|
|
1. Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
a) Stabilitets- og konvergensprogrammer
- RÃ¥dsudtalelser
2. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 13.-14. marts 2008
a) Overordnede økonomisk-politiske retningslinier (BEPG) og landespecifikke integrerede anbefalinger
- Godkendelse af rapport til DER
b) Foreløbig rapport om finansiel stabilitet
                - Godkendelse af rapport til DER
c) Statsfonde
                - Udveksling af synspunkter
3. Rådets prioriteter for EU’s budget for 2009
         - Rådskonklusioner
4. Skat
a) (Evt.) Bekæmpelse af skattesvig
- Orienterende debat
  Â
b) (Evt.) Beskatning af opsparing
- State of play
5. Eventuelt
Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende dagsordenspunkter, som skønnes at vedrøre Skatteudvalgets ansvarsområde:
4.      Skat
a) (Evt.) Bekæmpelse af skattesvig
- Orienterende debat
  Â
b) (Evt.) Beskatning af opsparing
- State of play
Resumé
Formandskabet ventes at fremlægge udkast til rådskonklusioner med svar fra ECOFIN til Kommissionen, som angår det videre arbejde med ændringer i momssystemet som led i bekæmpelsen af momssvig. Ændringerne angår indførelse af moms på den grænseoverskridende B2B-varehandel mellem EU-landene, og indførelse af generel omvendt betalingspligt (GOB) for moms af indenlandske B2B-leverancer.
ECOFIN bad den 5. juni 2007 Kommissionen undersøge to mulige ændringer i momssystemet for at bekæmpe ’Missing Trader’-svig og karruselsvig. Førstnævnte betegnes ogsÃ¥ â€strÃ¥mandsselskab†og omhandler en momsregistreret erhvervsdrivende, der erhverver eller foregiver at erhverve varer eller tjenesteydelser uden at betale moms og leverer disse varer eller tjenesteydelser med moms indregnet, men uden at overføre den skyldige moms til de nationale myndigheder. Det kaldes karruselsvig, nÃ¥r en og samme vare flere gange cirkulerer mellem medlemsstater:
De mulige ændrer i momssystemet omhandler:
1) Ophævelse af sælgers 0-sats for varesalg til erhvervskunder i andre EU-lande til fordel for indførelse af 15% moms i EU-afgangslandet (â€EU-B2B-varemomsâ€)
2) Indførelse af generel omvendt betalingspligt for moms (â€GOBâ€)
Kommissionen skulle desuden vurdere mulighederne for et pilotprojekt vedrørende GOB (â€Pilot-GOBâ€).
ECOFIN opfordrede den 4. december 2007 Kommissionen til at melde tilbage herom, således at ECOFIN kunne drøfte det i løbet af 1. kvartal 2008.
Kommissionen har givet tilbagemelding i form af en Meddelelse (endeligt nummer kendes ikke). Kommissionen redegør for de (foreløbige) resultater af dens undersøgelser og beder ECOFIN om input til sagens videre færd.
Ad 1) EU-B2B-varemoms
Kommissionens undersøgte model indebærer, at sælger i afgangslandet skal fakturere moms til sin erhvervskunde i modtagerlandet med en fælles EU-momssats på 15 pct. og indbetale momsen til skattemyndighederne i afgangslandet. Modtagerlandet skal give kunden fradragsret for denne moms efter de almindelige regler, og momsen skal overføres fra afgangsland til modtagerland via en clearingordning, som baseres på registrering af momsen i forbindelse med hver enkelt leverance. Der sker kun en overførsel af nettomellemværendet (dvs. hvis land A skylder land B 100 EUR og land B omvendt skylder land A 70 EUR, så overfører land A kun 30 EUR til land B).
For køb, for hvilke køberen af varerne ikke har fradragsret (dvs. varerne går momsmæssigt set i slutforbrug i modtagerlandet), skal køber betale et momstillæg eller have et momsfradrag i forhold til de 15 pct., der allerede er betalt – hvis modtagerlandets momssats for de pågældende varer er en anden end 15 pct. Er satsen f.eks. 25 pct., opkræves et tillæg på 10 pct. Er satsen derimod 5 pct., ydes et fradrag på 10 pct.
Modellen betyder sÃ¥ledes, at modtagerlandet principielt â€bevarer sin momsâ€, og det er ikke nødvendigt at harmonisere momssatser. Det, der sker, er, at der – i modsætning til i dag – vil være moms pÃ¥ B2B-varerne, nÃ¥r de handles over EU-grænserne (ligesom indenlandsk handel).
Kommissionen anfører med hensyn til:
- bekæmpelse af svig: Kommissionen vurderer, at modellen vil være effektiv til bekæmpelse af grænseoverskridende Missing Trader-svig. Den vil imidlertid ikke i sig selv stoppe andre former for momssvig. Tværtimod kan den lede til, at andre svigstyper vil blive mere anvendt. Det er umuligt at kvantificere de to modsat rettede bevægelser.
- konkurrenceforhold: Kommissionen skønner ikke, at forskellen mellem 15 pct. -satsen og den sats, modtagerlandet ellers anvender, har væsentlig betydning (det drejer sig om B2B-moms, der som hovedregel kan trækkes fra). Imidlertid giver modellen en likviditetsforskydning fra virksomhederne til statskasserne. Omfanget heraf afhænger af en række variable og er vanskeligt at skønne over. Kommissionen skønner dog, at det kan svække små- og mellemstore virksomheders konkurrence-position.
- administrative omkostninger: Kommissionen anser, at EU-B2B-varemomsen skal angives og afregnes månedligt. Der skal indføres samme angivelsessystem for både sælger i afgangslandet og køber i modtagerlandet (af hensyn til kontrol og bilateral momsclearing). Kommissionen skønner, at det vil give erhvervslivet nogle engangsomkostninger og let øgede driftsudgifter. Videre fastslår Kommissionen, at den ikke kan skønne over udgifterne for SKAT i landene. Kommissionen skønner imidlertid, at det vil være nødvendigt at harmonisere landenes regler for afregning af moms af indenlandske leverancer med EU-B2B-varemoms-reglerne.
- clearingordningen: Kommissionen forestiller sig månedlig clearing suppleret med en endelig opgørelse hvert halve eller hele år. Mangler der beløb, mener Kommissionen, at de to lande bør dele tabet (dette af hensyn til at skabe fornødent kontrolincitament i både afgangs- og modtagerland).
Kommissionen finder som udgangspunkt, at der er grundlag for at arbejde videre. Forinden ønsker den dog svar fra ECOFIN, om medlemsstaterne er indstillet pÃ¥ clearingordningen – dvs. pÃ¥ at lade deres â€EU-importmoms†afhænge af overførsler fra de andre medlemsstater (jf. at modtagerlandet som hovedregel skal give varemodtager fradrag for de 15 pct. EU-B2B-varemoms, og denne moms sÃ¥ skal â€hentes hjem†fra de andre medlemsstater).
Hvis ikke ECOFIN er indstillet pÃ¥ en clearingordning, er en anden mulighed for at indføre EU-B2B-varemoms, at sælger opkræver og overfører moms til modtagerlandet. Her vil clearing og 15 pct. fælles moms ikke være aktuelt. Derimod vil det af hensyn til administrativ forenkling for virksomhederne være nødvendigt med en â€One Stop Shopâ€-ordning, der dækker B2B-varesalg, sÃ¥ sælgervirksomheden kan klare momsen til de op til 26 medlemsstater i én arbejdsgang.
Â
Ad 2) GOB
GOB angår indenlandske B2B-leverancer. Forpligtelsen til at afregne moms flyttes fra sælger til køber. Sælger leverer således til køber uden moms.
Kommissionen anser, at GOB vil medføre en ganske væsentlig reduktion af Missing Trader-svig samt svig med relation til momsfradrag. Kommissionen vil imidlertid ikke udelukke, at GOB vil lede til anvendelse af nye svigstyper, herunder misbrug af momsnumre.
For at bekæmpe nye svigstyper vil det være nødvendigt med en række administrative og kontrolmæssige foranstaltninger, hvilket vil komplicere momssystemet og give nye administrative byrder. Det må bl.a. anses for nødvendigt at indføre en beløbsgrænse, så sælger/køber kun skal bruge GOB for leverancer over beløbsgrænsen. GOB vil også medføre langt flere tilfælde med kontrolmæssigt ressourcekrævende udbetalinger af moms i de tilfælde, hvor sælgere under GOB ikke har så meget salgsmoms at modregne deres fradragsberettigede købsmoms i. At de enkelte transaktioner under GOB skal følges/overvåges på transaktionsbasis øger ligeledes de administrative byrder.
Kommissionen anser det for uforeneligt med det Indre Marked, at medlemsstaterne får mulighed for at vælge mellem det momssystem, der findes i dag, og GOB. Et todelt system vil bl.a. være til fare for den fremtidige harmonisering af momssystemet, hvorfor alle lande enten skal bruge det gældende system eller GOB. Kommissionen ser således kun en – eventuel – fremtid for GOB, hvis den bliver obligatorisk.
Pilot-GOBÂ
Kommissionen tager afsæt i, at analyserne af GOB indtil nu har været på et teoretisk grundlag. GOB anvendes intet sted i verden, og der er ingen empiriske data. Derfor vil et pilotprojekt kunne give et langt mere substantielt grundlag for analysen af GOB.
En politisk forudsætning for, at Kommissionen vil fremsætte forslag om et GOB-pilotprojekt er imidlertid, at det koncept, der i sidste ende skal implementeres, er en fælles GOB (obligatorisk GOB i alle medlemsstater). Kommissionen beder ECOFIN om at tilslutte sig denne forudsætning.
Projektet bør løbe i mindst 5 år – af hensyn til dels behovet for valide data, dels de administrative omkostninger og endelig fornøden sikkerhed angående nye svigstyper (som svindlere kun kan forventes at udnytte, hvis tidshorisonten med GOB i pilot-medlemsstaten er tilstrækkelig lang).
Kommissionen fastslår, at projektet skal vise:
- om GOB reducerer momssvigen. Her skal der både ses på svigen totalt set og fordelt på svigstyper
- om nye svigstyper som følge af GOB er et reelt problem, og hvordan de i givet fald bedst kan tackles
- størrelsen af de administrative omkostninger for erhvervslivet og for skattemyndighederne sammenholdt med de samfundsøkonomiske fordele, GOB måtte føre med sig
Kommissionen ønsker, at ECOFIN erklærer sig enig i, at det er det, man vil med projektet.
Til overvågning af projektet foreslår Kommissionen en styregruppe med pilot-medlemsstaten, Kommissionen selv og i hvert fald de øvrige medlemsstater, der er pilotmedlemsstatens naboer.
Formandskabet ventes pÃ¥ ECOFIN at forelægge udkast til rÃ¥dskonklusioner, hvis indhold endnu ikke kendes. Det er muligt, at Kommissionen vil blive opfordret til at stille arbejdet i bero indtil videre og afvente resultaterne af bekæmpelse af svig â€med konventionelle midler†inden for rammerne af det gældende momssystem.
Ikke relevant.
Ikke relevant.
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om Kommissionens Meddelelse KOM (2008) 000.
Kommissionens rapport og forslaget til rådskonklusioner har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Kommissionens rapport og forslaget til rådskonklusioner har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser. Der er for nærværende ikke foretaget noget skøn over de forskellige modsat rettede økonomiske virkninger af de to modeller for ændring af momssystemet, som Kommissionens Meddelelse angår.
Kommissionens rapport og forslaget til rådskonklusioner har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser, men et reduceret omfang af svig vil have positive samfundsøkonomiske konsekvenser.
Kommissionens meddelelse KOM (2008) 000 har ikke været sendt i høring.
Sagen om bekæmpelse af momssvig har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering, senest forud for rådsmødet (ECOFIN) den 4. december 2007.
Dansk holdning
Danmark støtter generelt målet om at forbedre indsatsen mod momssvig.
Danmark mener som udgangspunkt, at momssvig bør bekæmpes inden for rammerne af de grundlæggende momsregler, der gælder i dag. Danmark går endvidere ind for målrettede foranstaltninger, der belaster erhvervslivet mindst muligt.
Danmark er skeptisk over for EU-B2B-varemoms, herunder om den giver tilstrækkelige fordele med hensyn til bekæmpelse af svig til at berettige den betydelige omstilling, som EU-B2B-varemomsen vil kræve.
Danmark er skeptisk over for generel omvendt betalingspligt, herunder om de administrative og økonomiske ulemper overstiger de fordele, der måtte være med hensyn til svigsbekæmpelse.
Andre landes holdninger
En række medlemsstater stiller sig meget skeptisk overfor clearingordningen. Et stort flertal finder, at et videre arbejde vedrørende en model for EU-B2B-varemoms bør afvente, hvordan det går med bekæmpelsen af svig inden for rammerne af det gældende momssystem.
Et stort flertal kan ikke gå ind for et videre arbejde med et pilotprojekt vedrørende generel omvendt betalingspligt (GOB) og slet ikke, hvis projektet – alt afhængig af dets resultater – skal munde ud i en fælles, obligatorisk anvendelse af GOB.
Resumé
Kommissionen ventes at aflægge rapport om dens forhandlinger med vigtige 3.-lande om aftaler, som kan sikre beskatningen af indkomst af opsparing, som personer i EU-lande har i pengeinstitutter m.fl. i de pågældende lande. ECOFIN ventes at tage rapporten til efterretning.
Rentebeskatningsdirektivet skal sikre beskatningen af opsparingsindkomst, som betales fra et EU-land til en person i et andet EU-land. Det skal ske ved, at oplysning om betalingen indberettes til betalerens skattemyndigheder, som videresender oplysningerne til rentemodtagers skattemyndigheder.
Â
Direktivets gennemførelse blev gjort afhængig af indgåelse af aftaler med vigtige lande uden for EU (Schweiz og fire små europæiske 3.-lande) samt 10 tilknyttede områder (Isle of Man, Kanaløerne og visse caribiske øer), hvorefter de skal sikre beskatningen af rentebetalinger ved informationsudveksling eller ved kildeskat. Formålet var at undgå, at EU-landenes pengeinstitutter m.fl. får dårligere konkurrencevilkår i forhold til konkurrenter uden for EU.
Med henblik på en mere effektiv sikring af beskatning har Kommissionen haft forhandlinger og kontakter med Singapore, Hongkong, Macau og andre 3.-lande.
Kommissionen vil redegøre for forhandlingerne med Singapore, Hongkong og Macau om sikring af rentebeskatning samt om kontakter med andre lande.
Kommissionens rapport om forhandlingerne foreligger endnu ikke.
Artikel 94 sammenholdt med artikel 300, stk. 2, første afsnit.
Ikke relevant.
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Sagen har ikke betydning for gældende dansk ret.
Sagen har ikke statsfinansielle konsekvenser.
Sagen har ikke samfundsøkonomiske konsekvenser.
Ikke relevant.
Ingen
Dansk holdning
Danmark kan støtte, at ECOFIN tager Kommissionens rapport til efterretning.
Andre landes holdninger
Andre lande ventes at støtte, at ECOFIN tager rapporten til efterretning. Â