Socialudvalget

 

Til:

Dato:

Udvalgets medlemmer og stedfortrædere

28. november 2007

 

Velkommen til Socialudvalget - SOU

- En guide til udvalgets arbejde.

 

Socialudvalget holder normalt møde torsdag kl. 10.15 i værelse 2-141.

 

Udvalget bistås af:

Udvalgssekretær Trine Toftgaard Lund tlf. 33 37 55 62 (e-mail [email protected]) og

Udvalgsassistent Lone Klinke tlf. 33 37 55 42 (e-mail [email protected])

Sekretariatet har kontor på 2. sal i L-bygningen (adgang via Provianthuset).

 

Socialudvalget er et af Folketingets stående udvalg og har 17 medlemmer og 12 stedfortrædere. Udvalget nedsættes ved begyndelsen af hver folketingssamling, jf. Folketingets forretningsorden § 7, stk. 1. Medlemmer og stedfortrædere deltager på lige fod i det daglige udvalgsarbejde. Dog har kun medlemmer ret til at komme med indstillinger i betænkninger og til at træffe formelle beslutninger i et udvalgsmøde.

 

Sekretariatet rådgiver formanden og udvalgets medlemmer om tilrettelæggelsen og gennemførelsen af udvalgsarbejdet, herunder udarbejdelse af betænkninger og beretninger. Sekretariatet forbereder sammen med formanden møder, konferencer, høringer, besøg, rejser m.v. og bistår eventuelt formanden med taleudkast. Udvalgets medlemmer kan få bistand til afklaring eller udarbejdelse af udvalgsspørgsmål, samrådsspørgsmål, bidrag til betænkninger og beretninger, ændringsforslag eller til udarbejdelse af lov- eller beslutningsforslag.

 


Sagsområder

I et bilag til Folketingets forretningsorden er det fastlagt, at Socialudvalget behandler sager inden for sagsområderne: Social pension, social service, individuel boligstøtte og børnetilskud m.v.

 

Ressortministerium

Velfærdsministeriet er udvalgets politiske ressortministerium. Velfærdsministeriet består af det centrale departement samt en række styrelser, herunder Ankestyrelsen, Servicestyrelsen og Sikringsstyrelsen, som er centrale i forhold til Socialudvalget.

 

Organisationer

Der er flere organisationer, der er interesseret i påvirkning af lovgivningen m.v. inden for udvalgets sagsområde. Her kan bl.a. nævnes: DSI – De Samvirkende Invalideorganisationer, KL – Kommunernes Landsforening, Landsforeningen LEV, Landsforeningen SIND, Red Barnet og Ældre Sagen.

 

Mødeindkaldelser

Første udgave af den gule mødeindkaldelse med dagsorden vil normalt blive omdelt fredag i ugen før, et møde afholdes. Dagsordenen indeholder henvisninger til de relevante bilag. Herudover kan dagsordenen indeholde praktiske oplysninger om f.eks. andre planlagte møder i udvalgsregi. Man kan tegne et abonnement på mødeindkaldelserne, således at man får de nye dagsordener pr. e-mail. Det gør man på Nettingets forside: ”Vælg abonnementer”.

 

De fleste møder holdes i uger, hvor der er møder i salen. I de mødefri perioder og i ferieperioder kan der holdes møder, hvis udvalget beslutter det. De fleste møder er lukkede, men udvalget kan også holde åbne møder, f.eks. åbne samråd. Udvalgssekretæren laver efter hvert møde et internt beslutningsresumé, som sendes elektronisk til udvalgets medlemmer og stedfortrædere.

 

Udvalgets aktivitet i folketingsåret 2006-07

I folketingsåret 2006-07 holdt Socialudvalget 33 møder. Der blev afholdt 16 samråd, hvoraf 14 var åbne samråd om bl.a. behandlingsgarantien for stofmisbrugere, fattigdom i Danmark og sagen på Strandvænget i Nyborg. Udvalget behandlede 18 lovforslag og 13 beslutningsforslag og stillede 657 spørgsmål til forskellige ministre, hovedsagelig til socialministeren. Desuden fik 23 deputationer foretræde for udvalget. I alt blev der omdelt ca. 1.907 bilag til Socialudvalget.

 

Udvalget holdt i september 2007 en offentlig høring om menneskehandel i samarbejde med Retsudvalget. For at få inspiration fra andre lande tager udvalget også på studieture til udlandet. I 2007 var udvalget på 7-dages studietur til USA og Canada, hvor man bl.a. besøgte børnevelfærdsorganisationer, varmestuer og plejehjem samt hørte om performance management m.v.

 

Udvalgsmedlemmers instrumenter i udvalgsarbejdet generelt

Nedenfor gennemgås nogle af de redskaber, et udvalgsmedlem har i den politiske proces, der udfoldes i udvalget.

 

Udvalgsmedlemmer kan stille spørgsmål om alle forhold, der vedrører udvalgets sagsområder, herunder om lovforslag eller beslutningsforslag, der behandles i udvalget. Udvalget kan i den forbindelse også kalde ressortministeren og/eller en anden minister i samråd. Samrådet kan afholdes som et åbent samråd, hvis minimum 3 medlemmer af udvalget ønsker dette. Derudover kan udvalget f.eks. bede ministeren om en teknisk gennemgang af et lovforslag, afholde høringer og temamøder om udvalgte emner samt foretage studieture i Danmark og i udlandet. Udvalget får årligt stillet 209.000 kr. til rådighed for udenlandske studieture, herunder deltagelse i møder og konferencer i udlandet.

 

Udvalgsmedlemmers redskaber ved behandling af lov- og beslutningsforslag

I forbindelse med udarbejdelsen af regeringens lovforslag har ministerierne ofte indhentet udtalelser fra interesseorganisationer m.fl. (høringssvar). Samtidig med fremsættelsen af lovforslaget (og senest fredag inden 1. behandling af lovforslaget) modtager udvalget kopi af svarene samt et høringsnotat, der typisk redegør for ressortministerens holdning til høringssvarerne og for, hvilke ændringer høringssvarene har givet anledning til.

 

Når et forslag efter 1. behandling er henvist til udvalget, sættes det på dagsordenen til det førstkommende udvalgsmøde. På dette møde fastlægger udvalget efter udkast fra sekretariatet en tidsplan for behandlingen af forslaget, herunder frister for at stille spørgsmål til ministeren og frist for udvalgets afgivelse af betænkning over forslaget.

 

Hvis et forslag skal færdigbehandles, skal der inden 2. behandling afgives en betænkning over forslaget, som udvalgssekretariatet udarbejder udkast til. Her hjælper udvalgssekretæren f.eks. med teknisk bistand til at stille ændringsforslag.

 

Mens forslaget er til behandling i udvalget, vil forslaget blive sat på dagsordenen for udvalgets møder med henblik på gennemgang af besvarelser af udvalgets spørgsmål, modtagelse af deputationer m.v. Relevante dokumenthenvisninger vil fremgå af dagsordenen.

 

Når udvalget modtager skriftlige henvendelser vedrørende et forslag, stiller udvalgssekretariatet automatisk et spørgsmål til den relevante minister for at få ministerens kommentar til henvendelsen. Når der kommer svar på spørgsmålet, sender sekretariatet en kopi af svaret til den, der har sendt henvendelsen. Henvendelsen, spørgsmålet og svaret omdeles til udvalget.

 

Udvalget afslutter behandlingen af lovforslag med en betænkning, hvor de enkelte partiers stilling til forslaget og eventuelle ændringsforslag fremgår. Et forslag kan tages tilbage eller stilles i bero, eller man kan afslutte et ikkefærdigbehandlet forslag med en beretning. Udvalgssekretariatet udarbejder udkast til sådanne beretninger for udvalget.

 

I vedhæftede bilag A er en beskrivelse af nogle supplerende redskaber, der kan være relevante under lovforslags og beslutningsforslags behandling.

 

Udvalgsdokumenter

Der er i udvalget to hovedkategorier af materiale, nemlig dokumenter vedrørende forslag (lovforslag og beslutningsforslag) og dokumenter vedrørende udvalgets almindelige kontrol med regeringen, dvs. dokumenter på alm. del. Dokumenterne er endvidere opdelt i 3 underkategorier: bilag, spørgsmål/svar og samrådsspørgsmål. Dokumenterne er altid knyttet til en bestemt folketingssamling, hvor indeværende samling kaldes: 2007-08, 2. samling.

 

Alle udvalgsdokumenter omdeles i papirudgave i boksene i Meddelelsescentralen til udvalgets medlemmer og stedfortrædere. Dokumenterne kan desuden læses på den interne del af Folketingets hjemmeside (Intraen) umiddelbart efter, at de er journaliseret. Intraen findes via Nettingets forside.

 

Man kan også tegne abonnement på udvalgsdokumenter, således at man får de nye dokumenter pr. e-mail. Det gør man på Nettingets forside: ”Vælg abonnementer”.

 

Det bemærkes, at udvalgenes offentlige dokumenter først er tilgængelige for offentligheden på Folketingets hjemmeside (www.ft.dk) dagen efter, at dokumentet er omdelt i papirudgave.

 

EU-procedure

Halvårsoversigt. Udvalget modtager en halvårlig oversigt fra ministeren vedrørende væsentlige EU-sager, der for tiden og i den kommende tid er under behandling i Rådet. Socialudvalget følger rådssamlingerne i Rådet for beskæftigelses-, social-, sundheds- og forbrugerministre.

Samlenotat. Udvalget modtager forud for et rådsmøde et samlenotat om de sager, der er på dagsordenen for rådsmødet. Med udgangspunkt i samlenotatet kan udvalget afholde et samråd med ministeren i samme uge, som denne forelægger rådsmødedagsorden og eventuelle mandatforslag for Europaudvalget.

Referater. Udvalget får regeringens referat af ministerrådsmødet. Der er endvidere mulighed for at få Ministerrådets eget referat af rådsmødet, hvis udvalget er særligt interesseret.

EU-noter. Folketingets EU-konsulent udarbejder – enten på eget initiativ eller efter anmodning fra udvalget – udredninger, analyser og oversigter vedrørende udvalgte EU-emner.

 

Deltagelse i konferencer og høringer m.v.

Socialudvalget modtager en række invitationer til at deltage i høringer og konferencer. Når udvalget modtager en invitation, hvor deltagelse er gratis, omdeles denne, og de enkelte medlemmer tilmelder sig direkte til arrangøren. Hvis der er tale om et arrangement, hvor der opkræves deltagerbetaling, kan udvalget på et udvalgsmøde beslutte at betale for eventuel deltagelse i arrangementet. I så fald sker tilmelding til arrangementet via sekretariatet.

 

Yderligere information

For spørgsmål, råd og vejledning kan udvalgsmedlemmet altid kontakte udvalgssekretæren, og en del oplysninger kan også findes på Folketingets netsted www.ft.dk.

 

HÃ¥ndbog i folketingsarbejdet, 2005:

Link: http://www.ft.dk/pdf/haandbog.pdf

Søg: Nettinget / Ft.dk om> / Grundlaget for folkestyret / Håndbog i folketingsarbejdet

 

Kvalitetshåndbogen, der indeholder en række forretningsgange, bl.a. udvalgsbetjeningen:

Søg: Nettinget / Vejledninger / Kvalitetshåndbogen / Udvalgsbetjening

 

Baggrundsmateriale om alm. del og forslag, der har relation til Socialudvalget:

Søg: Nettinget / Udvalg og delegationer / Udvalg / Socialudvalget

 

EU links:

Link: http://www.eu-oplysningen.dk/

Søg: Nettinget / EU-Oplysningen


Bilag A

 

 

Nogle supplerende instrumenter i behandlingen af forslag

Nedenfor er en beskrivelse af redskaber, der kan være relevante under behandling af lovforslag.