. 2 og 3, i almenlejeloven krav på, at der
hersker god orden i ejendommen. Der kan med andre ord være tale om en misligholdelse
af lejeaftalen fra udlejerens side, hvis den pågældende ikke sørger for, at der
hersker god orden i ejendommen.
§ 108-botilbud
Der er ikke fastsat regler i serviceloven om husorden eller om lejerens pligt
til at bidrage til god orden i ejendommen, som ejeren kan håndhæve.
Arbejdsgruppens overvejelser og indstilling
Da der er behov for, at botilbuddene er egnede også for personer, for hvem det
ikke giver mening at forlange, at de overholder en bestemt generel husorden for
boligerne, indstilles det, at der ikke skal udarbejdes en husorden for §
108-botilbud.
Dette udelukker ikke, at kommunen indgår aftaler om bestemte behandlingsforløb
eller socialpædagogiske indsatser med den enkelte.
Det betyder heller ikke, at der ikke kan udarbejdes en husorden, men den vil
ikke kunne bruges til at pålægge en beboer sanktioner.
6. Forbud mod
dusør
Almene ældre- og handicapboliger
I henhold til § 7 i almenlejeloven er det ved udlejning
til beboelse ikke tilladt for udlejeren at modtage at kræve vederlag eller at betinge
sig, at lejeren indgår anden retshandel, som ikke er et led i lejeaftalen.
Udlejer kan dog opkræve gebyr hos boligsøgende, hvis det er tilladt efter anden
lovgivning, f.eks. ventelistegebyr.
§ 108-botilbud
Tilsvarende regler er ikke fastsat for botilbud efter serviceloven.
Arbejdsgruppens overvejelser og indstilling
Bestemmelsen om forbud med dusør er ikke relevant at overføre på § 108-botilbud.
7. Beskyttelse
af lejers rettigheder mod enhver uden tinglysning
Almene ældre- og handicapboliger
Efter § 8, stk. 1, i almenlejeloven er lejers
rettigheder gyldige mod enhver uden tinglysning. Dette betyder bl.a., at lejers
rettigheder bevares ved ejerskifte, f.eks. råderetten til boligen.
§ 108-botilbud
Beslutter en kommune eller en privat leverandør af et § 108-botilbud, hvor
driftsaftalen med kommunen er opsagt, at sælge ejendommen, hvori botilbuddene
har til huse, vil beboerne være tvunget til at flytte, med mindre kommunen har
aftale med køberen og leverandøren af service i botilbuddet, der indebærer, at
de pågældende kan blive boende.
Arbejdsgruppens overvejelser og indstilling
Det indstilles, at bestemmelsen i § 8, stk. 1, i lov om almene
boliger ikke overføres til § 108-botilbuddene, fordi den kan kollidere med den
fleksibilitet, som er nødvendig for kommunen i forbindelse med planlægning og
prioritering af dennes opgaver.
Det indstilles dog samtidig, at kommunen skal give beboerne i botilbuddet
et skriftligt varsel, hvis den træffer nogle generelle beslutninger, som har
til følge, at beboerne skal flytte. Med hensyn til varslets længde henvises til
pkt. 3, hvor det indstilles, at der indføres et varsel på 3 måneder, når
boligen må fraflyttes.
8. Lejefastsættelse
og lejeregulering m.v.
Almene ældre- og handicapboliger
§ 9 i almenlejeloven fastslår, at lejefastsættelsen i
almene boliger er baseret på et balancelejeprincip, dvs. princippet om at
udgifter og indtægter for afdelingen skal balancere. Beboerens indtægtsforhold
har derfor ikke indflydelse på lejens størrelse. Til gengæld har lejeren mulighed
for at modtage individuel boligstøtte.
§ 10 i almenlejeloven indeholder regler om gennemførelse af lejeforhøjelser,
herunder varslingsreglen om at lejeforhøjelser skal varsles med 3 måneders
varsel.
§ 108-botilbud
I § 108-botilbud er boligbetalingen reguleret i betalingsbekendtgørelsen. Boligbetalingen
består her af en andel, der er afhængig af driftsudgifterne, og en andel, der
er af afhængig af beboerens indkomst. Kommunalbestyrelsen kan dog i ganske
særlige tilfælde beslutte at nedsætte betalingen af hensyn til beboerens
økonomiske forhold.
For § 108-botilbud er der ikke fastsat specifikke regler om gennemførelse af
lejeforhøjelser. I afsøgningen af regler på området, må det derfor vurderes, om
en stigning i beboerbetalingen er en afgørelse i forvaltningslovens forstand.
Ved â€afgørelse†i forvaltningslovens forstand forstÃ¥s en retsakt, dvs. en
udtalelse, der går ud på at fastsætte, hvad der er eller skal være ret i et
foreliggende tilfælde.
Arbejdsgruppen hælder mest til, at en stigning i beboerbetalingen er en afgørelse
i forvaltningslovens forstand. Hvis en stigning i huslejen er en afgørelse i
forvaltningslovens forstand, skal kommunen overholde forvaltningslovens regler
om partshøring, begrundelse og klagevejledning. Det betyder, at beboeren som
udgangspunkt skal høres, inden der gennemføres en stigning i boligbetalingen.
Arbejdsgruppens overvejelser og indstilling
Der henvises til rapporten â€Incitamenter og mulige nye finansieringsmodeller
for opførelse af amtskommunale botilbud†fra juni 2004, hvori der er overvejelser
om en balancelejelignende boligbetaling for § 108-botilbud. Rapporten har ikke givet
anledning til indførelse af en balancelejelignende boligbetaling for §
108-botilbud.
Det indstilles, at der ikke indføres regler om beboerbetaling baseret på
et balancelejeprincip. Der er herved lagt vægt, at ovennævnte rapport ikke gav
anledning til indførelse af en balancelejelignende boligbetaling.
Da beboere i botilbud efter servicelovens § 108 har samme behov for at kunne
indrette deres økonomi på kommende udgifter som lejere i almene boliger, indstiller
arbejdsgruppen, at kommunen skal give beboerne et varsel på 3 måneder i
forbindelse med stigninger i beboerbetalingen, og at dette nævnes i boligdokumentet.
Da kommunerne typisk opkræver reguleringer i boligbetalingen med virkning pr.
1. januar, vil det være nødvendigt, at de elementer af betalingen, der er indkomstafhængig,
offentliggøres på et tidspunkt, som gør det muligt for kommunerne at varsle med
3 måneder. Dette kunne evt. ske i forbindelse med den årlige offentliggørelse
af satser og beløb på lejelovens område.
Alternativ kan det foreslås, at kommunerne skal varsle med 3 måneders varsel,
men får adgang til regulere med tilbagevirkende kraft fra den 1. januar. Tilsvarende
regler finder fsv. angår private udlejeres adgang til at opkræve skatte- og
afgiftsforhøjelser med tilbagevirkende kraft fra 1. januar, hvis udlejeren
varsler regulering senest ultimo maj.
I §§ 45-50 i almenlejeloven er der bestemmelser om beboerindskud og depositum.
Af § 5, stk. 3, i betalingsbekendtgørelsen fremgår, at beboeren ikke betaler
indskud ved indflytningen. Bestemmelserne i §§ 45-50 er derfor ikke relevante
at overføre til § 108-botilbuddene.
Â
9. Mangler ved
boligen i forbindelse med indflytningen
Almene ældre- og handicapboliger
Efter § 14 i almenlejeloven skal udlejeren stille det lejede til rådighed i god
og forsvarlig stand fra det aftalte tidspunkt for lejeforholdets begyndelse. I
samme bestemmelse er der endvidere en regel om, at udlejeren under lejerens
medvirken skal udarbejde en indflytningsrapport.
Der er endvidere i §§ 18-22 i almenlejeloven nogle bestemmelser om lejerens beføjelser
i de tilfælde, hvor det lejede er mangelfuldt.
§ 108-botilbud
Der er ikke bestemte bygningsmæssige krav til § 108-botilbud, men botilbuddene
skal være egnede efter formålet.
Arbejdsgruppens overvejelser og indstilling
Ovenstående regler i § 14 i almenlejeloven kan ikke uden videre anvendes på §
108-botilbuddene, da reglerne om mangler i almenlejeloven tager udgangspunkt i,
at der er indgået en aftale mellem lejer og udlejer om det lejede.
Eventuelle krav om, at § 108-botilbuddet skal stilles til rådighed i en bestemt
stand, kan kollidere med de beslutninger, herunder om vedligeholdelsesstandarden,
som kommunen har vedtaget, skal være gældende for kommunens botilbud, herunder
i den kvalitetsstandard, som kommunen skal fastsætte for § 108-botilbud, jf.
bekendtgørelsen herom.
Det er dog samtidig arbejdsgruppens opfattelse, at nogle principper, som ligger
til grund for bestemmelserne i § 14 i almenlejeloven, uden problemer kan overføres
til § 108-botilbuddene med henblik på at styrke beboerens retssikkerhed.
Det indstilles, at der i forbindelse med indflytningen udarbejdes en
indflytningsrapport, der beskriver boligens faktiske vedligeholdelsesstand, som
udleveres til beboeren. Dermed respekteres kommunens serviceniveau, samtidig
med at et væsentligt element i almenlejeloven overføres til § 108-botilbuddene.
Det indstilles, at ministeriet sammen med KL udarbejder skabelonen for indflytningsrapporten.
10. Vedligeholdelse
Almene ældre- og handicapboliger
I § 24 i almenlejeloven er der fastsat regler om vedligeholdelse af ejendommen,
hvorefter udlejer skal holde ejendommen ved lige. Det kan dog i et vedligeholdelsesreglement
fastsættes, at lejer skal vedligeholde og renholde visse adgangs- og
opholdsarealer samt træværk og lignende. Der er pligt til at udarbejde et
vedligeholdelsesreglement.
Efter §§ 26 og 27 i almenlejeloven bestemmer udlejer, om denne skal have den
indvendige vedligeholdelsespligt, eller om lejer skal have den. Det kan ved
fraflytning ikke forlanges, at boligen afleveres i bedre stand end den, hvori
den blev overtaget.
Arbejdsgruppens overvejelser og indstilling
Der vil være nogle i målgruppen, der ikke vil være i stand til at efterleve en vedligeholdelsesforpligtelse
eller uden omfattende bistand fra f.eks. en værge.
Det indstilles derfor, at bestemmelserne om vedligeholdelsesfordelingen
i §§ 26 og 27 i almenlejeloven ikke overføres til § 108-botilbud. Det indstilles
dermed, at beboeren ikke kan tillægges vedligeholdelsesforpligtelse.
11. Forsinkelser
Almene ældre- og handicapboliger
Efter § 17 i almenlejeloven har lejeren misligholdelsesbeføjelser i form af adgang
til at kræve et forholdsmæssigt afslag i lejen og til at hæve lejemålet, hvis
det lejede ikke bliver stillet til rådighed til aftalt tid.
Arbejdsgruppens overvejelser og indstilling
Det er ikke relevant at overføre adgangen til forholdsmæssigt afslag i lejen
til § 108-botilbuddene, da beboeren ifølge § 5, stk. 2, i betalingsbekendtgørelsen
først skal betale for boligen fra det tidspunkt, den er til beboerens disposition.
Ligeledes giver det ingen mening at overføre lejerens hæveadgang til §
108-botilbud. Hvis borgeren kommer til at stå i en akut situation uden bolig,
fordi botilbuddet først er til rådighed på et senere tidspunkt end forudsat i
afgørelsen, er kommunen forpligtet til yde hjælp til borgeren på anden vis. Det
kan f.eks. gøres ved at finde et midlertidigt botilbud til den pågældende.
Det indstilles derfor, at lejerens misligholdelsesbeføjelser i § 17 i almenlejeloven
ikke overføres til § 108-botilbuddene.
12. Udlejers
adgang til det lejede
Almene ældre- og handicapboliger
Efter §§ 32 og 33 i almenlejeloven har udlejeren ret til at få eller skaffe sig
adgang til det lejede, når forholdene kræver det. Udlejeren kan endvidere med 6
ugers varsel iværksætte arbejder i det lejede, når udførelsen ikke er til væsentlig
ulempe for lejeren.
Inden iværksættelsen af andre arbejder har lejeren krav på 3 måneders varsel.
Udlejeren kan dog altid uden varsel foretage uopsættelige reparationer. Det kan
f.eks. være i forbindelse med sprungne vandrør.
§ 108- botilbud
Der er ikke regler i serviceloven om ejerens adgang til § 108-botilbud. Da institutionsbegrebet
på voksenområdet er ophævet, må det lægges til grund, at ejeren skal overholde Grundlovens
regler om boligens ukrænkelighed.
Arbejdsgruppens overvejelser og indstilling
Det er arbejdsgruppens opfattelse, at der bør udvises samme respekt for, at
botilbuddet er beboerens hjem, som gælder for lejere i almene ældre- og handicapboliger.
Det indstilles, at der i boligdokumentet indføres en passus om, at beboeren
har krav på samme varsel, som lejere har i almene ældreboliger.
Kommunen, leverandøren af service og pleje og ejeren af bygningen er ikke altid
den samme juridiske person, hvilket kan vanskeliggøre besvarelsen af
spørgsmålet om, hvem der skal varsle beboerne.
Ejeren må da underrette kommunen, hvis ejeren og kommunen ikke er den samme
juridiske person, med henblik på at sikre, at kommunen som myndighed kan sørge
for, at lejeren får det fornødne varsel.
Da der kan være indgået driftsaftaler mellem kommuner og private leverandører
om adgang til boligerne, skal der eventuelt tages højde for kommunernes krav på
varsel i forhold til leverandøren.
Endelig indstilles, at det kommer til at fremgå af boligdokumentet, at
ejeren kan få adgang uden varsel for at foretage uopsættelige reparationer.
Â
Adgang til boligerne med henblik på at kunne levere service og pleje
I såvel § 108-botilbud som i almene ældre- og handicapboliger vil det af hensyn
til forsvarlig omsorg for beboeren være nødvendigt for personalet at kunne
skaffe sig adgang til boligen med beboerens samtykke i â€her og nu-situationerâ€.
I praksis forudsættes dette samtykke til pleje- og omsorg normalt i â€her og
nu-situationer†at være til stede, med mindre der foreligger en situation, hvor
magtanvendelsesreglerne finder anvendelse.
 Â
13. Lejers ret
til at foretage installationer
Almene ældre- og handicapboliger
I henhold til §§ 35 og 36 i almenlejeloven har lejer som hovedregel ret til at
foretage sædvanlige installationer i det lejede, f.eks. opvaskemaskiner og køleskabe.
Lejeren har endvidere ret til at anbringe tv-antenne eller etablere kabelforbindelse.
§ 108-botilbud
Der er ikke fastsat specifikke regler om beboerens adgang til at foretage sædvanlige
installationer.
Arbejdsgruppens overvejelser og indstilling
Det er arbejdsgruppens opfattelse, at der intet er til hinder for, at regler om
lejerens installationsret i tillempet form kan overføres til § 108-botilbud.
Det indstilles derfor, at der i boligdokumentet indføjes en passus herom.
Det indstilles samtidig, at retten til at foretage installationer ikke
gælder, hvis botilbuddet godtgør, at installationen vil gøre boligen uegnet til
den forudsatte brug. Tilsvarende bestemmelse gælder for friplejeboliger.
Baggrunden for den foreslåede begrænsning er, at § 108-botilbud i nogle
tilfælde anvendes af mennesker, der er fysisk plejekrævende. Der kan derfor
være behov for at anvende forskellige pladskrævende hjælpemidler for at kunne
løse plejeopgaven, hvilket vil kollidere med en ubetinget installationsret for
beboerne.
14. Lejers
råderet
Almene ældre- og handicapboliger
Lejer har efter § 39 i almenlejeloven ret til at
foretage forbedringer af det lejede mod godtgørelse ved fraflytning.
§ 108-botilbud
Ønsker en beboer i et § 108-botilbud at foretage boligændringer, kan det kræves,
at beboeren stiller sikkerhed for de udgifter, der vil medgå til at bringe
botilbuddet tilbage til normal stand. Dette fremgår af § 5, stk. 3, i
betalingsbekendtgørelsen. I denne bestemmelse ligger en forudsætning om, at beboerne
har ret til at foretage forbedringer af botilbuddet. Betalingsbekendtgørelsen
indeholder ikke regler om godtgørelse for forbedringsarbejder.
Arbejdsgruppens overvejelser og indstilling
§ 5, stk. 3, i betalingsbekendtgørelsen forudsætter, at beboerne har ret til at
foretage forbedringer. Beboerne har derfor allerede efter de gældende regler en
ret til at udføre forbedringer i boligen. I forhold til råderetten er det dermed
kun beboerens ret til godtgørelse ved fraflytning, som ikke er gældende. På det
foreliggende grundlag ses der ikke at være hindringer for at indføre en sådan
ret. Det indstilles derfor, at der indføres regler om lejerens råderet,
sådan at det kommer til at påhvile kommunen at udbetale godtgørelse efter de
gældende regler til beboere, som efter meddelelse til kommunen har gjort brug
af råderetten.
15. Betaling af
leje m.v.
Betalingssted
Almene ældre- og handicapboliger
Efter § 43 i almenlejeloven skal udlejer anvise et
betalingssted her i landet. Er der ikke anvist et betalingssted, skal lejen
betales på udlejerens forretningssted her i landet. Indbetaling til et
pengeinstitut anses for betaling på det anviste betalingssted, dvs. at lejeren
med frigørende virkning altid har ret til at indbetale til pengeinstitut.
§ 108-botilbud
Der er ikke fastsat særlige regler om rette betalingssted, men arbejdsgruppen
lægger til grund, at betalingen kan ske til kommunen, fordi det er den myndighed,
der opkræver betalingen.
Arbejdsgruppens overvejelser og indstilling
Da en overførsel af reglen i almenlejeloven om anvisning af betalingssted
forekommer fornuftig at overføre på § 108-botilbud, indstiller
arbejdsgruppen, at der i boligdokumentet, indføres en passus om
betalingsstedet, herunder at beboeren med frigørende virkning altid har ret til
at betale for boligen til et pengeinstitut.
Indstillingen udelukker ikke, at kommunen fortsat kan opretholde ordninger,
hvorefter kommunen f.eks. fratrækker betalingen for opholdet i pensionen efter
aftale med den pågældende.
Betalingstid
Almene ældre- og handicapboliger
I § 44 i almenlejeloven er der fastsat bestemmelser om, at lejen betales månedsvis
forud. Ved indgåelse af lejemål, hvor der ikke opkræves beboerindskud, kan det
dog aftales, at lejeren betaler en leje for en længere periode ad gangen, dog
maksimalt en periode på 3 måneder. Leje for ustøttede almene plejeboliger kan
ikke kræves betalt for mere end 1 måned ad gangen.
I § 44, stk. 2, er der en bestemmelse om, at betalingstiden udskydes, hvis forfaldsdatoen
er en helligdag m.v.
§ 108-botilbud
Der er ikke fastsat regler om de intervaller, som boligbetalingen forfalder
med.
Arbejdsgruppens overvejelser og indstilling
Arbejdsgruppen indstiller, at hovedreglen i almenlejeloven, hvorefter lejen
skal betales månedsvis forud, overføres til § 108-botilbuddene og optages i boligdokumtet.
Arbejdsgruppen finder, at reglen om, at betalingstiden udskydes, hvis forfaldsdatoen
er en helligdag m.v. er fornuftig at indføre for § 108-botilbuddene. Det indstilles
derfor, at denne betalingsregel overføres til § 108-botilbuddene.
Â
16. Betaling af
vand, varme og el
Almene ældre- og handicapboliger
I § 52-61 i almenlejeloven er der fastsat regler om
betaling for varme og vand m.v. Lejeren har krav på at få et forbrugsregnskab
for udgifter til varme og vand m.v. Lejeren har endvidere krav på adgang til at
kunne gennemgå bilagene. Beregning, fordeling og opkrævning af udgifter til
vand og varme skal endelig foregå efter bestemte regler.
Udgiften til el forudsættes afregnet direkte mellem lejeren og forsyningsselskabet
udenom udlejeren.
§ 108-botilbud
I § 8 i betalingsbekendtgørelsen er det bestemt, at betalingen for el og varme
i § 108-botilbud fastsættes sådan, at den dækker kommunens omkostninger hertil
inkl. udgifter til moms. Derimod betaler beboerne ikke særskilt for vand, men
udgiften indgår i den samlede boligbetaling.
Arbejdsgruppens overvejelser og indstilling
Eftersom beboerne i § 108-botilbud skal betale særskilt for el og varme, er det
rimeligt, at beboerne eller den person, der varetager beboerens interesser, får
et forbrugsregnskab, hvoraf beregningen og fordelingen af udgifterne fremgår. Det
indstilles, at der indføres regler herom. Sådan sikres det, at beboerne
ved, hvad de betaler for.
Arbejdsgruppen indstiller, at reglerne beskrives i boligdokumentet.
Det indstilles, at udgiften til vand fortsat indgår i den samlede boligbetaling
 Â
17. Lejerens
betaling for fællesantenne og adgang til elektroniske kommunikationstjenester
m.v.
Almene ældre- og handicapboliger
I §§ 62-63 i almenlejeloven er der fastsat regler om
lejerens betaling for fællesantenneanlæg og adgang til elektroniske
kommunikationstjenester. Ifølge disse regler kan udlejeren bl.a. forlange
nødvendige og rimelige udgifter til etablering, forbedring samt drift
refunderet.
§ 108-botilbud
Der er ikke fastsat særlige regler om beboernes betaling for fællesantenne
og adgang til elektroniske kommunikationstjenester. Ifølge betalingsbekendtgørelsen
fastsættes beboerbetalingen på baggrund af budgetterede driftsudgifter til
bygningerne. Arbejdsgruppen er ikke bekendt med, i hvilket omfang kommunerne lader
udgifterne til fællesantenner indgå i beregningsgrundlaget for boligbetalingen.
Arbejdsgruppens overvejelser og indstilling
Det er arbejdsgruppens opfattelse, at principperne i almenlejeloven om
betaling for fællesantenner og adgang til elektroniske kommunikationstjenester
meningsfuldt kan overføres til § 108-botilbud, og det indstilles derfor,
at der i boligdokumentet, optages regler om beboerens betaling for
fællesantenneanlæg og adgang til elektroniske kommunikationstjenester med de
nødvendige tillempelser.
Det foreslås, at det af reglerne kommer til at fremgå, at beboerne kan vælge
imellem dels antal og art tv-kanaler dels om de overhovedet ønsker at få adgang
til disse ydelser. I sidstnævnte tilfælde foreslås det, at beboeren kun bliver
forpligtet til at betale for installationen/infrastrukturen.
Forslaget vil af enkelte beboere kunne opfattes som en forringelse, fordi der
ikke i dag er hjemmel til, at kommunen opkræver særskilt for disse ydelser hos
den enkelte beboer, men kun sammen med andre driftsudgifter over den samlede
boligbetaling, der er delvist indkomstafhængig.
18. Brugsrettens
overgang til andre
Bytte og fremleje
Almene ældre- og handicapboliger
Efter §§ 64 og 65 i almenlejeloven har lejer under
visse betingelser ret til helt eller delvist at fremleje boligen. Lejer har
endvidere efter § 69 ret til at bytte med en lejer af en anden bolig.
§ 108-botilbud
Beboere i § 108-botilbud har ikke ret til at udleje eller bytte botilbuddet
med en lejer eller en anden beboer i et § 108-botilbud.
Arbejdsgruppens overvejelser og indstilling
For at sikre kommunerne gode rammebetingelser for at kunne benytte §
108-botilbuddene til de personer, der har størst behov for sådanne boliger indstilles
det, at reglerne i §§ 64 og 65 i almenlejeloven om fremleje og bytte ikke overføres
på § 108-botilbud.
Ret til fortsættelse
Almene ældre og handicapboliger
Efter § 71 i almenlejeloven har lejers ægtefælle ret til at fortsætte
lejemålet, når lejeren dør. Hertil kommer, at en person, der i en periode på
mindst 2 år umiddelbart forud for dødsfaldet har haft fælles husstand med
lejeren, har ret til at fortsætte lejeforholdet, hvis lejeren dør uden at efterlade
sig en ægtefælle.
§ 108-botilbud
Efter § 15, stk. 4, i betalingsbekendtgørelsen kan krav om flytning af en efterlevende
ægtefælle eller samlever kun gennemføres, hvis kravet støttes på forhold, der
kan sidestilles med en af de opsigelsesgrunde, der er nævnt i kapitel 14 i almenlejeloven.
Tilsvarende gælder en efterlevende ægtefælle eller samlever. Det betyder, at en
efterlevende ægtefælle eller samlever som udgangspunkt har ret til at blive
boende i botilbuddet.
Arbejdsgruppens overvejelser og indstilling
Da der allerede er regler om ægtefællers og samleveres ret til at blive
boende i § 108-botilbud ved dødsfald, indstilles det, at reglerne herom
i almenlejeloven ikke overføres til § 108-botilbuddene.
Da beboere i § 108-botilbud kun har ret til at medtage en ægtefælle eller en
samlever i botilbuddet, og da disse som ovenfor beskrevet har ret til blive boende
i botilbuddet ved dødsfald, har reglen om, at en person, der forud for
dødsfaldet har haft fælles husstand med lejeren i mindst 2 år umiddelbart forud
for dødsfaldet, ingen relevans. Det indstilles derfor, at den ikke overføres
til § 108-botilbuddene
Â
19. Opsigelse
fra lejerens side
Almene ældre- og handicapboliger
I henhold til § 44 i almenlejeloven kan lejeren frit
opsige lejeaftalen.
§ 108-botilbud
Der er ikke knyttet nogen betingelse om en bestemt opsigelsesperiode til opholdet
i et § 108-botilbud, når beboeren ønsker at flytte.
Arbejdsgruppens overvejelser og indstilling
Efter arbejdsgruppens opfattelse er det unødvendigt at overføre reglen om, at
lejeren frit kan opsige lejemålet til § 108-botilbud, fordi beboerne kan
flytte, hvornår de vil, herunder hvis de ønsker at bruge det frie valg af
botilbud inden for og på tværs af kommunegrænser. Det indstilles, at
reglen ikke overføres.
20. Fraflytning
Almene ældre- og handicapboliger
Efter § 94 i almenlejeloven er der en forpligtelse til
at gennemgå det lejede ved fraflytning med henblik på at kunne fastlægge
omfanget af lejerens forpligtelser. Lejeren skal indkaldes med skriftligt
varsel samt endvidere orienteres skriftlig om arbejdernes omfang og udgifternes
størrelse.
§ 108-botilbud
Der er ikke fastsat regler om flyttesyn for § 108-botilbud. Det kan hænge sammen
med, at beboeren ikke har nogen vedligeholdelsespligt.
Arbejdsgruppens overvejelser og indstilling
Det er foreslået ovenfor under pkt. 10, at der i forbindelse med
indflytningen udarbejdes en indflytningsrapport, der beskriver boligens
vedligeholdelsesstand. Det er arbejdsgruppens opfattelse, at det i forlængelse
af dette forslag vil give god mening, at der også i § 108-botilbuddene
udarbejdes en fraflytningsrapport, der er tilpasset beboerne. Beboerne har ikke
nogen vedligeholdelsespligt, men har beboeren ødelagt noget, som den pågældende
kan gøres erstatningsansvarlig for, kan botilbuddet rejse krav om erstatning. .
Arbejdsgruppen indstiller derfor, at der udarbejdes fraflytningsrapport i
§ 108-botilbuddene, som er tilpasset beboerne, og at der fastsættes en frist
for botilbuddets eventuelle fremsættelse af krav om erstatning.
21. Klageadgang
m.v.
I kapitel 17 i almenlejeloven er der fastsat regler om
beboerklagenævn og boligret. Efter disse regler kan tvister om boligforhold,
der er omfattet af almenlejeloven, indbringes for beboerklagenævnet eller for
boligretten, hvis spørgsmålet efter loven ikke kan indbringes for beboerklagenævnet.
Eksempler på sager, som efter almenlejeloven kan indbringes for beboerklagenævnet,
er sager om uenighed om opfyldelsen af hhv. lejerens og udlejerens
vedligeholdelsespligt og sager om overholdelse af formalia vedrørende varslinger
af lejeforhøjelse og varmeregnskaber.
Arbejdsgruppens overvejelser og indstilling
For beboerklagenævnene ville det være en helt ny opgave at skulle tage stilling
til, om kommunens administrerer § 108-botilbuddene i overensstemmelse med
beboerens rettigheder efter serviceloven. Det vil være mere naturligt for de
sociale nævn og Ankestyrelsen at tage stilling til, om kommunen giver borgerne
de rettigheder, som foreslås indført, fordi de sociale nævn og Ankestyrelsen i
forvejen har serviceloven som forretningsområde.
Det indstilles, at klageinstanserne på servicelovens område, dvs. de sociale
nævn og Ankestyrelsen får kompetence til at afgøre tvister mellem kommunen og
beboeren vedrørende de rettigheder, som foreslås overført i dette notat.