Skatteudvalget 2007-08 (2. samling)
SAU Alm.del Spørgsmål 115
Offentligt
535204_0001.png
535204_0002.png
535204_0003.png
535204_0004.png
535204_0005.png
535204_0006.png
j.nr. 08025500Dato : 11. marts 2008
TilFolketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 114, 115, 116 og 117 af 12. februar 2008.(Alm. del).
Kristian Jensen
/Tina R. Olsen

Spørgsmål 114:

Ministeren bedes kommentere artiklerne i Berlingske Tidende den 10. februar2008. ”Firmaer skaber ny underklasse” og ”Danskerne er så fucking dovne”,herunder det anførte om manglende kontrol fra SKATs side.

Svar:

Regeringen lægger stor vægt på at opretholde balancen på det danske arbejds-marked. Det er den danske regerings holdning, at arbejde, der udføres i Dan-mark, skal finde sted på de løn- og ansættelsesvilkår, der nu en gang gælder iDanmark. Vi ønsker ikke, at nye EUborgere skal ansættes i 2. klasses job meddårlige løn- og arbejdsvilkår. Dette område henhører dog under beskæftigelses-ministeriet, og jeg vil derfor primært forholde mig til artiklernes påstand omSKATs manglende kontrol.SKAT arbejder efter indsatsstrategien med forskellige emner. I 2007 var der tolandsdækkende temaer, der har relation til problemstillingen omtalt i avisartik-lerne. Det drejer sig om personer og virksomheder udland. Temaerne videreføresi 2008. I øvrigt har SKAT haft fokus på østudvidelsen siden 2004.SKAT oplyser, at i forbindelse med selve registreringen direkte på den uden-landske adresse, (dvs. registrering ved skattecenter Tønder) foretages der en ma-teriel registreringskontrol af en del af virksomhederne. I forbindelse med dennekontrol søges det primært at afdække følgende:Verificering af oplysningerne på registreringsanmeldelsenHvorvidt virksomheden overhovedet driver momspligtige aktiviteterDet vurderes om der skal stilles sikkerhed i forbindelse med registrerin-gen, herunder undersøges det om virksomheden har en umiddelbar sam-menhæng med virksomheder som er modspillereHvorvidt virksomheden umiddelbart kan være skattepligtig til Danmark
Der er dog nogle forhold og regler som i forbindelse med momsregistreringen afdisse udenlandske virksomheder kan virke begrænsende.I henhold til momsloven skal virksomhederne indsende registreringsanmeldelsensenest 8 dage inden påbegyndelse af den registreringspligtige virksomhed iDanmark. Denne regel giver umiddelbart to ”problemer”. For det første er der etspænd mellem tidspunktet for indsendelse af registreringsanmeldelsen og tids-
2punktet for registrering. Det tager ofte mere end 8 dage at få yderligere oplysnin-ger fra udlandet til vurdering af ovenstående forhold.
For det andet kan det være begrænset, hvad virksomheden kan fremlægge af do-kumentation, der beskriver aktiviteten i Danmark, da påstanden ofte er, at deførst kan få aftaler med de danske aftagere, når momsregistreringen er på plads.Ud over dette er det ligeledes konstateret, at der i en del tilfælde er uoverens-stemmelse mellem, hvad der aftales i de kontrakter mv. som indsendes i forbin-delse med momsregistreringen og de senere konstaterede faktiske forhold.
Det er ikke et krav, at den udenlandske virksomhed er momsregistreret i hjem-landet. Den manglende momsregistrering i hjemlandet kan eksempelvis skyldes,at virksomheden er under omsætningsgrænsen i hjemlandet (i Danmark er om-sætningsgrænsen for danske virksomheder på kr. 50.000). De virksomheder, somikke er momsregistreret i hjemlandet, har SKAT ingen mulighed for at verificerei systemerne, og det kan således være svært at konstatere, om der reelt eksistereren virksomhed i udlandet, og om de udenlandske myndigheder er klar over eksi-stensen heraf (de er typisk skattepligtige i hjemlandet).
Medarbejdere, som disse virksomheder tager med til Danmark, er som udgangs-punkt ikke skattepligtige til Danmark. Den danske virksomhed, der indgår aftalemed den udenlandske virksomhed, er pålagt at indberette oplysninger, der identi-ficerer den udenlandske arbejdskraft, som udfører bygge- og anlægsarbejde forden udenlandske kontraktpart.
Det er således ikke rigtigt, at SKAT ikke foretager kontrol. Jeg tillader mig vide-re at henvise til SKATs indsatsstrategi og svar på spørgsmål 115.

Spørgsmål 115:

Ministeren bedes oplyse, hvor mange af de hos SKAT registrerede 4.836 uden-landske firmaer, SKAT har foretaget en egentlig regnskabskontrol af (vedrørendemoms og A-skat m.v.), til skatteministeren.

Svar:

SKATs indsatsstrategi betyder, at SKATs arbejde ikke tilrettelægges efter antal-let og størrelsen af de foretagne reguleringer.Indsatsstrategien er nu for alvor den dominerende strategi i SKAT. Overgangentil indsatsstrategien indebærer en ændring i, hvad der fokuseres og måles på. Ikort form flyttes det primære fokus fra antallet af aktiviteter målt ved point og påomfang og antal af reguleringer over til effekten af aktiviteterne.Tallene giver ikke længere et retvisende og fuldt billede af SKATs arbejde ogindsats. Som følge af indsatsstrategien fokuserer SKAT på både forebyggendeindsats (vejledning m.v.) og efterfølgende kontrol. Dette vil helt naturligt føre tilnedgang i kontrolproduktionen opgjort efter de hidtidige principper. SKAT harbrugt meget tid på at planlægge, tilrettelægge og igangsætte arbejdet efter kon-ceptet.Det er imidlertid min overbevisning, at dette vil blive opvejet af, at pengenekommer ind ”ad fordøren”.

Spørgsmål 116:

Ministeren bedes oplyse i hvor mange tilfælde, SKAT har foretaget kontrol påbyggepladser o.lign. med henblik på at finde uregistrerede virksomheder.

Svar:

SKAT foretager en bred vifte af undersøgelser i forbindelse med en byggeplads-kontrol, herunderIdentificering af de virksomheder og arbejdstagere, der befinder på byg-gepladsen, samt identificering af hvilken virksomhed, arbejdstageren eransat i.Afstemning af virksomhedens registreringsforhold (moms, A-skat mv.)med de faktiske forhold. Dette gælder såvel danske som udenlandskevirksomheder.Undersøgelse af arbejdstagerens ansættelsesperiode samt løn- og ansæt-telsesforhold. Dette gælder såvel danske som udenlandske arbejdstagere.Ved udenlandsk arbejdskraft foretages en undersøgelse af, hvorvidt der ertale om udstationering fra en udenlandsk virksomhed, arbejdsudleje ellerentrepriseaftale.Det påses, at den udenlandske arbejdstager har opholds- og arbejdstilla-delse. Kan der ikke forevises opholds- og arbejdstilladelse, eller er SKATi tvivl, kontaktes politiet eller udlændingemyndighederne.
SKAT foretager således ikke kontrol af en byggeplads alene med henblik på atfinde uregistrerede virksomheder.

Spørgsmål 117:

Ministeren bedes oplyse i hvor mange tilfælde, der er sket registrering af uregi-strerede udenlandske virksomheder på grundlag af SKATs udgående kontrol.

Svar:

Der foretages i SKATs systemer ikke en særskilt registrering af, hvorvidt der ersket registrering af uregistrerede udenlandske virksomheder på grundlag af enudgående kontrol.