27. november 2007

 

 

Samlenotat vedr. Rådsmødet (ECOFIN) den 4. december 2007

 

Foreløbig oversigt over rådsmødet (ECOFIN) den 4. december 2007

 

 

1.             (Evt.) Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud vedr. Polen

KOM-dokument foreligger ikke

- Opfølgning

 

2.             Lissabon-strategien: Multilateral overvÃ¥gning

KOM-dokument foreligger ikke

- RÃ¥dskonklusioner

 

3.             Globalisering: Økonomiske konsekvenser af migration

KOM-dokument foreligger ikke

- RÃ¥dskonklusioner

 

4.             Finansielle tjenesteydelser

 

a)           Solvens II

KOM(2007) 0361

- Orienterende debat

 

b)             Lamfalussy-processen

KOM-dokument foreligger ikke

- RÃ¥dskonklusioer

 

c)             Risikokapital

KOM-dokument foreligger ikke

- RÃ¥dskonklusioer

 

5.             Skat

 

a)           Momspakken

KOM(2003) 0822, KOM(2004) 0728, KOM(2005) 0334

- Politisk aftale

 

b)             Nedsat moms

KOM(2007) 0380

- RÃ¥dskonklusioner

 

c)           Kommissionens direktivforslag om forlængelse af ordninger om nedsat moms for nye medlemslande

KOM(2007) 0381

- Generel tilgang

 

d)           Kommissionens direktivforslag vedr. kapitaltilførselsafgifter

KOM-dokument foreligger ikke

- Generel tilgang

 

e)             Bekæmpelse af momssvig

KOM(2006) 0254

- RÃ¥dskonklusioner

 

f)              Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning

KOM-dokument foreligger ikke

- RÃ¥dskonklusioner

 

6.             Eventuelt


Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende dagsordenspunkter, som skønnes at vedrøre Skatteudvalgets ansvarsområde:

 

 

5.       Skat

 

a)           Momspakken

KOM(2003) 0822, KOM(2004) 0728, KOM(2005) 0334

- Politisk aftale

 

b)           Nedsat moms

KOM(2007) 0380

- RÃ¥dskonklusioner

 

c)           Kommissionens direktivforslag om forlængelse af ordninger om nedsat moms for nye medlemslande

KOM(2007) 0381

- Generel tilgang

 

d)           Kommissionens direktivforslag vedr. kapitaltilførselsafgifter

KOM-dokument foreligger ikke

- Generel tilgang

 

e)           Bekæmpelse af momssvig

KOM(2006) 0254

- RÃ¥dskonklusioner

 

f)            Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning

KOM-dokument foreligger ikke

- RÃ¥dskonklusioner

 

 


Dagsordenspunkt 5a:           Momspakken

 

Resumé

På ECOFIN den 4. december ventes formandskabet at forelægge forslag til politisk enighed. Drøftelsen vil alene angå de 4 udestående spørgsmål, der ikke er omfattet af den politiske enighed om pakken på ECOFIN den 5. juni 2007. 

 

KOM(2004)728, KOM(2003)822, KOM(2005)334

 

Baggrund og indhold

På ECOFIN den den5. juni 2007 blev der opnået politisk enighed om pakken – dog således at:

 

1)      Luxembourg kunne ikke pÃ¥ rÃ¥dsmødet den 5. juni sige ja til forbrugslandsbeskatning af fjernleverede tele-, elektroniske og broadcastydelser B2C, hvorfor denne forbrugslandsbeskatning skal drøftes videre;

2)      Der skal ses nærmere pÃ¥ et fransk krav om, at oprindelseslandene skal hjælpe forbrugslandene med at kontrollere forbrugslandsmomsen af fjernleverede ydelser B2C;

3)      Der skal ses nærmere pÃ¥ krav fra Malta om ændring af kompromisteksten vedrørende langtidsudlejning af transportmidler for sÃ¥ vidt angÃ¥r langtidsudlejning af lystfartøjer, og

4)      Der skal ses nærmere pÃ¥ krav fra Cypern om, at salg af ydelser ombord pÃ¥ krydstogtsskibe m.v. ikke skal beskattes under rejse i internationalt farvand, selv om rejsen i øvrigt er en ”EU-rejse” (i modsætning til en ”3. landsrejse”)  

 

Rådet bekræftede, at det har til hensigt formelt at vedtage momspakken før 31. december 2007 med henblik på, at pakken træder i kraft senest 1. januar 2010.

 

Sagen blev drøftet på ECOFIN den 13. november 2007, men der kunne ikke opnås enighed om pakken.

 

Indholdet af forslagene i momspakken er følgende:

 

 Forslag om ændret beskatningssted for ydelser B2B og B2C

B

Dette forslag ændrer beskatningsstedet for grænseoverskridende salg af tjenesteydelser til private (B2C) og virksomheder (B2B), således at ydelserne hovedsageligt momses i forbrugslandet.

 

Forslag om Nnyt 8. momsdirektiv

En momspligtig virksomhed, som foretager et indkøb i et medlemsland, hvor virksomheden ikke er registreret – og derfor ikke har mulighed for at få momsfradrag – kan søge om godtgørelse af momsen på indkøbet i det pågældende land på baggrund af det 8. momsdirektiv. Procedurerne vedrørende godtgørelsesanmodninger efter direktivet er imidlertid så administrativt omfattende, at mange virksomheder ikke søger godtgørelserne.

 

Forslaget betyder en modernisering af godtgørelsesprocedurerne i 8. momsdirektiv, der vil gøre det lettere for virksomhederne at søge moms på indkøb i de andre EU-lande tilbage fra disse landes myndigheder.

 

Moderniseringen kræver ændringer i forordningen om administrativt samarbejde (1798/2003), idet der skal laves et system for elektroniske udvekslinger af de relevante dokumenter og informationer. Det elektroniske system går under benævnelsen VIES II[1].

 

Forslag om “Mini One Stop Shopordning”

Formandskabet lægger op til, at ændringen af beskatningsstedet for blandt andet  B2C handel med teleydelser og elektroniske ydelser træder i kraft den 1. januar 2008, hvilket er 2 år før den nye One Stop ordning forventes at kunne træde i kraft. Uden en One Stop ordning vil det betyde, at virksomheder der sælger til forbrugere i andre EU-lande skulle momsregistreres i disse lande. For at undgå dette foreslår fForslaget medfører, at der fra tidspunktet for ikrafttræden af ændrede regler for beskatningsstedet af grænseoverskridende ydelser B2B/B2C etableres en ”mini One Stop Shopordning”. Ordningen skal vare i tre år, idet det ventes, at der så  kan etableres en helt ny One Stop Shop-ordning (en ”stor” One Stop Shop).

 

Mini One Stop Shoppen er en udvidelse af den ordning, som siden 2003 har været gældende, når virksomheder fra 3. lande sælger e-handelsydelser til private i EU. Ordningen betyder, at en sælgervirksomhed kun skal momsregistreres i ét EU-land, uanset hvor mange EU-lande den har salg til og dermed er momspligtig i. Alle momsangivelser og momsbeløb sendes til registreringslandet, som efterfølgende fordeler pengene til de medlemslande, hvor der har været salg til.

 

Mini One Stop Shop- ordningen foreslås udvidet til udvidet til også at omfatte både 3. landsvirksomheders og EU-virksomheders B2C-salg af e-handelsydelser, teleydelser og radio- og tv-spredningsydelser tili EU-lande, hvor virksomheden ikke er momsregistreretsamt B2C EU-handelen af e-handelseydelser, teleydelser og radio- og tv-spredningsydelser.

 

Som konsekvens af,, at mini One Stop Shop-ordningen foreslås udvidet med EU-virksomhedernes salg af teleydelser og e-handlelsydelser m.v. til private, foreslås forordning 1798/2003 om administrativt momssamarbejde tilrettet, således at de regler for samarbejdet, der hidtil har været gældende for 3. lands særordningen, også gælder i relation til mini One Stop Shop-ordningen.

 

Hjemmelsgrundlag

Forslagene er fremsat i henhold til Traktatens artikel 93, som kræver vedtagelse med enstemmighed.

 

Nærhedsprincippet

Ikke relevant.Kommissionens forslag har til formål at lette virksomhedernes grænseoverskridende handel og dermed funktionen af det indre marked. Forslagene vil ikke påvirke medlemslandenes afgiftskompetence ud over, hvad der er nødvendigt for det indre markeds funktion. Regeringen skønner derfor, at forslagene er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

 

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet behandlede både B2B/B2C- forslaget og forslaget vedrørende One Stop Shop m.v.  forslaget den 7. september 2005 og støttede forslagene, idet man dog opfordrede Rådet til at medtage visse mindre forslag til tekstændringer i B2B/B2C-forslaget.

 

Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

De udestående spørgsmål ventes ikke at have konsekvenser for gældende dansk momslovgivning.

 

Statsfinansielle konsekvenser

FForslag om ændret beskatningssted for ydelser B2B/ og B2C – skønnes at give staten et merprovenu på godt 300 mio. kr. årligt. En stor del af disse penge må forventes at skulle tilbageføres som kompensation til transportvirksomheder, der hidtil har leaset transportmidler i andre EU-lande (overvejende busser).

 

punkt A

 

Forslagene om mini Forslag om One Stop Shopordning og 8. momsdirektiv skønnes at give staten et varigt netto provenutab på ca. 60 mio. kr., hvor ca. 55 mio. kr. vedrører forslaget om nyt 8. momsdirektiv, som skønnes at medføre, at flere udenlandske virksomheder vil søge om momsgodtgørelse.

 

Samfundsøkonomiske konsekvenser

En vedtagelse af B2B/B2C-forslagene samtidig med anvendelse af en mini One Stop Shop (og ikke en helt ny stor shop) vil betyde, at nogle virksomheder ikke kan anvende en administrativt forenklende shop-ordning, men må lade sig registrere i forbrugslandene vedrørende salg af de ydelser, der ikke er omfattet af mini One Stop Shoppen. Disse virksomheder vil få en administrativ omkostning. Det skønnes dog, at der er tale om ganske få virksomheder, idet alle e-handelsvirksomheder – som antages at udgøre langt hovedparten af de virksomheder, der berøres af de ændrede B2C-regler – omfattes af mini One Stop Shoppen.

 

Høring

De udestående spørgsmål har ikke været i høring. For høring af den samlede momspakke henvises til det supplerende samlenotat forud for rådsmødet (ECOFIN) den 28. november 2006.

 

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

MForslagene i momspakken, herunder den 1. forlængelse af One Stop særordningen for e-handelsydelser fra 3. lande, har tidligere været blev forelagt Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN-møderne den 5. maj, 7. juni og 28. november 2006 samt 5. juni og 13. november 2007.

 

 

 

Forslaget til den 2. forlængelse af særordningen blev fremsat den xx. november 2006 og er ikke forelagt tidligere.

 

FForslag om beskatningssted for ydelser B2B og/ B2C

Grundnotat om Kommissionens oprindelige forslag (B2B) blev oversendt til Folketingets Europaudvalg den 16. januar 2004, og supplerende grundnotat blev oversendt den 14. april 2004. Desuden blev det oprindelige forslag forelagt til forhandlingsoplæg forud for rådsmødet (ECOFIN) den 7. december 2004.

 

Et revideret grundnotat om Kommissionens ændrede forslag (B2B og B2C) blev oversendt til udvalget den 5. oktober 2005. Ændringsforslaget vedrørende salg af ydelser til private blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg forud for det Europæiske Råds møde den 15. -og 16. december 2005.

 

FForslag om 8. momsdirektiv og One Stop Shop 

Grundnotat er oversendt den 7. december 2004, og supplerende grundnotat er oversendt den 14. april 2005. Fremskridtsrapporten vedr. ”One Stop Shop” mv. blev forelagt Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN den 8. november 2005.

 

Forslaget har været forelagt Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN den 16. november 2004 og . forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg forud for ECOFIN den 7. juni 2006.

 

Mini One Stop Shoppen blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmøderne ECOFIN den 28. november 2006 og 5. juni 2007.

 

Holdning

 

Dansk holdning

Danmark er positivt indstillet over for momspakken og støtter som udgangspunkt forslag, der forenkler og nedbringer virksomhedernes administrative byrder.

 

Danmark finder, at momspakken bør vedtages i den form, som et stort flertal af landene har kunnet opnå enighed om.

mv., herunder 8. momsdirektiv og mini one stop ordningen

 

Forslaget om harmonisering af fradragsrettenFra dansk side er det væsentligt, at den foreslåede ret til at begrænse fradragsretten for ”logi” omfatter byggeomkostninger for rum, der bruges til både erhvervsmæssigt og privat formål, således at den gældende danske fradragsretsbegrænsninger kan fortsætte. Andre landes holdninger

Et stort flertal af lande støtter det kompromis om momspakken, der blev enighed om den 5. juni 2007.

 

 


Dagsordenspunkt 5b:           Nedsat moms

 

Resumé

Kommissionen har i juli 2007 fremlagt en meddelelse med et oplæg til kommende regler for medlemsstaternes anvendelse af nedsatte momssatser, der skal træde i kraft 1. januar 2011. Kommissionen har opfordret til bemærkninger fra Rådet, inden den går i gang med at skrive et direktivforslag. 

 

KOM(2007) 380

 

Baggrund

I årene 2003-2006 drøftede ECOFIN et forslag fra Kommissionen om rationalisering og forenkling af anvendelsesområdet for nedsatte momssatser. Drøftelserne endte med en forlængelse frem til 1. januar 2011 af en forsøgsordning med nedsat moms på visse ”lokale” (’arbejdskraftintensive’) ydelser.

 

Kommissionen opfordrede som led i forlængelsen på ECOFIN til at lade en uafhængig økonomisk tænketank analysere virkningen af nedsat moms. Analysefirmaet ’Copenhagen Economics ApS’ vandt analyseopgaven (i det følgende er firmaets rapport forkortet: ”CE-rapporten”).

 

CE-rapporten konkluderer bl.a., at én momssats i hvert enkelt medlemsland er det bedste valg ud fra et rent økonomisk synspunkt. Rapporten anbefaler, at landene i hvert enkelt tilfælde nøje overvejer, om andre redskaber end nedsat moms med fordel kan tages i brug for at nå et givent politisk mål. CE-rapporten nævner, at nedsatte momssatser for lokale ydelser generelt næppe forvrider det Indre Marked. I denne sammenhæng nævner rapporten, at der kan være fordele ved nedsat moms i omhyggeligt udvalgte sektorer afhængig af marginalskattesatser og normalsatsen for moms i det pågældende land (fokus er her på nedsat moms som incitament til, at forbrugerne bruger mindre tid på gør-det-selv-aktiviteter og mere tid på deres normale job). Rapporten påpeger imidlertid også, at nedsatte momssatser medfører store administrative omkostninger for både virksomheder og skattemyndigheder.

 

I fortsættelse heraf fremlagde Kommissionen i juli 2007 en meddelelse med et oplæg til et regime for nedsatte momssatser, der skal træde i kraft 1. januar 2011. Kommissionen efterlyser bemærkninger fra Rådet (og Europa-Parlamentet), inden den går i gang med at skrive et direktivforslag.

 

Indhold

Kommissionens oplæg baserer sig på, at der også skal være mulighed for at anvende nedsatte momssatser efter 1. januar 2011 og tager afsæt i, at:

 

·               Nedsatte momssatser er politisk set ”umulige at undgå”,

·               Der bør gælde samme muligheder for alle lande for at anvende nedsatte satser (dvs. ingen særordninger),

·               Reglerne i dag er ikke baseret pÃ¥ en velstruktureret og logisk opbygning.

 

Kommissionen mener, at Rådets diskussion i årene 2003-2006 i høj grad var præget af en udveksling af ”ønskesedler” med enkeltelementer, som landene ønskede omfattet af adgangen til nedsat moms. Derfor endte drøftelserne uden resultat.

 

Kommissionen foreslår derfor, at diskussionen gribes anderledes an denne gang:

 

1.             Først bør der søges enighed om nogle principper, der kan styre, hvilke konkrete varer og tjenester, der skal være omfattet af mulighed for at anvende nedsatte momssatser.

2.             Derefter kan det overvejes hvilke konkrete varer og tjenester, der kan omfattes af nedsatte momssatser.

 

Kommissionen skitserer nogle principper, herunder:

 

·               Der bør være adgang til nedsat moms pÃ¥ basale forbrugsvarer og formÃ¥l, som bør have særbehandling inden for kultur- og uddannelsesomrÃ¥det.

·               Landene bør have en fleksibilitet til selv at fastsætte momssatsen for lokale ydelser i det omfang, dette ikke giver konkurrenceforvridning i det Indre Marked og/eller øger den administrative belastning i det Indre Marked uforholdsmæssigt.

·               De nuværende brede kategorier for nedsat moms skal af hensyn til dels retssikkerhed, dels administrativ forenkling deles op i en række underkategorier, som landene i givet fald skal anvende fuldt ud.

·               I det nye regime skal der gælde ens regler for alle lande (hverken gamle eller nye lande mÃ¥ have særordninger).

 

Kommissionen skitserer desuden en fremtidig satsstruktur med én normalsats og to nedsatte satser:

 

1.             Den første nedsatte sats med niveau f.eks. mellem 0 og 5 pct. skal angÃ¥ varer og ydelser, der definerer basale forbrugsvarer, f.eks. fødevarer. Tanken er at begrænse denne sats til grundlæggende behov.

2.             Den anden nedsatte sats med niveau f.eks. mellem 10 og 12 pct. skal angÃ¥ andre formÃ¥l, f.eks. inden for kultur- og uddannelsesomrÃ¥det, offentlig transport, beskæftigelse, energi og miljø m.v.

 

På basis af ECOFIN’s tilkendegivelser vil Kommissionen udarbejde og fremsætte et direktivforslag om regler for nedsat moms fra og med 1. januar 2011.

 

Det er muligt, at formandskabet vil arbejde for at der drages rådskonklusioner ifm. sagen.

 

Hjemmelsgrundlag

Ikke relevant.

 

Nærhedsprincippet

Ikke relevant.

 

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om Kommissionens meddelelse.

 

Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Ikke relevant.

 

Statsfinansielle konsekvenser

Ikke relevant.

 

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Ikke relevant.

 

Høring

Kommissionens meddelelse har ikke været sendt i høring.

 

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt for udvalget.

 

Holdning

 

Dansk holdning

Danmark søger traditionelt at modarbejde øgede muligheder for at anvende nedsatte momssatser i EU, fordi nedsat moms giver økonomiske tab i relation til såvel økonomisk som administrativ effektivitet.

 

Danmark mener, at CE-rapporten og Kommissionens meddelelse giver en god mulighed for på ny at se på mulighederne for at få økonomisk rationelle aspekter ind i EU’s politik vedrørende nedsatte momssatser.

 

Danmark mener, at omfanget af anvendelsen af nedsatte momssatser bør knyttes til skadevirkningerne på det indre marked, både de direkte og de indirekte virkninger. Derudover bør en drøftelse af effektiviteten af anvendelse af nedsat moms til fremme af forskellige politiske mål, f.eks. social-, klima- og miljøpolitik, fremmes. Det er Danmarks opfattelse, at momssystemet ikke er egnet og ikke bør anvendes til at opnå sådanne mål.

På denne baggrund støtter Danmark udarbejdelsen af fælles principper for anvendelsen af nedsat moms.

 

 

 

Andre landes holdninger

Der forventes at være en række forskellige holdninger til spørgsmålet. Nogle lande støtter generelt anvendelse af nedsatte momssatser, mens andre indtager en skeptisk holdning.

 

 

 


Dagsordenspunkt 5c:           Kommissionens direktivforslag om forlængelse af ordninger om nedsat moms for nye medlemslande

 

Resumé

Kommissionen har fremsat et direktivforslag om at forlænge nogle af de nye medlemsstaters undtagelser fra momsdirektivets regler om nedsatte momssatser. Forlængelsen foreslås frem til og med 31. december 2010. Kommissionen vil senere fremsætte forslag til revision af momsdirektivets regler om nedsatte momssatser med henblik på ikrafttræden 1. januar 2011.

KOM(2007) 381

Baggrund

Kommissionen har den 5. juli 2007 fremlagt en Meddelelse til Rådet og Europa-Parlamentet om nedsatte momssatser, KOM(2007) 380. I Meddelelsen gennemgår Kommissionen en undersøgelse af virkningerne af nedsatte momssatser, som er foretaget af en uafhængig økonomisk ”tænketank”. Kommissionen fremlægger også sine foreløbige overvejelser om undersøgelsen og lægger op til en generel europæisk debat om nedsatte momssatser. Hensigten er efterfølgende at udarbejde og fremsætte et forslag til revision af momsdirektivets regler om nedsatte momssatser med henblik på, at dette kan træde i kraft 1. januar 2011. Ikrafttrædelsesdatoen skal ses i lyset af, at med udgangen af 2010 udløber dels en forsøgsordning, hvor landene har kunnet vælge at indføre nedsat moms på arbejdskraftintensive ydelser, dels en regel om, at landenes normalsats for moms skal være mindst 15 pct.

Flere af de nye medlemslandes undtagelser fra momsdirektivets regler om nedsatte momssatser, der blev forhandlet i forbindelse med tiltrædelsestraktaterne, udløber i 2007 og 2008. Kommissionen har fremsat forslag om at forlænge nogle af disse undtagelser frem til 2011, ligesom de gamle medlemslande fortsat har undtagelser. De gamle medlemslandes undtagelser løber formelt indtil det ”endelige momssystem” træder i kraft, hvilket i praksis betyder, at undtagelserne ikke er tidsbegrænsede, da der ikke synes at være udsigt til en vedtagelse af det ”endelige momssystem”. Det skyldes, at der i modsætning til det ”endelige momssystems” oprindelsesprincip nu momses efter forbrugslandsprincippet.

Indhold

De foreslåede forlængelser frem til og med 31. december 2010 vedrører mulighed for at anvende

·               nedsat sats (ned til 5 pct. for Cypern, 7 pct. for Polen og 8,5 pct. for Slovenien) for restauranter

·               nedsat moms (ned til 5 pct. for Tjekkiet og Slovenien samt 7 pct. for Polen) for boligbyggeri uden for socialpolitikken

·               0-sats for fødevarer (angÃ¥r Cypern og Malta)

·               supernedsat sats (1-4 pct.) for fødevarer (angÃ¥r Polen)

·               0-sats for bøger (angÃ¥r Polen)

·               0-sats for farmaceutiske produkter (angÃ¥r Cypern og Malta)

 

Kommissionen mener, at restauranter, boligbyggeri, fødevarer, bøger og farmaceutiske produkter vil stå centralt i den kommende debat om nedsat moms.

Kommissionen oplyser i bemærkningerne, at den ikke har foreslået forlængelse af Polens mulighed for at anvende en supernedsat sats på 3 pct. for varer og ydelser, der normalt er bestemt til brug i landbrugsproduktionen. Kommissionen forklarer, at det skyldes hensyn til det Indre Marked. Polen vil dog kunne anvende en nedsat sats ned til 5 pct. for disse leverancer, da dette er i overensstemmelse med de gældende regler.

Kommissionen har heller ikke foreslået en forlængelse af Estlands mulighed for at anvende nedsat moms ned til 5 pct. for salg af tørv, briketter, kul og brænde til fysiske personer. Kommissionen mener, at en forlængelse her vil stride mod Fællesskabets politik på energi- og miljøområdet. Ordningen er udløbet 30. juni 2007.

Hjemmelsgrundlag

Forslaget er fremsat med henvisning til TEF, særlig artikel 93 (vedtagelse i Rådet med enstemmighed).

Nærhedsprincippet

Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Det skyldes, at Fællesskabet allerede har fastsat harmoniserede regler om anvendelse af nedsatte momssatser, som medlemsstaternes lovgivning skal overholde. Disse regler kan kun ændres af Fællesskabet.

Af de samme grunde mener også regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.

 

Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.

 

Statsfinansielle konsekvenser

Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser.

 

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Forslaget skønnes hovedsageligt at have samfundsøkonomiske konsekvenser for de medlemslande, som direkte er omfattet af forslaget, herunder lavere økonomisk vækst som følge af skattemæssige forvridninger og øgede administrationsomkostninger. Der kan være samfundsøkonomiske konsekvenser for øvrige lande i det omfang, de nedsatte momssatser forvrider udenrigshandlen.

 

Høring

Forslaget har ikke været sendt i høring.

 

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg med henblik på forhandlingsoplæg forud for rådsmødet (ECOFIN) den 9. oktober 2007.

 

Holdning

 

Dansk holdning

Danmark søger traditionelt at modarbejde øgede muligheder for at anvende nedsatte momssatser i EU, fordi nedsat moms giver økonomiske tab i relation til såvel økonomisk som administrativ effektivitet.

 

Spørgsmålet om forlængelse af de nye medlemsstaters overgangsordninger for nedsat moms blev bl.a. drøftet på ECOFIN-mødet den 24. januar 2006, men en forlængelse blev ikke en del af den aftale, der blev indgået om nedsat moms på mødet.

 

Danmark er endvidere skeptisk over for Kommissionens forslag, fordi forslaget foregriber resultatet af Rådets drøftelser og Kommissionens kommende direktivforslag om momssatser. Desuden medfører forslaget forvridninger på det Indre Marked, idet forslaget forlænger en række undtagelser vedrørende 0-satser og supernedsatte momssatser på områder (fødevarer, medicin og bøger), som ellers ville løbe ud, og hvor alle medlemsstater i dag kan anvende ”almindelig” nedsat moms (ned til 5 pct.).

 

Andre landes holdninger

Et stort flertal har udtalt støtte til forslaget.

 

 

 

 

 

 

 


Dagsordenspunkt 5d:           Direktivforslag vedr. kapitaltilførselsafgifter

 

Resumé

Formandskabet ventes på rådsmødet (ECOFIN) den 4. december at forelægge forslaget vedr. kapitaltilførselsafgift til politisk enighed.

 

KOM(2006) 760

 

Baggrund og indhold

Forslaget drejer sig om en omarbejdning af Rådets direktiv 69/335/EØF om kapitaltilførselsafgifter. Forslaget har til formål at forenkle et kompliceret stykke fællesskabslovgivning, forhindre en genindførelse af kapitaltilførselsafgiften for de lande, som allerede har afskaffet den, samt sikre at der ikke indføres lignende afgifter. Kapitaltilførselsafgiften er en afgift på f.eks. tilførsel af aktiekapital.

Direktivet regulerer opkrævningen af kapitaltilførselsafgift og blev oprindeligt indført med formålet at harmonisere afgifterne på kapitaltilførsel, både med hensyn til deres struktur og sats samt forhindre medlemsstaterne i at indføre eller opkræve andre lignende afgifter.

Siden 1985 er tendensen gået i retning af at afskaffe kapitaltilførselsafgiften på grund af dens skadelige økonomiske virkninger, og afgiften anses bl.a. at være en hindring for små og mellemstore virksomheders mulighed for at rejse kapital. Senest i 1985 blev det ved direktiv 85/303/EØF erkendt, at kapitaltilførselsafgiften burde afskaffes, men de deraf følgende indtægtstab var imidlertid uacceptable for en række medlemsstater. I dag har syv medlemsstater fortsat kapitaltilførselsafgift. Det drejer sig om Polen, Spanien, Grækenland, Cypern, Luxembourg, Østrig og Portugal. Danmark afskaffede kapitaltilførselsafgiften i 1993.

 

I forslaget, som formandskabet lægger op til ECOFIN, kan de syv medlemsstater fortsætte med at opkræve kapitaltilførselsafgift. I præamblen er der dog indsat, at hensigten fortsat er, at afgiften bør afskaffes. Kommissionen skal aflægge rapport om anvendelsen af dette direktiv hvert tredje år med henblik på afskaffelse af afgiften. Et andet vigtigt indhold af forslaget er, at det ikke længere vil være muligt at pålægge kapitaltilførselsafgift i forbindelse med flytning af hovedsæde mellem medlemsstater.

 

Hjemmelsgrundlag

Forslagene er fremsat i henhold til Traktatens artikel 93 og artikel 94, som kræver vedtagelse med enstemmighed.

 

Nærhedsprincippet

Regeringen skønner, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Ikke relevant.Kommissionens forslag har til hensigt at harmonisere reglerne for kapitaltilførselsafgift, og på længere sigt at afskaffe afgiften helt, hvilket vil skabe en ensartet konkurrencesituation medlemsstaterne imellem, inden for omstrukturering og kapitaltilførsel.

 

Europa-Parlamentets udtalelser

Forslaget er forelagt ECON under Europa-Parlamentet den 20. november 2007, og der er ikke afgivet en udtalelse endnu.

Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Forslaget har ingen konsekvenser for dansk lovgivning.

 

Statsfinansielle konsekvenser

Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser.

 

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Forslaget vurderes ikke at have nogen samfundsøkonomiske konsekvenser.

 

Høring

Forslaget har ikke været i høring.

 

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.

Holdning

 

Dansk holdning

Danmark er positiv overfor forslaget, der forbyder en fremtidig indførelse af en kapitaltilførselsafgift eller lignende igen i de lande, der allerede har afskaffet den, fordi en sådan afgift medfører en hindring af den fri bevægelighed for kapital.

Andres landes holdninger

Én gruppe lande venter at støtte direktivet, mens en anden mindre gruppe lande ventes at være skeptiske.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Dagsordenspunkt 5e:           Bekæmpelse af momssvig

 

Resumé

På rådsmødet den 4. december 2007 ventes Kommissionen at fremlægge en opdateret rapport om arbejdet med tiltag til bekæmpelse af svig inden for rammerne af det gældende momssystem. Endvidere ventes en drøftelse med henblik på vedtagelse af rådskonklusioner.

 

KOM(2006)254

 

Baggrund og indhold

Kommissionen udsendte i maj 2006 en meddelelse om behovet for at udvikle en koordineret strategi til forbedring af bekæmpelsen af svig med skatter og afgifter (KOM(2006)254). Meddelelsen anviser ikke en altfavnende løsning på problemerne, men helt overordnet mener Kommissionen, at svig kan bekæmpes bedre via en mere effektiv og moderne organisering af kontrolsystemerne kombineret med et stærkt og ikke mindst hurtigt samarbejde mellem medlemslandene og evt. OLAF (Kommissionens enhed til bekæmpelse af svig). Meddelelsen blev drøftet på ECOFIN-møderne den 7. juni og 28. november 2006 samt 5. juni 2007.

 

På ECOFIN-mødet den 28. november 2006 vedtog Rådet konklusioner, der opfordrede Kommissionen til at forberede en fællesskabsstrategi til bekæmpelse af skattesvig – først og fremmest på afgiftsområdet og særligt med hensyn til moms inden for rammerne af det gældende momssystem. Rådet anmodede Kommissionen om at præsentere en rapport herom på ECOFIN-mødet i juni 2007.

 

Konklusionerne fastlagde endvidere, at arbejdet i rådsregi med at undersøge mulige ændringer i momssystemet for at bekæmpe karruselsvig og ”missing trader”-svig skulle fortsætte med henblik på retningslinjer til Kommissionen på ECOFIN-mødet i juni 2007. Det drejer sig dels om ophævelse af sælgers 0-sats for varesalg til erhvervskunder i andre EU-lande, dels mulighed for at medlemsstaterne kan indføre generel omvendt betalingspligt for moms af indenlandske B2B-leverancer.

 

På ECOFIN-mødet den 5. juni 2007 forelagde Kommissionen en foreløbig rapport om sit arbejde. ECOFIN vedtog konklusioner, som tog Kommissionens rapport til efterretning. I konklusionerne gav Rådet også tilslutning til, at følgende forholdsregler får høj prioritet, så de nødvendige direktiv- og forordningsforslag kan fremsættes af Kommissionen inden udgangen af 2007 med henblik på, at ECOFIN vedtager forslagene inden udgangen af 2008:

 

1.             Indførelse af kortere frister for virksomhedernes selvangivelse af leverancer til andre EU-lande. I dag skal virksomhederne kvartalsvis afgive oplysninger om salget til andre EU-lande. Der drøftes mÃ¥nedlig afgivelse af disse oplysninger.

2.             Skattemyndighederne skal have hurtigere rÃ¥dighed over virksomhedernes nævnte angivelsesoplysninger. Angivelsesoplysningerne fra salgslandet lægges ind i en database og stilles pÃ¥ den mÃ¥de til rÃ¥dighed for købslandet. Det drøftes at forkorte fristerne for, hvor hurtigt det skal gÃ¥ – bÃ¥de ved, at virksomhederne fÃ¥r kortere frist til at afgive oplysningerne og ved, at salgslandet fÃ¥r kortere frist til at lægge dem ind i databasen.

3.             Virksomhederne skal angive leverancer til andre EU-lande pr. transaktion. I dag angiver virksomhederne deres salg til erhvervskunder i andre EU-lande summarisk og periodevis. I sammenhæng med it-udviklingen drøftes det at pÃ¥lægge virksomhederne at afgive oplysningerne pr. transaktion.

4.             Indførelse af grænseoverskridende solidarisk hæftelse for moms mellem sælger og køber i tilfælde, hvor der indtræder momstab pÃ¥ grund af svig, og hvor sælger samtidig ikke har angivet leverancen eller ikke har angivet leverancen korrekt. En sÃ¥dan grænseoverskridende solidarisk hæftelse findes ikke i dag.

5.             Forbedring af de offentlige systemer, hvor sælgervirksomheder i ét EU-land kan fÃ¥ bekræftet momsnummer og andre oplysninger om erhvervskunder i andre EU-lande. Efter gældende regler skal sælgervirksomhederne have mulighed for hos myndighederne at fÃ¥ bekræftet, at et momsnummer, som en erhvervskunde har opgivet, er korrekt. Det overvejes at udbygge og forbedre disse systemer – bÃ¥de af hensyn til god service og for at give sælger bedre muligheder for at undgÃ¥ at fÃ¥ en svindler som kunde. Der arbejdes med at forbedre kvaliteten af systemet for erhvervslivet (systemets tilgængelighed og informationsindhold), og med at give virksomhederne mere retssikkerhed (mere ajourførte oplysninger og mulighed for at forespørgsel pÃ¥ systemet kan bruges som bevis for god tro i svigssager).

 

Med hensyn til ændringer i momssystemet var der i konklusionerne en opfordring til Kommissionen om yderligere at undersøge modellen om ophævelse af sælgers 0-sats for varesalg til erhvervskunder i andre EU-lande med henblik på tilbagemelding inden udgangen af 2007. Modellen indebærer, at sælger i afgangslandet skal fakturere moms til sin erhvervskunde i modtagerlandet med en fælles EU-momssats på 15 pct. og indbetale momsen til skattemyndighederne i afgangslandet. Modtagerlandet skal give kunden fradragsret for denne moms efter de almindelige regler, og momsen skal overføres fra afgangsland til modtagerland via en clearing-ordning. Denne ordning skal baseres på registrering af momsen i forbindelse med hver enkelt vareleverance.

 

Rådet opfordrede til, at fokus i Kommissionens undersøgelse særligt skal være på følgende:

 

·               Clearing-ordningens generelle virkninger for medlemsstaternes momsindtægter og herunder især for medlemsstater med relativt høje import- eller eksportkvoter.

·               Et skøn over de yderligere administrative omkostninger for virksomhederne og for skattemyndighederne.

·               Mulige risici med hensyn til nye svigsformer.

·               Fordeling af ansvar og risici mellem afgangsland og modtagerland med hensyn til moms, der ikke indbetales.

·               Sammenligning af likviditetsmæssige og konkurrencemæssige virkninger ved EU-køb og køb fra indlandet efter reglerne i dag hhv. efter eventuel ophævelse af sælgers 0-sats.

 

Endelig opfordrede Rådet Kommissionen til inden udgangen af 2007 at undersøge følgende spørgsmål i tilknytning til en eventuel ordning, hvor medlemsstaterne kan vælge at indføre generel omvendt betalingspligt for indenlandske B2B-leverancer:

 

·               Virkningerne for medlemsstater, som ikke anvender den generelle omvendte betalingspligt, herunder især virkninger for momsindtægterne og virksomhedernes konkurrencemæssige stilling.

·               Betydningen for sammenhængen i og harmoniseringen af momslovgivningen i EU.

·               Omkostningerne for virksomheder og for skattemyndigheder ved at indføre generel omvendt betalingspligt.

·               Konsekvenser vedrørende flytning af svig til medlemsstater, som ikke anvender omvendt betalingspligt.

·               Risici med hensyn til nye former for svig.

·               Mulighederne for at interesserede medlemsstater indfører generel omvendt betalingspligt i en begrænset periode som et pilotprojekt.

 

På ECOFIN-mødet den 4. december 2007 ventes Kommissionen at fremlægge en opdateret rapport om arbejdet med tiltag til bekæmpelse af svig inden for rammerne af det gældende momssystem. Kommissionen vil muligvis også fremlægge rapporter om hhv. ”Mulighed for at anvende generel omvendt betalingspligt” og ”Indførelse af moms på varesamhandelen B2B inden for EU”. Endelig ventes en drøftelse med henblik på vedtagelse af et udkast til rådskonklusioner.

 

Udkastet til rådskonklusioner kendes endnu ikke.

 

Hjemmelsgrundlag

Ikke relevant.

 

Nærhedsprincippet

Ikke relevant.

 

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om Kommissionens meddelelse KOM(2006)254.

 

Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Kommissionens rapport og forslaget til rådskonklusioner har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.

 

Statsfinansielle konsekvenser

Kommissionens rapport og forslaget til rådskonklusioner har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser, men tiltag til bekæmpelse af skattesvig forventes at have positive statsfinansielle konsekvenser.

 

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Kommissionens rapport og forslaget til rådskonklusioner har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser, men tiltag til bekæmpelse af skattesvig forventes at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser.

 

Høring

Kommissionens meddelelse KOM(2006)254 har ikke været sendt i høring.

 

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen om bekæmpelse af skattesvig har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering, senest forud for rådsmødet (ECOFIN) den 5. juni 2007.

 

Holdning

 

Dansk holdning

Danmark støtter generelt målet om at forbedre indsatsen mod skattesvig.

 

Danmark mener som udgangspunkt, at momssvig bør bekæmpes inden for rammerne af de grundlæggende momsregler, der gælder i dag. Danmark går endvidere ind for målrettede foranstaltninger, der belaster det ærlige erhvervsliv mindst muligt.

 

Andres landes holdninger

Andre landes holdninger kendes endnu ikke.

 

 

 


Dagsordenspunkt 5f:            Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning

 

Resumé

Adfærdskodeksgruppen for erhvervsbeskatning aflægger rapport om arbejdet i andet halvår 2007. Rapporten konkluderer, at EU-landene overholder aftalen i adfærdskodeksen om ikke at indføre skatteordninger, der kan skade andre lande. Gruppen har drøftet dens fremtidige arbejde. ECOFIN ventes at tage rapporten til efterretning.

 

Baggrund

Som del af EU’s skattepakke indgik EU-landene i december 1997 en politisk aftale om, at et land ikke må have skadelige særordninger med nedsat beskatning på selskabsområdet med henblik på at tiltrække udenlandske investeringer. De nye EU-lande har tilsluttet sig denne aftale.

 

Adfærdskodeksen har kriterier for, hvornår en skatteordning anses som skadelig. Hovedprincippet er, at en ordning er skadelig, hvis den:

 

·               medfører et betydeligt lavere effektivt beskatningsniveau (f.eks. nulbeskatning i forhold til de skatteregler, der normalt gælder i det pÃ¥gældende land), og

·               er isoleret fra landets egen økonomi (f.eks. hvis ordningen kun medfører fordele for udenlandskejede virksomheder eller for transaktioner med udenlandske virksomheder).

 

EU-landene må ikke indføre nye ordninger i strid med kodeksen (”standstill”), og de skal ophæve eller ændre deres gældende skadelige ordninger, så de skadelige elementer fjernes (”rollback”). ECOFIN etablerede i 1998 en særlig adfærdskodeksgruppe til at overvåge, at kodeksen overholdes. Gruppen træffer afgørelse ved ”bred enighed”.

 

Gruppen rapporterer løbende til Rådet, hvilket ventes igen at ske den 4. december 2007.

 

Indhold

Adfærdskodeksgruppen aflægger rapport til ECOFIN om arbejdet i andet halvår 2007 med at overvåge overholdelse af pligten til ”standstill”.

 

Rapporten indeholder følgende elementer:

 

Standstill

I rapporten for 1. halvår 2007 var der anmeldt følgende nye skatteordninger, som kan være i strid med kodeksen og som skulle behandles i 2. halvår:

 

1.      Nederlandene: Renteboks,

2.      Nederlandene: Patentboks,

3.      UK: Isle of Man – Afgift pÃ¥ ikke-udloddet selskabsindkomst.

 

Ad 1) Gruppen besluttede at udskyde behandlingen af den nederlandske ordning med renteboks, indtil et spørgsmål om forholdet til statsstøttereglerne er afklaret. Ordningen medfører, at et selskab kan vælge, at dets nettoindkomst fra koncernfinansieringsvirksomhed beskattes med 5 pct. - i stedet for sædvanlig selskabsskat på 29,6 pct. Kommissionen undersøger ordningens overensstemmelse med reglerne om statsstøtte.

 

Ad 2) Gruppen besluttede, at der ikke var grund til at vurdere den nederlandske ordning med patentboks i forhold til kodeksen. Ordningen medfører, at et selskab kan vælge, at dets nettoindkomst fra selvudviklede immaterielle rettigheder, der er beskyttet som patent, beskattes med 10 pct. - i stedet for sædvanlig selskabsskat på 29,6 pct. Ordningen er ikke isoleret i forhold til landets egen økonomi, idet et hollandsk selskab, som betaler royalty, kan få skattefradrag uden særlige begrænsninger, selv om royaltyen betales til et andet hollandsk selskab, der har valgt patentboksen.

 

Ad 3) Gruppen konkluderede, at ordningen på Isle of Man med afgift på ikke-udloddet selskabsindkomst er i strid med kodeksen. Ordningen medfører, at et Isle of Man selskab, som ikke udlodder dets indkomst til aktionærerne, skal betale en afgift på vegne af dets aktionærer, men kun for så vidt angår aktionærer, der er hjemmehørende på Isle of Man.

 

Gruppens fremtidige arbejde

Gruppen fortsatte drøftelsen af det fremtidige arbejde, som blev indledt i første halvdel af året, jf. bilaget til gruppens rapport til ECOFIN den 5. juni 2007.

 

Gruppens rapport til ECOFIN den 4. december 2007 vil indeholde det samme bilag om fremtidigt arbejde samt et nyt bilag om procedure for gruppens vurdering af en skatteordning, betydningen af fortilfælde og sammenlignelighed samt om betydningen af at en skatteordning også er genstand for statsstøtte-procedure.

 

Gruppen har især drøftet principperne for vurdering af en skatteordning. Gruppen har besluttet, at mht. bedømmelsen af kriteriet om en ordning kun medfører fordele for udenlandsk ejede virksomheder eller for transaktioner med udenlandske virksomheder, kan gruppen eventuelt tage forskelle i størrelsen af landene, markederne og det pågældende landes økonomis åbenhed i betragtning for at undgå forskelsbehandling mellem medlemslandene.

 

Hjemmelsgrundlag

Der er tale om en politisk aftale uden hjemmel i Traktaten.

Nærhedsprincippet

Ikke relevant.

 

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.

 

Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Rapporten har ikke betydning for gældende dansk ret.

 

Statsfinansielle konsekvenser

Rapporten har ikke statsfinansielle konsekvenser.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Rapporten har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser, men begrænsning af unfair skattekonkurrence som følge af afvikling af ordninger vil have positive samfundsøkonomiske konsekvenser.

 

Høring

Rapporten har ikke været sendt i høring.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen om adfærdskodeksgruppens rapport vedr. andet halvår 2007 har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Adfærdskodeksgruppens rapport vedrørende første halvår 2007 blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet (ECOFIN) den 5. juni 2007.

 

Holdning

 

Dansk holdning

Danmark er enig i rapporten og kan støtte, at ECOFIN tager rapporten til efterretning.

 

Andre landes holdninger

Alle lande ventes at være enige i rapporten. Italien, Spanien og muligvis Sverige er dog uenige i beslutningen om, at gruppen ved vurderingen af en skatteordning i en medlemsstat kan tage forskelle i medlemsstaternes størrelse mv. i betragtning.

 

 

 

 



 

 



 

[1] Forkortelse for ” VAT Information Exchange System”.