Skatteministeriet

Skatteminister Kristian Jensen

Nicolai Eigtveds Gade 28

1402 København K

 

 

                                                                                                             Ryslinge den 7. februar 2008

 

 

 

 

Spørgsmål/kommentar vedr. E-indkomst

 

Som en af de mange tusinde lønningsbogholdere i Danmark, der har haft store problemer med det nye E-indkomst system har jeg en del spørgsmål, som jeg gerne vil have svar/forklaringer på.

 

I samråd med vores lønkonsulent på vores lønsystem besluttede vi os til at tilmelde os E-indkomst pr. 1.okt. 2007 for således at være helt klar til den endelige ikrafttræden 1. januar 2008.

Allerede på dette tidspunkt mente Skat også at dette var en god ide.

Det viste sig at være en forkert beslutning. Tingene fungerede bare ikke.

Alt hvad der kunne gå galt gik galt.

Et af de helt store problemer er, at der både er forudlønnede og bagudlønnede i firmaet.

Så flere gange fik vi bøder og rykkere på A-skat og AM-bidrag, på trods af at vi havde betalt alt hvad der skulle betales. Vi blev endog indkaldt i Fogedretten og truet med politiafhentning hvis vi ikke mødte op.

VI HAR ALTID BETALT A-SKAT, AM-BIDRAG, MOMS OG DIV, AFGIFTER TIL TIDEN.

Problemerne bliver jo heller ikke mindre af , at Betalingscentret i Ringkøbing er bagud med registrering at alle indbetalinger.

 

Resultatet blev,  at vi var nødt til at køre alle de elektroniske indberetninger tilbage, og så årsindberette på den gamle måde igen.

 

Og så kunne vi så bruge masser af tid på at komme i gang igen med dette system primo januar 2008.Et system, der stadig ikke virker.

Her i uge 6 får vi så pludselig at vide, at nu skal der også indberettes ”Bruttoferiepenge” – en uge efter at vi havde indberettet alt om lønnen for januar.

Det vil sige at jeg i dag har siddet ca. 3 timer og indtastet oplysninger på samtlige medarbejdere i firmaet.

 

Forsøger man at få hjælp hos Skat, skal man have mere end normal tålmodighed. I telefonen får man at vide ”du venter som nr. 17 i køen”. Eller jeg får at vide at ”alle medarbejdere er optaget så forsøg igen senere”.

Ligeledes oplever jeg tit at det er umuligt, at komme ind i systemet at arbejde, fordi der er EDB-problemer !!!!

Alt hvad der kunne gå galt gik galt.

 

Jeg vil gerne have en forklaring på hvorfor Skat (OG DERMED DIG SOM SKATTEMINISTER)

har forlangt at dette system skulle træde i kraft den 1. januar 2008, når der havde været mange advarsler fra eksperter og arbejdsgiverorganisationer om, at dette system slet ikke var færdigudviklet

Jeg kan oplyse at mit firma har betalt ca. 40.000 kr til konsulentassistence i forbindelse med opdatering at vores lønsystem. Og da der jo lige er kommet nye krav fra Skat, skal denne konsulent atter komme og lave opdateringer. ENDNU FLERE PENGE  UD AF VINDUET. Dertil kommer alle de timer jeg har arbejdet ekstra i håb om at få styr på tingene.

 

 

Else Madsen

Hestehavevej 15

5856 Ryslinge

 

(kopi af dette brev er sendt til Skatteudvalget)