Velfærdsministeriet

J. nr. 2008.6788

Jet, svh

22. februar 2008

 

 

 

 

Initiativer for VISO på kort sigt

 

VISO er på det seneste blevet kritiseret fra flere sider. Der er to hovedpunkter i kritikken:

·         at der har været for fÃ¥ henvendelser til VISO, og at borgere og kommuner afvises, selvom det faglige netværk slet ikke benyttes i den udstrækning, som der er indgÃ¥et aftale om. Og at pengene dermed ikke kommer de grupper til gode, som de var tiltænkt 

·         at VISO er for bureaukratisk, og at der kan gÃ¥ flere mÃ¥neder fra en henvendelse til borgeren kommer i kontakt med eksperterne i netværket.

 

Kritikken rettes mod VISO, men den burde i første række rettes mod kommunerne. Kommunerne har med kommunalreformen fået det fulde myndighedsansvar i forhold til deres borgere og ansvaret for såvel den almindelige som den specielle rådgivning. Den rådgivning, som borgerne tidligere fik i amterne, skal de nu have i deres kommune. VISO er oprettet som en støttefunktion for kommunerne, men kun i de vanskeligste sager.

 

Kommunerne skal derfor selv opbygge deres kompetencer. VISO skal ikke træde i stedet for det, der er det kommunale ansvar.

 

Men VISO kan godt tage nogle initiativer for at forbedre sin indsats her og nu både i forhold til borgerne og i forhold til kommunerne. På samrådet om VISO den 9. januar 2008 gav ministeren løfte om en række initiativer, som kan iværksættes hurtigt, og som ligger indenfor rammerne for det nuværende VISO, hvor det ikke er bestemte handicapgrupper/diagnoser, som afgør, om sagen er en VISO-sag, men derimod kompleksiteten.

 

Samtidig igangsætter departementet en mere samlet vurdering af VISO med henblik på, at der efter sommerferien kan fremlægges forslag til nødvendige ændringer af VISOs organisatoriske rammer.  Målet må være at sikre kommunerne den nødvendige støtte til at yde specialrådgivning og at sikre borgerne den bedste adgang til specialrådgivning.

 

 

I. Initiativer i forhold til borgerne

 

I forhold til borgerne er det vigtigt, at borgeren får en oplevelse af, at der hurtigt sker noget med hans eller hendes situation. En hurtig inddragelse af VISOs eksperter i at identificere og beskrive de problemstillinger, der gør sig gældende i sagen, kunne imødekomme de grupper af handicappede, som ikke oplever, at de får den rådgivning, de mener, de har krav på.

 

Derudover er der borgere, der er utilfredse med VISO, fordi de oplever et unødvendigt bureaukrati med nye visitationsprocesser midt i et sammenhængende forløb.

 

For hurtigere at sikre borgeren en samtale med en ekspert og undgå at borgeren oplever et unødvendigt bureaukrati, skal VISO:

 

1.          Udvikle sin praksis, sÃ¥ leverandørnetværket i højere grad inddrages i visitationen, dvs. at borgeren som udgangspunkt fÃ¥r en samtale med netværket.

 

2.          Sikre, at rÃ¥dgivningsforløbene løber sÃ¥ længe, der er brug for et kontinuerligt forløb om særlige problemstillinger, dvs. at borgeren og den kommunale sagsbehandler kan vende tilbage til eksperterne i netværket.

 

 

II. Initiativer i forhold til kommunerne

 

Det er vigtigt både at understrege og støtte kommunernes ansvar for specialrådgivningen og at kvalificere kommunernes sagsbehandling og rådgivningsopgaver.

 

VISOs rolle i forhold til at understøtte og opkvalificere kommunerne bør derfor gøres mere tydelig. VISO indhøster en lang række erfaringer og viden i forbindelse med behandling af enkeltsagerne, og denne viden bør gøres almen og anvendelig ude i kommunerne, så kommunerne kvalificeres til at klare specialrådgivningsopgaven bedre.

 

Også fra kommunernes side er der konkrete ønsker til, at VISO sætter fokus på at opsamle og formidle viden til kommunerne, ligesom KL lægger vægt på, at det er en vigtig funktion. Opgaven har sammenhæng med udviklingen af VISOs vidensfunktion og sammenhæng med Servicestyrelsens øvrige opgaver, nemlig at udvikle metoder og redskaber til brug for den løbende udvikling af kommunernes sociale serviceopgaver. VISOs netværk af eksperter skal derfor:

 

3.          Spille en aktiv rolle i at kvalificere kommunerne til at blive bedre til at yde specialrÃ¥dgivning, dvs. aktivt inddrages i kompetenceopbygning i kommunerne.

 

Derudover åbnes op for, at den kommunale sagsbehandler kan kontakte VISO om alt inden for specialviden og rådgivning, som man ikke kan forvente, at der findes viden om i kommunen. VISO gør det i en vis udstrækning allerede i dag, men det er ikke kommunikeret tydeligt ud til kommunerne.

VISO skal derfor: 

 

4.          Udvikle sin praksis, sÃ¥ den kommunale sagsbehandler kan kontakte VISO om alt inden for specialrÃ¥dgivning, dvs. frafalde kravet om, at det skal være specielle og komplicerede sager.

 

Det forventes, at VISO drøfter initiativerne med den faglige bestyrelse, således at bestyrelsen får mulighed for at komme med udspil til løsningsmuligheder.